Ilmastointi
Ilmastointi
Onkos kukaan perehtynyt automaattisen ilmastoinnin toimintaan scorparissa? Uudemman...
Lämmöt seilaa välillä, ei aina mutta välillä menee viileämmäksi kuin säädetty, mistäköhän voisi johtua? Saako jostain härvelin toiminta tietoja ulos josta näkisi mikä siellä reistaa?
Uutena tuli että kun ottaa A/C:n pois päältä niin kompuralle menee käskyjä käynnistyä noin 1 sekunniksi ja samalla kuuluu kuin jokin rele vetelisi säätöyksikön takana mutta kun painaa A/C päälle niin toimii normaalisti tuo jäähdytys.
Onko missään data tietoa tuon toiminnasta, mitä anturit pitäisi näyttää etc..
Lämmöt seilaa välillä, ei aina mutta välillä menee viileämmäksi kuin säädetty, mistäköhän voisi johtua? Saako jostain härvelin toiminta tietoja ulos josta näkisi mikä siellä reistaa?
Uutena tuli että kun ottaa A/C:n pois päältä niin kompuralle menee käskyjä käynnistyä noin 1 sekunniksi ja samalla kuuluu kuin jokin rele vetelisi säätöyksikön takana mutta kun painaa A/C päälle niin toimii normaalisti tuo jäähdytys.
Onko missään data tietoa tuon toiminnasta, mitä anturit pitäisi näyttää etc..
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
aut ilmastoinnista
on jossakin kaikki tiedot vikakoodeista ja muista tohon uudempaan aut ilmastointiin kun ehdin kaivella esiin
Marko
Marko
Saako ne vikakoodit miten ulos? Moottoripuolelta saan vikakoodit ulos kyllä mutta en muista... vaatii kait oman lukijan?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
testasin nopeasti eli ilmastointi OFF asentoon, moottori käyntiin... painan sen 10s sisäkierto ja A/C nappeja jolloin systeemi alkaa liikuttelemaan läppiä etc.
Oikeassa näytössä vilahtaa 00 ja tulee 03 ruutuun joten se tarkoittaneen että ulkoilma anturi rikki?
Tuon sain aamulla aikaan mutta tuossa hetki sitten kokeilin uudestaan niin oli vaan 00 eli ei vikaa...
Tuo systeemi toimii välillä ja välillä heittelee lämpöjä...
Oikeassa näytössä vilahtaa 00 ja tulee 03 ruutuun joten se tarkoittaneen että ulkoilma anturi rikki?
Tuon sain aamulla aikaan mutta tuossa hetki sitten kokeilin uudestaan niin oli vaan 00 eli ei vikaa...
Tuo systeemi toimii välillä ja välillä heittelee lämpöjä...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
satc
Veikkaisin että kannattaa tutkia sen ulkoilman anturin reitti voi löytyä hapettumia tai sitten koska tehty huomasitko tänNiceMan kirjoitti:testasin nopeasti eli ilmastointi OFF asentoon, moottori käyntiin... painan sen 10s sisäkierto ja A/C nappeja jolloin systeemi alkaa liikuttelemaan läppiä etc.
Oikeassa näytössä vilahtaa 00 ja tulee 03 ruutuun joten se tarkoittaneen että ulkoilma anturi rikki?
Tuon sain aamulla aikaan mutta tuossa hetki sitten kokeilin uudestaan niin oli vaan 00 eli ei vikaa...
Tuo systeemi toimii välillä ja välillä heittelee lämpöjä...
There have been several TSB’s issued concerning the cc system. TSB 209/1995 talks of a fault code “03” continually flashing on the display indicating a faulty outside temperature sensor connected to a faulty ac module
jos tarviit tsb niin voin viiveellä etsiä sen
Marko
Mikäs tuo TSB on ?
Pitää tutkia tuossa kaikki liitokset mitä pystyy ilman suuria purkamisia... myöhemmin sitten tarkemmin jos ei löydy konehuoneen puolelta vikaa
Pitää tutkia tuossa kaikki liitokset mitä pystyy ilman suuria purkamisia... myöhemmin sitten tarkemmin jos ei löydy konehuoneen puolelta vikaa
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Ok =) tuosta ilmastoinnista mulla on toi missä neuvotaan testi systeemi ja kerrotaan vikakoodit.
Mutta kaikki materiaali kinostaa mitä vaan löytyy Cossu skorpioniin.
Olen haalinut noita kuvia etc. esim englannin sivuilta... koko "kirja" olisi kiva saada kun teen kuitenkin itse huollot etc. niin ei tarvitsisi kaikkea kokeilla että näin se ei aukea ainakaan... soitto Terolle ja hintaa kysyy

Mutta kaikki materiaali kinostaa mitä vaan löytyy Cossu skorpioniin.
Olen haalinut noita kuvia etc. esim englannin sivuilta... koko "kirja" olisi kiva saada kun teen kuitenkin itse huollot etc. niin ei tarvitsisi kaikkea kokeilla että näin se ei aukea ainakaan... soitto Terolle ja hintaa kysyy

Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Onkos kukaan oikeasti syventynyt tuohon scorparin ilmastointiin?
