Mondeon outo värinä, ei vetareista...
Lähetetty: 22 Syys 2007 23:41
Autona on siis -05 Mondeo 2.2 TDCi koneella ja 6-vaihteisella manuaalilla.
Ongelmana on outo värinä. Värinä on pientä, aika vaikea havaita normaalilla tiellä, jos on vähänkään epätasaisuutta. Uudella asfaltilla se tuntuu ohjauksessa sekä koko korin värinänä. Nopeus, jossa värinä tuntuu, on 110-120. Ennen tuntui vain mittarin mukaan hiukan alle 115 nopeudessa, nyt alue on suurempi.
- Alunperin värinä havaittiin koeajolla ennen auton ostoa eli kesäkuussa, ja silloin sovittiin että ennen auton luovutusta värinä korjataan. Renkaat tasapainotettiin korjaukseksi. Ei auttanut.
-Renkaat olivat huonokuntoiset, joten ostin uudet. Ei auttanut.
-Vein liikkeeseen uudelleen korjattavaksi, eivät havainneet vikaa, epäilivät renkaassa olevan alkavaa runkovikaa, koska jostain syystä yhteen vanteeseen mennyt painoja liki 100 grammaa.
-Tutkin renkaat ja vanteiden heitot, todella pienet. Kokeilin talvipyörillä -> täristää edelleen. Vetoakseleissa selvä välys. Laakereissa ei tunnu välystä. Vein jälleen liikkeeseen, eivät havaitse tärinää, ei korjausta. Ehdotettiin että ajan vähän aikaa, jotta vika tulee selvemmin esiin.
-Tasapainotin renkaat allaollessa, täristää edelleen.
-Ajettuani n. 5000 km yhteys jälleen liikkeeseen. Tällä kertaa tuntui että jotain tapahtuukin ja molemmat vetoakselit yms pikkusälää uusittiin.
-Tärisee edelleen. Nostin auton nosturilla jolloin renkaita ilmassa pyörittäessä väriä tuntuu selvästi n. 120 vauhdissa. Lisäksi tänään kokeilin että laitan pukit alapallonivelten alle ja lasken auton niiden varaan, jolloin nivelen kulmavirheen ei pitäisi aiheuttaa tärinää. Tärisee edelleen, tosin vähemmän kuin kulmien "roikkuessa" vapaasti.
-Otan eturenkaat irti, muttereilla ( 5kpl/puoli) jarrulaikat kiinni, ja edelleen tärisee.
Oliskos jollakulla ehdotusta tai kokemusta mikä vialla? Omasta mielestäni jäljellä enää: 1. navoissa, laakereissa tai jarrulevyissä jotain pahasti vialla 2. Oik vetonivelen tukilaakeri rikki (ei kyllä tunnu välystä) 3. Vaihdelaatikossa jotain häikkää (tasauspyörästö?)
Kun pyörät ylhäällä ajelee, niin välillä, yleensä kun laittaa isomman vaihteen ja nostaa kytkintä, kuuluu auton alta terävä napsahdus? Liittyisikö asiaan?
Ehdotuksia ja ideoita kuunnellaan. Auton myynyt liike, vaikka Fordin merkkiliike pääkaupunkiseudulla onkin, ei tunnu osaavan (tai haluavan) löytää mitään vikaa autosta, joten omalla aktiivisuudella olen asiaa saanut tähän asti ajettua eteenpäin. Mutta nyt ideat alkavat olla loppu, ja korjaamo(osienvaihtamo) kun ei ole osannut tähän asti ottaa mitään kantaa siihen, mikä vikana voisi olla, niin epäilen ettei osaa tästä eteenkäänpäin.
Maanantaita ja uutta (olisko viides, kuudes vai jo seitsämäs?) korjaamokäyntiä odotellessa
-Tapsa
Ongelmana on outo värinä. Värinä on pientä, aika vaikea havaita normaalilla tiellä, jos on vähänkään epätasaisuutta. Uudella asfaltilla se tuntuu ohjauksessa sekä koko korin värinänä. Nopeus, jossa värinä tuntuu, on 110-120. Ennen tuntui vain mittarin mukaan hiukan alle 115 nopeudessa, nyt alue on suurempi.
- Alunperin värinä havaittiin koeajolla ennen auton ostoa eli kesäkuussa, ja silloin sovittiin että ennen auton luovutusta värinä korjataan. Renkaat tasapainotettiin korjaukseksi. Ei auttanut.
-Renkaat olivat huonokuntoiset, joten ostin uudet. Ei auttanut.
-Vein liikkeeseen uudelleen korjattavaksi, eivät havainneet vikaa, epäilivät renkaassa olevan alkavaa runkovikaa, koska jostain syystä yhteen vanteeseen mennyt painoja liki 100 grammaa.
-Tutkin renkaat ja vanteiden heitot, todella pienet. Kokeilin talvipyörillä -> täristää edelleen. Vetoakseleissa selvä välys. Laakereissa ei tunnu välystä. Vein jälleen liikkeeseen, eivät havaitse tärinää, ei korjausta. Ehdotettiin että ajan vähän aikaa, jotta vika tulee selvemmin esiin.
-Tasapainotin renkaat allaollessa, täristää edelleen.
-Ajettuani n. 5000 km yhteys jälleen liikkeeseen. Tällä kertaa tuntui että jotain tapahtuukin ja molemmat vetoakselit yms pikkusälää uusittiin.
-Tärisee edelleen. Nostin auton nosturilla jolloin renkaita ilmassa pyörittäessä väriä tuntuu selvästi n. 120 vauhdissa. Lisäksi tänään kokeilin että laitan pukit alapallonivelten alle ja lasken auton niiden varaan, jolloin nivelen kulmavirheen ei pitäisi aiheuttaa tärinää. Tärisee edelleen, tosin vähemmän kuin kulmien "roikkuessa" vapaasti.
-Otan eturenkaat irti, muttereilla ( 5kpl/puoli) jarrulaikat kiinni, ja edelleen tärisee.
Oliskos jollakulla ehdotusta tai kokemusta mikä vialla? Omasta mielestäni jäljellä enää: 1. navoissa, laakereissa tai jarrulevyissä jotain pahasti vialla 2. Oik vetonivelen tukilaakeri rikki (ei kyllä tunnu välystä) 3. Vaihdelaatikossa jotain häikkää (tasauspyörästö?)
Kun pyörät ylhäällä ajelee, niin välillä, yleensä kun laittaa isomman vaihteen ja nostaa kytkintä, kuuluu auton alta terävä napsahdus? Liittyisikö asiaan?
Ehdotuksia ja ideoita kuunnellaan. Auton myynyt liike, vaikka Fordin merkkiliike pääkaupunkiseudulla onkin, ei tunnu osaavan (tai haluavan) löytää mitään vikaa autosta, joten omalla aktiivisuudella olen asiaa saanut tähän asti ajettua eteenpäin. Mutta nyt ideat alkavat olla loppu, ja korjaamo(osienvaihtamo) kun ei ole osannut tähän asti ottaa mitään kantaa siihen, mikä vikana voisi olla, niin epäilen ettei osaa tästä eteenkäänpäin.
Maanantaita ja uutta (olisko viides, kuudes vai jo seitsämäs?) korjaamokäyntiä odotellessa
-Tapsa