Mondeon outo värinä, ei vetareista...

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Mondeon outo värinä, ei vetareista...

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

Autona on siis -05 Mondeo 2.2 TDCi koneella ja 6-vaihteisella manuaalilla.

Ongelmana on outo värinä. Värinä on pientä, aika vaikea havaita normaalilla tiellä, jos on vähänkään epätasaisuutta. Uudella asfaltilla se tuntuu ohjauksessa sekä koko korin värinänä. Nopeus, jossa värinä tuntuu, on 110-120. Ennen tuntui vain mittarin mukaan hiukan alle 115 nopeudessa, nyt alue on suurempi.

- Alunperin värinä havaittiin koeajolla ennen auton ostoa eli kesäkuussa, ja silloin sovittiin että ennen auton luovutusta värinä korjataan. Renkaat tasapainotettiin korjaukseksi. Ei auttanut.

-Renkaat olivat huonokuntoiset, joten ostin uudet. Ei auttanut.

-Vein liikkeeseen uudelleen korjattavaksi, eivät havainneet vikaa, epäilivät renkaassa olevan alkavaa runkovikaa, koska jostain syystä yhteen vanteeseen mennyt painoja liki 100 grammaa.

-Tutkin renkaat ja vanteiden heitot, todella pienet. Kokeilin talvipyörillä -> täristää edelleen. Vetoakseleissa selvä välys. Laakereissa ei tunnu välystä. Vein jälleen liikkeeseen, eivät havaitse tärinää, ei korjausta. Ehdotettiin että ajan vähän aikaa, jotta vika tulee selvemmin esiin.

-Tasapainotin renkaat allaollessa, täristää edelleen.

-Ajettuani n. 5000 km yhteys jälleen liikkeeseen. Tällä kertaa tuntui että jotain tapahtuukin ja molemmat vetoakselit yms pikkusälää uusittiin.

-Tärisee edelleen. Nostin auton nosturilla jolloin renkaita ilmassa pyörittäessä väriä tuntuu selvästi n. 120 vauhdissa. Lisäksi tänään kokeilin että laitan pukit alapallonivelten alle ja lasken auton niiden varaan, jolloin nivelen kulmavirheen ei pitäisi aiheuttaa tärinää. Tärisee edelleen, tosin vähemmän kuin kulmien "roikkuessa" vapaasti.

-Otan eturenkaat irti, muttereilla ( 5kpl/puoli) jarrulaikat kiinni, ja edelleen tärisee.

Oliskos jollakulla ehdotusta tai kokemusta mikä vialla? Omasta mielestäni jäljellä enää: 1. navoissa, laakereissa tai jarrulevyissä jotain pahasti vialla 2. Oik vetonivelen tukilaakeri rikki (ei kyllä tunnu välystä) 3. Vaihdelaatikossa jotain häikkää (tasauspyörästö?)

Kun pyörät ylhäällä ajelee, niin välillä, yleensä kun laittaa isomman vaihteen ja nostaa kytkintä, kuuluu auton alta terävä napsahdus? Liittyisikö asiaan?

Ehdotuksia ja ideoita kuunnellaan. Auton myynyt liike, vaikka Fordin merkkiliike pääkaupunkiseudulla onkin, ei tunnu osaavan (tai haluavan) löytää mitään vikaa autosta, joten omalla aktiivisuudella olen asiaa saanut tähän asti ajettua eteenpäin. Mutta nyt ideat alkavat olla loppu, ja korjaamo(osienvaihtamo) kun ei ole osannut tähän asti ottaa mitään kantaa siihen, mikä vikana voisi olla, niin epäilen ettei osaa tästä eteenkäänpäin.

