Sivu 1/1

1.8 td savutus k 5.1

Lähetetty: 06 Touko 2005 08:40
Kirjoittaja apponen
Lucas dieselpumppu 1.8 td escort 96 k arvo oli katsastuksessa 5 voiko pumppun syöttöä säätää

savutus

Lähetetty: 07 Touko 2005 13:42
Kirjoittaja apponen
tuli kuntoon kun säädin lisäannoksen antavaa säädintä eli kun turbo lähtee päälle kone saa lisaa ainetta

Lähetetty: 07 Touko 2005 18:12
Kirjoittaja jajoju
Missäs tuommoinen säädin on?

Lähetetty: 10 Touko 2005 11:24
Kirjoittaja maukka
jajoju kirjoitti:Missäs tuommoinen säädin on?
joo haluaa itsekkin tietää..

säätimen sijainti

Lähetetty: 21 Touko 2005 11:29
Kirjoittaja apponen
kyseinen säädin sijaitsee syöttöpumpun etupuolella alas viistoon jossa on lukkomutteri ja 4 millin kuusiokoloruuvi joka on säätö

Re: säätimen sijainti

Lähetetty: 14 Kesä 2005 12:53
Kirjoittaja Ande
apponen kirjoitti:kyseinen säädin sijaitsee syöttöpumpun etupuolella alas viistoon jossa on lukkomutteri ja 4 millin kuusiokoloruuvi joka on säätö
Itse myös säädin kyseistä ruuvia. Auttoi ihan mukavasti näin alkuun, mutta.. Onkohan tämä ahdonalainen vai ahtamaton syöttö? Vai onko niitä erikseen?Ja millä mahtaa saada lisää kierroksia koneeseen?

Re: säätimen sijainti

Lähetetty: 14 Kesä 2005 15:20
Kirjoittaja Ande
lapazu kirjoitti: Se on ennen ahtamattoman syötön säätö. Lisää kierroksia jos halajat niin ei siitä paljon hyötyä ole, koska ahdettu diesel ei ole mikään kierroskone. Vaihda vaihdetta aikaisemmin ja käytä hyväksesi lisääntynyt vääntö. Dieseliä ei ajeta niinkuin bensakonetta.

Ahdon aikaisen syötön säädön jäljille pääsee kun seurailee kaikkia pillejä mitkä tulevat ahtimelta pumpulle. Ei tarvinnut aikanaan siihen koskea kun voimanlisää haettiin. Seuraavana hanki ahtopainemittari, säädä ahtoa , säädä ruiskutusennakko aikaisemmalle, nosta ruiskutuspainetta ja vaihda suuttimet isompiin. Noilla saat jo sen verran aikaan että ei se kone enää kauaa kestäkään... Mutta unohda se kierrosten nosto jos et aio vahvistaa konetta.
Eli siis näin ilmeisesti?

http://www.fordmondeo.org/ubbthreads/sh ... =0&fpart=1

Kyllä pitäis ihan tosissaan yrittää "kauheita" lukemia tosta moottorista. 160-200hp. näin aluksi. Saa pakertaa moottoria "muutaman" illan et sieltä tollaset tehot saadaan pihalle. Oli nimittäin ennen cossu. Sai turhan helposti tehoja irti. Nyt muutetaan vaikeusastetta.. :D Viritykset onnistuu moottorin osalta hyvinkin.Ainut ongelma on ton pumpun toiminnan tietämättömyys.

Sen jälkeen jos se onnistuu..niin on mukava kiusata muita "pappa" mallin diesel mondeolla.. :twisted:

Lähetetty: 14 Kesä 2005 15:55
Kirjoittaja ZyaS
Dieselin virityksestä löytyy jotain: FFP-motorsport

Lähetetty: 15 Kesä 2005 10:18
Kirjoittaja Ande
lapazu kirjoitti:Kannattaa oikasta siinä virityksessä sen verran että viet pumpun asiantuntevalle pajalle rakennettavaksi. Sinä aikana voit rakentaa itse sitä konetta?

