Mondeo -95 kansiremontti hukkaan zetec 2.0

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
1696
Viestit: 48
Liittynyt: 06 Heinä 2007 19:45
Paikkakunta: Hämeenlinna

Mondeo -95 kansiremontti hukkaan zetec 2.0

Viesti Kirjoittaja 1696 »

Kuumaksi pääsi kone ja matka jatkui hinaamalla. 1. sylinteristä löytyi 2 kg puristuksia muut näytti nollaa

No.kansi plaanaukseen 0.8 mm pois ja kasaukseen,pako venttiilit jäivät hiomatta hieman rosoinen pinta läpättyä kyllä tuli ..Seetirenkaat hyvin kulmissaan..

Alkoi alkuvaikeuksien jälkeen käymään ja vetämään tosi hyvin,uudet tulpat.johdot ja ilmamäärä mittari.

Katsastus kariutui korkeaan HC arvoon tyhjäkäynnillä > nousi hitaast yli 500 (sallittu 100) 2000 rpm HC 92

Tyhjäkäynti ontuva,ollut jo pidempään tulpanjohtoja olen ajatellut syypäiksi .Lisäksi kone on nyt remontin jälkeen alkanut kuumenemaan nopeammin,kannenlaskustako johtunee.

Ainoa vika mikä nyt löytynyt on puristuspainessa 11.7 , 8.0 ,8.0 ,10.0
Ei kokeiltu öljyn kanssa

Tuo ero on liikaa ja vierekkäisten sylintereiden sama lukema jokaisessa mittauksessa vittaa mielestäni vuotoa sylinteristä toiseen

Kaipailisin kommentteja asiaan.
Avatar
AnttiR
Viestit: 209
Liittynyt: 01 Loka 2005 22:02
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Onhan jako varmasti kohdallaan?
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

onko mahdollista että olisi kiristetty väärin? että kansi kantaa keskeltä.

mutta käynti ongelmiin uskoisin ihan jaon tarkistamista ja tulpan johtojen/ tulppien vaihdon auttavan.

naputtelitko venttiilejä kun oli kansi atomeina??

oliko venttiilit irti huollon yhteydessä? jos olivat niin ne tarvii hioa vaikka järjestys pysyisi samana mikä on ollutkin, kun paska liikkuu ja venttiili jää kantamanaan herkästi sen päälle mistä voisi johtua painekato sylintereissä.

ei kannata kansi remonteissa jättää mitään sattumien varaan, kun kummiskin koko moottorin toiminta on kannesta kiinni.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
1696
Viestit: 48
Liittynyt: 06 Heinä 2007 19:45
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja 1696 »

Kansi on kiristetty oikein ja pultitkin uusittu kuten kuuluu..

Venttiillit puhdistettu porakoneen ja teräsharjan kanssa kuten kaikissa aiemmissakin remonteissa,hiottu molemmilla hiomatahnoilla karkealla ja hienolla. Kasauksen jälkeen napautettu venttiilejä ja kiilat todettu asettuneen kohdilleen..

Jako on oikein ,pako-akseli ajatuksen verran aikaisella.Jossakin palstalla mainittiin jonkun merkin yhteydessä ajoitusmerkkien muuttumisesta johonkin suuntaan kannenlaskun yhteydessä.Mutta eihän tuossa zetecissä kai muuta ole kuin ykkössylinteri yläkuolokohtaan ja lattarauta nokka-akselin päähän..Toki hihnapyörässä on merkitkin.
Ghostman_132
Viestit: 78
Liittynyt: 17 Maalis 2006 14:35

Viesti Kirjoittaja Ghostman_132 »

tietääkseni sinun ei tarvitse, eikä pidä muutta ajoitusta yhtään. Koska mondeon hihnapyörät ovat nokkaan puristuvia eikä esim. kiilalla niin ne saa säädettyä täysin kohdalleen, vaikka kantta laskeekin. Mutta toki, jos venttiilit ottaa jo kiinni mäntiin kannen laskun seurauksena, niin sitten täytyy siirtää ajotusta hitusen jompaan kumpaan suuntaan. En nyt tähän hätään muista kumpaan se täyty siirtää..
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Venat pitää aina "sovittaa" käsin hiomalla jos hyvän haluaa?
Siis oli kyseessä vanhat tai uudet! 8)
Avatar
Poude
Viestit: 424
Liittynyt: 01 Loka 2006 12:14

Viesti Kirjoittaja Poude »

Mulla kantta laskettu yhteensä 1,8mm, venttiiliseetit hiottu,jouduttiin ottamaan melko paljon kun oli niin pahasti palanut eikä meinannut venttiilit pitää millään kun koneella testattiin, lopulta jouduttiin jopa ottaan venttiin varresta tavaraa pois ettei jäänyt vena kantamaan, jako täysin normaalisti kohdillaan ja hyvin toimii :wink:
Mondeo Mk1
1696
Viestit: 48
Liittynyt: 06 Heinä 2007 19:45
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja 1696 »

Kone revitty irti ja männät saatu käsiin. Yhdessä männässä kiinnileikkautumaa ja 2.3.4 männät liikkuvat nahkeasti männäntapeissaan .Ykkössylinterin mäntä liikkuu herkästi muut muuttaneet varmaan muotaan jonkun verran.Männänrenkaissa ei havaittavia vaurioita.

Kannessa ei myöskaan havaittavissa mitään vuotoja

Sylinterit kokolailla kunnossa kosmeettista vikaa jonkunverran tuossa leikkantuneessa pytyssä.Hoonausjäljet näkyy,kaipaa ehkä pienen lisähoonauksen ja uudet männät .Paljonko noilla lienee hintaa ja onko ylipäätään ylikokoja ollenkaan tarjolla .

Menisi varmaan täydestä pelkillä männänrenkailla jos ei olisi noita päästömittauksia kiusana,ei viitsi kokeilla ,kova työ turhan takia.

Päätös koneen purkamiseen öljyn kanssa mitatut puristukset 11.8.11,11,11
Vastaa Viestiin