89 Sierra Laser. Valominaisuuksia [update viestin lopussa]

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
ISJ
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2007 21:05

89 Sierra Laser. Valominaisuuksia [update viestin lopussa]

Viesti Kirjoittaja ISJ »

Talivaroitus, autoista kun en tiedä paljo mitään niin nimitykset voivat olla huonoja :D

Joo eli tänään huomasin omassa 89 vuoden sierrassa uuden ominaisuuden, auton sähköt jäävät päälle vaikka avaimella virrat pistäisikin kiinni.

Itellä on tossa automaattiset valot jne eli pitäisi olla mahdotonta että valot jää päälle.

Sulakkeet kaikki OK. akun laturi tuntuisi toimivan, (kaupasta takasin tullessa huomasin että valot on päällä ja katsoin että akussa on 12,5V ja kotia päästessa katsoin uudestaan niin akussa oli 12,8V)..

Eli valot jotka on päällä jatkuvasti, myös silloin kun auto on päällä ovat:
takana parkkivalot ja ajovalot, edessä ajovalot, sisällä mittareiden taustavalot.

Haiskahtaa oikosululta mutta mitään en sieltä löytänyt.. Kokeilin irrottaa kaikki sulakkeet ja laittaa takaisin, otin myös piuhat akusta irti ja kokeilin laittaa takaisin mutta tuloksetta. tällä hetkellä auton akun piuhat on irti ettei akku tyhjene yön aikana.

Ideoita, kysymyksiä, ratkasuja?

edit: saiskos myös ehdotuksia siitä että miksi kaukovalot eivät jää päälle kun nykäsee viiksestä? kaukovalot käy päällä mutta sammuvat heti kun päästää irti viiksestä. oliskos vika luultavimmin jossain elektronisessa kytkimessä?

Update: http://www.ford-club.net/foorumi/viewto ... 7734#87734
Viimeksi muokannut ISJ, 24 Touko 2007 19:10. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Koita nyppiä sulakerasiasta, niitä pieniä ruskeita releitä irti, kun akunkenkä on kiinni. sammuuko sitten? voipi olla ,että päivävalojen rele on jumissa.
2.9i
Feel The Difference.
ISJ
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2007 21:05

Viesti Kirjoittaja ISJ »

tupu kirjoitti:Koita nyppiä sulakerasiasta, niitä pieniä ruskeita releitä irti, kun akunkenkä on kiinni. sammuuko sitten? voipi olla ,että päivävalojen rele on jumissa.
kaikki ajovalot ja sisätilavalot sammuu kun ottaa vihreän isoimman releen (tai oiskoha se joku sähköjen pääkytkin?) sieltä irti. vihreän ollessa paikalla niin ruskeiden releiden irrottamisella ei ole mitään merkitystä..

lähin tarkistaa sulakerasiaa ensin irrottamalla sulakkeet, ja laittamalla takas yks kerralla, ja sen jälkeen irrotin ne releet ja kytkimet pois ja kytkemällä takas kytkimistä lähtien yksi kerralla. valot syttyivät siis heti kun vihreän kytkimen laittoi sisään (mjoo toistelempa huvikseni itseäni).

edit: tuntuu että tässä fordissa on enemmän sähkövikoja kuin noissa ranskalaisissa autoissa 8D kaiuttimien piuhat oltii tehtaalla vedetty päin helsinkiä ja nyt tämäki viel 8D
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Voi olla sulakerasian sisälläkin jotain hapettumia. Mulla kävi korpparissa niin, että kun oli ja kaikenlaista sähkövikaa niin purin sulakeboksit ja putsasin. Siellä oli vissiin joku liuska kasatessa menny väärään paikkaan tms. koska nyt on esim. puhaltimella ja valoilla sähköä kokoajan vaikka ei olisi edes avaimet paikallaan..
Paskamainen homma kun aina täytyy muistaa varmistaa, ettei jää puhallin tai vaikkapa pakki päälle.
Täytyy jossain vaiheessa ottaa boksit uuudestaan auki :twisted:
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ISJ
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2007 21:05

Viesti Kirjoittaja ISJ »

TeRoK kirjoitti:Voi olla sulakerasian sisälläkin jotain hapettumia. Mulla kävi korpparissa niin, että kun oli ja kaikenlaista sähkövikaa niin purin sulakeboksit ja putsasin. Siellä oli vissiin joku liuska kasatessa menny väärään paikkaan tms. koska nyt on esim. puhaltimella ja valoilla sähköä kokoajan vaikka ei olisi edes avaimet paikallaan..
Paskamainen homma kun aina täytyy muistaa varmistaa, ettei jää puhallin tai vaikkapa pakki päälle.
Täytyy jossain vaiheessa ottaa boksit uuudestaan auki :twisted:
voishan tuon tarkistaa, olisko tietoa että miten tuon sulakerasian saa tuolta irti/auki? en ainakaa huomannu mitään ruuveja tai muttereita :/
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Nitkun natkun nostamalla se pois ulomman kehikon sisältä.
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
ISJ
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2007 21:05

Viesti Kirjoittaja ISJ »

Mjoo no jahkailin ja tuumailin töitten jälkee nyt ton auton kanssa jotain, tein tällä kertaa perusteellisesti tuon releiden ja sulakkeiden tarkastuksen, ja huomasin että vika ei taida olla rele/sulake puolella, sillä plussa on jostain kohtaa tipahtanu maihin eli vaikka sulakkeet ja releet on irti niin yleismittarilla huomaa että + ja - on oikosulussa. eli nyt vain etsimään missä helkkarissa näin on päässyt tapahtumaan.. Eli toisin sanoen se voi olla ihan missä vaan..

