1.8 td savutus k 5.1

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
apponen
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Touko 2005 08:35

1.8 td savutus k 5.1

Viesti Kirjoittaja apponen »

Lucas dieselpumppu 1.8 td escort 96 k arvo oli katsastuksessa 5 voiko pumppun syöttöä säätää
apponen
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Touko 2005 08:35

savutus

Viesti Kirjoittaja apponen »

tuli kuntoon kun säädin lisäannoksen antavaa säädintä eli kun turbo lähtee päälle kone saa lisaa ainetta
jajoju
Viestit: 12
Liittynyt: 07 Touko 2005 18:11
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja jajoju »

Missäs tuommoinen säädin on?
maukka

Viesti Kirjoittaja maukka »

jajoju kirjoitti:Missäs tuommoinen säädin on?
joo haluaa itsekkin tietää..
apponen
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Touko 2005 08:35

säätimen sijainti

Viesti Kirjoittaja apponen »

kyseinen säädin sijaitsee syöttöpumpun etupuolella alas viistoon jossa on lukkomutteri ja 4 millin kuusiokoloruuvi joka on säätö
Ande
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Huhti 2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Re: säätimen sijainti

Viesti Kirjoittaja Ande »

apponen kirjoitti:kyseinen säädin sijaitsee syöttöpumpun etupuolella alas viistoon jossa on lukkomutteri ja 4 millin kuusiokoloruuvi joka on säätö
Itse myös säädin kyseistä ruuvia. Auttoi ihan mukavasti näin alkuun, mutta.. Onkohan tämä ahdonalainen vai ahtamaton syöttö? Vai onko niitä erikseen?Ja millä mahtaa saada lisää kierroksia koneeseen?
Ande
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Huhti 2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Re: säätimen sijainti

Viesti Kirjoittaja Ande »

lapazu kirjoitti: Se on ennen ahtamattoman syötön säätö. Lisää kierroksia jos halajat niin ei siitä paljon hyötyä ole, koska ahdettu diesel ei ole mikään kierroskone. Vaihda vaihdetta aikaisemmin ja käytä hyväksesi lisääntynyt vääntö. Dieseliä ei ajeta niinkuin bensakonetta.

Ahdon aikaisen syötön säädön jäljille pääsee kun seurailee kaikkia pillejä mitkä tulevat ahtimelta pumpulle. Ei tarvinnut aikanaan siihen koskea kun voimanlisää haettiin. Seuraavana hanki ahtopainemittari, säädä ahtoa , säädä ruiskutusennakko aikaisemmalle, nosta ruiskutuspainetta ja vaihda suuttimet isompiin. Noilla saat jo sen verran aikaan että ei se kone enää kauaa kestäkään... Mutta unohda se kierrosten nosto jos et aio vahvistaa konetta.
Eli siis näin ilmeisesti?

http://www.fordmondeo.org/ubbthreads/sh ... =0&fpart=1

Kyllä pitäis ihan tosissaan yrittää "kauheita" lukemia tosta moottorista. 160-200hp. näin aluksi. Saa pakertaa moottoria "muutaman" illan et sieltä tollaset tehot saadaan pihalle. Oli nimittäin ennen cossu. Sai turhan helposti tehoja irti. Nyt muutetaan vaikeusastetta.. :D Viritykset onnistuu moottorin osalta hyvinkin.Ainut ongelma on ton pumpun toiminnan tietämättömyys.

Sen jälkeen jos se onnistuu..niin on mukava kiusata muita "pappa" mallin diesel mondeolla.. :twisted:
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

Dieselin virityksestä löytyy jotain: FFP-motorsport
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
Ande
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Huhti 2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Ande »

lapazu kirjoitti:Kannattaa oikasta siinä virityksessä sen verran että viet pumpun asiantuntevalle pajalle rakennettavaksi. Sinä aikana voit rakentaa itse sitä konetta?

Kunnioitettavat lukemat sulla on tavoitteena....
No voi olla et on kovat lukemat, mut eikös se oo niin et virittää niin paljon ku mahdollista tai sitte ei ollenkaan. Itse olen tekemässä muutakin kuin pelkää pumpun ruuvaamista ja ahtojen nostolla. Kokeilla toki pitää ensin pelkällä pumpun ruuvaamisella/ahdoilla. Tämän jälkeen uusi turbo,pakosarja,putki,imusarja,suuttimet,isompi cooleri,kytkin jne..

