Sivu 1/2

2.0 ohc

Lähetetty: 17 Touko 2005 15:27
Kirjoittaja fordilla pääsee
mitä pitäisi tehdä jotta tosta ohc motista sais irti joku 150-160 ilman turboa?ja tuilisko minkä hintaseks?

Lähetetty: 17 Touko 2005 15:35
Kirjoittaja lalli69
Kannen (koneen) työstö.
Kireempi nokka.
Peltisarja.
Tuplat.

Noilla ollaan jo lähellä, ja rahaa palanut ~1000-2000€

Lähetetty: 17 Touko 2005 16:59
Kirjoittaja s.o.h.c
lalli69 kirjoitti: Noilla ollaan jo lähellä, ja rahaa palanut ~1000-2000€
Toi rahamäärä on kyllä aivan totta. Omaa konetta kun rupesin tuossa jo viime syksynä tekemään, niin mietin rahaa saattaa mennä joku 500 - 1000.
Noh, näin jälkeenpäin kun laskeskelee mitä kaikki on tullut maksamaan niin pitkästi päälle toista tuhatta euroa on koneeseen uponnout, ja vielä menee lisää rahaa kun auton vie penkkiin säädettäväksi. :roll:

Lähetetty: 17 Touko 2005 17:06
Kirjoittaja ZyaS
pikku summista yhteen laskettuna tulee aika helvetin suuri :evil:

Lähetetty: 17 Touko 2005 17:06
Kirjoittaja hynkkeli
Mites sitten ohc efi:n tapauksessa?
Miten pitkälle päästään jollain "kevyellä" nokalla, peltisarjalla(+putkisto) ja jollain muulla pienellä, jos puhutaan noin tonnin budjetista.

Lähetetty: 17 Touko 2005 17:28
Kirjoittaja Mak383
hynkkeli kirjoitti:Mites sitten ohc efi:n tapauksessa?
Miten pitkälle päästään jollain "kevyellä" nokalla, peltisarjalla(+putkisto) ja jollain muulla pienellä, jos puhutaan noin tonnin budjetista.
Itsellä on tollanen EFI-ohari, jossa Kent Camsin FR34 nokkasarja, säädettävä nokkapyörä, Martelius XL peltisarja & 2" putkisto, Malpassi bensapaineensäädin, Apex´i vapaavirtaussuodatin..

Tuolla paketilla hintaa on abaut:
-nokka-akseli 277e (mopo-sport) mut mielestäni kannattaa kerralla sijoittaa koko nokkasarjaan (nokka, jouset, seuraajat, venttiilijouset lautaset), joka maksaa 459e
-nokkapyörä 152e (mopo-sport)
-peltisarja Martelius XL 252e (mopo-sport)
-putkisto itse tehtynä vajaat parisataa euroa, valmiina ~300e
-bensapaineensäädin ~70e
-vapaavirtaussuodatin 50-100e + sovitelaipat jne sälät.

Noilla pääsee jo alkuun, tosin hinta pompsahtaa jo reilusti yli tonnin..
Nokkasarja on kuitenkin lähes välttämätön, jos ruiskusta haluaa yhtään enemmän voimaa pihalle.
Alkuun suosittelisin nokkasarjaa (FR34 on todella raju tuiskun nokka nostojensa puolesta. FR31 on hieman miedompi, ei niin vääntävä. FR34 nokan kanssa ÄLÄ LAITA kaulusmallin venttiilinohjurin kumeja, koska venttiilijousen lautanen ottaa kiinni kumin metalliosaan ja rikkoo sen. mahdollista on myös, että seuraajat vaurioituvat. FR34 nokan kanssa siis VAIN ALKUPERÄISET PIENET OHJURIN KUMIT!! nimim. kokemusta on.. :? ) ja peltisarjaa + putkistoa. Nokkasarjan laiton yhteydessä bensanpaineensäädin on lähes välttämätön säätöjen kannalta.
Säädettävän nokkapyöränkin voi laittaa, jos haluaa sen kanssa kikkailla (muuttaa vetoaluetta itselleen sopivaksi) Tosin nokkapyörästä ei ole p*skaakaan hyötyä, ellei sitä osaa säätää. Ja tuo vapaavirtaussuodatin on itselläni vain sen takia, kun sain sen törkeen halvalla, eikä ollut alkuperäistä suodatinkoteloa ;) Kai siitä joku parin hepan hyötykin on.. :lol:
Nokkasarjalla, peltisarjalla ja putkistolla + bensanpaineensäätimellä pääsisi ehkä sinne n. 130hevosvoiman tietämille.. Korostan sanaa EHKÄ ;)

Lähetetty: 17 Touko 2005 17:35
Kirjoittaja hynkkeli
Joo-o, tämähän selvitti asioita jo ihan hyvin, kiitokset.