Kunnioitettavat lukemat sulla on tavoitteena....
No voi olla et on kovat lukemat, mut eikös se oo niin et virittää niin paljon ku mahdollista tai sitte ei ollenkaan. Itse olen tekemässä muutakin kuin pelkää pumpun ruuvaamista ja ahtojen nostolla. Kokeilla toki pitää ensin pelkällä pumpun ruuvaamisella/ahdoilla. Tämän jälkeen uusi turbo,pakosarja,putki,imusarja,suuttimet,isompi cooleri,kytkin jne..

Aika paljon oon jo selvittänyt ton pumpun toiminnasta, mutta paljon on vielä selvitettäväkin ennen pumpun räpellystä.Sattuu vain olemaan sellaset vehkeet et vois itsekkin ton pumpun tehdä. Sorvaus, aaraporaus, jyrsintä jne..

Ja jos sattuu et se vielä toimii senkin jälkeen niin vois tehdä niitä vaikka vähän enemmänkin.. :lol:

Huhu puheita olen kuullut että kyseisestä moottorista olisi otettu pihalle ilman koneen avaamista n.150hp/1.7 paineilla..?! Pumppua tietenkin oli muokattu. Tiedä sitten onko vain huhu puheita. Ja asia erikseen..tuskin kovin pitkäikäinen moottori. Ainakaan jos konetta ei aukaise ja vaihda palikkaa..

Lähetetty: 15 Kesä 2005 13:30
Kirjoittaja ZyaS
hyvä hyvä.. itseä ainakin kiinnostaa dieselin virittäminen, mielinkiinnolla jään seuraamaan...
osta "ylimääränen" pumppu ja purat sen osiks/kokeilet sitä virittää

Re: säätimen sijainti

Lähetetty: 19 Kesä 2005 00:07
Kirjoittaja tomiix
apponen kirjoitti:kyseinen säädin sijaitsee syöttöpumpun etupuolella alas viistoon jossa on lukkomutteri ja 4 millin kuusiokoloruuvi joka on säätö
Kiinnostaisi kuinka vanhemmasta (-95) eli turbottomasta säädetään lisää syöttöä.

Kuvia pumpusta löytyy:

http://photobucket.com/albums/y102/tall ... ttopumppu/

fordmondeo.org:n linkistä löytyi seuraava lause: "Please note the top pic is of a Mk2 pump, the Mk1 pump is noticabley different and the adjusting pojnt is in a slightly different place and is behind a dust cover." Mutta tosiaan tuossa käsiteltiin vanhemman mondeon pumppua, mitenkä escortti?

Re: säätimen sijainti

Lähetetty: 20 Kesä 2005 15:08
Kirjoittaja Ande
tomiix kirjoitti: Kiinnostaisi kuinka vanhemmasta (-95) eli turbottomasta säädetään lisää syöttöä.

Kuvia pumpusta löytyy:

http://photobucket.com/albums/y102/tall ... ttopumppu/

fordmondeo.org:n linkistä löytyi seuraava lause: "Please note the top pic is of a Mk2 pump, the Mk1 pump is noticabley different and the adjusting pojnt is in a slightly different place and is behind a dust cover." Mutta tosiaan tuossa käsiteltiin vanhemman mondeon pumppua, mitenkä escortti?
Saman tyyppinen pumppu tuossa näyttäis olevan. Säädöt on melkein samassa kohtaa kuin uudemmassakin mallissa. Ei muuta kun ruuvaamaan!

Lähetetty: 20 Kesä 2005 15:21
Kirjoittaja Ande
lapazu kirjoitti:No, hyvä että ihmisellä on tavoitteita :) Kerrohan miten homma etenee ja minkälaisia ahaa-elämyksiä tai vastoinkäymisiä on tullut/tulee matkan varrella, kunhan ehdit.
Nyt on jälleen pumppua räpelletty ja johan alkoi lyyli puhumaan. Vielä on paljon pumpun osalta tehtävissä, mutta nyt ollaan ehditty jo hieman testakin. Viivoilta lähdettiin uuden diesel mondeon (115hv?) kanssa ja jäi ihan kivasti jo jäi jälkeen. Voimasavua pukkaa aika reippaasti vain. Pientä hienosäätö vailla.. :D

Ja kaasusta jopa lyö renkaat jo tyhjää paikalta lähdettäessä..hmm..ainakin vääntöä tullut rutkasti lisää. Tietenkin ruunsaan voimasavun saattelemana.. :shock:
:D
Tänään kokeillaan lyödä kaikki säätönamikat kaakkoon ja katsotaan tapahtuuko todellista parannusta vielä..