Maanantaita ja uutta (olisko viides, kuudes vai jo seitsämäs?) korjaamokäyntiä odotellessa

-Tapsa
-----------------------
Ford Mondeo 2.2 TDCi -05
Ford Sierra x 7
Ford Escort x 3
Ford Capri
Ford Taunus
Ford 17M
etseteraa etseteraa
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Teoriassa laakeri voisi olla syynä jos vetarit OK? :shock:
jukka24
Viestit: 15
Liittynyt: 21 Syys 2007 22:02

Viesti Kirjoittaja jukka24 »

se vois olla se tukilaakeri joka onkin jo ollut esillä!!jos ei siinäkään niin vähän harvinaisempaa vikaa eli laatikko tai kytkin!jos ei tukilaakerissa vika ni kokeile sillain et laitat vaikka kakkosen päälle ja käsijarrun niin et ottaa vähän kiinni(vastusta tulee enemmän)ja alat ajaan eteenpäin!jos tärinä kasvo noin ni se on laatikko tai kytkin!toivottavasti saat autos kuntoon :)
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

Ok, tutkin tuon tukilaakerin heti kun saan auton nosturille.

Jukka24: En ole koskaan saanut värinää tulemaan suuressakaan vedätyksessä kuin ainoastaan 110-120 nopeudella. Tässä nopeudessa ei vaikuta kiihdyttääkö vai ajaako tasaista nopeutta.

Hitto kun ihmettää nämä nykyajan "huollot": auto ollut useita kertoja korjattavana ja koskaan eivät ole itse siitä vikaa löytäneet. Joka kerta on tarkkaan pitänyt kertoa, mikä on rikki, että saavat sen kuntoon. (esim jos sanoo että täristää, niin eivät huomaa sitä, sen sijaan pitää itse etsiä vika ja kertoa että vas ulompi vetonivel ja oik sisempi vetonivel on väljä, jolloin toisella tai kolmannella kerralla auto saattaa tulla kuntoon)...
-----------------------
Ford Mondeo 2.2 TDCi -05
Ford Sierra x 7
Ford Escort x 3
Ford Capri
Ford Taunus
Ford 17M
etseteraa etseteraa
Reepo
Viestit: 16
Liittynyt: 11 Helmi 2007 11:11
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

nämä on

Viesti Kirjoittaja Reepo »

v.maisia juttuja.Mulla on Focus joka vapisee kun kiihdyttää, varsinkin kakkos vaihteella huomaa hyvin. 7xkäytetty huollossa mutta mitään ei voi tehdä. kuulema oikea vetari pääsee liikkumaan pituus suunnassa?
on kuulema Focuksien ominaisuus...testasivat vaihtoautoilla ja oli kaikissa sama 'ominaisuus' ja paskat!!..kun nyt pari vuotta tätä nieleskelen niin tulee merkin vaihto... :oops:
Jos ei se soi...Niin se on rikki...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Minä en ole ikinä käyttänyt Voorteja huollossa! 8)
Kait siksi pelittäneet hyvin? 8)
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

Noniin, nyt on tukilaakeri tutkittu: ei ilmeistä vikaa. Mittasin heittokellolla välyksen vetarist kun sitä vääntelee kangella. Välystä n. 5 sadasosaa, ei tuntuvaa klappia.

Nyt menee jo oudoksi... Missähän vika vois olla? Se outo napsaus kytkintä nostaessa kuuluu edelleen. Huolto/myynti pesee kätensä totaalisesti tästä: heidän mukaansa ei tärise, käskivät ottaa yhteyttä tavarantarkastajaan.

No, huomenna kuluttaneuvojan ja toisen Ford-liikkeen juttusille... Jospa se remppa kiinnoistais, kun ei ole oman automyynnin rahat kiinni.

Vinkkejä otetaan vastaan suurella kiitollisuudella samalla suunnitellen vaihteiston irroittamista ja purkamista...

