Vaihtelin tossa mk1 Focukseen takajarrurummut ja satulat kun ei käsijarru pitänyt juuri ollenkaan. Asennus vaiheessa huomasin, että toisessa jarrukengässä kiinni oleva linkku, johon käsijarruvaijeri kiinnittyy, tuli lähes kiinni jarrukilvessä olevaan pattiin eli käsijarrulle jää todella pieni liike. toisella puolella oli hieman enemmän liikevaraa mutta ei paljon sielläkään. No pistin kuitenkin auton kasaan ja testasin käsijarrua mutta eihän se pitänyt yhtään paremmin kuin aiemmin.
Purin vielä keskikonsolin ja tarkistin, ettei vaijeria oltu kiristetty käsijarrukahvan juuresta, mutta kiristys mutteri oli niin löysällä kun olla voi.
Jos oon ymmärtänyt oikein, niin tossa vaijerissa ei ole muita säätöjä?
Käsijarruvaijeri liian kireällä?
olet puoliksi jäljillä.
se jarrurummun sisällä oleva käsijarrun käyttövipu pitää jäädä mahdollisimman pitkän liikeradan omaavaksi eli esim sierran jarruissa vipu mahdollisimman lähelle rumpua ja kauas laakeripukista. itse jarrujen säätö tehdään käyttöjarrun automaattisäädöllä ja tällöin käsijarrukin toimii.
nyt autossasi on se ongelma että takajarrut on säädettynä käsijarruvivulla eikä oikealla automaattäsäädöllä, näinollen käsijarrun liikerata ei riitä tuottamaan tulosta
se jarrurummun sisällä oleva käsijarrun käyttövipu pitää jäädä mahdollisimman pitkän liikeradan omaavaksi eli esim sierran jarruissa vipu mahdollisimman lähelle rumpua ja kauas laakeripukista. itse jarrujen säätö tehdään käyttöjarrun automaattisäädöllä ja tällöin käsijarrukin toimii.
nyt autossasi on se ongelma että takajarrut on säädettynä käsijarruvivulla eikä oikealla automaattäsäädöllä, näinollen käsijarrun liikerata ei riitä tuottamaan tulosta

Manuaalisäätö takaa ensin....
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/