Mistä ostit tuon bensapaineen säätimen, moparista sekin?

Lähetetty: 17 Touko 2005 17:44
Kirjoittaja Bootsi
Mak383 kirjoitti: Nokkasarjalla, peltisarjalla ja putkistolla + bensanpaineensäätimellä pääsisi ehkä sinne n. 130hevosvoiman tietämille.. Korostan sanaa EHKÄ ;)
Vakiona 115hp = lisäystä 15hp..

Aika kallista.... :wink:

Lähetetty: 17 Touko 2005 17:46
Kirjoittaja ZyaS
minkäs kokosia putkistoja te ootte laittanu noihin 2.0Ohareihin? 2,5"??

2,5" on liian iso putki vapaasti hengittävässä, 2" riittää aivan hyvin. alkuperäinen lienee 2"?

Lähetetty: 17 Touko 2005 17:47
Kirjoittaja ZyaS
Bootsi kirjoitti: Vakiona 115hp = lisäystä 15hp..

Aika kallista.... :wink:
Viritys On. :wink:

Lähetetty: 17 Touko 2005 17:50
Kirjoittaja Mak383
Bootsi kirjoitti: Vakiona 115hp = lisäystä 15hp..

Aika kallista.... :wink:
Elämä on ;)

Ei tuosta ruiskupadasta oikeen hirmu tehoja saa irti ilman sitä, että laittaa nuo perussysteemit kuntoon ekaks.. Noiden jälkeen sitten kannen muokkaus, alakerran kevennys, ruiskun muokkaus (isompaa ilmamäärämittaria & kaasuläppää tai sit ihan ohjelmoitavaa ruiskua peliin, jolloin tuota ilmamäärämittaria ei enää tarvita) Mut sit alkaa hinta nousemaan taas..

Mulla on tossa omassa lahnassa sellanen 130-140 essonbaariheppaa.. Penkissähän se pitäis käyttää, että sais lapulle oikeaa lukemaa :)

Harrastushan tää vain on. :) Ei siihen menneitä rahoja laskeskella ;)

Lähetetty: 17 Touko 2005 17:50
Kirjoittaja hynkkeli
http://www.rallyracefin.fi/ford-erikois ... %20OHC.pdf

Vilkaiskaapas tuolta, kun lupaavat Piper Cams BP285 -nokalla n. 20 hp:n lisäystä. Tuo on varmaan jo johonkin kisakäyttöön tarkoitettu? :)

Mites muuten nuo Burtonin nokat, hyviäkin?

Lähetetty: 17 Touko 2005 17:52
Kirjoittaja Mak383
hynkkeli kirjoitti:http://www.rallyracefin.fi/ford-erikois ... %20OHC.pdf

Vilkaiskaapas tuolta, kun lupaavat Piper Cams BP285 -nokalla n. 20 hp:n lisäystä. Tuo on varmaan jo johonkin kisakäyttöön tarkoitettu? :)
Lupaahan Kent Cams lähes kaikilla nokillansa 16hp lisää. Epäilenpä hieman noita lukemia.. :D

Lähetetty: 17 Touko 2005 18:00
Kirjoittaja ZyaS
Mak383 kirjoitti: Lupaahan Kent Cams lähes kaikilla nokillansa 16hp lisää. Epäilenpä hieman noita lukemia.. :D
kyllähän niillä tuleekin sen ilmoitetun verran lisää tehoa kun tehdään kone sellaiseksi mihin ne nokat on tarkoitettu.. ;)

Lähetetty: 17 Touko 2005 18:01
Kirjoittaja Sierrain
Kuullostaisi aika rankoilta lisäyksiltä , mutta onhan nokka tärkeä osa.... :D

Lähetetty: 17 Touko 2005 18:50
Kirjoittaja Bootsi
Sierrain kirjoitti:Kuullostaisi aika rankoilta lisäyksiltä , mutta onhan nokka tärkeä osa.... :D
Taitaapa olla viritetyn koneen tärkein osa.

