-91 orion 1,6 cvh

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Voortti

-91 orion 1,6 cvh

Viesti Kirjoittaja Voortti »

Otsikon mukaisessa autossa on seuraavanlainen käyntiongelma: auto kiihtyy täydellä kaasulla normaalisti, mutta osakaasulla kiihtyminen tapahtuu kuin portaittain, elikkä auto ei kiihdy tasaisesti vaan ikään kuin nykimällä. myös alavääntö tuntuu suhteettoman heikolta.

Onko näissä ollut jotain tyyppivikaa vai pitääkö vain käydä anturi kerrallaan läpi? kaasuläpän asentoanturi, map, imuilmanlämpö, kampiakselinasentoanturi? Noi nyt tulisi ekana mieleen...
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

Tutkaillut onko imuvuotoja? Täydellä kaasulla meinaan voi kulkee kyllä kun saapi kakkua tarpeeksi. Lambda kenties mykkä.
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

kaasuläpän asentoanturi tai map

kun täys kaasulla ei nyi.. -> ei ole alipainetta Map. kaasuläpän asento anturi enemmän käytetään "keski-aluetta" kaasusta kuluu anturi eniten siitä kohti ja taas täys-kaasu ei kulu niin paljon.
kaasuläpän asentoanturin(TPS) pystyy mittaamaan en nyt muista miten..
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Voortti

Viesti Kirjoittaja Voortti »

Oisiko jollain vastusarvoja ko. antureille?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Myös viallinen tulppa aiheuttaa tuollaista, mutta nykii lähinnä, isoilla kierroksilla ja tyhjäkäynnillä voi olla oireeton.
JesseT
Viestit: 380
Liittynyt: 13 Helmi 2005 21:11
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JesseT »

Kaasuläpän asentoanturissa on kolme nastaa,: 1 ,2 ja 3. 1 ja 3 nastan välillä on aina sama resistanssi asennosta riippumatta. Tämä on noin 2kOhm suuruusluokkaa. Resistanssien 1 -> 2 ja 2 -> 3 summa on myös tämä sama koko ajan mutta näiden suhde muuttuu kaasun asennon mukaan tasaisesti.
Eli mittari kiinni 1 ja 2 pinnin väliin ja katsot että resistanssi menee nollasta tasaisesti siihen arvoon joka on 1 ja 3 pinnien välissä koko ajan.
hilex
Viestit: 14
Liittynyt: 04 Heinä 2005 10:25

Viesti Kirjoittaja hilex »

minul on sama vika mun orionis.joko vika selvis....ajattelin vaan et jos apua sais vai alanko ehtii ite. :lol:
ABC-524

Viesti Kirjoittaja ABC-524 »

Voortti kirjoitti:Oisiko jollain vastusarvoja ko. antureille?
Mittailin tossa tossa eilen piruuttani KO. anturin.
Eli 1-3 nastan välissä on 4kohm ja 1-2 nastojen välissä 0.23 - 4kohm riippuen asennosta.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Oishan niitä jos jaksas kaivella esiin, mutta joku varmaan tietää ulkomuistista? :D
orionorion
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Elo 2005 23:05

Viesti Kirjoittaja orionorion »

Joo sama vika täälläkin! Kertokaas missä vois olla vika... Kiihtyy portaittain! Tasasella kaasulla kaikki ok, mut kiihdyttäessä jumittaa ja kiihtyy portaittain. :roll:
orionorion
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Elo 2005 23:05

Viesti Kirjoittaja orionorion »

Eikö mitään oo selvinnyt kellekkään? :roll:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Voorttille: Onkos tuossa EGR eli pakokaasujen kierrätys? Kokeile tulpata se jos auttas! :roll:
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja taky »

orionorion kirjoitti:Joo sama vika täälläkin! Kertokaas missä vois olla vika... Kiihtyy portaittain! Tasasella kaasulla kaikki ok, mut kiihdyttäessä jumittaa ja kiihtyy portaittain. :roll:
Fiestaa vaivasi sama, vika löytyi lopulta - lambda viallinen.
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Missäs Orionissa on EGR, vois itekki kokeilla tulpata se kun tää mun Orionin ongelma on vieläkin pinnalla... :roll:
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
orionorion
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Elo 2005 23:05

Viesti Kirjoittaja orionorion »

taky kirjoitti: Fiestaa vaivasi sama, vika löytyi lopulta - lambda viallinen.
Ai lambdan vaihdolla rupes toimii? Kiihtykö sullakin portaittain? Pitää sit vissii kokeilla vaihtaa toi lambda.
sLan
Viestit: 13
Liittynyt: 27 Heinä 2005 01:52

