-95 scorpion lämppärin toiminta

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
otto82
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Joulu 2006 22:39
Paikkakunta: Tampere

-95 scorpion lämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja otto82 »

Eli kyse on vm. -95 Scorpio 2.0i DOHC 8v, kuitenkin vielä tuolla vanhalla korimallilla. Vika ilmenee niin, että välillä lämmityslaitteen moottori toimii normaalisti ja välillä sitten ei. Toimiessaan tuulettimen voimakkuus (auton ollessa liikkeessä) voimistuu, kun rattia kääntää oikealle ja laskee, kun kääntää vasemmalle. Paikalla ollessa ratin kääntämisellä ei ole mitään vaikutusta. Lämmityslaitteen kotelon päällä on tuo liitin, jossa ilmeisesti on myös nuo vastukset. Siihen liittimeen, missä on neljä johdinta, ei tule virtaa missään vaiheessa (silloin kun laite ei toimi), vieressä oleviin liittimiin virta tulee (siinä tais olla yksi maa ja kaksi plus-napaa).

Sen verran olen perehtynyt tuohon laitteeseen, että moottoriin on hiilet vaihdettu ja suoralla virralla moottori toimii.

Eli jos jollakulla olis mitään ideaa, mistä päin lähteä tuota vikaa katteleen, niin olisin kiitollinen. Hakua yritin käyttää, mutta en löytänyt apua. Jos aihetta on jo käsitelty niin laittaa linkin sitten...
juss
Viestit: 93
Liittynyt: 27 Kesä 2006 12:15
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja juss »

Toimiessaan tuulettimen voimakkuus (auton ollessa liikkeessä) voimistuu, kun rattia kääntää oikealle ja laskee, kun kääntää vasemmalle.
Juu, tyyppivika eli moottorin liikkuvat osat kuluneet. Kun kääntää oikealle tai vasemmalle moottorin akseli liikkuu laakereissa. moottori vaihtoon, CRC tilapäisesti avuksi ...
Viimeksi muokannut juss, 04 Loka 2007 17:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Chrysler Grand Voyager 3.3 LE
---
ex
Ford Scorpio 2.9i Ghia RS ATM
Ford Scorpio 2.0i Ghia ATM
Ford Scorpio 2.8i Ghia RS
otto82
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Joulu 2006 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja otto82 »

juss kirjoitti:D OHC = dual OHC eli sinulla on R2 kone :)
2.0 DOHC on 16 v, 2.0 8v on SOHC...
Täh?! Nyt en ihan tajunnu, mutta ei se mitään, se on ihan normaalia... Kone on kyllä 8v DOHC, ainakin sen perusteella, mitä olen netissä lueskellu. Ja on siellä venttiilikopan alla kaksi nokka-akselia. Auto ei siis ole tuota ´mulkosilmä` -mallia, vaikka onkin vm. -95. Mutta ei tästä tämän enempää...

Ilmeneekö tämä tyyppivika myös täydellisenä toimimattomuutena? Hiiliä vaihtaessani ei tuo moottorin akseli tuntunut lainkaan väljältä... Ja suoralla virralla akusta moottori kyllä lähtee pelaamaan.
juss
Viestit: 93
Liittynyt: 27 Kesä 2006 12:15
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja juss »

Ilmeneekö tämä tyyppivika myös täydellisenä toimimattomuutena?
Jos akseli on väärässä asennossa niin se välttämättä ei mee pyörimään..
Hiiliä vaihtaessani ei tuo moottorin akseli tuntunut lainkaan väljältä.
Juu, sitä ei aina huoma...
Ja suoralla virralla akusta moottori kyllä lähtee pelaamaan.
Eri asia on että ottako täydet vauhdit :)
Viimeksi muokannut juss, 04 Loka 2007 17:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Chrysler Grand Voyager 3.3 LE
---
ex
Ford Scorpio 2.9i Ghia RS ATM
Ford Scorpio 2.0i Ghia ATM
Ford Scorpio 2.8i Ghia RS
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Pitää muistaa että riesaa ja sorparia TEHTIIN 2.0 DOHC moottorilla jossa on vain 8 venttiiliä eli 2kpl per pytty...
Nokka-akseleita on 2kpl joista molemmat ohjaa 4 venttiiliä.
Moottori tuli vuonna 1989.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

