Imusarjantiiviste (Pikaiset neuvot tarpeen)

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Housti
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Marras 2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Imusarjantiiviste (Pikaiset neuvot tarpeen)

Viesti Kirjoittaja Housti »

Elikkäs vaihdoin tuossa sunnuntaina tulpat 2.5 V6 -96 mondeoon, sen jälkeen tyhjäkäynti hävisi täysin, korkeimmilla kierroksilla vetää ihan iloisesti kyllä. Katselin siinä imusarjantiivistettä ja se näytti hieman joiltain kohdin ryhtinsä menettäneeltä mutta ajattelin että kyllä sillä vielä mennään.

Eli kysymyksenä onkin ostanko uudet tiivisteet vai mikähän sille nytten noin yllättäen tuli? Haulla sain vinkejä tyhjäkäyntiventiilistä, ohjaustehostimen paineanturista, t-liittimestä, mutta en nyt uskoisi että ne menisi ihan noin tulppien vaihdon jälkeen?

Alunperin vaihdoin tulpat sen takia kun auto nyki 2000-3000 kierroksen kohdilla mutta nytten se vikaa tuntuu poistuneen uusilla tulpilla mutta tyhjäkäynti ongelmat tuli suoraan vaihdossa.. :? Ja kiireellisen asiasta tekee se että olen nyt Iisalmessa lomailemassa ja maanantaina täytyisi ajaa takaisin Helsinkiin, hyvin vaikee tulisi olemaan kun auto ei pysy käynnissä tyhjäkäynnillä ollenkaan.. :roll: Ehdotuksia tai hyviä neuvoja?
Nyt oot kyllä asian ytimessä!
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

väärät tulpat tai tulpanjohdot poikki.?
Focus 1.0 edition a6 2017
Housti
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Marras 2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Housti »

jaska74 kirjoitti:väärät tulpat tai tulpanjohdot poikki.?
Uudet tulpat on Motocraftin alkuperäiset ja ne varmistin monta kertaa että ovat oikeet, aikasemmin oli NGK tr55 ja niistä sanoivat Fordilla että ovat väärät tulpat.. Tulpanjohtoja ajettelin iteksekkin, pystyykö niitä mitenkään kotikonstein tarkastamaan? Muuten kyllä käyttäisin jossain mittauttamassa mutta kun en päivisin ehdi..
Nyt oot kyllä asian ytimessä!
tommi.r
Viestit: 528
Liittynyt: 02 Helmi 2005 17:04
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja tommi.r »

Kun vaihdoit tulpat, niin oliko imusarja irti? Oli ilmeisesti :wink: Jos oli niin, epäilisin että ei ole kunnolla kiinni tai falskaa jostain. Tyhjäkäynti venttiili voisi olla se vika sitten seuraavana. Itse otin liittimen pois ja ei ollut vaikutusta seilaavaan tyhjäkäyntiin. Vika oli lambda antureissa.

V6 vaihtuu sitten imusarjojen tiiviste jossain välissä. 95 käy ne vanhat vielä, mutta mulle myytiin fordilla uudemmat!!! Kanavat hiukan eri asennoissa.
XR3i
Housti
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Marras 2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Housti »

4rd kirjoitti:Kun vaihdoit tulpat, niin oliko imusarja irti? Oli ilmeisesti :wink: Jos oli niin, epäilisin että ei ole kunnolla kiinni tai falskaa jostain. Tyhjäkäynti venttiili voisi olla se vika sitten seuraavana. Itse otin liittimen pois ja ei ollut vaikutusta seilaavaan tyhjäkäyntiin. Vika oli lambda antureissa.

V6 vaihtuu sitten imusarjojen tiiviste jossain välissä. 95 käy ne vanhat vielä, mutta mulle myytiin fordilla uudemmat!!! Kanavat hiukan eri asennoissa.
Kyllähän se irti oli, käytin vielä kerran sen jälkeenkin sitä irti ja tarkistin että menee oikeille paikoilleen, eli sen pitäisi olla kohdillaan. Tosissaan se unohtu sanoa ekassa viestissä että tyhjäkäynti seilasi tosi vähän aikasemminkin kun moottori oli kylmä, olisiko se ollut tyhjäkäynti ventiilin ansiota? Ja se ventiili on se alumiininen mötikkä egr:n vieressä?
Nyt oot kyllä asian ytimessä!
tommi.r
Viestit: 528
Liittynyt: 02 Helmi 2005 17:04
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja tommi.r »

Joutokäyntiventtiili on juuri siinä egr venan vieressä, oikealla.
XR3i
Housti
Viestit: 17
Liittynyt: 23 Marras 2005 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Housti »

Käytin vielä imusarjan kerran irti ja puhdistin huolellisesti kaikki tiivistepinnat ja tyhjäkäynti parani! Mutta uudet tiivisteet ovat kuitenkin tulossa, pieni vuoto siellä jossain vielä on kun tyhjäkäynti vielä jonkun verran vaeltaa.

Huomenna täytyisi lähteä ajamaan takaisin Helsinkiin niin onko tuolla pienellä imuvuodolla koneen kannalta mitään haittaa? Eli ei nytten mikään paikka säry tuolle matkaa?

Hyvänä vinkkinä muuten imuvuodon löytämisessä on kun suihkuttaa jotain kylmäkäynnistys spraytä koneen käydessä imusarjantiivisteiden lähelle niin moottorin kierrokset nousee kun vuoto kohta löytyy.

Samassa topicissa voisin vielä kysyä kun jäähdytysnesteen paisuntasäiliöön on nytten tuon imusarjan irroituksien jälkeen tullut ihan niinkun jotain nokea, sellaisia pieniä hippuja, metallia ne ei ole. Rupesi vaan säiliön reunoihin kertymään niitä pieniä määriä, kun muistelen niin entisessä 2.0zetecissä oli samallalailla se säiliö tummentunut mutta eipä se ole menoa haitannu 376000km takana.

Ja vielä jatkuu, egr:n tulppauksesta, eli paras vaihtoehto on laittaa joku alumiinilätkä egr ventiilin ja imusarjan väliin ja sitten vielä alipaineletku tukkoon? Tosi hurjan näkönen oli kyllä imusarja sisältä..
Nyt oot kyllä asian ytimessä!
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kokeile Boschin yttriumeja! 8)
Vastaa Viestiin