Sivu 1/2

Mondeo V6 kannentiivisteet tais kärähtää...

Lähetetty: 04 Touko 2005 18:51
Kirjoittaja genraali
Tänää se sitte sattu mitä aina pelänny. Lämmöt oli kaakossa kun sattu vilkasemaan lämpömittaria. Parkkipaikalle ja konepelti auki. Paisuntasäiliön korkista poreili paineet ulos ja kannentiivisteitte kohalta kuulu ikävää sihinää.

Kysymys kuuluukin. Moniko on ruennut ite vaihtamaan kannentiivisteitä v6 mondyyn? Kokemusta on 520 -83 bmw:stä kannentiivisteiden osalta.

Vesipumppu on kuulema alkuperäisenä aika "heikko". Mistä sai tilattua niitä metallisiivillä olevia pumppuja mondyyn? Kannentiivisteet pitäs kans tilailla.

Kannattaako tilata räikeeseen hintaan fordin merkkiliikkeestä vai saako jostain halvemmalla?

Kaikki neuvot ja inffot tervetulleita!

Lähetetty: 04 Touko 2005 19:41
Kirjoittaja Kupari
Mulla hajosi vesipumppu (165tkm) ja sihisi sekä painetta oli samoin joka puolelta. Kävi vaan hirmu tuuri ettei kuitenkaan kannentiiviste hajonnut, vain molemmat flektit kärähti ja jouduin uusimaan ne pumpun ja termarin lisäksi.
Vanhassa keskustelussa oli se metallisiipisen nimi mutten millään tällä päällä muista sitä, siksi laitoin omaani normaalin.

Lähetetty: 04 Touko 2005 19:54
Kirjoittaja genraali
Minäkin luin siitä metallisiipi jutusta, mutta nyt kun yritän ettiä sitä keskustelua niin en löydä. Tutun ooppelista vesipumppu meni ja kannentiivisteet. Ei ollu muovisista siivistä mitään jälellä. Olivat sulaneet. Korjaamon mekaanikko oli tovin ihmetelly jälkee.
Paljo kupari sulla makso toi vesipumppu, termari ja ne flektit? Itelläni toimii kyllä flektit kun moottori on käynnissä. Mun mielestä niitte kyl pitäs toimia vaikka ei moottori olis käynnissä jos lämmöt kaakossa? Korjatkaa jos olen väärässä?

Lähetetty: 04 Touko 2005 20:43
Kirjoittaja overboost
Tais olla metallisiipi-jutut vanhalla foorumilla.
Kaverilla meni kanssa kannentiivisteet, kun vesipumppu petti. Vei korjaamolle(ei merkki), makso muistaakseni 500€.
Ne kansipahvit on aika isotöiset vaihtaa. Moottori paikallaan tosi vähän tilaa nokkaketjujen ropaamiseen.

Lähetetty: 04 Touko 2005 21:52
Kirjoittaja TeRoK
Juu kyllä mun mielestä flektien pitäs pyöriä vaikka ei virrat ookkaan päällä jos on lämmöt tapissa.

Lähetetty: 04 Touko 2005 21:58
Kirjoittaja genraali
Siinä tapauksessa mistä päin pitäs lähtee tätä vikaa ehtimään? Nimittäin flektit ei pyöri ellei moottori ole käynnissä.

Tais tulla iso korjaus projekti tästäkin :/

Lähetetty: 04 Touko 2005 22:00
Kirjoittaja TeRoK
Onko ne ihan alkuperäset asennukset? ettei oo mitään omia johdotuksia ketään laittanut? Muistatko, että olis koskaan pyöriny ilman virtoja?

Lähetetty: 04 Touko 2005 22:03
Kirjoittaja genraali
Alkuperäiset nuo on. En ole koskaan pistäny mieleen, että pyöriikö ilman käynnissä olemista. Nyt vasta kiinnitin huomion tapauksen johdosta.

Lähetetty: 04 Touko 2005 22:04
Kirjoittaja TeRoK
No pyöriikö ne ollenkaan?