Aika paljon oon jo selvittänyt ton pumpun toiminnasta, mutta paljon on vielä selvitettäväkin ennen pumpun räpellystä.Sattuu vain olemaan sellaset vehkeet et vois itsekkin ton pumpun tehdä. Sorvaus, aaraporaus, jyrsintä jne..

Ja jos sattuu et se vielä toimii senkin jälkeen niin vois tehdä niitä vaikka vähän enemmänkin.. :lol:

Huhu puheita olen kuullut että kyseisestä moottorista olisi otettu pihalle ilman koneen avaamista n.150hp/1.7 paineilla..?! Pumppua tietenkin oli muokattu. Tiedä sitten onko vain huhu puheita. Ja asia erikseen..tuskin kovin pitkäikäinen moottori. Ainakaan jos konetta ei aukaise ja vaihda palikkaa..
Viimeksi muokannut Ande, 15 Kesä 2005 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ZyaS
Viestit: 1005
Liittynyt: 04 Helmi 2005 10:26
Paikkakunta: Hyvinkää/Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ZyaS »

hyvä hyvä.. itseä ainakin kiinnostaa dieselin virittäminen, mielinkiinnolla jään seuraamaan...
osta "ylimääränen" pumppu ja purat sen osiks/kokeilet sitä virittää
Escort 1.4 -81
Capri Mk1 -69 1.6GT
Escort MK2 -75
CRSC Jäsen #1087
tomiix
Viestit: 57
Liittynyt: 30 Maalis 2005 11:59
Paikkakunta: Mikkeli

Re: säätimen sijainti

Viesti Kirjoittaja tomiix »

apponen kirjoitti:kyseinen säädin sijaitsee syöttöpumpun etupuolella alas viistoon jossa on lukkomutteri ja 4 millin kuusiokoloruuvi joka on säätö
Kiinnostaisi kuinka vanhemmasta (-95) eli turbottomasta säädetään lisää syöttöä.

Kuvia pumpusta löytyy:

http://photobucket.com/albums/y102/tall ... ttopumppu/

fordmondeo.org:n linkistä löytyi seuraava lause: "Please note the top pic is of a Mk2 pump, the Mk1 pump is noticabley different and the adjusting pojnt is in a slightly different place and is behind a dust cover." Mutta tosiaan tuossa käsiteltiin vanhemman mondeon pumppua, mitenkä escortti?
Ande
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Huhti 2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Re: säätimen sijainti

Viesti Kirjoittaja Ande »

tomiix kirjoitti: Kiinnostaisi kuinka vanhemmasta (-95) eli turbottomasta säädetään lisää syöttöä.

Kuvia pumpusta löytyy:

http://photobucket.com/albums/y102/tall ... ttopumppu/

fordmondeo.org:n linkistä löytyi seuraava lause: "Please note the top pic is of a Mk2 pump, the Mk1 pump is noticabley different and the adjusting pojnt is in a slightly different place and is behind a dust cover." Mutta tosiaan tuossa käsiteltiin vanhemman mondeon pumppua, mitenkä escortti?
Saman tyyppinen pumppu tuossa näyttäis olevan. Säädöt on melkein samassa kohtaa kuin uudemmassakin mallissa. Ei muuta kun ruuvaamaan!
Ande
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Huhti 2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Ande »

lapazu kirjoitti:No, hyvä että ihmisellä on tavoitteita :) Kerrohan miten homma etenee ja minkälaisia ahaa-elämyksiä tai vastoinkäymisiä on tullut/tulee matkan varrella, kunhan ehdit.
Nyt on jälleen pumppua räpelletty ja johan alkoi lyyli puhumaan. Vielä on paljon pumpun osalta tehtävissä, mutta nyt ollaan ehditty jo hieman testakin. Viivoilta lähdettiin uuden diesel mondeon (115hv?) kanssa ja jäi ihan kivasti jo jäi jälkeen. Voimasavua pukkaa aika reippaasti vain. Pientä hienosäätö vailla.. :D

Ja kaasusta jopa lyö renkaat jo tyhjää paikalta lähdettäessä..hmm..ainakin vääntöä tullut rutkasti lisää. Tietenkin ruunsaan voimasavun saattelemana.. :shock:
:D
Tänään kokeillaan lyödä kaikki säätönamikat kaakkoon ja katsotaan tapahtuuko todellista parannusta vielä..

