Sivu 1/1
hallitunkki Mondeoon
Lähetetty: 28 Maalis 2007 21:48
Kirjoittaja psu63
ostin hallitunkin Mondeoon (2005 malli)
Voiko nostaa mistä kohtaa vaan ? Pitääkö laittaa jokin puupala väliin?
kiitos etukäteen
Re: hallitunkki Mondeoon
Lähetetty: 28 Maalis 2007 22:19
Kirjoittaja Jukka T
psu63 kirjoitti:ostin hallitunkin Mondeoon (2005 malli)
Voiko nostaa mistä kohtaa vaan ?
Ei.
Jos nostat korista, nosta samasta kohtaa, kuin alkuperäiselläkin tunkilla.
Jos nostat akselistosta, niin iskarin alapäästä.
psu63 kirjoitti:Pitääkö laittaa jokin puupala väliin?
Puu tai muu pehmike vähentää vaurion vaaraa.
Mitä isomman lankun laittaa väliin, sitä vapaammin voi nostokohdan valita. Puupala pitäisi olla sen verran tukeva, ettei halkea tai murru auton painon alla ja sen muotoinen, ettei luiskahda välistä. Höyläämätön, jalan mittainen 2"x4":sen pätkä on hyvä. Niitä tarvii kolme; yksi auton ja tunkin väliin, toinen toisen puolen etupyörän eteen ja kolmas toisen puolen takapyörän taakse. Kenttäkäyttöön tarvii vielä hallitunkin kokoisen 20 mm vaneerin palan estämään tunkin uppoamista suohon tms. alustaan

Re: hallitunkki Mondeoon
Lähetetty: 28 Maalis 2007 22:29
Kirjoittaja psu63
[quote]Ei.
Jos nostat korista, nosta samasta kohtaa, kuin alkuperäiselläkin tunkilla.
Jos nostat akselistosta, niin iskarin alapäästä.
[quote="psu63"]
en ole ikinä nostanut alkuperäisellä
no kai se selviää kun katsoo
KIITOS
Re: hallitunkki Mondeoon
Lähetetty: 29 Maalis 2007 08:23
Kirjoittaja Jukka T
Jukka T kirjoitti:Ei.
Jos nostat korista, nosta samasta kohtaa, kuin alkuperäiselläkin tunkilla.
Jos nostat akselistosta, niin iskarin alapäästä.
psu63 kirjoitti:
en ole ikinä nostanut alkuperäisellä
Tarkoitinkin, että mistä auton omalla, alkuperäisellä tunkilla pitäisi nostaa. Kohdat on neuvottu ohjekirjassa ja löytyvät helposti, kun vaan etsii oikeasta kohdasta.
Olikos siinä auton omassa tunkissa sellainen ura tai kouru kynnyskotelon saumalle? Jos, niin hallitunkkiin olisi hyvä järjestää vastaava tai sitten käyttää sitä lankunpätkää välissä. Tarvikeliikkeissä oli ainakin jokin aika sitten myynnissä sellaista muotoutuvaa kuminpalaa juuri hallitunkin ja helman väliin. Muotoutuu hallitunkin "kouran" ja helman pokkausten mukaan ja tasaa paineen isommalle alueelle.
Lähetetty: 29 Maalis 2007 12:16
Kirjoittaja kd
Saitko lapun kotiin, jossa kerrottiin Mondeon oma tunkki on "vain hätätapusten varalle"?
Ois pitänyt lähettää Mondeon tunkki postissa Fordille ja laittaa siihen teksti: "Pitäkää tunkkinne!"

Lähetetty: 29 Maalis 2007 13:03
Kirjoittaja tursas
Hallitunkit on musta turhan isoja ja painavia raahattavaksi.
Niitä on nykyään semmosia pullotunkkeja(nostokyky 2000 kg) joita saa n. 10 eurolla ja sen voi sitten renkaanvaihdon jälkeen vaikka sujauttaa povariin...

Lähetetty: 29 Maalis 2007 13:17
Kirjoittaja juhojk
Auton omalla tunkilla on ainakin madallettuu autoo helppo nostella kun saa sinne alle helposti. Hallitunkkia ei omaan escorttiin ainakaan mahdu alle työntää, toki onhan niitäkin erilaisia, ehkä itellä ei ole se matalin malli vaik suht pienikokoinen on tunkki.
Lähetetty: 29 Maalis 2007 18:34
Kirjoittaja Jukka T
tursas kirjoitti:Niitä on nykyään semmosia pullotunkkeja(nostokyky 2000 kg) joita saa n. 10 eurolla ja sen voi sitten renkaanvaihdon jälkeen vaikka sujauttaa povariin...

Pullotunkki on vielä Fordin omaakin tunkkia huterampi käyttää kenttäoloshteissa. Voimaa kyllä riittää, mutta ei pysy pystyssä eikä saa kunnolla nostopisteeseen. Ja painaakin mokoma enemmän

Lähetetty: 29 Maalis 2007 19:08
Kirjoittaja VesQ
tursas kirjoitti:Hallitunkit on musta turhan isoja ja painavia raahattavaksi.
Ei ne pienet hallitunkit paljoa paina eikä ole isoja, niitä saa halpahalleista about 10e-20e. Tosin niidenkin kanssa saa katsoa miten nostaa jos pihalla tekee, uppoaa aika helposti mutta vanerin pala tosiaan alle niin hyvä tulee
Lähetetty: 29 Maalis 2007 23:03
Kirjoittaja NiceMan
Juu en ole koskaan Scorparin omaa nostinta käyttänyt ja eipä edellinenkään omistaja kun oli koskematon =)
Tarkistin sen vain varmuuden vuoksi ja lisäsin renkaaseen ilmaa

