Sivu 1/1
escort -91 viritys
Lähetetty: 08 Touko 2005 13:26
Kirjoittaja pp
Ois hyvä jos voisitte kertoo jotain hyviä tapoja saada ecceristä vähän tehoja irti. Mieluiten jotain suht helposti toteutettavia. Kone on 1.6i cvh.
Lähetetty: 08 Touko 2005 14:50
Kirjoittaja nestori
"Helposti" voi ehkä onnistua muutama heppa, mutta kovin halvalla ei. En tiedä miten tuo ruisku sitten suhtautuu muutoksiin, mutta:
Virinokka vaikka tuolta
http://www.burtonpower.com
Säädettävä nokkapyörä samalla
Katti pois (katsastukseen ruuvvattava toki takaisin).
Jos vaihtaa nokan, niin samalla pitää vaihtaa uudet nostimet tai se uusi nokka on pian entinen. Lopulta koko paketti säädettäväksi jonnekkin osaavalle henkilölle.
Lähetetty: 08 Touko 2005 17:14
Kirjoittaja xraam
Eipä noista helpolla tehoja saa. Ainahan siihen voi vaihtaa peltisarjan ja vapaavirtaussuodattimen, mutta rahaa menee mielestäni aika paljon hyötyyn nähden. Teholisäys kun on aika olematon.
Ongelmahan tuossa virittämisessä on se, että yksittäiset muutokset ei auta juurikaan mitään, vaan joka osa-aluetta tarvitsisi parantaa tasaisesti ja se alkaa jo maksaa osissa ja työn määrässä. Lopputuloksena on silti ainoastaan se 1.6 litrainen vapari, joka asettaa omat rajoituksensa saavutettaville tehoille.
Eli jos sitä tehoa haluaa helposti lisää enemmän kuin sen 1-5hv, niin auto myyntiin ja tehokkaampaa tilalle. Esim. rs turbo, rs2000 tai cossu tilalle..
Lähetetty: 09 Touko 2005 14:41
Kirjoittaja racing
nii tai sit vaihat isomma konee
Lähetetty: 15 Touko 2005 14:08
Kirjoittaja pp
onko mitään hyötyä jos tekee puskuriin ilmanottoaukon ja siihen suppilon josta ilma menee moottorille. Eikös kovemmissa nopeuksissa tälläinen viritelmä periaatteessa ahda. jos tää on maholllista nii tarviiko suppilosta moottorille menevään putkeen tehdä jonkinlainen mutka että se toimis?
Lähetetty: 15 Touko 2005 16:07
Kirjoittaja grebe
Periaatteessa ahtaa, mutta käytännössä ei tippaakaan. Hyötyä saavutetaan raikkaammalla imuilmalla kuin konehuoneesta otettu mahdollisesti lämpimämpi ilma. En lähtisi ykskutosta vaparia virittämään, suhde rahanmenon ja tehojen suhteen aika surkea.
Lähetetty: 15 Touko 2005 17:44
Kirjoittaja lalli69
pp kirjoitti:onko mitään hyötyä jos tekee puskuriin ilmanottoaukon ja siihen suppilon josta ilma menee moottorille. Eikös kovemmissa nopeuksissa tälläinen viritelmä periaatteessa ahda. jos tää on maholllista nii tarviiko suppilosta moottorille menevään putkeen tehdä jonkinlainen mutka että se toimis?
Joskus jossain oli tästä juttua, ja lopputulos oli, että vauhtia pitäis olla +300km/h että siitä alkaa olemaan tehollista hyötyä.
Lähetetty: 16 Touko 2005 18:06
Kirjoittaja HELLbound
eikös pp kyselly tossa että miten saa heppoja VÄHÄN lisää helposti toteutettuna???? siis jos oikein ymmärsin niin kyseessä on kevyt koneen piristäminen..

