Scorpion lämpötila-anturi

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
Phoenix
Viestit: 63
Liittynyt: 22 Helmi 2006 23:01
Paikkakunta: Oulu

Scorpion lämpötila-anturi

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Löytyykö 2.0i OHC Scorpiosta erikseen moottorin lämpötila-antureita eculle ja mittarille? Uusi pitäisi ilmeisesti saada kun viisari ei nouse enää ollenkaan.
Viimeksi muokannut Phoenix, 04 Heinä 2007 16:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mondeo 2.0 AT Ghia
kipi70
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Kesä 2006 10:51

Viesti Kirjoittaja kipi70 »

Löytyy, mittarin anturi kannessa virranjakajan yläpuolella ja ECU:n ruiskun imusarjan laipassa kanavien keskellä. Mittarin anturit väri koodien mukaan, eli katso minkä värinen muovirengas anturissa on.
Phoenix
Viestit: 63
Liittynyt: 22 Helmi 2006 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Selvä homma. Pitääpä ruuvailla anturi irti ja käydä hakemassa samanlainen.

Nyt vain termostaatin jälkeen ilmeni uusi vika: Lämmityslaite ei puhalla kuin hieman lämpöistä ilmaa moottoritiellä ajaessa. Parkissa lämmintä alkaa tulemaan kuitenkin nopeasti. Koneen pitäisi käydä kuitenkin melko lämpimänä, ainakin ylävesiletkusta koettaessa. Voiko ilmapussi aiheuttaa kyseistä käytöstä? Ilmasin termostaatin vaihdon jälkeen järjestelmää termarikotelon tulpasta. Löytyykö muualta ilmaustulppaa?

EDIT:
En ole aivan varma noista lämmöistä kun on niin saatanan kuuma ettei ota selvää kuinka lämmintä sieltä nyt oikeasti tulee. Mutta: Motonet tarjoaa useampaa eri väristä anturia, kuitenkin varaosaputkan äijä myi vihreän anturin ja sanoi että kyllä se passaa. Alkuperäisessä anturissa on musta värirengas. Mittari tuntuu kyllä liikkuvan, mutta vasta kun kone on kuuma nousee viisari hieman. Voiko vika johtua vääränvärisestä anturista?
Mondeo 2.0 AT Ghia
Phoenix
Viestit: 63
Liittynyt: 22 Helmi 2006 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Anturi vaihdettu. Viisari nousee hieman, mutta ei normaalille tasolle. Mittariston liittimetkin olivat kunnolla kiinni.. Täytyy tarkistaa vielä mittariston maadoitus.
Mondeo 2.0 AT Ghia
Seppo
Viestit: 169
Liittynyt: 24 Maalis 2007 18:32
Paikkakunta: LPR

Viesti Kirjoittaja Seppo »

Käsitykseni mukaan ilmakupla sisälämppärin kennolla aiheuttaisi juuri päinvastaisen ilmiön. Kierrosten ollessa matalat vesi ei jaksaisi kiertää kennon kautta ja lämpöä ei tulisi. Kierrosten kanssa vesi kiertäisi ja lämpöä riittäisi.
Laittaisin juuri samanlaisen anturin mitä entinenkin on jos ei ole ihan varmaa tietoa. Myyjän sanaan voi aina luottaa!?
Jos tuo lämpömittari toimii samalla tavalla kuin joissain autoissa bensamittari, niin mittarin plussaan tulee reguloitu jännite luokkaa 8-10 volttia jamittarin miinuksesta menee piuha anturille. Näin ollen mittarin maadoitukset vaikuttaa jännitteen regulointiin. Jos maadoitukset on kateissa niin mittarille menee liian korkea jännite ja se vaihtelee lataustilanteen mukaan. Valot päälle/pois ei saisi vaikuttaa mittarin näyttämään.
--
Mondeo STW -01
Phoenix
Viestit: 63
Liittynyt: 22 Helmi 2006 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Heitin äsken alkuperäisen anturin tilalle autogaugen anturin ja kytkin perään mittarin. Tuo autogaugekin näyttää vain 60-70 astetta vaikka termostaatti on auki ja kone lämmin. En ole kyllä aivan varma onnistuinko rikkomaan anturin kun kytkin sen ensin väärin.

Alkuperäistä lämpömittaria olen siis kokeillut sekä mustalla että vihreällä anturilla.
Mondeo 2.0 AT Ghia
kipi70
Viestit: 56
Liittynyt: 02 Kesä 2006 10:51

Viesti Kirjoittaja kipi70 »

Noissa OHC koneisissa sierroissa mitä mulla on ollut niin ei se lämpömittarin viisari yleensä ole korkeemmalle noussut kuin r ja m välille (norm). Tuossa kaasari DOCH:ssa tosin viisari pomppii n ja o välillä. Laitoikko muuten termostaatissa olevan pienen ohitus reijän ylöspäin, vaikuttaa myös ettei ilma pääse kannesta kunnolla pois.
Phoenix
Viestit: 63
Liittynyt: 22 Helmi 2006 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Enpä ole huomannut moista reikää. Pitääpä tarkistaa huomenissa miten päin termari on. Kulutus vaikuttaa pompanneen joten jotain häikkää koneessa on. Kun seisotin autoa parkissa jonkin aikaa lämmöt nousivat mittarin mukaan lähemmäs yhdeksääkymppiä. Flektiä ei ole tällä hetkellä ollenkaan. Mietin että jos mittari näyttää väärin, niin auton olisi pitänyt keittää, jota se ei kuitenkaan tehnyt. Ja moottoritiellä ajaessa ei lämmintä tule, nyt oli sen verran viileämpi ilma että sen huomasi kunnolla. Korkeintaan hieman lämmintä. Kaupunkiajossa lämpömittari pyörii jossain kuuden- ja seitsemänkympin välillä, moottoritiellä tippuu alle kuutenkymppiin. Mittarin näyttämisestä oikein ei kylläkään ole mitään varmuutta.

Ideat alkaa loppua.
Mondeo 2.0 AT Ghia
lexicon69
Viestit: 181
Liittynyt: 27 Joulu 2006 23:33

Viesti Kirjoittaja lexicon69 »

ei kai ohc:n termaris reikää oo, dochilaisest sellanen kyl löytyy. Ohc:n termarin tiivistekumi kyl saattaa päästää ohi, itel kävi niin et pari päivää termarin vaihdon jälkeen loppu lämmin tienpäällä parkis kyl lämpes. oli kumi luiskahtanu vähä reiän reunaan ja päästi ohi
Phoenix
Viestit: 63
Liittynyt: 22 Helmi 2006 23:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Phoenix »

Muistelinkin etten kyllä mitään reikää nähnyt kun termaria asensin. Tiiviste on uusi, ja varmasti kunnolla paikoillaan.
Mondeo 2.0 AT Ghia
Vastaa Viestiin