escort -91 viritys

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
pp

escort -91 viritys

Viesti Kirjoittaja pp »

Ois hyvä jos voisitte kertoo jotain hyviä tapoja saada ecceristä vähän tehoja irti. Mieluiten jotain suht helposti toteutettavia. Kone on 1.6i cvh.
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

"Helposti" voi ehkä onnistua muutama heppa, mutta kovin halvalla ei. En tiedä miten tuo ruisku sitten suhtautuu muutoksiin, mutta:

Virinokka vaikka tuolta http://www.burtonpower.com

Säädettävä nokkapyörä samalla

Katti pois (katsastukseen ruuvvattava toki takaisin).

Jos vaihtaa nokan, niin samalla pitää vaihtaa uudet nostimet tai se uusi nokka on pian entinen. Lopulta koko paketti säädettäväksi jonnekkin osaavalle henkilölle.
Kuga PHEV
xraam
Viestit: 95
Liittynyt: 05 Helmi 2005 01:28

Viesti Kirjoittaja xraam »

Eipä noista helpolla tehoja saa. Ainahan siihen voi vaihtaa peltisarjan ja vapaavirtaussuodattimen, mutta rahaa menee mielestäni aika paljon hyötyyn nähden. Teholisäys kun on aika olematon.

Ongelmahan tuossa virittämisessä on se, että yksittäiset muutokset ei auta juurikaan mitään, vaan joka osa-aluetta tarvitsisi parantaa tasaisesti ja se alkaa jo maksaa osissa ja työn määrässä. Lopputuloksena on silti ainoastaan se 1.6 litrainen vapari, joka asettaa omat rajoituksensa saavutettaville tehoille.

Eli jos sitä tehoa haluaa helposti lisää enemmän kuin sen 1-5hv, niin auto myyntiin ja tehokkaampaa tilalle. Esim. rs turbo, rs2000 tai cossu tilalle..
Mondeo -06, 2.0 Duratec
ex. Fordit:
Sierra 2.0 ohc -87, Sierra 1.6 ohc -84, Escort xr3 -83
racing
Viestit: 27
Liittynyt: 01 Touko 2005 16:42
Paikkakunta: Tikkakoski/Kuikka

Viesti Kirjoittaja racing »

nii tai sit vaihat isomma konee
pp

Viesti Kirjoittaja pp »

onko mitään hyötyä jos tekee puskuriin ilmanottoaukon ja siihen suppilon josta ilma menee moottorille. Eikös kovemmissa nopeuksissa tälläinen viritelmä periaatteessa ahda. jos tää on maholllista nii tarviiko suppilosta moottorille menevään putkeen tehdä jonkinlainen mutka että se toimis?
grebe
Viestit: 79
Liittynyt: 06 Helmi 2005 13:16

Viesti Kirjoittaja grebe »

Periaatteessa ahtaa, mutta käytännössä ei tippaakaan. Hyötyä saavutetaan raikkaammalla imuilmalla kuin konehuoneesta otettu mahdollisesti lämpimämpi ilma. En lähtisi ykskutosta vaparia virittämään, suhde rahanmenon ja tehojen suhteen aika surkea.
lalli69

Viesti Kirjoittaja lalli69 »

pp kirjoitti:onko mitään hyötyä jos tekee puskuriin ilmanottoaukon ja siihen suppilon josta ilma menee moottorille. Eikös kovemmissa nopeuksissa tälläinen viritelmä periaatteessa ahda. jos tää on maholllista nii tarviiko suppilosta moottorille menevään putkeen tehdä jonkinlainen mutka että se toimis?
Joskus jossain oli tästä juttua, ja lopputulos oli, että vauhtia pitäis olla +300km/h että siitä alkaa olemaan tehollista hyötyä.
HELLbound
Viestit: 174
Liittynyt: 14 Maalis 2005 19:45
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja HELLbound »

eikös pp kyselly tossa että miten saa heppoja VÄHÄN lisää helposti toteutettuna???? siis jos oikein ymmärsin niin kyseessä on kevyt koneen piristäminen.. :?
hynkkeli
Viestit: 29
Liittynyt: 07 Huhti 2005 16:16

Viesti Kirjoittaja hynkkeli »

