Sivu 1/1
Zetec nokkapyörän momentti?
Lähetetty: 29 Elo 2007 22:02
Kirjoittaja Artoh
Millaiseen momenttiin olette vetäneet Zetecin nokkapyörät?
Moottorikoneistamon mies höpisi, ettei tuo suositeltu 68nm riitä...
Varsinkin kun ei ole mitään kiiloja, että tulisi tarpeeksi kireälle...
Olisin kiitollinen , jos joku jaksais vastata

. [/i]
Entä tuon hihnan oikea kireys?
Lähetetty: 29 Elo 2007 23:00
Kirjoittaja Regu
Ite naputin pulttimopolla niin että tuli sellanen fiilis että pysyy eli varmaan lähemmäs 100nm
Hihna on oikealla kireydellä kun kohtuullisella voimalla kääntyy pitkältä sivultaan 90 astetta.
Lähetetty: 30 Elo 2007 00:47
Kirjoittaja hartza
Olen noudattanut ihan Haynesin kirjan suositusta, eikä ole vielä pyörät irtoilleet. Uudet pultitkaan eivät ole kalliita Fordilla jos huolettaa vanhojen kunto, putsaa hyvin pinnat ettei jää kakkaa väliin tai kierteisiin.
Pulttipyssyn kanssa voi sitten vaikka kiristää ne vanteet ylimomenttiin, ei tule niin kallista laskua.
Lähetetty: 30 Elo 2007 05:22
Kirjoittaja Regu
Eipä ole vielä yhdestäkään hihnapyörästä sitä laskua tullut eikä kyllä vanteistakaan

Lähetetty: 30 Elo 2007 10:08
Kirjoittaja Artoh
Kiitosta vaan teille!
Ajattelin varmistaa tiedon ennen kuin kasaan tuon jakopään kopan.
Tietty putsasin jarrucleanerilla vastinpinnat.
Lähetetty: 01 Syys 2007 02:14
Kirjoittaja Monteonisti
Miksi irroitit nokkapyörät?

Lähetetty: 01 Syys 2007 12:23
Kirjoittaja Artoh
Monteonisti kirjoitti:Miksi irroitit nokkapyörät?

Moottori oli yläkertaremontissa palaneen pakoventtiilin takia. Ja uusin kaikki yläkerran tiivisteet.
Lähetetty: 02 Syys 2007 01:44
Kirjoittaja Monteonisti
Oliko pakko irroittaa pyörät, siis olen epätietoinen enkä "ironinen"?

Yleensä vedän tärkeät pultit "varttivarrella" ja omalla maksimimomentilla, kampuran hihnapyörän ja laakerit "puolikkaalla varrella", hyvin on pelittänyt kun "vääntö" vielä tallella!
On mulla kylläkin momenttiavain, mutta siihenhän turvaudutaan vain "hätätapauksessa" kuten nörtit tietsikan manuskaan?

Lähetetty: 02 Syys 2007 19:32
Kirjoittaja Artoh
Monteonisti kirjoitti:Oliko pakko irroittaa pyörät, siis olen epätietoinen enkä "ironinen"?

Yleensä vedän tärkeät pultit "varttivarrella" ja omalla maksimimomentilla, kampuran hihnapyörän ja laakerit "puolikkaalla varrella", hyvin on pelittänyt kun "vääntö" vielä tallella!
On mulla kylläkin momenttiavain, mutta siihenhän turvaudutaan vain "hätätapauksessa" kuten nörtit tietsikan manuskaan?

Periaatteessa pitäis onnistua, ettei nokkahihnapyöriä irroita, kun hihnan vaihtaa. Mutta nokka-akselin stefoja jos aikoo vaihtaa, täytyy ne irroittaa.
Mielestäni ei ole syytä jättää tuollaisessa remontissa vaihtamatta, ettei ala öljytä jakopäätä.