Vetoakselista ja ilmastoinnista
Vetoakselista ja ilmastoinnista
Autosta pitäisi korjata pari asiaa, mutta kun en asioista ymmärrä,
kysynpä täältä.
Huolto sanoi, että vetoakselin stefat pitäisi vaihtaa. Mitä ne ovat?
Vajaa vuosi sitten vaihdettiin molemmat vetoakselit, eikö nuo stefat kuulu
siihen pakettiin (jolloin saavat kyllä tehdä vaihdon omaan piikkiinsä)?
Toinen ongelma on vuotava lauhdutin. Uuden hinnaksi tulisi töineen 500,-
johon ei nyt heti ole varaa. Voiko tuon lauhduttimen vaihtaa joskus ensi
keväänä vai vahingoittuuko joku muu osa mikäli ilmastointia ei pitkään
aikaan käytä?
Kyseessä on Focus vuodelta -99
kysynpä täältä.
Huolto sanoi, että vetoakselin stefat pitäisi vaihtaa. Mitä ne ovat?
Vajaa vuosi sitten vaihdettiin molemmat vetoakselit, eikö nuo stefat kuulu
siihen pakettiin (jolloin saavat kyllä tehdä vaihdon omaan piikkiinsä)?
Toinen ongelma on vuotava lauhdutin. Uuden hinnaksi tulisi töineen 500,-
johon ei nyt heti ole varaa. Voiko tuon lauhduttimen vaihtaa joskus ensi
keväänä vai vahingoittuuko joku muu osa mikäli ilmastointia ei pitkään
aikaan käytä?
Kyseessä on Focus vuodelta -99
Kysyppä uutta lauhdutinta tarvikeliikkeestä. Hinnoissa melko suuria eroja.
Ja ainahan sen ite voi vaihtaa. Ja paikalliset ilmastointi/kylmälaite huollot saattaa kans tehdä ilmastoinnin täyttöjä...ja hieman halvemmalla ku merkkiliike.
Vetoakselin stefat on vaihdelaatikossa. Ei varmaankaan kuulu vetoakselin mukana tuleviin osiin. Ei kait ne stefat niin kalliita ole etteikö ne ois vetarien vaihdon yhteydessä kannattanu vaihtaa.
Ja ainahan sen ite voi vaihtaa. Ja paikalliset ilmastointi/kylmälaite huollot saattaa kans tehdä ilmastoinnin täyttöjä...ja hieman halvemmalla ku merkkiliike.
Vetoakselin stefat on vaihdelaatikossa. Ei varmaankaan kuulu vetoakselin mukana tuleviin osiin. Ei kait ne stefat niin kalliita ole etteikö ne ois vetarien vaihdon yhteydessä kannattanu vaihtaa.
Granada 2.0i zetec -82/00 Granada estate 2.0 -78
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Escort mk2 1.1 "RS2000" -> 2.0 zetec kestoprojekti, co-operation with tokor,
- HeKo Performance Parts -
Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista
No vetoakseleissa ei stefoja ole joten eiköhän tossa tarkoiteta perän stefoja jotka on siinä laatikon ja vetarien liitoksessa.JuhaA kirjoitti:Huolto sanoi, että vetoakselin stefat pitäisi vaihtaa. Mitä ne ovat?
Vetoakseli on vetoakseli ja stefa on stefa. Fiksu siirto olisi vaihtaa ne stefat samalla kun vetari on irti mutta sitä käytännössä kukaan tee jos ei ole vuotoa.JuhaA kirjoitti:Vajaa vuosi sitten vaihdettiin molemmat vetoakselit, eikö nuo stefat kuulu
siihen pakettiin
Maksaja löytyy peilistä. Samalla saa maksaa myös vaihteistoöljyä.JuhaA kirjoitti:(jolloin saavat kyllä tehdä vaihdon omaan piikkiinsä)?
Ilmastointiahan kehoitetaan käyttämään talvikaudellakin silloin tällöin ettei kompuran stefat mee huonoksi, joten kannattaa sitä varmasti pyöräyttää tossakin tapauksessa. Ja ihan pyöräyttäminen riittää, ei tarvii ajaa X kilometriä.JuhaA kirjoitti:vahingoittuuko joku muu osa mikäli ilmastointia ei pitkään
aikaan käytä?
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Samanikäiseen (-99) Mondeoon tarvikelauhdutin alle 180€...Seppo kirjoitti:Jos lauhdutin samanlainen kuin allekirjoituksen kulkineessa niin alkuperäinen maksaa 390€. Siihen päälle ilmastoinnin perushuolto 99€ + töitä pari tuntia á 60€ niin veikkaisin, että kovin halvalla tuosta et selviä varaosaliikeen hinnoillakaan.
Olikos nyt kyse Focuksesta -99 tuossa alkuperäisessä kysymyksessä? En mä näistä mitään tiedä mutta omaan Mondeoon tuolla hinnalla tuli lauhdutin. Varaosanumeroita en oo kattonu mutta aika usein saman ikäluokan kinnereissä palikat on samaa kauraa.Seppo kirjoitti: Mistä lähtien -99 ja -01 on samanikäisiä?
Ei sillä hinnalla ole niin väliä jos firma maksaa.
Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista
Yleensä kumminkin taidetaan puhua...Krisse kirjoitti: No vetoakseleissa ei stefoja ole joten eiköhän tossa tarkoiteta perän stefoja jotka on siinä laatikon ja vetarien liitoksessa.
Ilmastointiahan kehoitetaan käyttämään talvikaudellakin silloin tällöin ettei kompuran stefat mee huonoksi, joten kannattaa sitä varmasti pyöräyttää tossakin tapauksessa. Ja ihan pyöräyttäminen riittää, ei tarvii ajaa X kilometriä.
Vetoakselin stefasta (se yksilöi huomattavasti paremmin kuin perän stefa, en ole vielä Focuksessa "perää" tavannut, vetopyörästön kotelon kyllä).
Kampiakselin stefa (vai pitäisikö sanoa sylinterilohkon stefa)
Kompuran aktiivinen käyttö ei taida ehkäistä lauhduttimen syöpymistä, taitaa olla tutumpi ongelma Mondeon puolella.
j.h
Stefa taisi olla tuotemerkki ja kyseessähän on säteisaksiaalitiiviste ;-)
Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista
niinpä tietysti... minultakin vaihdettiin vetoakselit, stefojen vaihtoa eivät edes kysyneet. Nyt v**ttaa, olisihan ne joutaneet vaihtaa siinä samalla.JuhaA kirjoitti:Autosta pitäisi korjata pari asiaa, mutta kun en asioista ymmärrä,
kysynpä täältä.
Huolto sanoi, että vetoakselin stefat pitäisi vaihtaa. Mitä ne ovat?
Vajaa vuosi sitten vaihdettiin molemmat vetoakselit, eikö nuo stefat kuulu
siihen pakettiin (jolloin saavat kyllä tehdä vaihdon omaan piikkiinsä)?
Kyseessä on Focus vuodelta -99

Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista
Eli kun eivät vaihtaneet niitä samalla niin joudut viemään auton uudestaan korjaamolle. Ammattiosaamista se on tuokin.dorf kirjoitti:niinpä tietysti... minultakin vaihdettiin vetoakselit, stefojen vaihtoa eivät edes kysyneet. Nyt v**ttaa, olisihan ne joutaneet vaihtaa siinä samalla.(mihin on ammattitaito/tieto hävinnyt suomen korjaamoilta.)
Voit sentäs valita korjaamon itse. Ehkä toisella korjaamolla ollaan vähemmän ahneita.
--
Mondeo STW -01
Mondeo STW -01
Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista
joo niinhän se on, kyllähän siellä on vuotoa vasemmalla puolella stefasta, soitin liikkeeseen ja ne sanoi että kyllä varmaan päästään sopimukseen asiasta. Pitää nyt seurata onko vuotoa toisella puolella.Seppo kirjoitti: Voit sentäs valita korjaamon itse. Ehkä toisella korjaamolla ollaan vähemmän ahneita.
Se kyllä vähän ihmetyttää kun laittoivat vaihdelaatikkoon Shell Trasaxle Oil 75w-90 ( GL-5

Shell:iltä sanoivat että:"niissä Fordin vaihteissa, joissa voidaan käyttää jotain Shellin tuotetta, on kaikissa vaatimuksena GL-4-öljy, joko Shell Spirax GX 80W tai Shell Getriebeöl 75W-90."
Hitto kun tietäisi varmuudella mikä GL-luokka on fordin originaali (WSD-M2C200-C) öljyssä niin pääsisi kuittailemaan stefan vaihtoprojektin yhteydessä.?

Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista
kuitenkin se on ihan sama jos kerran laatikkoon on laitettu gl5 tosta niin se kyllä täyttää "huonompi" laatuisen gl4 öljyn vaatimuksetdorf kirjoitti: joo niinhän se on, kyllähän siellä on vuotoa vasemmalla puolella stefasta, soitin liikkeeseen ja ne sanoi että kyllä varmaan päästään sopimukseen asiasta. Pitää nyt seurata onko vuotoa toisella puolella.
Se kyllä vähän ihmetyttää kun laittoivat vaihdelaatikkoon Shell Trasaxle Oil 75w-90 ( GL-5). eikös sen pitäisi olla GL-4?
Shell:iltä sanoivat että:"niissä Fordin vaihteissa, joissa voidaan käyttää jotain Shellin tuotetta, on kaikissa vaatimuksena GL-4-öljy, joko Shell Spirax GX 80W tai Shell Getriebeöl 75W-90."
Hitto kun tietäisi varmuudella mikä GL-luokka on fordin originaali (WSD-M2C200-C) öljyssä niin pääsisi kuittailemaan stefan vaihtoprojektin yhteydessä.?

Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad
Fintoys jäsen
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad
Fintoys jäsen
Re: Vetoakselista ja ilmastoinnista
"kuitenkin se on ihan sama jos kerran laatikkoon on laitettu gl5 tosta niin se kyllä täyttää "huonompi" laatuisen gl4 öljyn vaatimukset :wink"
Jos en ihan väärässä ole niin eikös GL-5:ssa ole tuplasti EP-lisäaineita GL-4 verrattuna, synkrot ei tykkää jos lisäaineita on liikaa. 8)
Jos en ihan väärässä ole niin eikös GL-5:ssa ole tuplasti EP-lisäaineita GL-4 verrattuna, synkrot ei tykkää jos lisäaineita on liikaa. 8)
joo jos haluaa sykrot toimimaan kunnolla niin laittaa silloin gx:ää laatikkoon ei kyllä täytä juuri mitään vaatimuksia mutta ei ole lisäaineitakaan.
ja jos halutaan vielä pilkkua viilata niin noihin laatikoihin on ihan oma öljynsä joka on sellaista punertavan ruskeaa
ja jos halutaan vielä pilkkua viilata niin noihin laatikoihin on ihan oma öljynsä joka on sellaista punertavan ruskeaa
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad
Fintoys jäsen
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad
Fintoys jäsen
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45