Sivu 1/1

Saku-perän säätö

Lähetetty: 03 Touko 2005 07:57
Kirjoittaja DJ_Anza
Mitenkäs tollainen sakemanni-perämurikka shimmataan banjoon paikoilleen? Käytetäänkö heittokelloa tai jotenki muuten? En ainaska haulla löytänyt mitään juttua ennestään.

Lähetetty: 04 Touko 2005 20:51
Kirjoittaja overboost
Heittokellolla mittaillaan hammasvälyksiä. Ei mitään helppoa, jos ei ole kokemusta. Pitää olla myös uusi krymppirengas, jotta pinjoni voidaan säätää.
Edit:Korjaus

Lähetetty: 04 Touko 2005 23:47
Kirjoittaja VesQ
Mitenkäs heittokellolla hammaskosketuksia säädellään ??

Itse kallistuisin "maalin" puoleen, eli hammaspinnat maalataan ja sitten kasataan ja pyöritetään pari kertaa ympäri ja katsotaan mistä on maali lähtenyt. Hampaidenhan pitäsi "pohjata" toisiinsa mutta pieni välys pitää olla

Shimmiprikkoja sitten lisäillään/poistellaan sopivasti laakereiden välistä.

Itse säätämisestä en sen enempää tiedä mutta sen tiedän että todella vittumainen juttu jos ei mene ekalla tai toisella kerralla kohdalleen, kun joutuu laakerit aina vetämään pois jotta saa niitä prikkoja laiteltua eli kannattaa hommata suosiolla sopiva ulosvetäjä

Lähetetty: 05 Touko 2005 09:54
Kirjoittaja overboost
Tarkoitin hammasvälystä... :oops:

Tossa pikaisella googlettamisella löytynyt kuva: http://www.vernco.com/rearaxle5/id239.htm

Lähetetty: 05 Touko 2005 16:57
Kirjoittaja DJ_Anza
Kiitos näistä :D
Tosta kaverilta sainkin jo tänään suurinpiirtein tietää, miten tuo homma tehdään mutta nyt siihen tuli varmistuskin vielä.

Eikait siinä muuta kun murikkaa vaihtamaan jotta saa siirreltyä työntämällä tuota ekkeriä kun on joku menny kemppiliimaa sulattelemaan entiseen perään ja pitää kardaani ottaa hiekkapuhalluksen ajaksi pois, ettei tiellä ole.

Lähetetty: 05 Touko 2005 17:17
Kirjoittaja p3
VesQ kirjoitti:Mitenkäs heittokellolla hammaskosketuksia säädellään ??

Itse kallistuisin "maalin" puoleen, eli hammaspinnat maalataan ja sitten kasataan ja pyöritetään pari kertaa ympäri ja katsotaan mistä on maali lähtenyt. Hampaidenhan pitäsi "pohjata" toisiinsa mutta pieni välys pitää olla

Shimmiprikkoja sitten lisäillään/poistellaan sopivasti laakereiden välistä.

Itse säätämisestä en sen enempää tiedä mutta sen tiedän että todella ketokukka juttu jos ei mene ekalla tai toisella kerralla kohdalleen, kun joutuu laakerit aina vetämään pois jotta saa niitä prikkoja laiteltua eli kannattaa hommata suosiolla sopiva ulosvetäjä
pohjata on hieman huono kuvaus, hammaskosketuksen tulisi olla aika lailla keskellä hampaan kylkeä.
hammasvälyksen sekä pienenvetopyörän laakerin esikuormituksen mittaus ohjearvoihin on yhtätärkeää kuin oikea hammaskosketuskin.

Lähetetty: 05 Touko 2005 18:34
Kirjoittaja Fiesu
DJ_Anza kirjoitti:Kiitos näistä :D
Tosta kaverilta sainkin jo tänään suurinpiirtein tietää, miten tuo homma tehdään mutta nyt siihen tuli varmistuskin vielä.

Eikait siinä muuta kun murikkaa vaihtamaan jotta saa siirreltyä työntämällä tuota ekkeriä kun on joku menny kemppiliimaa sulattelemaan entiseen perään ja pitää kardaani ottaa hiekkapuhalluksen ajaksi pois, ettei tiellä ole.
Jos tarkoitat murikalla pinionia,eli käyttävää pyörää niin sitähän ei voi vaihtaa pelkästään vaan pyörät on vaihdettava parina.Kosketuskuvion paikan tulisi olla lautaspyörästä(käytettävä)katsottuna : Veto ,eli kupera kylki keskellä ja pakki ,eli kovera joko keskellä tai hiukan pienellä päällä hampaan pituussuunnasta katsottuna ja korkeussuunta keskellä tai hieman hampaan harjalla.Kylkivälys 0.15-0.25mm.Kylkivälystä säädetään siirtämällä lautasta pinioniin kiinni tai siitä poispäin ja kuvion paikkaa siirtämällä pinionia.Asennusmitan lisääminen (eli shimmejä pois) tuo vetoa pienelle päälle ja vie pakkia isolle. Korkeussuunnassa kuvio liikkuu kohti hampaan harjaa ja kylkivälys kasvaa .

Lähetetty: 05 Touko 2005 21:47
Kirjoittaja VesQ
Hmm, tuotahan joutuu jo miettimään ajatuksella :lol:

Lähetetty: 05 Touko 2005 22:16
Kirjoittaja Fiesu
Zori....Yksinkertanen asia jonka voi selittää vaikeesti :?

Lähetetty: 06 Touko 2005 00:01
Kirjoittaja kynsi
Onkohan tässä kyseessä se persus joka on 1.6 tanarissa.

Mulla ei ole aavististakaan mistä perästä on kyse, mutta kerran 1.3 välikopan perään heitin 1.6 tanarin välityksen ja pienen pyörän kiristin näppituntumalla, että oli juuri ja juuri pieni päittäinen välys. Tuli hyvä ja hiljainen.

Lähetetty: 06 Touko 2005 08:51
Kirjoittaja DJ_Anza
Murikalla tarkoitan koko tasauspyörästöä pakettina. Pinioni on mulle taasen uusi termi, siis onko se sitten pelkästään se lautashammaspyörä?

Toisen kerran kun tavasin tuon yllä olevan, niin rupesin jo vähän käsittämääm. Ekalla kerralla lukiessa meni kyllä ohi mutta loppujen lopuksi yksinertainen homma teoriassa, käytännössä voi tatti kasvaa ottaan :)

Katotaan nyt viikonloppuna mitä tuleman pitää.

Lähetetty: 06 Touko 2005 09:25
Kirjoittaja Fiesu
Viilataan nyt vielä pilkkua...
Eli pinioni on se käyttävä,pienempi pyörä,josta jotkut käyttää nimitystä "murikka".
Noi ohjeet jotka aikaisemmin kirjoitin pätee periaatteessa kaikkiin hammaspyöräpareihin.Kuvion liikkumiseen vaikuttaa tosin myös menetelmä jolla pari on hammastettu eli kokeilemalla se parhaiten selviää...