96 Mondeo nykii

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Julli

96 Mondeo nykii

Viesti Kirjoittaja Julli »

Minulla '96 Mondeo (ns. vanhaa mallia) 2 l koneella. Eräänä päivänä käytin akkua pois, tämän jälkeen autoon ilmestyi nykimisongelma. Eli, erityisesti kylmänä kiihdytettäessä auto alkaa nykiä, samoin paikallaan kaasutellessa kone aina empii hetken ennen kuin kierrokset nousee. Lämpimänä toimii aika hyvin, mutuna ehkä semmoista pientä häikkää tuntuu. Tuo akun irrottaminen kait on resetoinut sen ohjausyksikön, muuten vannon etten samalla koskenut mihinkään muualle. Olisiko ideoita mikä voisi olla pielessä, voisiko eri antureita nyppiä irti ja katsoa mitä tapahtuu? Oon resetoinut yksikön uudestaan, ei vaikutusta. Saako vikakoodeja luettua jotenkin helposti esmes ledeillä vai pitääkö tehdä ihan lukulaite? Moottorin lämpömittarin anturi toimii miten sattuu mutta tietääkseni se on vain sille mittarille, ohjausyksikölle on omansa.

Kiitoksia etukäteen.
Avatar
Nappasukeijo
Viestit: 25
Liittynyt: 24 Huhti 2007 14:30

Viesti Kirjoittaja Nappasukeijo »

Oisko siitä vika? Ite irrotellu akun napoja aika tiuhaa tahtii ku auto seissy tallissa ja näin ollu välillä tiellä ja tarvinu siirrellä. Meinaa olla akku vähä huono siinä ja oon sitte aina irrotellu akun napoja ja ladannu akkua sen verra että lähtee käyntiin ja ei mitää tuon olosta ongelmaa ole.
Taitaa johtua jostain muusta veikkaisin. :?
Mondeo 2.0 MK2 -98
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Muistaakseni motin lämpötila-anturi antaa tietoa ECUlle? 8)
Julli

Viesti Kirjoittaja Julli »

Ainakin korjausoppaan kuvien ja kytkentäkaavioiden perusteella voisi päätellä että mittarille ja ECU:lle olisi eri anturit mutta voin olla tietysti väärässäkin. Lämpötila-anturivika täsmäisi kyllä eli jos seokset on ihan pielessä kun ECU luulee moottorin olevan kuumempi kuin onkaan tms.
Se vika tosiaan tuli heti kun käytti akkua irti, sitä ennen en ollut sitä muutamaan vuoteen irrottanutkaan. Yleensähän akun irrottaminen
tarkoittaa sitä että se resetoi ECU:n ja se toimii ensi alkuun jollain oletusarvoilla mutta sen pitäisi pikku hiljaa oppia ko. auton tavoille. Jos kaikki on kunnossa niin akkua pitää voida irrotella mutta tässä voi olla että se on oppinut olemaan käyttämättä jotain anturia mutta resetin jälkeen enää ei.... Saiko niitä vikakoodeja mitenkään ilman lukulaitetta luettua?
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Mittarille voi tosiaan olla oma anturi, mutta motin lämpötila-anturi, muistaakseni kannessa "takapäässä" antaa tietoa ECUlle ja ECU käynnistää myös tarvittaessa flektin? 8)
Vastaa Viestiin