Xenonit mk3 mondeoon
Xenonit mk3 mondeoon
Mites onko joku asentanut H1 xenonit kaukovalojen paikalle mk3 Mondeoon, jossa lähivalot jo valmiiksi xenonit?? Täysin laillinen ei asennus taidä olla, mutta lähinnä asennuskokemusta kyselisin. Onko tilaa ylimääräisille ballasteille ja mahtuuko tehdä läpivientireiät uusille johdoille? Omaan kiesiin h1 xenonit tilattu ja tarkoitus laitttaa kiinni.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01
Re: Xenonit mk3 mondeoon
Laitappas kokemuksia kun olet saanut kiinni..hartsa35 kirjoitti:Mites onko joku asentanut H1 xenonit kaukovalojen paikalle mk3 Mondeoon, jossa lähivalot jo valmiiksi xenonit?? Täysin laillinen ei asennus taidä olla, mutta lähinnä asennuskokemusta kyselisin. Onko tilaa ylimääräisille ballasteille ja mahtuuko tehdä läpivientireiät uusille johdoille? Omaan kiesiin h1 xenonit tilattu ja tarkoitus laitttaa kiinni.
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01
Noh noh, kylläpä sitä... Missä ne on sellaset valot jotka herraa miellyttää? (poislukien xenon) Onhan nuilla nähny.hartsa35 kirjoitti:Juu, laitetaan tietoa kunhan ovat kiinni. Vakionahan näissä on kaukovaloina normaalit halogeenit ja kun laittaa pitkät päälle, niin on melkein kun saunalyhdyt sytyttäisi.
Tämmöiseen törmäsin, sivuston mukaan katsastaminenkaan ei ehkä ole ongelma:
http://powerxenon.fi/index/index.php?op ... &Itemid=39
Katselin vanhoja TM:n mittaustuloksia. MK III mondeon lähivalo yltää n. 65 metrin päähän ja tehdas-ksenon n. 15m pidemmälle, eli ei ole nuo Fordin omat ksenonvalot mitenkään erikoisen hyvät. Saisikohan noilla jälkiasennettavilla paremman valotehon kuin Fordin omilla ksenoneilla?
Mondeon pitkät näyttää TM:n mukaan n. 160 metrin päähän, eli kaukovalot ovat hyvää tasoa jo tehtaan jäljiltä.
http://powerxenon.fi/index/index.php?op ... &Itemid=39
Katselin vanhoja TM:n mittaustuloksia. MK III mondeon lähivalo yltää n. 65 metrin päähän ja tehdas-ksenon n. 15m pidemmälle, eli ei ole nuo Fordin omat ksenonvalot mitenkään erikoisen hyvät. Saisikohan noilla jälkiasennettavilla paremman valotehon kuin Fordin omilla ksenoneilla?
Mondeon pitkät näyttää TM:n mukaan n. 160 metrin päähän, eli kaukovalot ovat hyvää tasoa jo tehtaan jäljiltä.
Mondeo 1.8 Trend Wagon ESP -02 (loppusijoitettu 190tkm/10v jälkeen)
Nosniin, nyt ois xenonit asennettu ja tässä vähän kokemuksia.
Homma viivästyi alunalkaen, koska ensimmäisestä paikasta josta valot tilattiin, ei mitään kuulunut moneen viikkoon.
Seuraavaksi pistettiin sitten tilaus katuauto.fi josta valot tuli tuossa elokuun alun jälkeen.
Tilattu sarjahan oli Xenon H1 ja värilämpötila 6000k.
Ensimmäinen asennusyritys ei onnistunut, koska xenon polttimo ei mahtunut valoumpioon halogeenin tilalle. Xenoni oli puoli milliä paksumpi polttokammion kohdalta. Ei uskaltanut väkisin runnoa. Myös takakopassa ei tuntunut löytyvän tarvittavaa tilaa tehdä läpivientireikää. Toisessa umpiossa oli lähivalon ballasti tiellä ja toisessa valoliitin.