Lähetetty: 04 Touko 2005 22:07
Kirjoittaja TeRoK
Jaa katos kyllähän sä tuolla sanoit että pyörii. En kyllä ihan varma ole kyseisestä mallista, mutta kyllä ainakin kaikissa mitä vastaan on tullu sähköflekteillä niin on pyörinyt myös moottori sammuksissa.

Lähetetty: 04 Touko 2005 22:11
Kirjoittaja genraali
Keiken jären mukaanhan sen pitäs pyöriä niin kauan että lämpötila tippuu alle sen raja-arvon. Nyt vaan ei pyöri vaikka ois lämmöt kaakossa. Ainoastaan jos pistän moottorin käyntiin niin alkaa flektit huutamaan. Silti lämmöt nousee kaakkoon parissa minuutissa. Eli vesipumppu ainakin mennyttä.

Lähetetty: 05 Touko 2005 12:11
Kirjoittaja genraali
Aamu päivän googlettamisen jälkeen ei ole löytynyt siltikään vesipumppua mondyyn. Onko kellään tietoo mistä saa sen metallisiipisen vesipumpun ostettua?

Lähetetty: 05 Touko 2005 13:00
Kirjoittaja nestori
Kannattanee kysellä ihan varaosaliikkeistä. Motonetissäkin on jotain v6:n pumppua, muttei eritelty metalli/muovisiipistä.

VESIPUMPPU FORD MONDEO 93--00
V6 2,5. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-9601 44.00

Lähetetty: 05 Touko 2005 13:45
Kirjoittaja orion-1.6i
Iteltäni kyrvähti orionista flekti, oliko se nyt toissapäivänä.. Johtoja ja liittimiä aikani hiplailin, ei tunnu vika niissä olevan. Tänään pitää laittaa suoraan akulta virrat flektille kokeilumielessä, että missä se vika on.. Samalla kun pitää tuo ilmanputsarihässäkkä irrotella, niin ottaa venakoppa irti ja selvittää sieltä eräs toinen vika.. Prkl taitaa hajota voorti käsiin :(

Ainiin, ja samalla laittaa tuo bilteman vedenlämpömittari kiinni, tähän asti ollut vaan koristeena konsolissa.. Saapahan vähän varmuutta tuohon lämmön määrään..

Lähetetty: 05 Touko 2005 16:02
Kirjoittaja VesQ
Varmuutta ja varmuutta :roll: :lol:

Lähetetty: 05 Touko 2005 17:17
Kirjoittaja orion-1.6i
VesQ kirjoitti:Varmuutta ja varmuutta :roll: :lol:
Niin.. Mitäs sitä hienostelemaan :lol: kyllä se kestää :D

Lähetetty: 05 Touko 2005 19:20
Kirjoittaja Kupari
Mulla maksoi flektit+pumppu+ termari nesteineen ja tarvikkeineen noin 400€, fordin originaalikamoja. Flektin pitäisi pyöriä vaikkei auto ole käynnissä jos on oikein laitettu. Mulla ei myöskään näkynyt entisistä siivistä jälkeäkään. Oli huudattanut koko ajan flektejä ja ne meni siinä, oli huono säkä siinä mielessä. Pumppu ollut vajaatehoinen jo pitempään ja jäähdytys oli jäänyt flektien varaan. Pumppu ja termari lähti satasella mutta tuplaflekti oli yli 250€. Toivottavasti sulla ei myllylle käynyt pahasti. Saahan senkin tarkistettua tuleeko painetta jäähdytysjärjestelmään ilman kannen avaustakin.

Lähetetty: 05 Touko 2005 19:40
Kirjoittaja genraali
Täyttä varmuutta en voi sanoa että kansi ois menny, mutta kovasti epäilen. Niitä paineita ei pahemmin voi testailla enne ku pumppu ja termari vaihettu? Vai voiko? Flektit on kyllä kunnossa, vaan niitte anturi varmaa menny kun ne tosiaan toimii ainoastaan jos kone on käynnissä.

Jos tosiaan joutuu kannentiivisteet vaihtamaan nii samalla voisi tarkistaa alapäänlaakerit. Kylmänä nakuttaa aika ikävästi. Tuleepaha tarve imusarjan irrottamiselle ja samalla vois putsata sen. On muute aivan "tervasen" näkönen sisältä. 190tkm ajettu ilman egr:n tulppaamista.
Taitaa olla iso projekti eessä.

