Jakopään ääni

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Jakopään ääni

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Minkälaista ja kuinka kovaa ääntä sigun mukaisen Zetecin jakopää saa pitää ollakseen normaalia?

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Re: Jakopään ääni

Viesti Kirjoittaja hartza »

TuomasY kirjoitti:Minkälaista ja kuinka kovaa ääntä sigun mukaisen Zetecin jakopää saa pitää ollakseen normaalia?

--
Tuomas Yrjövuori
No ei sen kummempaa ääntä mitä nyt hihnan kevyt suhina :) Eli jos se pitää jotain ääntä niin remonttia on tiedossa.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakopään ääni

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

hartza kirjoitti:No ei sen kummempaa ääntä mitä nyt hihnan kevyt suhina :) Eli jos se pitää jotain ääntä niin remonttia on tiedossa.
Tilanteeni on sikäli hassu, että kun olen kehunut täällä Zetecin jakopään kestoa, ja nyt minulla on vastoinkäymisiä sen kanssa. Escorttiini tehtiin jakopääremontti (peräti merkkikorjaamolla) vuoden 2006 tammikuussa. Suunnilleen puoli vuotta tuon jälkeen alkoi jostain kuulua kummallista inisevää ääntä. Kävin näyttämässä autoa korjauksen tehneessä liikkeessä. Lisättiin pieni loraus tehostimen nestettä ja vähän tuon jälkeen ääni hävisi.

Nyt tänä keväänä inisevä ääni tuli uudestaan. Asiaa tutkittiin tarkemmin ja sain takuukorjauksena uuden jakohihnan ja vesipumpun. Pahin ääni hävisi, mutta edelleen jakopään tienoilta kuuluu tietynlainen ulvova ääni, joka ei sinänsä ole kovin paha ääni, mutta kuulostaa silti vähän kummalliselta. Jonkinlainen ulvova ääni autosta kuului jo heti tammikuussa 2006 ensimmäisen jakopääremontin jäljiltä. Tuolloin vaihdettiin (uskoakseni) kaikki rullat ja hihna (tai niin kuitissa ainakin lukee). Nyt tämän kevään takuukorjauksessa vaihdettiin ainakin hihna ja kuulemma myös rullat (niin kuin ne aina pitäisikin vaihtaa). Nyt minulla on kuitenkin pienehkö pelko, että olisivat vaihtaneet vain hihnan ja keventäneet sitä. (Myönsivät ensin laittaneensa sen liian kireälle.) Pelkään, että olisivat jättäneet tällä kertaa rullat vaihtamatta. Aikaisempi liian kireä hihna on jo saattanut aiheuttaa laakerivaurion.

Nyt minulla on hieman epätietoisuutta siitä, että mitä autolleni on loppujen lopuksi tehty. Henkilöt, joiden kanssa asioin merkkikorjaamolla, olivat erittäin kohteliaita ja mukavan tuntuisia ihmisiä. Ikäväkseni minun täytyy kyllä kuitenkin hiukan epäillä heidän ammattitaitoaan. Vein auton jakopääremonttiin merkkiliikkeeseen alunperin juuri siksi, että epäilen omaa ammattitaitoani. Nyt alkaa kuitenkin jälleen tuntua siltä, että olisi vain pitänyt ostaa jakopääsarja Motonetistä ja vaihtaa itse. Näin siksi, että kaikki korjaukset tähän mennessä, jotka olen Motonetin osilla itse tehnyt, ovat onnistuneet.

Nyt en oikein tiedä, mitä tuon jakopään kanssa pitäisi tehdä. Olisiko täällä ketään jakopäägurua palstan kirjoittajaa pääkaupunkiseudulta, jolla olisi kiinnostusta kuunnella Escorttini ääniä? Merkkikorjaamolla ovat jotenkin vaivaantuneita asian suhteen. Escort on ilmeisesti liian vanha auto, jotta se ketään kiinnostaisi.

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
TuomasY
Viestit: 162
Liittynyt: 19 Joulu 2005 21:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Jakopään ääni

Viesti Kirjoittaja TuomasY »

Voiko liian kireälle laitettu jakohihna rikkoa nokka-akselin laakereita? Mietin vain, että sikäli mikäli vesipumppu ja jakohihnan rullat ovat nyt kunnossa, jäljelle ei jää paljon vaihtoehtoja. Laturi, tehostimen pumppu sekä moniurahihnan ohjainrullat on pois suljettu melko suurella varmuudella. Tammikuussa 2006 merkkiliikkeessä tehdyn jakopääremontin jälkeen on konehuoneesta kuulunut sellainen "perusulvonta", jota ei ennen remonttia ollut. Mitähän ne olisivat voineet rikkoa sieltä?

--
Tuomas Yrjövuori
Escort 1.8 16V CLX 4d -92
Vastaa Viestiin