:( oi voi mitähä sitä ton kaa tekis.. minä kun en saa kaikkia johtoreittejä edes auki.
Avatar
Mr_Who
Viestit: 327
Liittynyt: 24 Heinä 2006 22:36
Paikkakunta: Ilomantsi

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Iellä talvella teki kovilla pakkasilla joskus tota, että jätti valot päälle. Sitte ku rämpytti valovipua niin sammu valot. :)
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Re: 89 Sierra Laser. Valominaisuuksia [update viestin lopuss

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

ISJ kirjoitti:
edit: saiskos myös ehdotuksia siitä että miksi kaukovalot eivät jää päälle kun nykäsee viiksestä? kaukovalot käy päällä mutta sammuvat heti kun päästää irti viiksestä. oliskos vika luultavimmin jossain elektronisessa kytkimessä?
pitkät jää päälle ainoastaan kun valot on laitettu manuaalisesti päälle valoviiksestä.



automaattivalot saa muuten pois konehuoneesta olevasta , apaut kuskin pyyhkijän luona johtosarjassa roikkuvasta keltaisesta johdosta jossa liitin-->irti
Focus 1.0 edition a6 2017
ISJ
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2007 21:05

Viesti Kirjoittaja ISJ »

Mr_Who kirjoitti:Iellä talvella teki kovilla pakkasilla joskus tota, että jätti valot päälle. Sitte ku rämpytti valovipua niin sammu valot. :)
oki, mut tota tos on kyl iha selkee oikosulku :<

huomenna alkaa purkuprojekti. pitäs saada jostai jonkinlaista piirikaaviota että pääsis tarkastelee että miten paljon tuolla noita sähkövikoja piilee.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Re: 89 Sierra Laser. Valominaisuuksia [update viestin lopuss

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

ISJ kirjoitti: edit: saiskos myös ehdotuksia siitä että miksi kaukovalot eivät jää päälle kun nykäsee viiksestä? kaukovalot käy päällä mutta sammuvat heti kun päästää irti viiksestä. oliskos vika luultavimmin jossain elektronisessa kytkimessä?
Tuota kun sitä pitkienvalojen viistä pitääkin työntää ratistä pois päin, eikä nykäistä jos ne pitkät haluaa jäämään päälle.
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
ISJ
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2007 21:05

Re: 89 Sierra Laser. Valominaisuuksia [update viestin lopuss

Viesti Kirjoittaja ISJ »

Riesa2.0 kirjoitti: Tuota kun sitä pitkienvalojen viistä pitääkin työntää ratistä pois päin, eikä nykäistä jos ne pitkät haluaa jäämään päälle.
joo kuuluu klik mutta ei jää päälle.. eihä niide korjaamisel täs vaihees mitää kiirettä oo, kattoo jos talveks sais kuasiin 8D

muina uutisina, sähköt toimii taas :> tuntu et vika lähti yhtä mysteerisesti kuin tulikin. mutta tuntu auttavan ku putsasin virtalukon ympäriltä kaiken skeidan ja tarkistelin johtoja.. jotain sieltä tippu kun irrotin ratin alta sen muovisuojuksen :> eli jos se nyt vaikka jatkais pelittämistä 8D

kaiuttimien alkuperäisissä johdotuksissa oli lisää kummasteltavaa.. lueskelin täältä joitain topiceja ja siellä jossai sanottiin että kannattaa tarkistaa että kaiuttimet menee samaa tahtia ja ihmettelin että miks oikean puoleiset etu- ja takakaiuttimet soi koko ajan vaikka balancen siirtäis eteen/taakse. 4 piuhan päätä, 2 piuhaa tuntu tulevan soittimen luo yhtenä johtona ja 1 jäi täysin ilmaan. 2 muuta piuhaa toimi oikein. oli melko pakko heittää etukajarille uus piuha ja problem solved :>

tuntuu että tuo kyseinen sierra on ollut tehtaan sunnuntaikappale sähköjen osalta :D

löysin myös 2 uutta johtoa joiden toisen pään sijaintia en löytänyt :C noh väliäpä hällä.

Tattista vain :>
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Noinkohan oli tehtaan alkuperäsiä kaiutin asennuksia??? Mistä niin päättelit???
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
ISJ
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2007 21:05

Viesti Kirjoittaja ISJ »

TeRoK kirjoitti:Noinkohan oli tehtaan alkuperäsiä kaiutin asennuksia??? Mistä niin päättelit???
siitä että piuhat oli vedetty valmiiksi oikeisiin paikkoihin mutta vain etukaiuttimet oli asennettu ja ne olivat vielä fordin omat, takana johdot paikoillaan ja hattuhylly oli ehjä... ja kasettisoitinkin oli vielä alkuperäinen. johtoja ei ollu katkastu tai mitään ja väritykseltään piuhat olivat samantapaiset joten eiköhän ne oo tehtaalla vedetty.
Vm. 89 Sierra 2.0, Laser, Sedan
Vastaa Viestiin