2.0 ohc

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
fordilla pääsee

2.0 ohc

Viesti Kirjoittaja fordilla pääsee »

mitä pitäisi tehdä jotta tosta ohc motista sais irti joku 150-160 ilman turboa?ja tuilisko minkä hintaseks?
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Kannen (koneen) työstö.
Kireempi nokka.
Peltisarja.
Tuplat.

Noilla ollaan jo lähellä, ja rahaa palanut ~1000-2000€
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

lalli69 kirjoitti: Noilla ollaan jo lähellä, ja rahaa palanut ~1000-2000€
Toi rahamäärä on kyllä aivan totta. Omaa konetta kun rupesin tuossa jo viime syksynä tekemään, niin mietin rahaa saattaa mennä joku 500 - 1000.
Noh, näin jälkeenpäin kun laskeskelee mitä kaikki on tullut maksamaan niin pitkästi päälle toista tuhatta euroa on koneeseen uponnout, ja vielä menee lisää rahaa kun auton vie penkkiin säädettäväksi. :roll:
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

pikku summista yhteen laskettuna tulee aika helvetin suuri :evil:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
hynkkeli
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Huhti 2005 16:16

Viesti Kirjoittaja hynkkeli »

Mites sitten ohc efi:n tapauksessa?
Miten pitkälle päästään jollain "kevyellä" nokalla, peltisarjalla(+putkisto) ja jollain muulla pienellä, jos puhutaan noin tonnin budjetista.
Mak383
Viestit: 62
Liittynyt: 06 Helmi 2005 02:01
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mak383 »

hynkkeli kirjoitti:Mites sitten ohc efi:n tapauksessa?
Miten pitkälle päästään jollain "kevyellä" nokalla, peltisarjalla(+putkisto) ja jollain muulla pienellä, jos puhutaan noin tonnin budjetista.
Itsellä on tollanen EFI-ohari, jossa Kent Camsin FR34 nokkasarja, säädettävä nokkapyörä, Martelius XL peltisarja & 2" putkisto, Malpassi bensapaineensäädin, Apex´i vapaavirtaussuodatin..

Tuolla paketilla hintaa on abaut:
-nokka-akseli 277e (mopo-sport) mut mielestäni kannattaa kerralla sijoittaa koko nokkasarjaan (nokka, jouset, seuraajat, venttiilijouset lautaset), joka maksaa 459e
-nokkapyörä 152e (mopo-sport)
-peltisarja Martelius XL 252e (mopo-sport)
-putkisto itse tehtynä vajaat parisataa euroa, valmiina ~300e
-bensapaineensäädin ~70e
-vapaavirtaussuodatin 50-100e + sovitelaipat jne sälät.

Noilla pääsee jo alkuun, tosin hinta pompsahtaa jo reilusti yli tonnin..
Nokkasarja on kuitenkin lähes välttämätön, jos ruiskusta haluaa yhtään enemmän voimaa pihalle.
Alkuun suosittelisin nokkasarjaa (FR34 on todella raju tuiskun nokka nostojensa puolesta. FR31 on hieman miedompi, ei niin vääntävä. FR34 nokan kanssa ÄLÄ LAITA kaulusmallin venttiilinohjurin kumeja, koska venttiilijousen lautanen ottaa kiinni kumin metalliosaan ja rikkoo sen. mahdollista on myös, että seuraajat vaurioituvat. FR34 nokan kanssa siis VAIN ALKUPERÄISET PIENET OHJURIN KUMIT!! nimim. kokemusta on.. :? ) ja peltisarjaa + putkistoa. Nokkasarjan laiton yhteydessä bensanpaineensäädin on lähes välttämätön säätöjen kannalta.
Säädettävän nokkapyöränkin voi laittaa, jos haluaa sen kanssa kikkailla (muuttaa vetoaluetta itselleen sopivaksi) Tosin nokkapyörästä ei ole p*skaakaan hyötyä, ellei sitä osaa säätää. Ja tuo vapaavirtaussuodatin on itselläni vain sen takia, kun sain sen törkeen halvalla, eikä ollut alkuperäistä suodatinkoteloa ;) Kai siitä joku parin hepan hyötykin on.. :lol:
Nokkasarjalla, peltisarjalla ja putkistolla + bensanpaineensäätimellä pääsisi ehkä sinne n. 130hevosvoiman tietämille.. Korostan sanaa EHKÄ ;)
Ford Sierra 2.0 EFI OHC Sedan -89 MYYDÄÄN!