Kamat takaisin kasaan ja viestiä myyjälle, oisko ideoita.
Toinen asennus ja homma onnistui. Pyöreällä viilalla sai polttimon aukkoa sen verran avattua, ettäö poltin mahtui. Ei tarvinnut paljoa ottaa.
Yllättäen toiseen umpioon xenon poltin mahtui paikoilleen normaalisti.
Läpiviennin tein takakopan asemasta polttimon viereen sivumuoviin.
Ballastit mahtuivat umpion alle. Toisella puolella joutui vähän siirtämään johtonippua.
Sähköt kytkin erillisellä relesarjalla(myöskin katuautosta)
Ja eikun koeajolle. Aikaisemmin pidin Mondeon xenon lähivaloja ihan hyvinä ja kun laittoi pitkät päälle, niin tuntui ettei tapahtunut oikein mitään.
Nyt homma meni ihan päinvastaiseksi. Lähivalot ei tunnu miltään varrattuna kaukovaloihin. Tuntuu miltei että sammuttaisi valot pois kun vaihtaa lyhkäsille. Eli valotehoa tuli pitkille kyllä sikana lisää.
Yllättävän siniseltä tuntuu 6000k valosävy olevan, verrattuna lähivalojen 4300k sävyyn. Jos tilaisin uudelleen pistäisin harkintaan joku 5000k tai jopa 4300k. Olisi sävyt paremmin yksissä.
Kylmänä pitkät kytkettäessä on niissä muutaman sekunnin kirkastumisvaihe. Lämpimänä sen sijaan syttyvät täysillä heti. Eli normaalin liikenteen kohtaamistilanteen jälkeen ei mitään ongelmaa, valot syttyvät täysillä heti.
Eli tällä hetkellä tuntuu hyvältä. Katotaan miten pitemmän ajan kuluessa.
Homma viivästyi alunalkaen, koska ensimmäisestä paikasta josta valot tilattiin, ei mitään kuulunut moneen viikkoon.
Seuraavaksi pistettiin sitten tilaus katuauto.fi josta valot tuli tuossa elokuun alun jälkeen.
Tilattu sarjahan oli Xenon H1 ja värilämpötila 6000k.
Ensimmäinen asennusyritys ei onnistunut, koska xenon polttimo ei mahtunut valoumpioon halogeenin tilalle. Xenoni oli puoli milliä paksumpi polttokammion kohdalta. Ei uskaltanut väkisin runnoa. Myös takakopassa ei tuntunut löytyvän tarvittavaa tilaa tehdä läpivientireikää. Toisessa umpiossa oli lähivalon ballasti tiellä ja toisessa valoliitin.
Kamat takaisin kasaan ja viestiä myyjälle, oisko ideoita.
Toinen asennus ja homma onnistui. Pyöreällä viilalla sai polttimon aukkoa sen verran avattua, ettäö poltin mahtui. Ei tarvinnut paljoa ottaa.
Yllättäen toiseen umpioon xenon poltin mahtui paikoilleen normaalisti.
Läpiviennin tein takakopan asemasta polttimon viereen sivumuoviin.
Ballastit mahtuivat umpion alle. Toisella puolella joutui vähän siirtämään johtonippua.
Sähköt kytkin erillisellä relesarjalla(myöskin katuautosta)
Ja eikun koeajolle. Aikaisemmin pidin Mondeon xenon lähivaloja ihan hyvinä ja kun laittoi pitkät päälle, niin tuntui ettei tapahtunut oikein mitään.
Nyt homma meni ihan päinvastaiseksi. Lähivalot ei tunnu miltään varrattuna kaukovaloihin. Tuntuu miltei että sammuttaisi valot pois kun vaihtaa lyhkäsille. Eli valotehoa tuli pitkille kyllä sikana lisää.
Yllättävän siniseltä tuntuu 6000k valosävy olevan, verrattuna lähivalojen 4300k sävyyn. Jos tilaisin uudelleen pistäisin harkintaan joku 5000k tai jopa 4300k. Olisi sävyt paremmin yksissä.
