Sivu 1/2

Koneen vaihto zetec

Lähetetty: 10 Elo 2007 21:24
Kirjoittaja Cobrajet
Eli:Kylkimällätty -92 escort 1.8 zetec. Kone käy normaalisti. Kone vaihdetaan -94:een escoon,jossa ollut samankokoinen kone alunperin.(koki moottorivaurion) Lähtee kyllä käyntiin,mutta käy niin rikkaalla,että bensa haisee ja tukehtuu jonku aikaa ajettaessa (eli kunnes lämpenee) Eli mistä lääkettä tähän vaivaan? :shock:

Re: Koneen vaihto zetec

Lähetetty: 10 Elo 2007 21:49
Kirjoittaja henu
Cobrajet kirjoitti:(koki moottorivaurion) Lähtee kyllä käyntiin,mutta käy niin rikkaalla,että bensa haisee ja tukehtuu jonku aikaa ajettaessa (eli kunnes lämpenee)
Moottorivaurio ???? :?
Ei tuo nyt kuullosta miltään mekaaniselta vialta, vai onko menny jotain muuta ?
Itse en ainakaan noilla perusteilla lähtis konetta vaihtamaan jos bensa haisee... Ihan mielenkiinnosta, mikä siitä entisestä meni ?

Lähetetty: 10 Elo 2007 22:15
Kirjoittaja Cobrajet
Niin,siis siitä entisestä koneesta tuli kiertokanki ulos ja se koko kone heivattiin pois. Tilalle laitettiin kolariautosta kone. Ja jotain on tapahtunut tässä välissä. :shock: . Itellä ei hirveen tarkkaa tietoa vaihtorojektista,mutta hommasin katiskan pihaan ja ajattelin asiaa alkaa selvitteleen. 8)

Lähetetty: 11 Elo 2007 01:27
Kirjoittaja Monteonisti
Jos bensa haisee, niin ohjelmointi pielessä, tulpat tai johdot pätkii tai jokin anturi/sen johtoliitos sökö, jatkakaa muut! 8)

Lähetetty: 11 Elo 2007 11:49
Kirjoittaja Krisse
Onks siinä nyt käytössä sen auton alkuperäiset anturit vai sen vaihtomoottorin omat anturit? Meinaan vaan että noissahan tapahtuu välillä muutoksia vaikka päällepäin näyttävätkin samalta, ja nyt jos kaikki anturit on 'väärästä autosta' niin atk saattaa ohjata moottoria ihan miten sattuu.

Eli imusarjassa oleva lämpöanturi ja molemmat termostaattikotelossa olevat anturit nyt ainakin alkajaisiksi alkuperäisestä moottorista ja kenties ilmamäärämittarikin.

Lähetetty: 11 Elo 2007 12:54
Kirjoittaja Cobrajet
Luulisin että moottori on vaihdettu kokonaisena,joten antureita ei ole ruuvailtu irti. Nokkien ajoituksia tossa katsoin ja näytti että imupuolen nokka on pykälänverran pielessä :shock: No jatketaan rassausta ja tutkitaan...

Lähetetty: 12 Elo 2007 12:18
Kirjoittaja Cobrajet
Nyt näyttäs siltä,että puolalta ei lähde kipinää (ainakaan jatkuvasti) 3:lle ja 4:lle. Eli käy kahdella ainaki pääosin. Oisko tuon rikkonu jokin vai ihan tuurilla menny sököks?. Voishan sen kokeilemalla vaihtaa,jos ois tommonen. :roll:

Lähetetty: 12 Elo 2007 23:13
Kirjoittaja Monteonisti
Eikös nuo kipunat lähde eri puolista? Siis pitäisi olla ykösen ja kakosen myös pimeänä? Tarkistappa johdot ja tulpat! 8)

Lähetetty: 16 Elo 2007 17:09
Kirjoittaja Cobrajet
Joo,nyt uudet johdot ja tulpat. Puola tosin käytetty,mutta nelonen edelleen pimee ja kolmosessa pimeitä kohtia(ajoituslampulla testailtu) Varaosamyyjältä kyselin uutta puolaa ja katto kirjasta,et 9/93 ois muuttunu tyyppi ?! Tuossahan on `92 kone `94:ssa korissa. Onhan tietty mahdollista,etttä toi toinenki puola ois sökö ,mutta mutta... :?

Lähetetty: 16 Elo 2007 17:30
Kirjoittaja TeRoK
Tuskin on molemmat puolat paketista sökönä. Eikö edis4:ssä ollu kaks pakkaa.
Kampiakselin asentoanturi tai joku muu sytkän ohjauksen osa vois tommosta aiheuttaa jos on huono kosketus tms.