/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik

Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
hynkkeli
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Huhti 2005 16:16

Viesti Kirjoittaja hynkkeli »

Joo-o, tämähän selvitti asioita jo ihan hyvin, kiitokset.

Mistä ostit tuon bensapaineen säätimen, moparista sekin?
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Mak383 kirjoitti: Nokkasarjalla, peltisarjalla ja putkistolla + bensanpaineensäätimellä pääsisi ehkä sinne n. 130hevosvoiman tietämille.. Korostan sanaa EHKÄ ;)
Vakiona 115hp = lisäystä 15hp..

Aika kallista.... :wink:
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

minkäs kokosia putkistoja te ootte laittanu noihin 2.0Ohareihin? 2,5"??

2,5" on liian iso putki vapaasti hengittävässä, 2" riittää aivan hyvin. alkuperäinen lienee 2"?
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Bootsi kirjoitti: Vakiona 115hp = lisäystä 15hp..

Aika kallista.... :wink:
Viritys On. :wink:
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Mak383
Viestit: 62
Liittynyt: 06 Helmi 2005 02:01
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mak383 »

Bootsi kirjoitti: Vakiona 115hp = lisäystä 15hp..

Aika kallista.... :wink:
Elämä on ;)

Ei tuosta ruiskupadasta oikeen hirmu tehoja saa irti ilman sitä, että laittaa nuo perussysteemit kuntoon ekaks.. Noiden jälkeen sitten kannen muokkaus, alakerran kevennys, ruiskun muokkaus (isompaa ilmamäärämittaria & kaasuläppää tai sit ihan ohjelmoitavaa ruiskua peliin, jolloin tuota ilmamäärämittaria ei enää tarvita) Mut sit alkaa hinta nousemaan taas..

Mulla on tossa omassa lahnassa sellanen 130-140 essonbaariheppaa.. Penkissähän se pitäis käyttää, että sais lapulle oikeaa lukemaa :)

Harrastushan tää vain on. :) Ei siihen menneitä rahoja laskeskella ;)
Viimeksi muokannut Mak383, 17 Touko 2005 17:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Sierra 2.0 EFI OHC Sedan -89 MYYDÄÄN!

/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik

Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
hynkkeli
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Huhti 2005 16:16

Viesti Kirjoittaja hynkkeli »

http://www.rallyracefin.fi/ford-erikois ... %20OHC.pdf

Vilkaiskaapas tuolta, kun lupaavat Piper Cams BP285 -nokalla n. 20 hp:n lisäystä. Tuo on varmaan jo johonkin kisakäyttöön tarkoitettu? :)

Mites muuten nuo Burtonin nokat, hyviäkin?
Mak383
Viestit: 62
Liittynyt: 06 Helmi 2005 02:01
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mak383 »

hynkkeli kirjoitti:http://www.rallyracefin.fi/ford-erikois ... %20OHC.pdf

Vilkaiskaapas tuolta, kun lupaavat Piper Cams BP285 -nokalla n. 20 hp:n lisäystä. Tuo on varmaan jo johonkin kisakäyttöön tarkoitettu? :)
Lupaahan Kent Cams lähes kaikilla nokillansa 16hp lisää. Epäilenpä hieman noita lukemia.. :D
Ford Sierra 2.0 EFI OHC Sedan -89 MYYDÄÄN!

/////Alpine | Monacor | Hertz | Focal | Intertechnik

Official member of Team Puukorvat Car Audio Competition Team
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Mak383 kirjoitti: Lupaahan Kent Cams lähes kaikilla nokillansa 16hp lisää. Epäilenpä hieman noita lukemia.. :D
kyllähän niillä tuleekin sen ilmoitetun verran lisää tehoa kun tehdään kone sellaiseksi mihin ne nokat on tarkoitettu.. ;)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Sierrain
Viestit: 135
Liittynyt: 25 Maalis 2005 15:10
Paikkakunta: Kyrsälä

Viesti Kirjoittaja Sierrain »

Kuullostaisi aika rankoilta lisäyksiltä , mutta onhan nokka tärkeä osa.... :D
Osaamattomat valittaa
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

Sierrain kirjoitti:Kuullostaisi aika rankoilta lisäyksiltä , mutta onhan nokka tärkeä osa.... :D
Taitaapa olla viritetyn koneen tärkein osa.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Bootsi kirjoitti: Taitaapa olla viritetyn koneen tärkein osa.
nokka-akseli ja kansi(venttiilit niiden muokkaus, seetit, kanavat) ovat tärkeimmät teholle..