Lähetetty: 16 Touko 2005 18:13
Kirjoittaja hynkkeli
Jyrkemmällä nokalla saapi vissiin ainakin yläkierroksille lisää henkeä, mutta auttaako tuo säädettävä nokkapyörä juuri mitään?
Lähetetty: 16 Touko 2005 18:31
Kirjoittaja turbiiniriesa
saa sen jyrkemmän nokan säädettyä kohilleen,mut jos lievä nokka niin ei välttämättä sitä tarvi.
Lähetetty: 16 Touko 2005 19:44
Kirjoittaja nestori
hynkkeli kirjoitti:Jyrkemmällä nokalla saapi vissiin ainakin yläkierroksille lisää henkeä, mutta auttaako tuo säädettävä nokkapyörä juuri mitään?
Saa säädettyä tarkemmin ne viimeisetkin hevoset siitä virinokasta käyttöön.
Lähetetty: 17 Touko 2005 09:31
Kirjoittaja Megado
xraam kirjoitti:Eipä noista helpolla tehoja saa. Ainahan siihen voi vaihtaa peltisarjan ja vapaavirtaussuodattimen, mutta rahaa menee mielestäni aika paljon hyötyyn nähden. Teholisäys kun on aika olematon.
Eipä tuohon CVH:hon paljo tuo pelti satsi maksa 160e tais olla rallyracella, ja suodattimen saa niinkin pienellä hinnalla kuin 34e
Lähetetty: 17 Touko 2005 12:13
Kirjoittaja TeRoK
Juu katti ja vakio pöntöt pois ja läpivirtaavia tilalle, kartioputsari ja sen jälkeen vaikka sporttiautoon pistämään perfectpowerin moottorin ohjauksen lisäyksikkö ja hyvin toteutettuna vois jo semmonen 15-20hv löytyä lisää.
Lähetetty: 17 Touko 2005 21:06
Kirjoittaja AnttiM
hynkkeli kirjoitti:Jyrkemmällä nokalla saapi vissiin ainakin yläkierroksille lisää henkeä, mutta auttaako tuo säädettävä nokkapyörä juuri mitään?
Tuolla säädettävällä nokkapyörällä saa just sitä "henkeä" tuotua alemmas(haluttaessa)...ja sen eron huomaa aivan varmasti jopa "persdynolla".
Lähetetty: 18 Touko 2005 11:46
Kirjoittaja mynok
ulkomailta tilaukseen 1.8cvh kampiakseli. mennee kirjallisuuden mukaan heittämällä paikolleen

männätkin on samat..

Lähetetty: 14 Elo 2005 13:25
Kirjoittaja Sine
Hieman vanha aihe, kun viimeksi olen tällä forumilla käynyt pari kuukautta sitten...
Oma viritykseni ei mene kategoriaan "pieni", mutta kun on leikkiin ryhtynyt ja osat jo hankittu niin katsotaan nyt tämä juttu loppuun asti.
Auto on -91 Escort Ghia Mk5 1.6 EFi CVH koneella. Miksi CVH? Siksi, kun henk. koht. pidän enemmän sen käyntiäänestä ja kierroksilla kone kiekuu mukavasti. Kaiken lisäksi se on halvempi (ainakin toistaiseksi) virittää kuin Zetec, jossa liikkuvia osia kannessa on ainakin tuplasti enemmän. Alavääntöähän CVH koneesta puuttuu, mutta 3000+ rpm ja alkaa puhtia löytyä.
Kohta autoon pultataan kiinni:
- avarrettu ja 1,5 mm laskettu kansi (mitattu virtauspenkissä 188,4 hv)
- Kent Cams CVH32 nokkasarja (olevinaan +14 hp)
- säädettävä nokkapyörä
- peltipakosarja
- MegaSquirt ohjelmoitava moottoriohjaus (sitten syksyllä...)
Varastossa lojuu myös yksi "ylimääräinen" Mondeon 2.0 Zetec-lohko, joka saattaa lopulta päätyä Escortin keulalle.
Pakoputkiston takapönttö näyttää aika pahalta tukkeelta, joten sille on myös jotain tehtävä.
Faktahan on, että vaparikoneen virittäminen on kuin kaataisi rahaa vessan pytystä, mutta kokeillaan nyt tätäkin
Tavoitteena on, että elokuun lopun
SpeedPartyssä menee 1,8 km kilometrin kiihdytyksen jälkeen 168 km/h rikki. Sen lukeman sain vakiolla -88 Orion 1.6i Ghia:lla vuosi sitten.
Lähetetty: 14 Elo 2005 21:43
Kirjoittaja Monteonisti
Vakiolla 1.8 Zetecillä tuo menee rikki jo nelosella ja alle kilsan matkalla!

Lähetetty: 15 Elo 2005 12:38
Kirjoittaja Sine
Moni on huomannut lentokentällä, että 1,8 km on yllättävän haastava matka kiihdyttää. Omalla RS Turbolla (ei vakio) sain lukemaksi pari vuotta sitten 193 ja viime lauantaina mopojen ajojen jälkeen kaveri ajoi kokeiluluontoisesti omalla rankalla kädellä viritetyllä etuveto-RS2000:lla 193 ja 194 lukemat tutkaan. Haastetta siis riittää 8)
Kovien puheiden puhujia aina riittää, mutta se faktatieto usein puuttuu. Kulkeehan Fiesta Mk2 1.1 160 km/h... vapaassa pudotuksessa...
Täältä lisää tuloksia