Lähetetty: 18 Elo 2007 18:13
Kirjoittaja Cobrajet
Hoksasin tossa,että tässä ´94:ssa ei ole sitä erillistä sytytysohjaus lootaa tossa konehuoneessa ja siinä varaosa-autossa oli. Mitähän kohtaa tuo tietokone ei tunnista tosta moottorista ja miten ihmeessä 3 ja 4 on pimeenä vaikka 1 ja 2 sytyttää ihan hyvin. Kokeiltu eri puolallaki,ei muutosta. Voiko tuo kipinä olla jotenki niin heikko,ettei se riitä parin toiselle osapuolelle :roll: :(

Lähetetty: 19 Elo 2007 07:45
Kirjoittaja jive
Zetecin puola on wasted-spark puola, jossa on kaksi puolaa syöttämässä sylinterejä pareittain. On myös mahdollista, ettei puolalle tule ohjausvirtaa. Piippaa ja mittaa piuhat. Zetecin piuhat uudemmasta koneesta vanhempaan eivät käy ristiin johtuen hatun pituuden eroista.

Boxin pitäisi osata mukautua antureihin kun siile tekee ivoresetin, joss kaikki anturit ovat kunnossa. Oma veikkaus on että ECU on limp-moodissa syystä XYZ. Poikkea jossakin luetuttamassa vikakoodit.

Edit:
niin tuo uudempi boxi on ilmeisesti ECC-V ei EEC-IV. En 100% varmasti muista oliko jossakin Escortissa myös integroitua EDIS ohjainta, mutta tuossa 94- johtosarjassa joka minulla on on kyllä EDIS-V liitin.

Lähetetty: 19 Elo 2007 09:36
Kirjoittaja Cobrajet
Tuossa on kyllä tuo EEC-IV loota,eikä erillistä edis boksia.Kaikki liittimet passaa kyllä täysin,eikä ylim.johtoja jää. Käynnissä ollessa puolan kaikille kolmelle navalle tulee yli 13V. Riittäneekö? Hommaanko uuden puolan? Matkaa lähimpään koodinlukupaikkaan tulee liki 100 kilsaa,joten kaikki omat konstit mieluusti ensin :wink:

Lähetetty: 19 Elo 2007 17:17
Kirjoittaja Tinde
Johtosarjat, onko ne
a) auton alkuperäiset
b) uuden moottorin sarjat
c) yhdistelmä näistä

Hiukan haiskahtaisi siltä että piuhat menee jossakin väärin. Puolallehan pitäisi tulla keskelle 12v ja ecu pätkii reunimmaisten maadoitusta.

Lähetetty: 19 Elo 2007 17:35
Kirjoittaja Cobrajet
Johtosarjoja ei ole vaihdettu. Ymmärtääkseni vanha kone v-laatikkoineen on nostettu pois ja uusi paikoilleen ja tökitty liittimet antureille ym.ruiskulle paikoilleen. Siksi ihmettelenkin miksi ei pelaa,vaikka kaikki liittimet on samanlaiset ja sopii toisiinsa. Johtojen väritkin näyttää passaavan. Ja silti hyvin lähtee käymään vaikka kaikki pytyt ei mukana. Ja miten esim. 1 sytyttää ja 4 ei. Nehän on samalla puolan puolella.Valikoivaa virtaa :?: :evil: Bensaahan tulee sitten jo pakoputken liitoksistaki :roll:

Lähetetty: 19 Elo 2007 19:13
Kirjoittaja Tinde
Moottorin sähköt tulee moottorilta autolle yhden liittimen kautta. Onko tästä koneellepäin auton orggisjohtosarja vai vaihtokoneen mukana tullut?

"Ymmärtääkseni" ei riitä, tää pitäis tietää koska eri ikäisissä johdot voi olla liittimissä eri järjestyksessä. Joku tämmöinen voisi selittää. Tai sitten vaihtotyön aikana on rutistettu johtosarja johonkin väliin ja ongelmat johtuu siitä.

Lähetetty: 19 Elo 2007 19:32
Kirjoittaja Cobrajet
Niinpä,kun sitä varmaa tietoa ei ole :? Mutta uskoisin että moottorinjohtoja ei ole muutettu.Silloinhan ne on eri autosta.(helpollahan siitä koneen vaihdosta on yritetty päästä,nyitty vain johtoliitokset irti ja uutta myllyä tilalle...) :twisted:

Lähetetty: 20 Elo 2007 18:27
Kirjoittaja jive
Escortista en tiedä, mutta vastaavassa mk1 Mondeossa on kyllä paljon eroja EDIS boksittoman ja boksillisen auton johtosarjassa. Olihan molemmissa manuaali/automaattiaski?

