hallitunkki Mondeoon
hallitunkki Mondeoon
ostin hallitunkin Mondeoon (2005 malli)
Voiko nostaa mistä kohtaa vaan ? Pitääkö laittaa jokin puupala väliin?
kiitos etukäteen
Voiko nostaa mistä kohtaa vaan ? Pitääkö laittaa jokin puupala väliin?
kiitos etukäteen
Re: hallitunkki Mondeoon
Ei.psu63 kirjoitti:ostin hallitunkin Mondeoon (2005 malli)
Voiko nostaa mistä kohtaa vaan ?
Jos nostat korista, nosta samasta kohtaa, kuin alkuperäiselläkin tunkilla.
Jos nostat akselistosta, niin iskarin alapäästä.
Puu tai muu pehmike vähentää vaurion vaaraa.psu63 kirjoitti:Pitääkö laittaa jokin puupala väliin?
Mitä isomman lankun laittaa väliin, sitä vapaammin voi nostokohdan valita. Puupala pitäisi olla sen verran tukeva, ettei halkea tai murru auton painon alla ja sen muotoinen, ettei luiskahda välistä. Höyläämätön, jalan mittainen 2"x4":sen pätkä on hyvä. Niitä tarvii kolme; yksi auton ja tunkin väliin, toinen toisen puolen etupyörän eteen ja kolmas toisen puolen takapyörän taakse. Kenttäkäyttöön tarvii vielä hallitunkin kokoisen 20 mm vaneerin palan estämään tunkin uppoamista suohon tms. alustaan

Re: hallitunkki Mondeoon
[quote]Ei.
Jos nostat korista, nosta samasta kohtaa, kuin alkuperäiselläkin tunkilla.
Jos nostat akselistosta, niin iskarin alapäästä.
[quote="psu63"]
en ole ikinä nostanut alkuperäisellä
no kai se selviää kun katsoo
KIITOS
Jos nostat korista, nosta samasta kohtaa, kuin alkuperäiselläkin tunkilla.
Jos nostat akselistosta, niin iskarin alapäästä.
[quote="psu63"]
en ole ikinä nostanut alkuperäisellä
no kai se selviää kun katsoo
KIITOS
Re: hallitunkki Mondeoon
Jukka T kirjoitti:Ei.
Jos nostat korista, nosta samasta kohtaa, kuin alkuperäiselläkin tunkilla.
Jos nostat akselistosta, niin iskarin alapäästä.
Tarkoitinkin, että mistä auton omalla, alkuperäisellä tunkilla pitäisi nostaa. Kohdat on neuvottu ohjekirjassa ja löytyvät helposti, kun vaan etsii oikeasta kohdasta.psu63 kirjoitti: en ole ikinä nostanut alkuperäisellä
Olikos siinä auton omassa tunkissa sellainen ura tai kouru kynnyskotelon saumalle? Jos, niin hallitunkkiin olisi hyvä järjestää vastaava tai sitten käyttää sitä lankunpätkää välissä. Tarvikeliikkeissä oli ainakin jokin aika sitten myynnissä sellaista muotoutuvaa kuminpalaa juuri hallitunkin ja helman väliin. Muotoutuu hallitunkin "kouran" ja helman pokkausten mukaan ja tasaa paineen isommalle alueelle.
Pullotunkki on vielä Fordin omaakin tunkkia huterampi käyttää kenttäoloshteissa. Voimaa kyllä riittää, mutta ei pysy pystyssä eikä saa kunnolla nostopisteeseen. Ja painaakin mokoma enemmäntursas kirjoitti:Niitä on nykyään semmosia pullotunkkeja(nostokyky 2000 kg) joita saa n. 10 eurolla ja sen voi sitten renkaanvaihdon jälkeen vaikka sujauttaa povariin...

Ei ne pienet hallitunkit paljoa paina eikä ole isoja, niitä saa halpahalleista about 10e-20e. Tosin niidenkin kanssa saa katsoa miten nostaa jos pihalla tekee, uppoaa aika helposti mutta vanerin pala tosiaan alle niin hyvä tuleetursas kirjoitti:Hallitunkit on musta turhan isoja ja painavia raahattavaksi.
Juu en ole koskaan Scorparin omaa nostinta käyttänyt ja eipä edellinenkään omistaja kun oli koskematon =)
Tarkistin sen vain varmuuden vuoksi ja lisäsin renkaaseen ilmaa
Tarkistin sen vain varmuuden vuoksi ja lisäsin renkaaseen ilmaa

Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Joo,mulla on joku vanha Nissanin tai Toitsun saksitunkki ollu vuosikausia,menee pieneen tilaan ja toimii aina vaan.ilehmus kirjoitti:Miten olis perinteinen saksitunkki vaikka biltemasta? Ei varmasti maksa paljon, niilläkin muistaakseni nostovoimaa jo se pari tonnia ja luulis mahtuvan kevyesti mukaankin autoon. Lisäksi varmaan kestävämpi ratkasu ku fordin uudet muovista tehdyt tunkit. Pidetään ne hallitunkit siellä hallissa.
Suht hutera että kaatuu aika helposti jos ei ole huolellinen
mutta ei moitteen sijaa muuten.
Verrattuna Fordin orggistunkkeihin tietysti,eihän tuokaan
ole kuin hätävarana periaatteessa.
ei sieltä mitään junia t...
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:06
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Kyllä mä hallitunkinkin sain kerran Sierran pelkääjän puolen etukulman lattiasta läpi, siinä ei tarvii ku vähän hosumista ja hutilointia...pullotunkki tulee aseteltua tarkemmin ja mulla on siinä puumassanen välikappale...mä oon kattellu sitä alkuperäistunkkia, mutta kun siinä jotenkin ne tukiraudat kääntyy väärään suuntaan tai jotain epäloogista siinä on....Mondeon tunkista puhutaan tuolla:doubletrouble kirjoitti:Pullotunkin saa kaikista helpoimmin pohjan läpi!![]()
Paras tunkki hallitunkin jälkeen omasta mielestä on Fordin vanhemman
mallinen tunkki (joka löytyy sierrastakin). On riittävän jämäkkä ja kevyt.
http://www.hs.fi/keskustelu/message.jsp ... ID=1042407

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Re: hallitunkki Mondeoon
Mulla ainakin menee kynnyskotelon pystypokkaus luttuun jos nostaaJukka T kirjoitti:Ei.
Jos nostat korista, nosta samasta kohtaa, kuin alkuperäiselläkin tunkilla.
Jos nostat akselistosta, niin iskarin alapäästä. Puu tai muu pehmike vähentää vaurion vaaraa.
Mitä isomman lankun laittaa väliin, sitä vapaammin voi nostokohdan valita. :
hallitunkilla samasta kohtaa kuin alkuperäisellä tunkilla vaikka välissä
olisikin semmonen mukautuva pehmike?
Runkopalkista, neuvotun nostokohdan tietämiltä, edestä jos nostaa, niin tunkki mahtuu juuri
ja juuri väliin sen pehmikkeen kanssa kun väksin runttaa. Takana ei enää olekaan palkkia,
viimeksi nostin takatukivarresta, niin läheltä jousen alapäätä kuin voi.
Ärsyttävä nosteltava tuo Mondeo.
Tompsa
Taunusx3+Mondeo
Taunusx3+Mondeo
Moro. Ostin Mondeon (-96) oman tunkin tilalle hydraulisen saksitunkin. Hintaa vimpaimella taisi olla parinkympin luokkaa. Vehje on vähänkuin saksitunkin ja hydraulisen pullotunkin risteytys. Ostopaikkana Halpa-Halli Tampere.
http://img.alibaba.com/photo/10105200/H ... r_Jack.jpg
( Muuten samanlainen, mutta mulla ei oo tuota turvaketjuhässäkkää)
Ko. vimpaimen nostokohdassa on suurinpiirtein samanlainen ura, kun tossa Fordin alkuperäisessä "emergency only" tunkissa. Autoa pystyy nostamaan esim kynnyksessä olevista nostokohdista.
Innostuin vielä tekemään vanerista kiinnityslevyn jolla tuon saksitunkin saa viriteltyä varapyöräkotelon lattiaan. Vehje mahtuu siis varapyörän sisään alkuperäisen tunkin paikalle. Kiristys samalla ruuvilla jolla alkuperäinenkin tunkki oli kiinni. Vanerilätkän voi tarvittaessa pistää tunkin alle autoa nostettaessa jos alusta on pehmeä.
Ainoa miinuspuoli tuossa saksitunkissa on se että nostokorkeus riittää nipinnapin rengasta vaihdettaessa. Siksi käytin tuohon tunkin alusta/kiinnityslevyyn paksua tavaraa.
terv. Ari
http://img.alibaba.com/photo/10105200/H ... r_Jack.jpg
( Muuten samanlainen, mutta mulla ei oo tuota turvaketjuhässäkkää)
Ko. vimpaimen nostokohdassa on suurinpiirtein samanlainen ura, kun tossa Fordin alkuperäisessä "emergency only" tunkissa. Autoa pystyy nostamaan esim kynnyksessä olevista nostokohdista.
Innostuin vielä tekemään vanerista kiinnityslevyn jolla tuon saksitunkin saa viriteltyä varapyöräkotelon lattiaan. Vehje mahtuu siis varapyörän sisään alkuperäisen tunkin paikalle. Kiristys samalla ruuvilla jolla alkuperäinenkin tunkki oli kiinni. Vanerilätkän voi tarvittaessa pistää tunkin alle autoa nostettaessa jos alusta on pehmeä.
Ainoa miinuspuoli tuossa saksitunkissa on se että nostokorkeus riittää nipinnapin rengasta vaihdettaessa. Siksi käytin tuohon tunkin alusta/kiinnityslevyyn paksua tavaraa.
terv. Ari
"hyvää tuloo vaikka tavallista yrittää"
99 MONDEO 2.5GT Wagon
"Kerran elettyä elämää"
"vanha, mennyt ja entinen"
99 MONDEO 2.5GT Wagon
"Kerran elettyä elämää"
"vanha, mennyt ja entinen"
ite ainakin käytän _aina_ peltilevyä(n.2mm paksua) alustan ja tunkin välissä, ei ainakaan painu sisään. Ja jos nostan, niin nostan alustan vahvimmista kohdista. Sierrasta nostelen etupäätä etupalkista tai sitte runkopalkista. Takapäätä nostelen iskarin alta, tai sitte runkopalkista.
Ford Sierra 2.0is DOHC -92 sedan
Nissan Primera 1.6lx -92
Nissan Primera 1.6lx -92