Tapsa
-----------------------
Ford Mondeo 2.2 TDCi -05
Ford Sierra x 7
Ford Escort x 3
Ford Capri
Ford Taunus
Ford 17M
etseteraa etseteraa
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

Ainiin, monteonistille: en muuten käyttäs huollossa mutta kun menee vielä myynnin/Henry-takuun piikkiin.
-----------------------
Ford Mondeo 2.2 TDCi -05
Ford Sierra x 7
Ford Escort x 3
Ford Capri
Ford Taunus
Ford 17M
etseteraa etseteraa
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

Tänään juttelin tutun korjaamopäällikön kanssa aiheesta ja hän kertoikin pitkään aikaan ensimmäisen järkevän teorian viasta. Eli teoria seuraava: autossa on aluvanteet, jotka eivät ole Fordin omat alkuperäiset. Kuten tunnettua, Mondeossa jarrulevyt kiinnittyvät pinnapultteihin tulevilla pienillä kartio"prikoilla". Tarvikevanteissa ei yleensä ole koloja näille prikoille kuten on alkuperäisvanteissa, esim auton mukana tulleissa peltivanteissa.

Sitten kun siellä vanteen ja jarrulaikan välissä on vähän ylimääräistä ja vanne vedetään momenttiin, antaa napa periksi ja vääntyy. Samalla menee sitten jarrulaikkakin pilalle. Korjauksena joka kulmaan uudet navat, levyt ja palat. Kuulema näitä on joskus mennyt kuin leipää, ennenkuin on hoksattu syyllinen...

Pitää huomenna tutkia onko vanteissa kolot prikoille ja ovatko navat vääntyneet. Sitten taas tappelemaan autoliikkeen kanssa...
-----------------------
Ford Mondeo 2.2 TDCi -05
Ford Sierra x 7
Ford Escort x 3
Ford Capri
Ford Taunus
Ford 17M
etseteraa etseteraa
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Varsin järkevältä teorialta kuulostaa.

Tuohon kytkimen nostossa tapahtuvaan napsahdukseen liittyen kannattaa tarkistuttaa kampiakselin päässä olevan massapyörän tms kunto. Itsellä kun oli vastaavaa napsahdusongelmaa niin tuon pyörän vaihdolla parani paljon, vaikkakaan ei täysin poistunut. Epäilen että itsellä on vetareissa vielä jotain häikkää.

viewtopic.php?t=14270
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

No eipäs ollut vikaa sielläkään. Navoissa sivuttaisheittoa 3-5 sadasosaa ja pystyheittoakin alle 10 satkua. Mutta...

Huomasin että vanteet on joku joskus laittanut vääränlaisilla muttereilla kiinni ja ihan liian tiukkaan koska alumiini on antanut myöden ja painunut sisään (tullut myös vanteen napaa vasten olevalta osalta vastaavasti ulos) 1-2 milliä halkeillenkin paikoitellen. Tämä nyt ihan varmasti vaikuttaa jotain, mutta kun vapina tuntuu ilman renkaita, ilman jarrulevyjäkin... aika erikoista.

Lisäksi vielä sattu silmään että oikea alapallo on tuutannut rasvat pihalle...

No, kirjallinen reklamaatio on myyjäliikkeeseen vetämässä, katsotaan mitä sieltä reagoidaan.

jamppevaan: kyllä mä olen sitäkin pyörää vähän "sillä silmällä" katsellut, mutta yritän nyt hoitaa tuon suuremman vian pois. Näkeekö sen pyörän viallisuuden ihan kun sitä silmällä katselee tyhjäkäynnillä, voiko sitä koestaa jotenkin muuten? Heiluttelemalla, vääntämällä?
-----------------------
Ford Mondeo 2.2 TDCi -05
Ford Sierra x 7
Ford Escort x 3
Ford Capri
Ford Taunus
Ford 17M
etseteraa etseteraa
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Jep, tuosta pyörästä on paikallaan kyllä melkoisen vaikea sanoa että onko kunnossa vai ei. Tietysti voi kokeilla väännellä tms, mutta aika huonoa se on kun hihnakin kiristää sitä samalla. Jos se on todella huonossa kunnossa, niin se voi sivuttainkin antaa vähän periksi.