Lähetetty: 20 Elo 2007 19:36
Kirjoittaja Cobrajet
Juu,manuaaleja molemmat. Tuossa Tinden ajatuksessa oli itua. Sitä alkup. koneen johtosarjaa en sitten enää saanut käsiini :cry: Ois hyvä semmonen oikeenlainen kytkentäkaavio noista moottorin sähköistä. Tuossa Alfamerin kirjassa oli vaan sillä erillisellä edis-boksilla se kuva. :x

Lähetetty: 20 Elo 2007 20:42
Kirjoittaja Krisse
Mä en kyllä tajuu tota mahdollisen alkuperäisen ja vaihdetun moottorin johtosarjan eron vaikutusta. Oli johtosarja millanen tahansa nii sieltä menee piuha vanhan moottorin anturiin X ja samaan anturiin X se on kai siinä uudessa moottorissakin kytketty?

Sellanen tuli tossa vielä mieleen, että kun vähän autosta ja vuosimallista riippuenhan noi termostaattikotelossa olevat anturit (2kpl) ohjaa eri asioita jotta kannattaisikohan edes ne anturit ottaa siitä alkuperäisestä moottorista? Varsinkin sen kotelon yläpinnassa olevan anturin toimintahan vaihtelee eri vehkeissä.

Vaikka kyllä kun tätä jutustelua nyt on seurannu niin täytyy kyllä ihmetellä. Jos pakoputken liitoksistakin tulee jo todellakin bensaa niin aika sekaisin täytyy vehkeiden olla. Saako tollasesta tavallisesta ruiskusuuttimesta edes tulemaan niin paljon bensaa että se oireilis noin kovasti?

Lähetetty: 20 Elo 2007 22:47
Kirjoittaja hartza
Krisse kirjoitti: Vaikka kyllä kun tätä jutustelua nyt on seurannu niin täytyy kyllä ihmetellä. Jos pakoputken liitoksistakin tulee jo todellakin bensaa niin aika sekaisin täytyy vehkeiden olla. Saako tollasesta tavallisesta ruiskusuuttimesta edes tulemaan niin paljon bensaa että se oireilis noin kovasti?
Kyllä saa Zetecistä :oops: varsinkin jos suuttimen o-rengas on keskeltä halki niin kaikki tukin bensa menee suoraan pyttyyn... Ota nyt ne piuhat ja ahturit siitä vanhasta koneesta ja laita samoihin paikkoihin, niin eiköhän hörähdä jos mitään mekaanista vikaa ei ole.

Lähetetty: 21 Elo 2007 15:29
Kirjoittaja Cobrajet
Eipä ole minulla sitä vanhaa konetta ja ed.omistajakin oli sen jo myynyt :x Oudot on kyllä oireet. Ja koneellahan oli ajettu vielä ennen vaihtoa nyk.koriin... Vielähän ois se mahis,että vanha kone,joka oli todellakin huudatettu hengiltä,olisi särkenyt tai sekoittanut ton keskusboksin. Ei enää paljon vaihtoehtoja :cry: (ps.airbagin merkkivalo palaa kokoajan.Liekö palanut ennen konerikkoa,en tiedä.) :roll:

Lähetetty: 25 Elo 2007 18:22
Kirjoittaja Cobrajet
Nyt on kokeiltu eri boksilla,ei muutosta. Vaihdoin suuttimien O-renkaat ja koetin liikutella paineensäädintä. Ja vot! Sehän alko käymään paremmin! Nyt käy rehellisesti kolmella. Nelonen sytyttää myös. Eli voinee päätellä,että sytytyshäiriöt johtunee liiasta sopasta. :shock:

Lähetetty: 25 Elo 2007 21:01
Kirjoittaja Krisse
Nyt voitas sit ehkä vaihdella vähän tulppia ristiin - no toki uudet tulpat ois viel varmempi jos kehtaa ostaa - ja kattoo josko huonosti pelaava pytty vaihtuisi sen mukaan. Noi tulpatkaan ei kai tykkää siitä että niitä uitetaan pensiinissä :-)

SUutimien irrottaminen oli varmast miellyttävä projekti :-)

Lähetetty: 25 Elo 2007 21:42
Kirjoittaja Cobrajet
Juu ne tulpat on vaihdettu. :wink: (niinku isäukko aikonaan sano että,jos se saa kipinää ja bensaa,ni pakkohan se on lähtee...)