Pumppua ei ole avattu vielä..mutta kohta avataan ja tutkitaan sen sisältöä..
Viimeksi muokannut Ande, 20 Kesä 2005 15:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ande
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Huhti 2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Ande »

...
Pasi_K
Viestit: 11
Liittynyt: 16 Elo 2005 09:44
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja Pasi_K »

Meneekö tässä paikat sekaisin, pumpun etuosassa, mustan muovitulpan alta löytyy kuusiokoloruuvi(vaihde päällä työntelee että saa näkyviin) josta syöttöä isommalle. Sen mustan tulpan yläpuolella iso litteä mutteri jossa 8mm kannalla oleva pultti, sen alta en kyllä säätöä löytänyt? Elikkä tuo mustan tulpan alla oleva on ahtamaton syöttö? Missä se ahdonalainen sitten onkaan?
Ford Mondeo 1.8TD STW -98
Ande
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Huhti 2005 11:08
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja Ande »

Pasi_K kirjoitti:Meneekö tässä paikat sekaisin, pumpun etuosassa, mustan muovitulpan alta löytyy kuusiokoloruuvi(vaihde päällä työntelee että saa näkyviin) josta syöttöä isommalle. Sen mustan tulpan yläpuolella iso litteä mutteri jossa 8mm kannalla oleva pultti, sen alta en kyllä säätöä löytänyt? Elikkä tuo mustan tulpan alla oleva on ahtamaton syöttö? Missä se ahdonalainen sitten onkaan?

Ota pumpun päältä kuva ja laita tulemaan mulle niin merkkaan kuvaan mitä pitää säätää ja kuinka paljon.
jajoju
Viestit: 12
Liittynyt: 07 Touko 2005 18:11
Paikkakunta: Tornio

Syöttöä lissää...

Viesti Kirjoittaja jajoju »

Ande kirjoitti:
Ota pumpun päältä kuva ja laita tulemaan mulle niin merkkaan kuvaan mitä pitää säätää ja kuinka paljon.
Itsekkin olisin kiinnostunut kyseisestä kuvasta.
Pasi_K
Viestit: 11
Liittynyt: 16 Elo 2005 09:44
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja Pasi_K »

Elikkä tuossa on pumppu, tuon ison littanan mutterin alapuolella on tuo musta muovitulppa, jonka irroituksen jälkeen löytyy säätöruuvin (kuusiokolo) kunhan vaihde päällä pukkailee autoa. Tämä on ahtamaton syöttö. Mutta mistä säädetään ahdonalainen syöttö ja entäpä onko jotain muitakin säätöjä?

Kuva
Ford Mondeo 1.8TD STW -98
jajoju
Viestit: 12
Liittynyt: 07 Touko 2005 18:11
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja jajoju »

Pasi_K kirjoitti:Elikkä tuossa on pumppu, tuon ison littanan mutterin alapuolella on tuo musta muovitulppa, jonka irroituksen jälkeen löytyy säätöruuvin (kuusiokolo) kunhan vaihde päällä pukkailee autoa. Tämä on ahtamaton syöttö. Mutta mistä säädetään ahdonalainen syöttö ja entäpä onko jotain muitakin säätöjä?

Kuva
Mitä virkaa on tuolla "iskarilla" itellä se on ihan hervoton. Onko sen tarkotus palauttaa kaasu hitaammin pois vai?

Konehan on pirun laiska heräämään tyhjäkäynniltä ylös. Mulla ainaki auttoi kun säädin tyhjäkäynnin 950 rpm ja lisäksi säädin 1.5 kierrosta tuota kaasuvaijerin "stopparia" eli kaasu on vähän päällä, mutta ei vaikuta kierroksiin ollenkaan. MItes toi tulppa helposti lähtee pois? Onko kierteitä yms. Kampeamalla moralla?
Pasi_K
Viestit: 11
Liittynyt: 16 Elo 2005 09:44
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja Pasi_K »

Tulpassa on kierteet, meisselillä kun naputtelee pikkuhiljaa korkin reunaa niin aukenee.
Ford Mondeo 1.8TD STW -98
Vastaa Viestiin