Viesti Kirjoittaja sLan »

se hitonmoinen putki hässäkkä cvh konees on lisäilmapulssi! jos kokeilette siitä pikkuisesta suodatin boksista niin pakosarja IMEE raitista ilmaa laimentaen näin pakokaasupäästöjä. kaiken se sakemanni tekee et saadaan voortit rekisteröityä :lol:

ittellä ollu myös PALJON ongelmia ko. koneen kans.
kannattaa tarkistaa:
-läpän asento anturi
-MAP anturi
-sytkäboksi!

omassa cvh:ssa menny sytkäaski ja MAP
...on alumiini vanteet ja rasvassa ranteet... eikä oo ku on myynnissä.
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Tuota, tuota. Minulla oli/on Orionissa nykimisongelmaa. En edes kiinnittänyt tuohon huonoon alavääntöön niin paljoa huomiota, mutta se parani huomattavasti bensansuodattimen vaihdolla. Taisi vanha olla aika tukossa. Kannattaa se suodatin varmaan vaihtaa, kun ei sillä hintaakaan ole kuin päälle 10euroa.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
taky
Viestit: 372
Liittynyt: 12 Heinä 2005 09:11
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja taky »

orionorion kirjoitti: Ai lambdan vaihdolla rupes toimii? Kiihtykö sullakin portaittain? Pitää sit vissii kokeilla vaihtaa toi lambda.
Ei portaittain, vaan ala kierroksilal ok samoin max kierroksilla, mutta
noin 3/4 kaasulta kun aloitti kiihdyttämisen sanoi bööö..., siis stumppasi.
Hivenen kun hölläsi kaasua käynti palasi.
orionorion
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Elo 2005 23:05

Viesti Kirjoittaja orionorion »

taky kirjoitti: Ei portaittain, vaan ala kierroksilal ok samoin max kierroksilla, mutta
noin 3/4 kaasulta kun aloitti kiihdyttämisen sanoi bööö..., siis stumppasi.
Hivenen kun hölläsi kaasua käynti palasi.
Joo no mä luin nyt täs ite nää mun vikakoodit tosta orionosta ja vilkku seuraavalla tavalla. 1villku 1vilkku tauko ja taas 1vilkku ja 1vilkku sit tuli tauko ja kaks nopeeta vilkkua ja sit taas 1villku 1vilkku tauko ja taas 1vilkku ja 1vilkku. Eli siis vikakoodi 22 ilmeisesti? vikakoodi 22 on tällainen volume air flow VAF sensor1 -> voltage high. Mitä toi niinku tarkoittaa?
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Juu autodatakin sanoo että: ilmavirran mittain 1 korkea jännite
eli ilmamäärämittari saa ilmeisesti liian korkeaa jännitettä, mutta mistä se taas johtuu onkin ihan toinen juttu.
Escort 1.8 sport -97
orionorion
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Elo 2005 23:05

Viesti Kirjoittaja orionorion »

Regu kirjoitti:Juu autodatakin sanoo että: ilmavirran mittain 1 korkea jännite
eli ilmamäärämittari saa ilmeisesti liian korkeaa jännitettä, mutta mistä se taas johtuu onkin ihan toinen juttu.
Noniinpä! Voiskohan tuo mun portaittain kiihtyminenkin johtu tuosta viasta? Ihme vika tosiaankin. :roll:
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Vai antaako poksille liian ison jännitteen, eli ei toimi oikein? :roll:
orionorion
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Elo 2005 23:05

Viesti Kirjoittaja orionorion »

Eli siis vika voi olla ilmamäärämittarissa?
Paco
Viestit: 131
Liittynyt: 22 Heinä 2005 19:41
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Paco »

Millä muuten luit tuon vikakoodin? Minäkin voisin sen lukemista harkita, jos se onnistuu kotikonstein.
Opel Ascona 1,6 '85 (RIP)
Volvo 340 1,4 '87 (RIP)
Ford Orion 1,6i '91 (RIP)
Peugeot 309 1,6i '90 (My lowrider)
orionorion
Viestit: 42
Liittynyt: 24 Elo 2005 23:05

Viesti Kirjoittaja orionorion »

Paco kirjoitti:Millä muuten luit tuon vikakoodin? Minäkin voisin sen lukemista harkita, jos se onnistuu kotikonstein.
Konehuoneessa on se pistoke. Ostin biltemast ajohtoa ja sellaisen ledivalon. Sit yhsitin sen ledivalon 1 ja 2 väliin ja 2 ja 3 pitää yhdistää jollain johdolla. Se pistoke on vähän niinku kolmion muotoinen. Sit vaa virrat päälle ja kattelemaan lediä konehuoneessa.
Vastaa Viestiin