Pumppua ei ole avattu vielä..mutta kohta avataan ja tutkitaan sen sisältöä..

Lähetetty: 20 Kesä 2005 15:26
Kirjoittaja Ande
...

Lähetetty: 22 Elo 2005 08:55
Kirjoittaja Pasi_K
Meneekö tässä paikat sekaisin, pumpun etuosassa, mustan muovitulpan alta löytyy kuusiokoloruuvi(vaihde päällä työntelee että saa näkyviin) josta syöttöä isommalle. Sen mustan tulpan yläpuolella iso litteä mutteri jossa 8mm kannalla oleva pultti, sen alta en kyllä säätöä löytänyt? Elikkä tuo mustan tulpan alla oleva on ahtamaton syöttö? Missä se ahdonalainen sitten onkaan?

Lähetetty: 22 Elo 2005 09:35
Kirjoittaja Ande
Pasi_K kirjoitti:Meneekö tässä paikat sekaisin, pumpun etuosassa, mustan muovitulpan alta löytyy kuusiokoloruuvi(vaihde päällä työntelee että saa näkyviin) josta syöttöä isommalle. Sen mustan tulpan yläpuolella iso litteä mutteri jossa 8mm kannalla oleva pultti, sen alta en kyllä säätöä löytänyt? Elikkä tuo mustan tulpan alla oleva on ahtamaton syöttö? Missä se ahdonalainen sitten onkaan?

Ota pumpun päältä kuva ja laita tulemaan mulle niin merkkaan kuvaan mitä pitää säätää ja kuinka paljon.

Syöttöä lissää...

Lähetetty: 22 Elo 2005 16:39
Kirjoittaja jajoju
Ande kirjoitti:
Ota pumpun päältä kuva ja laita tulemaan mulle niin merkkaan kuvaan mitä pitää säätää ja kuinka paljon.
Itsekkin olisin kiinnostunut kyseisestä kuvasta.

Lähetetty: 22 Elo 2005 17:09
Kirjoittaja Pasi_K
Elikkä tuossa on pumppu, tuon ison littanan mutterin alapuolella on tuo musta muovitulppa, jonka irroituksen jälkeen löytyy säätöruuvin (kuusiokolo) kunhan vaihde päällä pukkailee autoa. Tämä on ahtamaton syöttö. Mutta mistä säädetään ahdonalainen syöttö ja entäpä onko jotain muitakin säätöjä?

Kuva

Lähetetty: 22 Elo 2005 17:45
Kirjoittaja jajoju
Pasi_K kirjoitti:Elikkä tuossa on pumppu, tuon ison littanan mutterin alapuolella on tuo musta muovitulppa, jonka irroituksen jälkeen löytyy säätöruuvin (kuusiokolo) kunhan vaihde päällä pukkailee autoa. Tämä on ahtamaton syöttö. Mutta mistä säädetään ahdonalainen syöttö ja entäpä onko jotain muitakin säätöjä?

Kuva
Mitä virkaa on tuolla "iskarilla" itellä se on ihan hervoton. Onko sen tarkotus palauttaa kaasu hitaammin pois vai?

Konehan on pirun laiska heräämään tyhjäkäynniltä ylös. Mulla ainaki auttoi kun säädin tyhjäkäynnin 950 rpm ja lisäksi säädin 1.5 kierrosta tuota kaasuvaijerin "stopparia" eli kaasu on vähän päällä, mutta ei vaikuta kierroksiin ollenkaan. MItes toi tulppa helposti lähtee pois? Onko kierteitä yms. Kampeamalla moralla?

Lähetetty: 22 Elo 2005 21:00
Kirjoittaja Pasi_K
Tulpassa on kierteet, meisselillä kun naputtelee pikkuhiljaa korkin reunaa niin aukenee.