Sivu 1/1

Käsijarruvaijeri liian kireällä?

Lähetetty: 11 Elo 2007 19:50
Kirjoittaja TCI
Vaihtelin tossa mk1 Focukseen takajarrurummut ja satulat kun ei käsijarru pitänyt juuri ollenkaan. Asennus vaiheessa huomasin, että toisessa jarrukengässä kiinni oleva linkku, johon käsijarruvaijeri kiinnittyy, tuli lähes kiinni jarrukilvessä olevaan pattiin eli käsijarrulle jää todella pieni liike. toisella puolella oli hieman enemmän liikevaraa mutta ei paljon sielläkään. No pistin kuitenkin auton kasaan ja testasin käsijarrua mutta eihän se pitänyt yhtään paremmin kuin aiemmin.
Purin vielä keskikonsolin ja tarkistin, ettei vaijeria oltu kiristetty käsijarrukahvan juuresta, mutta kiristys mutteri oli niin löysällä kun olla voi.
Jos oon ymmärtänyt oikein, niin tossa vaijerissa ei ole muita säätöjä?

Lähetetty: 11 Elo 2007 20:58
Kirjoittaja samiharju
olet puoliksi jäljillä.

se jarrurummun sisällä oleva käsijarrun käyttövipu pitää jäädä mahdollisimman pitkän liikeradan omaavaksi eli esim sierran jarruissa vipu mahdollisimman lähelle rumpua ja kauas laakeripukista. itse jarrujen säätö tehdään käyttöjarrun automaattisäädöllä ja tällöin käsijarrukin toimii.

nyt autossasi on se ongelma että takajarrut on säädettynä käsijarruvivulla eikä oikealla automaattäsäädöllä, näinollen käsijarrun liikerata ei riitä tuottamaan tulosta :-)

Lähetetty: 11 Elo 2007 21:46
Kirjoittaja TCI
Joo mutta ongelma on se, että se vipu jää siihen laakeripukkiin kiinni (melkein) jo asennus vaiheessa koska vaijeri on niin kireällä. Sama tilanne molemmilla puolilla. Luulis että vaijeri venyy vanhetessaan. tässä näköjään kutistuu...

Lähetetty: 11 Elo 2007 21:48
Kirjoittaja TCI
Niin ja säädin jarrut ensiksi jarrupolkimella ja sitten vasta aloin repimään käsijarrua.

Lähetetty: 12 Elo 2007 12:11
Kirjoittaja NiceMan
Manuaalisäätö takaa ensin....