Escortin lukkopesien vaihto keskenään
Escortin lukkopesien vaihto keskenään
Eli onnistuuko? Kuskin oven lukko ei oo enää kovin yhteistyöhaluinen, niin ajattelin että jos vaihtais repsikan ovesta paremmin toimivan kuskin oveen, siis pelkän lukkopesän. Luulis noitten olevan identtiset?
Jaa a, kyllä mäkin veikkaisin, että käy.
Odotellaan jos jollain olis faktatietoa. Se millä mä perustelen sitä, on se, että kun toinen lukko on toisella puolella niin lukkoa pitää kääntää vastakkaiseen suuntaan eli ne on samanlaiset, ainakin Sierrassa.....
Soitto Fordin varaosamyyntiin antais vastauksen heti, tosin kerran ku mä soitin sinne ja kysyin yhtä asiaa niin pienen pohtimisen ja miettimisen jälkeen myyjä sano, että jos varman vastauksen haluut kysy Ford-Foorumista....hmmm.
...tuolla niitä lukkoja korjaillaan taas englanniksi:
http://www.fordfans.cz/download/manual/0686-11.pdf

Odotellaan jos jollain olis faktatietoa. Se millä mä perustelen sitä, on se, että kun toinen lukko on toisella puolella niin lukkoa pitää kääntää vastakkaiseen suuntaan eli ne on samanlaiset, ainakin Sierrassa.....
Soitto Fordin varaosamyyntiin antais vastauksen heti, tosin kerran ku mä soitin sinne ja kysyin yhtä asiaa niin pienen pohtimisen ja miettimisen jälkeen myyjä sano, että jos varman vastauksen haluut kysy Ford-Foorumista....hmmm.
...tuolla niitä lukkoja korjaillaan taas englanniksi:
http://www.fordfans.cz/download/manual/0686-11.pdf

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tuon perusteella itekin päättelin Escortista, että olis identtiset. Mutta jos joku tietäs varmaks, ettei turhaan ala purkaan..?tursas kirjoitti:Odotellaan jos jollain olis faktatietoa. Se millä mä perustelen sitä, on se, että kun toinen lukko on toisella puolella niin lukkoa pitää kääntää vastakkaiseen suuntaan eli ne on samanlaiset, ainakin Sierrassa.....
Ja toi on kyllä ihan totta, että liikkeessä kehottavat kuitenkin kääntyyn ford-club forumin puoleen.


Aikaisemmissa lukkokeskusteluissa joku neuvo, että lukko rupeis pelaa paremmin, kun tekee uuden avaimen, tiedä sitten. Öljy ja putsauskin vois edesauttaa yhteistyökykyä.Mataz kirjoitti:, ettei tarviis pelata monen avaimen kanssa.
Mä vaihoin kummatkin ovet purkusierrasta tähän, niin lukkoja ei tarvinnu vaihtaa, ku vanha avain kävi näihin uusiinkin oviin ja se vanha avain kävi myös naapurin Mondeoon ku sillä jäi viime talvena avaimet auton penkille ja ovi pamahti kiinni...eli purkulukko vois käydä suoraan...

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Aikasemmin jo ehdottelinkin jollekkin tuollaista vaihto-operaatiota.
92:ssa escort/orionissa onnistui vaihto, piti muistaakseni vaan vaihtaa lukkopesien vivut keskenään!
Mulla oli ongelma ettei kuskin lukko aukassu mut meni kiinni. Kun lukot vaihtoi keskenään pelkääjän puolen ovi muistaakseni taas aukes muttei menny lukkoon...
Saman operaation oon tehny tähän mennessä kahteen mazdaanki. Että ei muuta ku irrottelemaan lukkopesiä jos ei oo peukalo ihan keskellä kämmentä
92:ssa escort/orionissa onnistui vaihto, piti muistaakseni vaan vaihtaa lukkopesien vivut keskenään!
Mulla oli ongelma ettei kuskin lukko aukassu mut meni kiinni. Kun lukot vaihtoi keskenään pelkääjän puolen ovi muistaakseni taas aukes muttei menny lukkoon...
Saman operaation oon tehny tähän mennessä kahteen mazdaanki. Että ei muuta ku irrottelemaan lukkopesiä jos ei oo peukalo ihan keskellä kämmentä

Sama ongelma, että menee kyl lukkoon, mutta aukaseminen on aika nitkutuksen takana. Vois tietty auttaa uus avainkin, mut toisaalta: toisella vähemmän kuluneella avaimella se on lähestulkoon yhtä nihkeetä. Vois tossa joutessaan irrotella ne lukot ja kattoo jos ei oo mikään iso homma niin kokeilee vaihtaa päikseen.
Tai sitten hankin kaukon...
Tai sitten hankin kaukon...

-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:06
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Vanhemman mallisesta orionista aikoinaan purin lukot atomeiks ja
muistaakseni vivut ja pesät kävivät ristiin. Muistaakseni lukon ja oven
reiän muoto olivat symmetriset (mitä ne uudemmissa ei ole).
Kannattaa suosiolla satsata uuteen lukkosarjaan. On nimittäin ihan
sairaan hauskaa lähtee kesken työpäivän pelastamaan autoa lainannutta
henkilöä pulasta jostain marketin pihasta, kun ei pääse autoon sisään
lukkojen takia.
muistaakseni vivut ja pesät kävivät ristiin. Muistaakseni lukon ja oven
reiän muoto olivat symmetriset (mitä ne uudemmissa ei ole).
Kannattaa suosiolla satsata uuteen lukkosarjaan. On nimittäin ihan
sairaan hauskaa lähtee kesken työpäivän pelastamaan autoa lainannutta
henkilöä pulasta jostain marketin pihasta, kun ei pääse autoon sisään
lukkojen takia.

Ainakin sierrassa lukot on identtiset. Uusi sarja maksaa motonetissä rapiat 100 euroa. Motonetin sarjassa on vanhanmallinen takakontin lukko, eli semmoinen painettava malli, joka ei käy uudistettuun korimalliin.Mataz kirjoitti:Ei varmaan lainata sitä autoo...Ei vaa... Paljonkohan uudet lukot kustantais, osaako joku heittää arvioo?
Taitaa kuitenkin tulla halvemmaks hankkia se kauko-ohjaus. Kattelin että alta sadan ecun saa noita sarjoja.
Siihen, että lukot menee kiinni avaimella, mutta aukeaa vaikeasti. Edelleen, ainakin sierrassa, sen saa lukittua millä tahansa avaimella mikä vaan menee sisään, eli siinä ei tarkisteta lovia.
Uusi avain parantaa lukkojen toimintaa, hetkeksi. Kulunut lukko syö avainta nopeasti, joten uudet lukot vaan motonetistä. Ja avaimista kuluu ensimmäisenä se symmetrinen korkea pykälä, joka on aivan avaimen alussa kiinnipitokohdasta katsottuna. Sen ei tarvitse paljoa olla kulunut, että lukot eivät aukea. Jos ovet eivät enää aukea niin helpointa on uhrata lukko, vaihtoon ne menee kuitenkin. On suhteellisen helpottavaa käydä kaupungilla, kun takastullessa ei tarvitse pelätä sitä että ovet ei aukeakkaan.
Ei mulla kauaa auttanu pesien purku,rasvaus ja uusi avain. Kukaan muu ei saa auki ovea ainakaan kun mä 

'70 Escort 1300 deluxe
Escort 1.8 ghia stw '97
Escort 1.8 ghia stw '97