Raskaan hifisierran madaltaminen & ongelmia ohjauksessa

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Smocchi
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2006 16:18
Paikkakunta: Hyvinkää

Raskaan hifisierran madaltaminen & ongelmia ohjauksessa

Viesti Kirjoittaja Smocchi »

Ostin n. kuukausi sitten sedan-mallisen vuoden 92 DOHC-riesan. Näin pohjustukseksi, että mulla oli aiemmin samanlainen n. 3½ vuotta, jota en tosin itse koskaan remontoinut. Se on edelleen tallella varaosa-autona ja kaikki ohjaukseen ja alustaan liittyvä toimii unelmasti.

Tässä uudessa vaan on ohjauksessa jotain vikana. Ensinnäkin ratti on n. 30 astetta vasemmalle kallellaan, kun pyörät on suorina. Mielestäni häiritsevää.
Ratti myös kolisee soralla (yleensäkin epätasasella) alustalla ajettaessa. Moottoritiellä ajaminen on helvetin hankalaa, joutuu kahdella kädellä korjailemaan koko ajan. Entisellä sierralla riitti kun pikkusormella vähän piti ohjauspyörästä otetta niin suoraan mentiin.
Lisäksi joissain tilanteissa rattia käännettäessä tuntuu olevan "nyppylä" joka haraa vastaan ja joutuu käyttämään vähän enemmän voimaa että ratin saa käännettyä "nyppylän" ohi.

Toinen robleema, joka liittyy madaltamiseen: Edellinen kiesi oli madallettu joillain tuntemattomilla jousilla, takaiskarit olivat melko uudet. Takakontissa arviolta n. 80 kilon edestä hifejä, joten madallus oli ihan OK edessä, mutta takana mentiin liian matalalle kun ihmisiä oli kyydissä. Takarenkaita kului..
Tähän uuteen projektiin on tulossa vielä enemmän painoa raskaampien vaimennusten ja taakse tulevan lisäakun muodossa, joten lisäpainossa pelkästään takakontissa luultavasti saavutetaan sadan kilon raja.
Mikähän olisi ratkaisu, kun vakiojousilla kuitenkin jäädään edelleen turhan korkealle, ja ajettavuuskin varmaan vakioilla kärsii? Etupäässähän paino ei juurikaan lisäänny, joten sinne kelpaa vaikka edellisestä autosta madallusjouset.

Kiitoksia jos jaksoitte lukea :roll:
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

yksi olisi että hommaat taakse sierraan ihan alunperin vetojousiksi tarkoitetut jouset. mutta mainitsit kyllä sen korkeuden.. pitäisi ottaa selvää jousivalmistajien jousista että saat sen jäykäksi kun painoa näköjään tulee olemaan kokoajan peräpäässäkin.

ainut apu meikäläiseltä tähän kohtaan on vain ne taakkajouset motonetistä. toimii komeasti jopa radalla. kova ja silti anteeksi antava. madallusta ei sitten ole niiden kanssa.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Smocchi
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2006 16:18
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Smocchi »

Jep, madalluksesta kun ei kauheesti viitsisi tinkiä, on niin perkeleen korkee vakiona tuo auto että oikein oksettaa.. Tilanne tietty hieman korjaantuu sitten, kun saa ne popit sinne asennettua :)

Tällainen setti tuli vastaan kun kattelin toista viestiketjua: http://www.rallyracefin.fi/ford-alustat ... Sierra.pdf
SPAX progressiiviset madallussarjat. Mahtaisiko jopa toimia?
Varmaan tarvitsevat sitten ainakin taakse jotkin madalletulle autolle sopivat iskarit myös?

Tuolla on myös jottain polyuretaanipuslia. Mahtaisivatko vaikuttaa tuohon ohjattavuusongelmaan, kun en tiedä milloin tuohon jotain puslia on vaihdettu?
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: Raskaan hifisierran madaltaminen & ongelmia ohjaukse

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

Smocchi kirjoitti:Ensinnäkin ratti on n. 30 astetta vasemmalle kallellaan, kun pyörät on suorina. Mielestäni häiritsevää.

ohjauskulmat.

ja kolina tosiaan kertoo loppunkuluneista puslista.
kallistuksen vakaajan puslat on luultavasti ainakin vaihtokunnossa
Focus 1.0 edition a6 2017
Smocchi
Viestit: 27
Liittynyt: 11 Huhti 2006 16:18
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Smocchi »

Toimisko korkeussäädettävät iskarit yhdessä madallusjousien kanssa tuossa? Jos ostaisi esim. 40mm madaltavan jousisatsin ja taakse korkeussäädettävät iskarit. Eteen varmaan kelpaisi ihan vakioiskarit. Tulisiko toimiva?
Vai riittäisikö pelkkä iskarin jäykkyyssäätö? Miltä merkiltä noita kannattaisi katsella (paras hinta/toimivuussuhde)?

Ja noista puslista vielä. Olen päättänyt ostaa eteen polyuretaanipuslat. Onko merkillä väliä? En haluaisi että ajamisesta tulee kova kokemus. Rally Race myy vissiin jotain merkittömiä, jotka ovat halvempia kuin esim. Powerflexit.
Onkohan noiden mukavuudessa paljonkin eroa, ja millä merkillä toimivimmat?

Kiitos avusta!
tursas
Viestit: 4115
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Raskaan hifisierran madaltaminen & ongelmia ohjaukse

Viesti Kirjoittaja tursas »

Smocchi kirjoitti:Ostin n. kuukausi sitten sedan-mallisen vuoden 92 DOHC-riesan. Tässä uudessa vaan on ohjauksessa jotain vikana. Ensinnäkin ratti on n. 30 astetta vasemmalle kallellaan, kun pyörät on suorina. Mielestäni häiritsevää.
Niin, pitäisköhän kysyä siltä edelliseltä omistajalta, mitä ne on sille ohjaukselle tehny. Voiskohan se ratti mennä killiin siinä kun on vaihettu ite raidetangon päitä. Ratinkin saa suoraan ku ottaa sen irti ja pistää oikeeseen kohtaan takasin.
Tällai sitä tehdään Haynesissä; Steering wheel - centralising
http://wheels.vc.org.ua/petrunko/sierra/0903-11.pdf

OT: ton linkin mä lainasin täältä Fast.Fords-Foorumilta:
http://foorum.fastfords.org.ee/viewtopi ... 2e0a2ef266
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Vie sen kotteron pyöränkulmien säätöön vaikka euromasterille, vianorille tms. mistä vehkeet löytyy. Tulee ratti suoraan ja loppuu vetelyt ja sieppailut jos semmosta on esiintyny.
Ja ainakin täälläpäin jätkät on euromasterilla niin kivoja, että antavat asiakkaanki tutkia auton pohjaa kun biili on nosturilla, voisit vaikka samalla vilkasta niitä puslia.. Hintaa lystillä ~60 €geä
Sagrifirel

Viesti Kirjoittaja Sagrifirel »

Mulla oli sama vika `89 ohc sierrassa.
Kävin pyöräkulma suuntauksessa missä samalla todettiin puslat loppuun kuluneiksi.
Koko vika loppui nyt kun vaihdoin 14tuuman talvi renkaat alle
voi olla että 16 tuuman alut oli vähän liikaa niille loppuun kuluneille puslille mitkä huomenna pois ja erikoisvahvistetut tilalle.
Vastaa Viestiin