Mondeon automaatti nykäisee, vaarallista?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Ibuze
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Elo 2007 16:56
Paikkakunta: Tampere

Mondeon automaatti nykäisee, vaarallista?

Viesti Kirjoittaja Ibuze »

On tuossa koeajossa 10vuotta vanha mk2 mondeo, ja muuten vaikuttaa ihan ok peliltä mutta suurin pelko ja tutkiminen liittyy juurikin tuohon
automaattilaatikkoon ja sen kuntoon. Huomasin siinä sellaisen ominaisuuden, että kun paikalla seistessä laittaa d:n tai r:n päälle, niin koko auto heilahtaa aika voimakkaasti ja laatikon suunnasta kuuluu pienoinen kolahdus. Onko tuo normaalia toimintaa vai lopun alkua? Muuten ajaessa laatikko vaihtaa ihan nätisti, mitä nyt kävelyvauhtiin hidastaessa ja siitä uudestaan kiihdyttämään lähtiessa laatikko toimii myös hiukan hätäisesti ja vaihtaa pienemmälle jolloin nykäisy on suunnilleen samaa luokkaa kuin paikallaan seistessä.

Nettiä sen verran selailin että joissain automerkeissä kick-downin vaijerin
liiallinen kireys saattaa vaikuttaa tuohon asiaan, toinen vaihtoehto on
sitten jokin alipaineletku mutta nämä vihjeet olivat toisen merkkiseen
autoon joten voiko niitä soveltaa suoraan myös mondeoon? Auto on
autoliikkeen joten suuria sinne ei viitsi mennä räpläämään. Sen verran
kuitenkin kiinnostaa, että onko tuollainen voinut tehdä jotain vauriota
laatikolle jolloin tämä auto on syytä unohtaa? Laatikossa on myös hiukan liian paljon öljyä, voiko se vaikuttaa asiaan? Mainitsin asiasta myyjälle autoa palauttaessani ja kun auto on menossa huoltoon muutenkin tiistaina niin käskin tarkistuttaa asian.
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

liika öljy vaikuttaa. ei oikein tykkää hyvää. mutta kai mittasit öljyn auton käydessä normaalilämmöllä ja P-asennossa?
Ibuze
Viestit: 10
Liittynyt: 05 Elo 2007 16:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ibuze »

Mittasin juu, mittasin sekä N- että P-asennoissa vielä varmuuden vuoksi ja kuumista öljyistä. Kuinkahan pahasti tuo liika öljy vaikuttaa noin kestävyyden kannalta pidemmän päälle?

Sitten toinen asiaan liittyvä kysymys on että ko. auto tahtoo nostaa lämpöjä aika helposti, mittari ei hevillä tahdo laskea edes puoleenväliin asteikkoa ja vähänkin aikaa paikallaan ollessa mittari rupeaa kipuamaan kohti tuota normaaliasteikon ylärajaa. Kun mittari pääsee ylärajalle niin puhallin kyllä lähtee toimimaan ja lämmöt laskevat, mutta onko tuo normaalia vai mikähän moisen aiheuttaisi?
jrinnes
Viestit: 36
Liittynyt: 18 Tammi 2006 16:21
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja jrinnes »

Ibuze kirjoitti:Sitten toinen asiaan liittyvä kysymys on että ko. auto tahtoo nostaa lämpöjä aika helposti, mittari ei hevillä tahdo laskea edes puoleenväliin asteikkoa ja vähänkin aikaa paikallaan ollessa mittari rupeaa kipuamaan kohti tuota normaaliasteikon ylärajaa. Kun mittari pääsee ylärajalle niin puhallin kyllä lähtee toimimaan ja lämmöt laskevat, mutta onko tuo normaalia vai mikähän moisen aiheuttaisi?
Itellä samanlainen auto, teki noiden lämpöjen kanssa ihan samaa. Lämmöt nousi melkein punaiselle ennen kuin flekti alkoi pyörimään. Testasivat paikallisella Fordilla koko systeemin, toimii kuulemma niin kuin pitääkin. Eli ihan normaalia tuo taitaa olla. Selittivät asian tuolla Fordilla vielä niin, että se lämpömittari on niin tarkka :roll: siinä asteikon keskivaiheilla, että pienikin lämmönnousu saa mittarin tekemään melko suuria liikkeitä.
Mondeo 2.0 GT stw A -97
Avatar
Mondeomies
Viestit: 661
Liittynyt: 30 Marras 2005 18:43
Paikkakunta: Perniö, Salo

Viesti Kirjoittaja Mondeomies »

Ibuze kirjoitti:Mittasin juu, mittasin sekä N- että P-asennoissa vielä varmuuden vuoksi ja kuumista öljyistä. Kuinkahan pahasti tuo liika öljy vaikuttaa noin kestävyyden kannalta pidemmän päälle?

Sitten toinen asiaan liittyvä kysymys on että ko. auto tahtoo nostaa lämpöjä aika helposti, mittari ei hevillä tahdo laskea edes puoleenväliin asteikkoa ja vähänkin aikaa paikallaan ollessa mittari rupeaa kipuamaan kohti tuota normaaliasteikon ylärajaa. Kun mittari pääsee ylärajalle niin puhallin kyllä lähtee toimimaan ja lämmöt laskevat, mutta onko tuo normaalia vai mikähän moisen aiheuttaisi?
kyllä se liika öljy aina paha juttu on. maatti on sairaalloisen tarkka öljyn määrästä.
Vastaa Viestiin