Lähetetty: 06 Touko 2005 06:09
Kirjoittaja Santeri
Mulla meni myös vesipumppu 100tkm:ssä. Ei muita, edes kansipahvia vaikka ajoinkin melkein 50 km välillä jäähdytellen. Ostin pumpun motonetista kun oli niin paljon halvenpi kuin orgis, ja oli metalli siivellä. Itse vaihto homma oli todellä helppo kun on niin helpossa paikassa. Ei tarvita kuin pieni räikkäsarja ja tunti aikaa. Vaihda ensin se pumppu, uskoisin että et muuta tarvitse.

Lähetetty: 06 Touko 2005 10:03
Kirjoittaja K.S.
Älä nyt heti rupee kallista kansiremppaa tekemään jos on vaan vesipumppu finaalissa :?

veikkaisin että v6 mondeoon kävis jonkun amerikkalaisen cougarin yms osat, ja niistä vois löytyä metallisiipinen pumppu..

mitään tietoahan mulla ei aiheesta ole, kunhan arvuuttelen.. 8)

Lähetetty: 06 Touko 2005 11:31
Kirjoittaja genraali
Oisko menny myös termari. Nimittäin ei puhalla ku kylmää ilmaa sisätilapuhallin vaikka lämpösäätimen ois pistäny täysille. 5km pystyy ajamaan ja sitte mittari kaakossa. Just kokeilin. Pakko ajaa, kun työssä tartten autoo. Huono paikka tämä kajaani, kun varaosia ei saa heti mitään duratecin koneeseen, kaikki joutuu tilaamaan.

Lähetetty: 06 Touko 2005 11:41
Kirjoittaja genraali
Santeri kirjoitti:Mulla meni myös vesipumppu 100tkm:ssä. Ei muita, edes kansipahvia vaikka ajoinkin melkein 50 km välillä jäähdytellen. Ostin pumpun motonetista kun oli niin paljon halvenpi kuin orgis, ja oli metalli siivellä. Itse vaihto homma oli todellä helppo kun on niin helpossa paikassa. Ei tarvita kuin pieni räikkäsarja ja tunti aikaa. Vaihda ensin se pumppu, uskoisin että et muuta tarvitse.
Just soitin ad-varaosamaailmaan ja siellä ois ollut täydellinen vesipumppu runkoineen päivineen 79e, sitte pelkkä pumppu 38e ja eivät tiedä onko metalli- vai muovisiipinen.
Oliko motonetissä näkyvä pumppu siis täydellinen runkoineen päivineen vai pelkkä pumppuosa? Tuskin se runko miksikään menny on. Tarttiko siihen tilata tiivisteitä vai tuliko ne mukana? Melkein voisin itsekkin tilata motonetistä.

Kumpikohan näistä on oikea termostaatti mun mondyyn, pitäisi käydä mittaamassa, mutta jos joku muistaa nii ei tarttis lähtee mittailee.
V6-2,5 88° yleensä Ø52mm. . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6306 8.00 ???
V6-2,5 87° jos Ø54mm. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6079 13.90 ???

Lähetetty: 11 Touko 2005 09:17
Kirjoittaja KaaD
Mulla on metallisiipinen pumppu kiinni. Valmistajana on GMB. Paketissa tulee vain siipiosa/kansi, pesä on alkuperäinen.

Lähetetty: 11 Touko 2005 16:56
Kirjoittaja genraali
Osat tilattu motonetistä jo viimeviikon perjantaina eikä vieläkään ole saaneet niitä edes matkahuoltoon. Hidasta toimintaa :evil:

Lähetetty: 16 Touko 2005 19:07
Kirjoittaja genraali
Vikaki selvisi, muovinen vesipumppu oli halennu kahtia ja termari jumittunu. Kyl noi kannentiivisteet melko kestäviä, vaikka ajelin viikon verran työ ajoja ja viilentelin vasta kun lämmöt lähellä kaakkoa.
8)