Jyrkemmällä nokalla saapi vissiin ainakin yläkierroksille lisää henkeä, mutta auttaako tuo säädettävä nokkapyörä juuri mitään?
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

saa sen jyrkemmän nokan säädettyä kohilleen,mut jos lievä nokka niin ei välttämättä sitä tarvi.
nestori
Viestit: 479
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nestori »

hynkkeli kirjoitti:Jyrkemmällä nokalla saapi vissiin ainakin yläkierroksille lisää henkeä, mutta auttaako tuo säädettävä nokkapyörä juuri mitään?
Saa säädettyä tarkemmin ne viimeisetkin hevoset siitä virinokasta käyttöön.
Kuga PHEV
Avatar
Megado
Viestit: 628
Liittynyt: 02 Helmi 2005 15:51
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja Megado »

xraam kirjoitti:Eipä noista helpolla tehoja saa. Ainahan siihen voi vaihtaa peltisarjan ja vapaavirtaussuodattimen, mutta rahaa menee mielestäni aika paljon hyötyyn nähden. Teholisäys kun on aika olematon.
Eipä tuohon CVH:hon paljo tuo pelti satsi maksa 160e tais olla rallyracella, ja suodattimen saa niinkin pienellä hinnalla kuin 34e
Focus MK2.5 Facelift -09 TDCi Titanium STW
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Juu katti ja vakio pöntöt pois ja läpivirtaavia tilalle, kartioputsari ja sen jälkeen vaikka sporttiautoon pistämään perfectpowerin moottorin ohjauksen lisäyksikkö ja hyvin toteutettuna vois jo semmonen 15-20hv löytyä lisää.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
AnttiM
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Helmi 2005 21:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

hynkkeli kirjoitti:Jyrkemmällä nokalla saapi vissiin ainakin yläkierroksille lisää henkeä, mutta auttaako tuo säädettävä nokkapyörä juuri mitään?
Tuolla säädettävällä nokkapyörällä saa just sitä "henkeä" tuotua alemmas(haluttaessa)...ja sen eron huomaa aivan varmasti jopa "persdynolla".
mynok
Viestit: 259
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mynok »

ulkomailta tilaukseen 1.8cvh kampiakseli. mennee kirjallisuuden mukaan heittämällä paikolleen :) männätkin on samat.. :wink:
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Sine
Viestit: 81
Liittynyt: 01 Huhti 2005 23:58
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine »

Hieman vanha aihe, kun viimeksi olen tällä forumilla käynyt pari kuukautta sitten...

Oma viritykseni ei mene kategoriaan "pieni", mutta kun on leikkiin ryhtynyt ja osat jo hankittu niin katsotaan nyt tämä juttu loppuun asti.

Auto on -91 Escort Ghia Mk5 1.6 EFi CVH koneella. Miksi CVH? Siksi, kun henk. koht. pidän enemmän sen käyntiäänestä ja kierroksilla kone kiekuu mukavasti. Kaiken lisäksi se on halvempi (ainakin toistaiseksi) virittää kuin Zetec, jossa liikkuvia osia kannessa on ainakin tuplasti enemmän. Alavääntöähän CVH koneesta puuttuu, mutta 3000+ rpm ja alkaa puhtia löytyä.

Kohta autoon pultataan kiinni:
- avarrettu ja 1,5 mm laskettu kansi (mitattu virtauspenkissä 188,4 hv)
- Kent Cams CVH32 nokkasarja (olevinaan +14 hp)
- säädettävä nokkapyörä
- peltipakosarja
- MegaSquirt ohjelmoitava moottoriohjaus (sitten syksyllä...)

Varastossa lojuu myös yksi "ylimääräinen" Mondeon 2.0 Zetec-lohko, joka saattaa lopulta päätyä Escortin keulalle.

Pakoputkiston takapönttö näyttää aika pahalta tukkeelta, joten sille on myös jotain tehtävä.

Faktahan on, että vaparikoneen virittäminen on kuin kaataisi rahaa vessan pytystä, mutta kokeillaan nyt tätäkin ;)

Tavoitteena on, että elokuun lopun SpeedPartyssä menee 1,8 km kilometrin kiihdytyksen jälkeen 168 km/h rikki. Sen lukeman sain vakiolla -88 Orion 1.6i Ghia:lla vuosi sitten.
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Vakiolla 1.8 Zetecillä tuo menee rikki jo nelosella ja alle kilsan matkalla! :D
Sine
Viestit: 81
Liittynyt: 01 Huhti 2005 23:58
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine »

Moni on huomannut lentokentällä, että 1,8 km on yllättävän haastava matka kiihdyttää. Omalla RS Turbolla (ei vakio) sain lukemaksi pari vuotta sitten 193 ja viime lauantaina mopojen ajojen jälkeen kaveri ajoi kokeiluluontoisesti omalla rankalla kädellä viritetyllä etuveto-RS2000:lla 193 ja 194 lukemat tutkaan. Haastetta siis riittää 8)

Kovien puheiden puhujia aina riittää, mutta se faktatieto usein puuttuu. Kulkeehan Fiesta Mk2 1.1 160 km/h... vapaassa pudotuksessa... :wink:

Täältä lisää tuloksia
Vastaa Viestiin