Eli mitkä on tyyppiviat? Tyypilliset viat ohjainboxissa, mahdolliset piiloreleet etc..
Omani kun pätkii ja heittelee vielä noita lämpöjä... välillä ei anna vikakoodia ja monesti toimii silloin oikein paitsi tänään ei käynnistänyt kompuraa(ainetta on ja ehjä) tai välillä antaa vikakoodeiksi 03 eli ulkoilmalämpötilananturi sökö tai sitten antaa lukuja 53 ja 57 joita taas listaltani ei löydy.
Purin konehuoneenpuolelta tuon lämpötila-anturin kaapelit ja sieltä ei vikaa löytynyt... viikonloppuna ajattelin irrottaa kojetaulun ja mennä johtoja sieltä läpi ja purkaa toi ohjainboxi.. ehkä menen kolvilla siitä kaikki liitokset läpi jos mitään selvää vikaa löydy.
Eli mitkä on tyyppiviat? Tyypilliset viat ohjainboxissa, mahdolliset piiloreleet etc..
Omani kun pätkii ja heittelee vielä noita lämpöjä... välillä ei anna vikakoodia ja monesti toimii silloin oikein paitsi tänään ei käynnistänyt kompuraa(ainetta on ja ehjä) tai välillä antaa vikakoodeiksi 03 eli ulkoilmalämpötilananturi sökö tai sitten antaa lukuja 53 ja 57 joita taas listaltani ei löydy.
Purin konehuoneenpuolelta tuon lämpötila-anturin kaapelit ja sieltä ei vikaa löytynyt... viikonloppuna ajattelin irrottaa kojetaulun ja mennä johtoja sieltä läpi ja purkaa toi ohjainboxi.. ehkä menen kolvilla siitä kaikki liitokset läpi jos mitään selvää vikaa löydy.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
No eipä taida porukka ihmetellä ...
Tänään katsottiin ja tavaraa on eli ei ole vuotanut mutta mistä voisi alkaa etsiä vikaa? Eli käskyä ei tule kompuralle.
"Vikakoodeiksi" antaa 53 ja 57 joita mun taulukko ei tunne.
Rele on hanskalokerikossa, onkohan tavallinen?
Onko kellään tietoa miten mitata anturit etc? tai mitä ne pitäis näyttää?
Mistä kaikkialta kompuran käsky kiertää ennen kuin saavuttaa itse kompuran koska kompuran johtoihin ei tule jännitettä.
Tänään katsottiin ja tavaraa on eli ei ole vuotanut mutta mistä voisi alkaa etsiä vikaa? Eli käskyä ei tule kompuralle.
"Vikakoodeiksi" antaa 53 ja 57 joita mun taulukko ei tunne.
Rele on hanskalokerikossa, onkohan tavallinen?
Onko kellään tietoa miten mitata anturit etc? tai mitä ne pitäis näyttää?
Mistä kaikkialta kompuran käsky kiertää ennen kuin saavuttaa itse kompuran koska kompuran johtoihin ei tule jännitettä.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
http://www.fordscorpio.co.uk/aircon2.htm
tuolla kattava tietopaketti, jos lontoo sujuu.
tuolla kattava tietopaketti, jos lontoo sujuu.
2.9i
Feel The Difference.
Feel The Difference.
Kiitos, tutkin joku päivä noi pari kytkintä etc.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Next time you have the hood up on your Scorpio take a look at the bright yellow sticker on the front cross member to the left of the car, this will tell you what charge of r134a and oil should be applied, if it says 740g of r134a and 100ml of oil plus or minus 10% then you have the old fill capacities and you need to do some revision. In May 1995 a TSB no. 996/207 was issued increasing the amounts to 1000g of r134a to improve cooling and 160ml of oil to prevent compressor damage. You will need to order a new yellow sticker from ford, part no.1 031 598, costing a few pence, to document the revised amount.
Tuota antaako tuo ymmärtää että vanhaan systeemiin voi ladata 740g/100ml sijasta myös tuon 1000g/160ml tavaraa?
http://www.fordscorpio.co.uk/aircon.htm
Tuota antaako tuo ymmärtää että vanhaan systeemiin voi ladata 740g/100ml sijasta myös tuon 1000g/160ml tavaraa?
http://www.fordscorpio.co.uk/aircon.htm
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeps, tuo 7490 lukee itselläni, no kunhan löydän vian ja saan sen korjattu niin käyn kaverilla lisäämässä tavaraa =)
Paljonkohan uusi/vanha ohjainyksikkö maksanee jos vika on siinä...
ei taida löytyä helpolla suomesta...
Paljonkohan uusi/vanha ohjainyksikkö maksanee jos vika on siinä...

Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
No niin... tein tänään pieniä testejä noiden ohjeiden perusteella ja vähän omia...
Sulakkeet ehjiä, tarkistin kaikki A/C sulakkeet ja noi mitä ohjeessa mainittu.
Tuohon De-Ice switch:n tulee 12v syöttö mutta en tiedä onko se oikea koska se ei katkea vaikka ilmastoionin nappaisee kojetaulusta off asentoon.
