firman kallein osa prkl?!

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
haahuu
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Huhti 2006 17:15

firman kallein osa prkl?!

Viesti Kirjoittaja haahuu »

Niin eli rupesipas tuo ford focus 1.6i -99 stw röpöttämään pakoputken alkupäästä, ja kun saatiin auto nosturille selvisi että reikä on siinä ensimmäisessä haitariputkessa mikä on ilmeisestikin samaa osaa pakosarjan kanssa. Samassa osassa on kiinni vielä lambda anturikin.
Ilmeisesti kyseistä kohtaa ei voi korjata mitenkään? Uusi osa maksaa varovaisenkin arvion mukaan ~500e?!?!?!? + työt päälle.
Kysymys kuuluukin, käykö samanlaisesta -04 vehkeestä tuo pakosarja suoraan vanhempaan -99 malliin? Molemmat ovat farmareita, ja koppahan on vielä sama...
Tai vai pystyykö tuota haitariputkea vaihtamaan siihen väliin suoraan tai korjaamaan millään tavalla?

nimim. viimenen foordi.
kimmok
Viestit: 265
Liittynyt: 10 Heinä 2006 19:02
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja kimmok »

Rälläkkä,hitsi, yleismalli osa periaatteella korjaa mitä vaan
-Z-
Viestit: 75
Liittynyt: 03 Elo 2007 19:47
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja -Z- »

Bosal tarjoaa ainakin samaa varaosanumeroa etuputkelle 99-05 malleihin.
Se "haitari" on se kallein osa siitä putkesta, vois kai siihen jonkun tarvikepunoksen laitella.Ei sitä oikein muuten saa korjattua.
PeeTee
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Elo 2005 22:18
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: firman kallein osa prkl?!

Viesti Kirjoittaja PeeTee »

haahuu kirjoitti: nimim. viimenen foordi.
Kyseessä 8v. vanha auto, merkistä rippumatta tahtoo jo pakoputket mennä puhki tuossa iässä putkiston alkupäästäkin. Loppupäässä saattaa olla jo kolmaskin vaimennin menossa.

Kuten jo tuolla ylempänä sanottiinkin, yleismallin haitariosan pystyy vaihtamaan viidesosalla mainitsemastasi uuden putken hinnasta.
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Re: firman kallein osa prkl?!

Viesti Kirjoittaja henu »

haahuu kirjoitti:nimim. viimenen foordi.
Nää on kyl hyvii, aina itketään et voorti on paska jne....kuka pakotti ostamaan voortin....

ostakaa te kaikki viimeinen fordi kirjottajat niitä mieleisiänne autoja sun muita risoja ni pääsette kirjotamaan sitten niiten merkki foorumeille itkujanne ku joku osa kappaleina VAIN 8 vuotta vanhassa autossa...
Ugh olen avautunut, lähden ryypäämään 8)
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Joo noi ottaa kyllä kuulaan kun tullaan kysymään neuvoa kulutusosan vian vuoksi ja samalla vihjaillaan siihen suuntaan, että esim. tämä putkiston ruostumis ongelma olisi fordin tyyppivika.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
haahuu
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Huhti 2006 17:15

Viesti Kirjoittaja haahuu »

Onko pakosarja KULUTUSOSA?
Haloo. Pakoputken vaihdot kyllä ymmärtää, mutta nyt on kysymys pakosarjasta. Kyllä kaikissa entisessä, vanhemmissakin autoissa pakosarja on kestänyt kivasti yli 20vuotta.

Korjataan vähän tuota nimimerkkiä, niin ei tarvi muutamien ottaa sitä enää välttämättä niin raskaasti.

nimim. ehkä viimeinen foordi.
tony the tiger
Viestit: 22
Liittynyt: 22 Kesä 2006 03:28
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja tony the tiger »

haahuu kirjoitti:Onko pakosarja KULUTUSOSA?
Haloo. Pakoputken vaihdot kyllä ymmärtää, mutta nyt on kysymys pakosarjasta. Kyllä kaikissa entisessä, vanhemmissakin autoissa pakosarja on kestänyt kivasti yli 20vuotta.

Korjataan vähän tuota nimimerkkiä, niin ei tarvi muutamien ottaa sitä enää välttämättä niin raskaasti.

nimim. ehkä viimeinen foordi.
Et taida viittiä edes lukea vastauksia tai sitten et vaan ymmärrä.
Putken etuosa ei ole "yhtä puuta" pakosarjan kanssa. Pakosarjaa ei tarvii vaihtaa jos etuputki vuotaa!
haahuu
Viestit: 17
Liittynyt: 01 Huhti 2006 17:15

Viesti Kirjoittaja haahuu »

Kyllähän se vaan näin on, että se putken jousto-osa siinä edessä on samaa puuta pakosarjan kanssa.
Minähän en mikään automekaanikko ole, mutta jos ford + 3 varaosaliikettä ilmoittavat että se pitää vaihtaa koko systeemi, niin kai se on pakko uskoa.
Esim. Bosalilta ei löytynyt mitään korjaussarjaa tai vastaavaa tuohon jousto-osaan. Sama esim. motonetistä. Muut pakoputken osat kyllä löytyvät, mutta ei tuota etuputkea koska on kuulemma niin harvinaista että se alkaa vuotamaan ja on niin kallis vara-osa ettei kannata pitää varastossa.
toimitusajat vaihtelivat 2-4vko tilauksesta. hinta oli jokapuolella yli 500euroa.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Kyllä se niin on että etuputki on samalla pakosarja - joka tosin lienee lähempänä peltisarjaa kuin perinteistä valurautamälliä - -> http://www.catalogue.bosal.com/images/e ... 495009.gif

Niiku muutki on sanonu, tarvikeliikkeistä saa kyllä haitariosan jonka tuohon voi askarrella kiinni. Ja jos ei nappaa niin eiköhän toi aikansa kestä myös ilman haitaria, eihän tota haitaria ees oo läheskään kaikissa autoissa ja nekin pysyy kasassa.