Kylmänä pitkät kytkettäessä on niissä muutaman sekunnin kirkastumisvaihe. Lämpimänä sen sijaan syttyvät täysillä heti. Eli normaalin liikenteen kohtaamistilanteen jälkeen ei mitään ongelmaa, valot syttyvät täysillä heti.
Eli tällä hetkellä tuntuu hyvältä. Katotaan miten pitemmän ajan kuluessa.
Varmaankin tämä johtunee siitä että perus halogeenin luxit on 700 hujakoilla ja ksenonien lähtee siitä 2100 ylöspäin riippuen kelvineistä. Mitä vähemmän kelvineitä sitä enemmän luxeja.shibby85 kirjoitti:Itellä on ollut noin kaksi kuukautta 6000k-xenonit sekä pitkissä ja lyhyissä niin täytyy sanoa että paluuta halogeeneihin ei tule. Valoteho on JÄRKYTTÄVÄ. Pakko sanoa rehellisesti, etten ole missään autossa nähnyt noin kirkkaita valoja, vaikka monenlaisia lisävalovirityksiä nähnyt
Olen tyytyväinen
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Kävin yhdellä sivulla ihmettelemässä noita jälkiasennussarjoja ( H1 + H7 sarjat á 175€) niin siellä todetaan, että ne ei ole hyväksytty tieliikennekäyttöön. Onko minkälaisia kokemuksia siitä mitä katsastusmies tykkää niistä jos on sattunut nousemaan sillä kuuluisalla väärällä jalalla sängystä? Minua ainakin harmittaisi ihan per*****sti jos vanhat polttimot pitäis laittaa uusintakatsastukseen.
--
Mondeo STW -01
Mondeo STW -01
Niin, eikös se vähän kylmä totuus ole, että nämä kaikki xenon jälkiasennussarjat, jotka laitetaan halogeeni polttimon tilalle ja halegeeneille tarkoitettuun valoumpioon ovat laittomia tieliikenteessä. Ei auta asiaa, vaikka xenon sarjat olisi saanu hyväksymisleimat tms.
Kyllä se katsastumies varmaan saaattaa asiaan puuttua, jos esim. kotona ei ole tullut pesää tai muuten on huono päivä.
Yleisin keino on varmaan vaihtaa halogeenit katsastuksen ajaksi ja kun leima papereissa, niin xenonit takaisin. Vaihtohan on nopee homma.
Kyllä se katsastumies varmaan saaattaa asiaan puuttua, jos esim. kotona ei ole tullut pesää tai muuten on huono päivä.
Yleisin keino on varmaan vaihtaa halogeenit katsastuksen ajaksi ja kun leima papereissa, niin xenonit takaisin. Vaihtohan on nopee homma.
Sattui männäviikolla olemaan paikallisessa pravdassa vaihteeksi asiaakin just noista jälkiasennussarjoista. Vaatimuksia hyväksymiselle on valojen korkeuden säätö (minkä pitää olla automaattinen jostain vuosimallista lähtien) ja ajovalojen pesulaite. Sen verran jäi artikkelista mieleen, että omaan kulkineeseen niitä ei laillisesti saa. Pesulaite puuttuu ja säätö ei ole automaattinen.
--
Mondeo STW -01
Mondeo STW -01
Rahalla saa ja hevosella pääsee. Onhan tuossa valoissa korkeudensäätö, mutta se ei ole automaatinen mikä oli vaatimus jostain vuosimallista lähtien. Jos on inssi noussut väärällä jalalla sängystä niin saattaa kiinnostua toimiiko tuo säätö automaattisesti. Valopesureille ei ollut muistaakseni käyttöpakkoa tuulilasia pestäessä, riitti kun sellaiset oli.Megado kirjoitti:Korkeussäätö moottoreitakin saa ja pesulaitteitakin saa.
No oli tuo miten vaan niin nykyiset tuikut saa riittää vielä toistaiseksi.
--
Mondeo STW -01
Mondeo STW -01