Wot(R24) relettä en testannut mutta joku päivä testaan sen.
Dual Pressure Switch on ehjä, tämän testasin hyppylangalla tuon De-Ice switch liittimessä eli kompura lähti pyörii ja putki alkoi viilenee.
Ilman hyppylankaa Dual Pressure Switch:n tulee vain 4.5v jännite kun liitin on irti ja putoaa 0v kun liittimen laittaa kiinni.
Tuota miten tuon De-Ice switch pystyy testaa ja pitääkö siihen tulla vain yhteen karvaan +12v ? Mitä A/C nappula ohjaa?
Tarkoitus varmistaa että jos vikaa on siinä niin että en sitä turhaan vaihda...
Hanskalokerikossa on ilmastoinnin rele väriltään keltainen, mihin se vaikuttaa suoraan? A/C napista kun painaa niin se naksuu.
Otin releen irti niin ohjaukseen tulee normaali 12v mutta syöttöön vain 8.5v ja vastaavasti lähtee se 8v lun rele vetää.
Pitäisikö olla täysi 12v nastassa 30/87 ?
Sulakkeet ehjiä, tarkistin kaikki A/C sulakkeet ja noi mitä ohjeessa mainittu.
Tuohon De-Ice switch:n tulee 12v syöttö mutta en tiedä onko se oikea koska se ei katkea vaikka ilmastoionin nappaisee kojetaulusta off asentoon.
Wot(R24) relettä en testannut mutta joku päivä testaan sen.
Dual Pressure Switch on ehjä, tämän testasin hyppylangalla tuon De-Ice switch liittimessä eli kompura lähti pyörii ja putki alkoi viilenee.
Ilman hyppylankaa Dual Pressure Switch:n tulee vain 4.5v jännite kun liitin on irti ja putoaa 0v kun liittimen laittaa kiinni.
Tuota miten tuon De-Ice switch pystyy testaa ja pitääkö siihen tulla vain yhteen karvaan +12v ? Mitä A/C nappula ohjaa?
Tarkoitus varmistaa että jos vikaa on siinä niin että en sitä turhaan vaihda...
Hanskalokerikossa on ilmastoinnin rele väriltään keltainen, mihin se vaikuttaa suoraan? A/C napista kun painaa niin se naksuu.
Otin releen irti niin ohjaukseen tulee normaali 12v mutta syöttöön vain 8.5v ja vastaavasti lähtee se 8v lun rele vetää.
Pitäisikö olla täysi 12v nastassa 30/87 ?
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Tere..
herättelen tätä eloon...
Vaihdoin ohjainboxin ja sen näyttöosan cossuuni.
Valunumeroista päätellen näyttö oli originaali eli tehty 11/94 mutta itse boxi oli 97 vuodelta eli vaihdettu.
Ostin käytetyt osat jotka oli 10/95 valmistettu ja parani niin että lämmöt pysyy nyt tasaisena eikä sekoile.
Mutta... Kompura ei lähde käyntiin... tavaraa on se tarkistettiin tänään, 690g oli sisällä mutta netistä löydetyn ohjeen mukaan täytettiin nyt 12/95-> ohjeen mukaan 1000g ja pikkusen öljyä lisää(Vanhassa 740g).
Hyppylangalla saan kompuran pyörii(ice anturin liittimestä) ja oli ohjaamossa sellainen halpis- ulko/sisä lämpömittari joka antoi lukemaksi 5.7-6.1C kun oli sisäkierto päällä ja puhallus täysillä joten kompura toimii joten kuten
Vaihdoin tuon Ice kytkimen "uuteen" mutta ei auttanut asiaan mutta onko kellään antaa selkeää ohjetta miten tuon kytkimen saisi testattua että en turhaan osta uutta kaupasta jos osoittautuukin että vika on muualla.
Auto on tehty 12/94
herättelen tätä eloon...
Vaihdoin ohjainboxin ja sen näyttöosan cossuuni.
Valunumeroista päätellen näyttö oli originaali eli tehty 11/94 mutta itse boxi oli 97 vuodelta eli vaihdettu.
Ostin käytetyt osat jotka oli 10/95 valmistettu ja parani niin että lämmöt pysyy nyt tasaisena eikä sekoile.
Mutta... Kompura ei lähde käyntiin... tavaraa on se tarkistettiin tänään, 690g oli sisällä mutta netistä löydetyn ohjeen mukaan täytettiin nyt 12/95-> ohjeen mukaan 1000g ja pikkusen öljyä lisää(Vanhassa 740g).
Hyppylangalla saan kompuran pyörii(ice anturin liittimestä) ja oli ohjaamossa sellainen halpis- ulko/sisä lämpömittari joka antoi lukemaksi 5.7-6.1C kun oli sisäkierto päällä ja puhallus täysillä joten kompura toimii joten kuten

Vaihdoin tuon Ice kytkimen "uuteen" mutta ei auttanut asiaan mutta onko kellään antaa selkeää ohjetta miten tuon kytkimen saisi testattua että en turhaan osta uutta kaupasta jos osoittautuukin että vika on muualla.
Auto on tehty 12/94
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/