Ja mitä tulee viimeiseen Voordiin niin jos varaosien hinta on se minkä perusteella valitset seuraavan autosi, suosittelisin luomaan katseen jonnei 80 luvun Ooppeleihin tai Volkkareihin.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
PeeTee
Viestit: 61
Liittynyt: 19 Elo 2005 22:18
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja PeeTee »

Jousto-osan vaihtaa ns. yleismallista 100euroon; - tämä tosin vaatii omaa työtä, jolle tällöin ei voi laskea hintaa. Putki irti, leikaa, hitsaa ym.
Korjaamolla teetettynä ei välttämättä kannata.
Meillä tuo Focus tällä hetkellä muualla, etten voi katsoa kuinka alhaalla se jousto-osa on.

Volvomiehille varmasti tuttu asia 850-mallien osalta tuo jousto-osan hajoaminen pakosarjasta. Niihin on olemassa valmis korjauspala.

Autot tehdään tänä päivänä vähän erilailla kuin 20v sitten. Moottorivalut ohuempia, pakosarjat ns. peltisarjoja, johtojen poikkipinnat murto-osa entisistä ym. Painoa pois mistä saadaan, materiaalia ja täten rahaa säästyy. Isompia kokonaisuuksia asennetaan kerralla liukuhihnalla.
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

Jeps, tuo jousto-osa on tosiaankin mahdollista vaihtaa. Motonetilla kai halvin tuo punottu jousto-osa ei montaa kymppiä maksa(20-30e).
Luulisi että satasella tuo osa on paikallaan ja sisältää sen jousto-osan hinnankin. Hieman erikoista että tuo jousto on kiinteänä pakosarjassa. Ilmeisesti on haluttu rahastaa varaosan myynnillä.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Tero Anttila Oy

Tai vaihda se jousto osa pelkästään... 20-30e maksaa yleisjousto.

Mutta halvalla pääset, omaani maksaa etuputket joissa katit kiinni 758e/kpl ja niitä on 2kpl sentään...

Onhan se ikävää kun 8v autoon jo joutuu osia vaihtaa.. Itsekin olen joutunut omaani vaihtaa jo jotain vaikka on vasta 13 vuotta vanha.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Mitä varten tuossa ylipäätään pitää olla tuo jousto?
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Kone heiluu ;) sillä tapetaan se koneen aiheuttama liike ettei se siirry putkeen ja taas siellä murra putkea
Escort 1.8 sport -97
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Regu kirjoitti:Kone heiluu ;) sillä tapetaan se koneen aiheuttama liike ettei se siirry putkeen ja taas siellä murra putkea
Jahaaden, en oo tommosta ikuna vielä nähny, liekkö mulla sitte semmosia kotteroita missä kone ei heilu.. :roll:
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Mikäköhän noissa muuten on ideana loppupeleissä. Yleensähän toi putkisto on kumi lenkkien varassa niin liikkuu koneen mukana, mutta onko se noissa sitte jotenkin kovemmin kiinni pohjassa???
Tossa transitin alle kattelin niin siellä näky olevan ja joku haitariputki. Oli vielä sen näkönen, ettei oo enää orkkis kun nätti vähän semmoselta taipuisalta ilmastointiputkelta eikä siinä ollut edes mitään laippoja tms. kiinnitystä. :shock:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Etuvetoisissa tuppaa olemaan
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

NiceMan kirjoitti:Etuvetoisissa tuppaa olemaan
eli siis autoissa joissa on kone poikittain keulalla
Focus 1.0 edition a6 2017
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Jeps =)
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Ile82
Viestit: 14
Liittynyt: 18 Elo 2007 23:14

Viesti Kirjoittaja Ile82 »

NiceMan kirjoitti:Etuvetoisissa tuppaa olemaan

Riippuu jonkun verran autosta. Vanhemmissa vehkeissä en ole tuota haitaria nähnyt. Oli se etu- tai takaveto.
Audi 80 -87
BMW 316 -85
Honda CBR 1000F -91
Yamaha Majesty 250 -96
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

No niin no tietty niissä onki liike vähä eri suuntainen kun takatuuppareissa. Tosin toi mun transit on takaveto...
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Omassa käyttiksessä on molemmissa putkissa haitari kattien jälkeen vaikka on tuuppaa takaa.
:D
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

....ja saabit
Ford Fiesta 1.6i Ghia -02
-Z-
Viestit: 75
Liittynyt: 03 Elo 2007 19:47
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja -Z- »

Multa katkes aikanaan eräästä jaappanilaisesta automerkistä putki just ton joustamattomuuden takii. Oli tehty myyntikorjaus ja hitsattu peltisarja suoraan etuputkeen. :evil: poikkihan se meni Sit uusittiinkin kokoputki johon tuli jousto-osa kanssa.Se kesti vuosia ennen kuin vaihdoin auton.
Vastaa Viestiin