*2.0 DOHC on 16 v, 2.0 8v on SOHC...*

Entäs kone jossa on 2 nokka-akselia,8 venttiiliä,4 sylinteriä ja iskutilavuus 2.0 ?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
otto82
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Joulu 2006 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja otto82 »

NiceMan kirjoitti: Entäs kone jossa on 2 nokka-akselia,8 venttiiliä,4 sylinteriä ja iskutilavuus 2.0 ?
Just tuota itekin ajattelin... DOHC = Dual Over Head Camshafts, eli kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia. Venttiileistä tuossa kirjainyhdistelmässä ei sanota mitään.

Mutta turha enempää jurnuttaa, kun olen asian omin silmin todennut venttiilikopan irrotettuani. Niin tietämätön en suinkaan autojen suhteen ole, ettenkö osais laskea venttiilien lukumäärää, vaikka en näiden Fordien kanssa ole sen kummemmin ollut tekemisissä.

Mutta jos tuo nyt vika sitten on siinä lämppärin moottorissa. Itse olin miettinyt jotain kosketushäiriötä johdoissa, lämpökytkintä tai muuta sellaista...
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

-95 vanha koppanen? eli siis -94 mallinen kun -95 on uusi koppanen =)
Oletko tarkistanut että se kytkin toimii että se ei pätkisi... tai sitten jossain on vain johto lähes poikki...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
otto82
Viestit: 9
Liittynyt: 30 Joulu 2006 22:39
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja otto82 »

Joo, kyllä rekisteriotteessa lukee vuosimallina -95, mutta silti on tuota vanhempaa korimallia (keula sierran näköinen yms...). Kyllä sitä tuli hieman ihmeteltyä, kun joka nettisivuilla luki että tuo vanha korimalli loppu -94.

Yritän tässä vain kehittää hyvää innostusta, että jaksaisin ruveta purkaan tuota kojelautaa. Oon sinne kojelaudan alle pari kertaa kurkannu ja ihmetelly sitä johtoviidakkoa... Varmaan 10 km johtoja joka suuntaan... Tuossa kun yleismittarilla viimeksi sohin, niin jäi sellanen kutina, että kytkimen ja sulakerasian välillä pätkis... Epäilyttää vain tuo oma mittari, kun siinä nuo mittapäät temppuilee aina sopivasti kriittisellä hetkellä.
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2523
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Sen kojetaulun purkaa helposti ja nopeasti... joskus otettiin kaverin kanssa aikaa kun kaveri purki omastaan tuon, 2 minuuttia meni tosin oli jokusen kerran jo harjoitellut kun rakennettiin se uusiksi koko auto.

Ei muuta kuin Biltemasta 9,90e mittari ja etsimään mihin sähkö häviää.
Voitelee kaikki liittimet samalla.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Cheri
Viestit: 96
Liittynyt: 08 Maalis 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Cheri »

Tuolta pitäisi selvitä milloin on valmistettu
http://www.teroanttilaoy.fi/tieto/Ikataulukko.htm
Scorpio 2.9 Efi Aut -94 STW
Avatar
riesa-reising
Viestit: 299
Liittynyt: 15 Heinä 2007 19:40
Paikkakunta: Lahti - Chicago

Re: -95 scorpion lämppärin toiminta

Viesti Kirjoittaja riesa-reising »

Tämä sama ongelma. Miten tuohon puhaltimee pääsee käsiksi? Pääseekö siitä pyyhkijöiden alla olevasta luukusta ihmettelemään ton puhaltimen johtojen liitoksia?
Vastaa Viestiin