Moottorin kun täräyttää käyntiin, niin voi yrittää katsella pyörän pystyheittoa, vaikka minulla se ei aivan totaalisesti hävinnyt uudellakaan pyörällä.

En tarkaan osaa sanoa minkälainen rakenne massapyörällä on, mutta se koostuu kahdasta tai useammasta eri kappaleesta jotka jollain lailla tavalla pääsevät liikkumaan massapyörän sisällä. Jos mennyt huonoksi ja väljää enemmän, niin pyörä alkaa napsahdella juuri kun siihen kohdistuu voimakkaampaa rasitusta...
zemial
Viestit: 31
Liittynyt: 22 Touko 2006 20:12

Viesti Kirjoittaja zemial »

Kyllä tuo kytkintä nostaessa kuuluva kolaus lähtee 99% todennäköisyydellä sisemmästä nivelestä vetarista.
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

Joo kyllä muuten, mutta kun vetarit on uudet. Vai voisko olla että uudet vetarit on täyttä sontaa? Ovat kuitenkin Fordin alkuperäisosia...
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Pyörän laakeri? 8)
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

No eipä kyllä kuulu ääntä mistään eikä tunnu välyksiäkään...
-----------------------
Ford Mondeo 2.2 TDCi -05
Ford Sierra x 7
Ford Escort x 3
Ford Capri
Ford Taunus
Ford 17M
etseteraa etseteraa
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Välyksiä harvoin tuntee, mutta äänen kylläkin kuulee!
Kuluneet kuulat voi "värinöidä", mutta yleensä ääntää myös, siis outoa! :shock:
Avatar
SuperMajor
Viestit: 40
Liittynyt: 26 Tammi 2007 22:04

Viesti Kirjoittaja SuperMajor »

Joo, oudoksi menee. Liekö vaihteisto viallinen...
-----------------------
Ford Mondeo 2.2 TDCi -05
Ford Sierra x 7
Ford Escort x 3
Ford Capri
Ford Taunus
Ford 17M
etseteraa etseteraa
bulc
Viestit: 19
Liittynyt: 28 Joulu 2005 13:51
Paikkakunta: Espoo

Värinää?

Viesti Kirjoittaja bulc »

SuperMajor kirjoitti:Joo, oudoksi menee. Liekö vaihteisto viallinen...
Tuntuuko se napsaus sitten vaihdekepissä?
Sitten siitä värinästä. Vai selvisikö se vian syy varmasti? Kun luin tuosta värinästä, muistin kerran ihmetelleeni hienoista värinää tdci:n ratissa tai jotenkin välittyi rattiin... Ajoin jotain 60+ km/t suoraa tietä, mikä oli uutta päällystettä, mutta vauhti ei siis lähelläkään sataakymmentä... Sen jälkeen sitä en enää ole havainnut. Laitoin sen silloin kyllä sen piikkiin, että olin toisella autollamme ajanut pitkään, mutta erikoiselta se tuntui... Aluvanteet ovat kyllä molemmissa renkaissa Fordin... Voihan olla, että tärinää on edelleen, mutta en sitä ainakaan huomaa...tiedä sitten olenko tottunut siihen, etten noteeraa värinää, mutta ihan en siihen usko...
Sullako on vm. -05, ei siis -05.5? En enää muista varmasti, mutta eikös Fordilla ollut v.-05 ennen -05.5, vai oliko? -Kaikki mulla kuitenkin pelaa autossa loistavasti, on pelannut alusta lähtien ajamisessa.
Mondeo 2.2 TDCi
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Onko asia edennyt?

Tuli vaan tuossa mieleen, että vaihdettiinko vetarit kokonaan, eli sisäpäästä ulompaan koko matkalta?

Kiinnostaa vaan kun vaikuttaa varsin ihmeelliseltä...
Vastaa Viestiin