mutta viritetyn koneen tärkeimpänä osana pitäisin alakertaa(männät,kiertokanget,kampiakseli,vauhtipyörä niiden paino ja tasapaino ovat tärkeimmät)
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

ZyaS kirjoitti: nokka-akseli ja kansi(venttiilit niiden muokkaus, seetit, kanavat) ovat tärkeimmät teholle..

mutta viritetyn koneen tärkeimpänä osana pitäisin alakertaa(männät,kiertokanget,kampiakseli,vauhtipyörä niiden paino ja tasapaino ovat tärkeimmät)
Ehkä kestävyyden kannalta..
mutta vain tehoja haettaessa on tärkeintä puristukset ja kaasujen virtaus. :wink:

Nokkia vaihtelemalla koneen luonne muuttuu totaalisesti.
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

hynkkeli kirjoitti:http://www.rallyracefin.fi/ford-erikois ... %20OHC.pdf

Vilkaiskaapas tuolta, kun lupaavat Piper Cams BP285 -nokalla n. 20 hp:n lisäystä. Tuo on varmaan jo johonkin kisakäyttöön tarkoitettu? :)

Mites muuten nuo Burtonin nokat, hyviäkin?
Tuota Piper:n 285 nokkaa voin kyllä suositella. Just laitoin omaani sen ja kyllä vetää hienosti. Täysin katu ajettava nokka (vääntää alhaalta ja jaksaa vetää helposti aina tuonne 7000rpm).

Tietysti eihän se pelkkä nokka yksistään paljon tee, jos mitään muuta ei tehdä..
woozy83
Viestit: 47
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:04
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja woozy83 »

s.o.h.c kirjoitti: Toi rahamäärä on kyllä aivan totta. Omaa konetta kun rupesin tuossa jo viime syksynä tekemään, niin mietin rahaa saattaa mennä joku 500 - 1000.
Noh, näin jälkeenpäin kun laskeskelee mitä kaikki on tullut maksamaan niin pitkästi päälle toista tuhatta euroa on koneeseen uponnout, ja vielä menee lisää rahaa kun auton vie penkkiin säädettäväksi. :roll:
Eikös alle 4000e olisi saanut jo cossun tekniikan?
there's a place in heaven for me.
Still fixing or repairing daily
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

woozy83 kirjoitti: Eikös alle 4000e olisi saanut jo cossun tekniikan?
Ehkä ehkä ei.. ja autohan on välikoppa escort eikä mikään taunus joten katsastus olisi aika hankalaa cossun tekniikalle.

Budjetti nyt ei kuitenkaan ollut lähelläkään 4000euroa sentään..
martikainen
Viestit: 102
Liittynyt: 07 Helmi 2005 15:02

Viesti Kirjoittaja martikainen »

mutta viritetyn koneen tärkeimpänä osana pitäisin alakertaa(männät,kiertokanget,kampiakseli,vauhtipyörä niiden paino ja tasapaino ovat tärkeimmät)[/quote]

Nyt kun on lähdössä toi alakerta koneistamoon niin joutas varmaan samalla keventää vähän tota vauhtipyörää.

Osaiskohan joku kertoo et minkä verran tota vauhtipyörää (2.0 ohc) Uskaltas mennä keventelemään.? ja paljonkahan mahtaa painaa näin vakiona.?
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

Se lipare siitä pois, niin jäljelle jää ~6kg, eli kevennystä tulee ~2,5kg
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Bootsi kirjoitti: Vakiona 115hp = lisäystä 15hp..

Aika kallista.... :wink:
mutta... elämä on.
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

martikainen kirjoitti:mutta viritetyn koneen tärkeimpänä osana pitäisin alakertaa(männät,kiertokanget,kampiakseli,vauhtipyörä niiden paino ja tasapaino ovat tärkeimmät)
Nyt kun on lähdössä toi alakerta koneistamoon niin joutas varmaan samalla keventää vähän tota vauhtipyörää.

Osaiskohan joku kertoo et minkä verran tota vauhtipyörää (2.0 ohc) Uskaltas mennä keventelemään.? ja paljonkahan mahtaa painaa näin vakiona.?[/quote]

kyllä se kansi nelitahtimoottorissa aikapaljon moottorin suorituskykyä määrää. toki alakertakin pitää olla kunnossa.
Vastaa Viestiin