ite epäilin että johtuis öljyistä koneessa on uudehkot jotkut mobil 10w 40 ja kone oli siis 2.0 kaasari dohc ja ajettu 215 tkm eli kone pitäs olla kunnossa muuten

niin kyl taunukses käy öljy ku öljy , aikoinaan tuli käytettyy 10tkm vanhaa rf:ää pari vuatta, eikä muuta haittaa ku nollakelilki joutu pitään liekaa kii, ku oli vähä jähmeetä. dochiin kannattaa laittaa lisäainetta esim. fortee, ei rapise ja riittää 4l pytty, tosin jos 2 kannuu ostaa nii kyl seki kuluu , ku voortin koneet ny on vähä niinku tuorevoitelumalleijanzamar kirjoitti:Mulla oma ennätys rikki,toissa talvena joulun tienoilla vaihdettiin kone
ja siihen sitten tuoreet öljyt ja suodatin. Mobilin jotain 5w40 synteettiset.
Oon lisänny noin 2.5 litraa sen jälkeen yhteensä mutta muuten on se vaihto edelleen tekemättä. Alkais vissiin olla jo aika laittaa tuoreempaa![]()
En oo laittanu kilsoja ylös etten muista millään määrää,mutta on tuolla kerenny ajelemaan kumminkin,päivittäin liikenteessä ja suht monta pidempääkin reissua heitetty,joku 15 000 mahdollisesti jos ei 20 000kin ääripäässä. Nyt on vähän alkanu nakuttamaan,ihan aavistuksen ja talvella
kovemmilla pakkasilla kesti hermostuttavan kauan ennenkuin se öljyvalo sammui..uskosin kumminkin että on tuolla kilsoja vielä edessä ennen remppaa ihan kiitettävästi kunhan nuo öljyt tulee vaan vaihdetuksi lähipäivinä. Tai no,ei sitä kyllä oikeastaan osaa enää arpoa vaikka kilahtais piankin
DOHC koneen öljytilavuus on 4.5 litraa OHC koneen 3.7 litraa.Itse olen käyttänyt aina Mobilin Rally Formulaa 5W-50 ja hyvin toimii eikä tarvitse edes lisäillä 15000 km vaihtovälillä.Ares kirjoitti:Uusissa öljynsuodattimissakin voi olla se vika että öljyt pääsee valumaan sammuksissa takaisin ja kalkattaa aika pitkään kylmänä. Sitten, kun saa tarpeeksi painetta ja öljyä alkaa olemaan suodattimessa niin taas loppuu kilinät.
Dohciin tai yleensäkään mihinkään vanhaa voortin koneeseen ei kannata mitään uuden auton öljyjä laitella. Kaikki 0 tai 5w-miljoona litkut voi unohtaa sillä mitä vetisempää se on sen enemmän kilkattaa.
Paksut öljyt juuri 10w40 tai jopa 15-20w-40 toimii hyvin näissä romuissa.
Ja öljyinä on aina ollut sitä mitä hyllystä on tarttunut matkaan en ole huomannu eroja. Shelliä, teboilia ja mitä lie nyt halvalla saanut. Joskus jopa sekaisin eikä se oo mitään haitannut. Kannattaa ennen katsella tuota lukua, että kone saa oikean "paksuista" öljyä.
En oo kertaakaan katsellut niitä turhan päiväisiä laatuvaatimuksia sun muita hyväksyntöjä...
Se mikä on aina rassannut noissa öljynvaihdoissa, että purkit on sitä 4L ja eihän se mihinkään riitä. Dohciin menee suodattimen kanssa se 5.5L tasan ja tarkalleen. Kuutonen pyöri samassa lukemassa. Ohc:ssä pääsi sentään alta 5L.
Musta savu on voimasavuMr_Who kirjoitti:Kansiremppa eessä selvästi, ku vapaalla polkasee kierrokset kuuteen tonniin, niin musta savu pölähtää putkesta ja pahanhajunen käry nousee ilmaan. Tai sama ku ykkösellä kiihyttää rajotinta vasten, musta savu pölähtää...
joohJukka T kirjoitti: Musta savu on voimasavu![]()
Meinaa että käy rikkaalla eli ei jää happea käyttämättä voimantuotossa.
Jos savu häiritsee, lisää ilmaa, vaikka sellaisella puhaltimella