Sivu 1/1
2.0ohc turbotus alakerran kestävyys?
Lähetetty: 22 Syys 2007 16:29
Kirjoittaja hannu123
eli kestääkö nuo cossun kanget ja männät miten hyvin kun oon aatellut laittaa semmoset ohc:een vakio kampiakseliin? hyvä tasapainotus nii eikö niiten nyt pitäs kestää varmaan ihan riittävän hyvin?
Lähetetty: 22 Syys 2007 19:41
Kirjoittaja tupu
Kestäähän ne cossussakin, niin miksi ei ohc;ssä?
Lähetetty: 22 Syys 2007 20:12
Kirjoittaja Mondi
meillä on projektina ohc efi riesa, jossa on alakerta porattu reiluun ylikokoon. Cossun kanget, uudet helotukset, teflonholkit ja listaa voi jatkaa vaikka miten pitkään. Varmuuden vuoksi laitettiin tehtaan omat tuoreet uudet kiertokangen laakeriliuskat "by cossu". Oli pientä istumis häsmäkkää, kun oli tanarin vakioluiskat tilattuna alunperin. Materiaali on paljon kestävämpi cossussa ja sitten vielä se laakeriluiska oli aavistuksen verran paremmassa kaaressa, joten istui todella jämäkästi.
No, joku sanoo ettei alakertaa tarvii tasapainottaa ohc koneissa. Pitää osittain paikkansa jos ei rataa ala ajamaan tia rally sprinttejä. Itse suosittelen tasapainotusta. Eli vauhtipyörä ja kampiakseli pakettina tasapainotukseen.
Männät kestää vakio ohc pieniä ahtoja, mutta joko cossun tai mahlen tai wisecon takomännät. Mahlet toimii 7000rpm saakka, mutta sitten rupee mahlen toiminta siihen jo loppumaan.
Eli cossun kanget käy ihan heittämällä OHC vakio kampeen. Jos tulee kysyttävää tai jotain, niin kysele ihmeessä.
Samalla kun joudut avaamaan alakerran, niin suosittelen vähän tehokkaampaa ölhypumppua, ei vältämättä pakollinen uusia, mutta ei pahaa tee saada tehokkaammin öljyä koko koneelle..
Lähetetty: 22 Syys 2007 23:20
Kirjoittaja tony the tiger
Mondi kirjoitti:meillä on projektina ohc efi riesa, jossa on alakerta porattu reiluun ylikokoon. Cossun kanget, uudet helotukset, teflonholkit ja listaa voi jatkaa vaikka miten pitkään. Varmuuden vuoksi laitettiin tehtaan omat tuoreet uudet kiertokangen laakeriliuskat "by cossu". Oli pientä istumis häsmäkkää, kun oli tanarin vakioluiskat tilattuna alunperin. Materiaali on paljon kestävämpi cossussa ja sitten vielä se laakeriluiska oli aavistuksen verran paremmassa kaaressa, joten istui todella jämäkästi.
No, joku sanoo ettei alakertaa tarvii tasapainottaa ohc koneissa. Pitää osittain paikkansa jos ei rataa ala ajamaan tia rally sprinttejä. Itse suosittelen tasapainotusta. Eli vauhtipyörä ja kampiakseli pakettina tasapainotukseen.
Männät kestää vakio ohc pieniä ahtoja, mutta joko cossun tai mahlen tai wisecon takomännät. Mahlet toimii 7000rpm saakka, mutta sitten rupee mahlen toiminta siihen jo loppumaan.
Eli cossun kanget käy ihan heittämällä OHC vakio kampeen. Jos tulee kysyttävää tai jotain, niin kysele ihmeessä.
Samalla kun joudut avaamaan alakerran, niin suosittelen vähän tehokkaampaa ölhypumppua, ei vältämättä pakollinen uusia, mutta ei pahaa tee saada tehokkaammin öljyä koko koneelle..
Jaa niin mikäs tekee sitten sen ettei cossun mahlet toimi yli 7000 rpm, mutta wisecot toimii?
Vastaus alkuperäiseen kysymykseen: Cossun vakio mahleilla otettu n. 500hv tehoja ja vakio veiveillä taidettu mennä vieläkin pidemmälle.
Jos meinaa yli 8000rpm kierrättää, niin minä en laittaisi cossun vakio veivejä.
Lähetetty: 22 Syys 2007 23:25
Kirjoittaja jaska74
Mondi kirjoitti:Samalla kun joudut avaamaan alakerran, niin suosittelen vähän tehokkaampaa ölhypumppua, ei vältämättä pakollinen uusia, mutta ei pahaa tee saada tehokkaammin öljyä koko koneelle..
ja cossusta se öljyputki mikä ruikkii öljyä mäntien alapuolelle
Lähetetty: 23 Syys 2007 20:33
Kirjoittaja hannu123
laitan cossun öljypumpun... siinähän on ne putket mitkä ruikkii sitä ölijyvä sinne mäntien alapuolelle. nii ja sitte tuosta vakiokannesta että mitä kannatais tehä sille kun aattelin aluksi jos sais irti jonku reilu 300hv? riittäiskö kun vaihtais vaan jäykemmät venttiilijouset ja alumiinilautaset? ja sitte että kannattaako avartaa kantta tai vaihtaa isompia venttiileitä?
Lähetetty: 23 Syys 2007 20:53
Kirjoittaja jaska74
hannu123 kirjoitti:laitan cossun öljypumpun... siinähän on ne putket mitkä ruikkii sitä ölijyvä sinne mäntien alapuolelle.
siinä on ainoastaan paikka sille putkelle, putki pitää hommata erikseen
Lähetetty: 23 Syys 2007 20:59
Kirjoittaja jaska74
tuossa aika paljon juttua aiheesta, kannattaa lukasta läpi
viewtopic.php?t=1756
kuten myös yläreunan "haku" nappi on kokeilemisen arvoinen

Lähetetty: 23 Syys 2007 22:14
Kirjoittaja Aksu
hannu123 kirjoitti:laitan cossun öljypumpun... siinähän on ne putket mitkä ruikkii sitä ölijyvä sinne mäntien alapuolelle. nii ja sitte tuosta vakiokannesta että mitä kannatais tehä sille kun aattelin aluksi jos sais irti jonku reilu 300hv? riittäiskö kun vaihtais vaan jäykemmät venttiilijouset ja alumiinilautaset? ja sitte että kannattaako avartaa kantta tai vaihtaa isompia venttiileitä?
Ite penkittänyt +300 "vakio" kannella(jouset,venttiilit,lautaset,nokka)
Kotona kanavat läpi käyty ja hyvin on ne riittäneet noilla tehoille.