Lähetetty: 17 Touko 2005 18:59
Kirjoittaja ZyaS
Bootsi kirjoitti: Taitaapa olla viritetyn koneen tärkein osa.
nokka-akseli ja kansi(venttiilit niiden muokkaus, seetit, kanavat) ovat tärkeimmät teholle..

mutta viritetyn koneen tärkeimpänä osana pitäisin alakertaa(männät,kiertokanget,kampiakseli,vauhtipyörä niiden paino ja tasapaino ovat tärkeimmät)

Lähetetty: 17 Touko 2005 19:41
Kirjoittaja Bootsi
ZyaS kirjoitti: nokka-akseli ja kansi(venttiilit niiden muokkaus, seetit, kanavat) ovat tärkeimmät teholle..

mutta viritetyn koneen tärkeimpänä osana pitäisin alakertaa(männät,kiertokanget,kampiakseli,vauhtipyörä niiden paino ja tasapaino ovat tärkeimmät)
Ehkä kestävyyden kannalta..
mutta vain tehoja haettaessa on tärkeintä puristukset ja kaasujen virtaus. :wink:

Nokkia vaihtelemalla koneen luonne muuttuu totaalisesti.

Lähetetty: 17 Touko 2005 20:01
Kirjoittaja s.o.h.c
hynkkeli kirjoitti:http://www.rallyracefin.fi/ford-erikois ... %20OHC.pdf

Vilkaiskaapas tuolta, kun lupaavat Piper Cams BP285 -nokalla n. 20 hp:n lisäystä. Tuo on varmaan jo johonkin kisakäyttöön tarkoitettu? :)

Mites muuten nuo Burtonin nokat, hyviäkin?
Tuota Piper:n 285 nokkaa voin kyllä suositella. Just laitoin omaani sen ja kyllä vetää hienosti. Täysin katu ajettava nokka (vääntää alhaalta ja jaksaa vetää helposti aina tuonne 7000rpm).

Tietysti eihän se pelkkä nokka yksistään paljon tee, jos mitään muuta ei tehdä..

Lähetetty: 22 Touko 2005 19:03
Kirjoittaja woozy83
s.o.h.c kirjoitti: Toi rahamäärä on kyllä aivan totta. Omaa konetta kun rupesin tuossa jo viime syksynä tekemään, niin mietin rahaa saattaa mennä joku 500 - 1000.
Noh, näin jälkeenpäin kun laskeskelee mitä kaikki on tullut maksamaan niin pitkästi päälle toista tuhatta euroa on koneeseen uponnout, ja vielä menee lisää rahaa kun auton vie penkkiin säädettäväksi. :roll:
Eikös alle 4000e olisi saanut jo cossun tekniikan?

Lähetetty: 22 Touko 2005 20:12
Kirjoittaja s.o.h.c
woozy83 kirjoitti: Eikös alle 4000e olisi saanut jo cossun tekniikan?
Ehkä ehkä ei.. ja autohan on välikoppa escort eikä mikään taunus joten katsastus olisi aika hankalaa cossun tekniikalle.

Budjetti nyt ei kuitenkaan ollut lähelläkään 4000euroa sentään..

Lähetetty: 21 Kesä 2005 08:48
Kirjoittaja martikainen
mutta viritetyn koneen tärkeimpänä osana pitäisin alakertaa(männät,kiertokanget,kampiakseli,vauhtipyörä niiden paino ja tasapaino ovat tärkeimmät)[/quote]

Nyt kun on lähdössä toi alakerta koneistamoon niin joutas varmaan samalla keventää vähän tota vauhtipyörää.

Osaiskohan joku kertoo et minkä verran tota vauhtipyörää (2.0 ohc) Uskaltas mennä keventelemään.? ja paljonkahan mahtaa painaa näin vakiona.?

Lähetetty: 21 Kesä 2005 09:06
Kirjoittaja lalli69
Se lipare siitä pois, niin jäljelle jää ~6kg, eli kevennystä tulee ~2,5kg

Lähetetty: 21 Kesä 2005 15:01
Kirjoittaja Jaakko85
Bootsi kirjoitti: Vakiona 115hp = lisäystä 15hp..

Aika kallista.... :wink:
mutta... elämä on.

Lähetetty: 21 Kesä 2005 15:03
Kirjoittaja Jaakko85
martikainen kirjoitti:mutta viritetyn koneen tärkeimpänä osana pitäisin alakertaa(männät,kiertokanget,kampiakseli,vauhtipyörä niiden paino ja tasapaino ovat tärkeimmät)
Nyt kun on lähdössä toi alakerta koneistamoon niin joutas varmaan samalla keventää vähän tota vauhtipyörää.

Osaiskohan joku kertoo et minkä verran tota vauhtipyörää (2.0 ohc) Uskaltas mennä keventelemään.? ja paljonkahan mahtaa painaa näin vakiona.?[/quote]

kyllä se kansi nelitahtimoottorissa aikapaljon moottorin suorituskykyä määrää. toki alakertakin pitää olla kunnossa.