Zetec nokkapyörän momentti?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Zetec nokkapyörän momentti?

Viesti Kirjoittaja Artoh »

Millaiseen momenttiin olette vetäneet Zetecin nokkapyörät?

Moottorikoneistamon mies höpisi, ettei tuo suositeltu 68nm riitä...

Varsinkin kun ei ole mitään kiiloja, että tulisi tarpeeksi kireälle...

Olisin kiitollinen , jos joku jaksais vastata :) . [/i]

Entä tuon hihnan oikea kireys?
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Ite naputin pulttimopolla niin että tuli sellanen fiilis että pysyy eli varmaan lähemmäs 100nm
Hihna on oikealla kireydellä kun kohtuullisella voimalla kääntyy pitkältä sivultaan 90 astetta.
Escort 1.8 sport -97
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Olen noudattanut ihan Haynesin kirjan suositusta, eikä ole vielä pyörät irtoilleet. Uudet pultitkaan eivät ole kalliita Fordilla jos huolettaa vanhojen kunto, putsaa hyvin pinnat ettei jää kakkaa väliin tai kierteisiin.
Pulttipyssyn kanssa voi sitten vaikka kiristää ne vanteet ylimomenttiin, ei tule niin kallista laskua.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Eipä ole vielä yhdestäkään hihnapyörästä sitä laskua tullut eikä kyllä vanteistakaan ;)
Escort 1.8 sport -97
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

Kiitosta vaan teille!
Ajattelin varmistaa tiedon ennen kuin kasaan tuon jakopään kopan.
Tietty putsasin jarrucleanerilla vastinpinnat.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Miksi irroitit nokkapyörät? :shock:
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

Monteonisti kirjoitti:Miksi irroitit nokkapyörät? :shock:
Moottori oli yläkertaremontissa palaneen pakoventtiilin takia. Ja uusin kaikki yläkerran tiivisteet.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Oliko pakko irroittaa pyörät, siis olen epätietoinen enkä "ironinen"? :shock:
Yleensä vedän tärkeät pultit "varttivarrella" ja omalla maksimimomentilla, kampuran hihnapyörän ja laakerit "puolikkaalla varrella", hyvin on pelittänyt kun "vääntö" vielä tallella! :D
On mulla kylläkin momenttiavain, mutta siihenhän turvaudutaan vain "hätätapauksessa" kuten nörtit tietsikan manuskaan? :roll:
Artoh
Viestit: 43
Liittynyt: 21 Elo 2007 22:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Artoh »

Monteonisti kirjoitti:Oliko pakko irroittaa pyörät, siis olen epätietoinen enkä "ironinen"? :shock:
Yleensä vedän tärkeät pultit "varttivarrella" ja omalla maksimimomentilla, kampuran hihnapyörän ja laakerit "puolikkaalla varrella", hyvin on pelittänyt kun "vääntö" vielä tallella! :D
On mulla kylläkin momenttiavain, mutta siihenhän turvaudutaan vain "hätätapauksessa" kuten nörtit tietsikan manuskaan? :roll:
Periaatteessa pitäis onnistua, ettei nokkahihnapyöriä irroita, kun hihnan vaihtaa. Mutta nokka-akselin stefoja jos aikoo vaihtaa, täytyy ne irroittaa.
Mielestäni ei ole syytä jättää tuollaisessa remontissa vaihtamatta, ettei ala öljytä jakopäätä.
Vastaa Viestiin