Lähetetty: 30 Maalis 2007 08:24
Kirjoittaja ilehmus
Miten olis perinteinen saksitunkki vaikka biltemasta? Ei varmasti maksa paljon, niilläkin muistaakseni nostovoimaa jo se pari tonnia ja luulis mahtuvan kevyesti mukaankin autoon. Lisäksi varmaan kestävämpi ratkasu ku fordin uudet muovista tehdyt tunkit. Pidetään ne hallitunkit siellä hallissa.
Lähetetty: 30 Maalis 2007 12:17
Kirjoittaja janzamar
ilehmus kirjoitti:Miten olis perinteinen saksitunkki vaikka biltemasta? Ei varmasti maksa paljon, niilläkin muistaakseni nostovoimaa jo se pari tonnia ja luulis mahtuvan kevyesti mukaankin autoon. Lisäksi varmaan kestävämpi ratkasu ku fordin uudet muovista tehdyt tunkit. Pidetään ne hallitunkit siellä hallissa.
Joo,mulla on joku vanha Nissanin tai Toitsun saksitunkki ollu vuosikausia,menee pieneen tilaan ja toimii aina vaan.
Suht hutera että kaatuu aika helposti jos ei ole huolellinen
mutta ei moitteen sijaa muuten.
Verrattuna Fordin orggistunkkeihin tietysti,eihän tuokaan
ole kuin hätävarana periaatteessa.
Lähetetty: 03 Huhti 2007 11:21
Kirjoittaja doubletrouble
Pullotunkin saa kaikista helpoimmin pohjan läpi!
Paras tunkki hallitunkin jälkeen omasta mielestä on Fordin vanhemman
mallinen tunkki (joka löytyy sierrastakin). On riittävän jämäkkä ja kevyt.
Lähetetty: 03 Huhti 2007 11:59
Kirjoittaja tursas
doubletrouble kirjoitti:Pullotunkin saa kaikista helpoimmin pohjan läpi!
Paras tunkki hallitunkin jälkeen omasta mielestä on Fordin vanhemman
mallinen tunkki (joka löytyy sierrastakin). On riittävän jämäkkä ja kevyt.
Kyllä mä hallitunkinkin sain kerran Sierran pelkääjän puolen etukulman lattiasta läpi, siinä ei tarvii ku vähän hosumista ja hutilointia...pullotunkki tulee aseteltua tarkemmin ja mulla on siinä puumassanen välikappale...mä oon kattellu sitä alkuperäistunkkia, mutta kun siinä jotenkin ne tukiraudat kääntyy väärään suuntaan tai jotain epäloogista siinä on....Mondeon tunkista puhutaan tuolla:
http://www.hs.fi/keskustelu/message.jsp ... ID=1042407

Re: hallitunkki Mondeoon
Lähetetty: 18 Huhti 2007 10:08
Kirjoittaja TompSa
Jukka T kirjoitti:Ei.
Jos nostat korista, nosta samasta kohtaa, kuin alkuperäiselläkin tunkilla.
Jos nostat akselistosta, niin iskarin alapäästä.
Puu tai muu pehmike vähentää vaurion vaaraa.
Mitä isomman lankun laittaa väliin, sitä vapaammin voi nostokohdan valita. :
Mulla ainakin menee kynnyskotelon pystypokkaus luttuun jos nostaa
hallitunkilla samasta kohtaa kuin alkuperäisellä tunkilla vaikka välissä
olisikin semmonen mukautuva pehmike?
Runkopalkista, neuvotun nostokohdan tietämiltä, edestä jos nostaa, niin tunkki mahtuu juuri
ja juuri väliin sen pehmikkeen kanssa kun väksin runttaa. Takana ei enää olekaan palkkia,
viimeksi nostin takatukivarresta, niin läheltä jousen alapäätä kuin voi.
Ärsyttävä nosteltava tuo Mondeo.
Lähetetty: 25 Huhti 2007 13:40
Kirjoittaja adrian
Moro. Ostin Mondeon (-96) oman tunkin tilalle hydraulisen saksitunkin. Hintaa vimpaimella taisi olla parinkympin luokkaa. Vehje on vähänkuin saksitunkin ja hydraulisen pullotunkin risteytys. Ostopaikkana Halpa-Halli Tampere.
http://img.alibaba.com/photo/10105200/H ... r_Jack.jpg
( Muuten samanlainen, mutta mulla ei oo tuota turvaketjuhässäkkää)
Ko. vimpaimen nostokohdassa on suurinpiirtein samanlainen ura, kun tossa Fordin alkuperäisessä "emergency only" tunkissa. Autoa pystyy nostamaan esim kynnyksessä olevista nostokohdista.
Innostuin vielä tekemään vanerista kiinnityslevyn jolla tuon saksitunkin saa viriteltyä varapyöräkotelon lattiaan. Vehje mahtuu siis varapyörän sisään alkuperäisen tunkin paikalle. Kiristys samalla ruuvilla jolla alkuperäinenkin tunkki oli kiinni. Vanerilätkän voi tarvittaessa pistää tunkin alle autoa nostettaessa jos alusta on pehmeä.
Ainoa miinuspuoli tuossa saksitunkissa on se että nostokorkeus riittää nipinnapin rengasta vaihdettaessa. Siksi käytin tuohon tunkin alusta/kiinnityslevyyn paksua tavaraa.
terv. Ari
Lähetetty: 25 Huhti 2007 14:59
Kirjoittaja Mr_Who
ite ainakin käytän _aina_ peltilevyä(n.2mm paksua) alustan ja tunkin välissä, ei ainakaan painu sisään. Ja jos nostan, niin nostan alustan vahvimmista kohdista. Sierrasta nostelen etupäätä etupalkista tai sitte runkopalkista. Takapäätä nostelen iskarin alta, tai sitte runkopalkista.