Focus virta loppu
Focus virta loppu
Eilen ajelin paloi virta valo, punaisella. Käynnistin auton uudestaan sammui. Tänään alkoi taas palamaan ja rupesi palamaan myös abs:in valo ja sitten turvavyö valo. Lopulta loppui virta.
Nyt ihmettelen että onko kyseessä akku vai laturi joka viskasi lusikkansa nurkkaan? Kun eilen sammui kuitenkin se valo ja pelasi ihan ok sen jälkeen.
Tänään auto käyntiin ja töihin about 10kilsaa. Niin loppui se virta sitten lopulta.
Nyt ihmettelen että onko kyseessä akku vai laturi joka viskasi lusikkansa nurkkaan? Kun eilen sammui kuitenkin se valo ja pelasi ihan ok sen jälkeen.
Tänään auto käyntiin ja töihin about 10kilsaa. Niin loppui se virta sitten lopulta.
Ford Focus 1999 Td Farmari ghia
Jeps. Soittelin FORDILLE ja sanoivat että jos laturi vialla uusi maksaa 450 euroa. Jee auton arvo tuplaantuu kun tuon siihen laittaa. No auto mäen päällä ja mäen alla teboil. Ei vaikea arvata mihin suuntaan seuraavaksi suunnistan.
EDIT:teboililla arvelivat että vika vois olla akussa. No huomenna on aika siellä sitten. Akku katsoin näytti onneksi olevan varmaan alkuperäinen. Joku tunnus luku oli jossa numerot 98. Vois olla sitten varmaan sen akun valmistus vuosi. Ja akun kengät oli kyllä aika likaisen näköiset
---------------
nyt on auto tebsin parkissa. Johdoilla napattiin käyntiin. 200 metriä oli matkaa ja virrat loppui samantien. Perille kyllä pääsin. Varmaan se laturi sitten kappaleina. Kuulemma akku kestää.
EDIT:teboililla arvelivat että vika vois olla akussa. No huomenna on aika siellä sitten. Akku katsoin näytti onneksi olevan varmaan alkuperäinen. Joku tunnus luku oli jossa numerot 98. Vois olla sitten varmaan sen akun valmistus vuosi. Ja akun kengät oli kyllä aika likaisen näköiset
---------------
nyt on auto tebsin parkissa. Johdoilla napattiin käyntiin. 200 metriä oli matkaa ja virrat loppui samantien. Perille kyllä pääsin. Varmaan se laturi sitten kappaleina. Kuulemma akku kestää.
Ford Focus 1999 Td Farmari ghia
ei mitatattu. Ja sanoivat ettei se laturin valoa polttele muuta kun silloin kun laturi on sökö.Herkko kirjoitti:Akulla ikää 9 vuotta![]()
Ei tarvi kaukaa vikaa hakea,sillähän
on jo teoreettinen käyttöikäkin
loppunu ajat sitten.
Eikö kukaan mitannut jännitettä,
käynnissä/ei käynnissä...?
Ford Focus 1999 Td Farmari ghia
Onneksi moniurakiristimen muovipyörään saa uusittua laakerin, kiristinpyörähän on kiinni vain yhdellä ruuvilla itse kiristimessä. Ford ei myy kiristimen pyörää erikseen, vaan pitää ostaa koko kiristin runkoineen hintaan 175 euroa ja siihen n. kahden tunnin työ päälle. Vaihtamalla laakerin kiristimen muovipyörään selviää n. 10 eurolla. Ja latureitahan löytyy romiksilta kohtuuhintaan, koska Focus TD:tä on jo paljon purettu.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
on muuten omallatavallaan vittumainen vaihtaa se koko murikka....ei oikein mitenkään meinaa mahtua tulemaan pois sieltämsanta kirjoitti:Onneksi moniurakiristimen muovipyörään saa uusittua laakerin, kiristinpyörähän on kiinni vain yhdellä ruuvilla itse kiristimessä. Ford ei myy kiristimen pyörää erikseen, vaan pitää ostaa koko kiristin runkoineen hintaan 175 euroa ja siihen n. kahden tunnin työ päälle. Vaihtamalla laakerin kiristimen muovipyörään selviää n. 10 eurolla.
jeps. Kyllä se menee kuulemma uusix koko kiristin systeemi. Fordilla kiristävät siitä hintaa 150 egee. Kun ei tarvikkeena sitä ollut löytynyt mistään . No tuleepahan kerrallla sitten kuntoon. Kai siinä joku tarkoitus on että vaihdetataan koko osa kerraallaan eikä sitä ratasta, ainoastaan. ?
Ford Focus 1999 Td Farmari ghia
Ei kannata vaihtaa koko komponenttia, kun kuluva osa on vain tuo ratas (muovipyörä) ja sen vakiolaakeri. Ratas on kiinni yhdelle ruuvilla ja helposti lähtee irti. Itse vaihdoin laakerin ruuvipenkissä ja pelittää (maksoi 10 euroa). Merkkiliike myy tietysti koko osan, kun saa siitä n. 150 euro + ainakin 2 tunnin työn.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Syynä siihen, että pitää vaihtaa koko kiristinsysteemi on siinä, että kiristimen muovipyörää ei myydä irrallaan, ainoastaan kiristimen rungon kanssa yhdessä. Toinen kuluva osa hihnavälityksessä on lisäksi välipyörä, jonka saa ostaa erikseen ja sekin kannattaa vaihtaa huollon yhteydessä uuteen. Välipyörä oli kohtuuhintainen ja vain yhdellä ruuvilla kiinni.
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Kannattaa etsiä radion koodia, esim. hanskalokeron takaa, joskus sinne on piilotettu tarra, jossa koodi on. Joskus myös papereita lentää lokeron rakenteesta johtuen sen taakse. Tässä nettiosoitteessa ratkotaan samaa
ongelmaa.
http://www.usedcarmart.co.uk/forum/t871 ... -code.html
ongelmaa.
http://www.usedcarmart.co.uk/forum/t871 ... -code.html
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Tässä apua Focuksen radion koodin paikan löytymiseen, katso
1. Find your radio´s serial number, Help kohdasta.
Tällä sivulla koodin selvittäminen maksaa 5 puntaa, taitaa olla n.
7,5 euroa.
http://www.decodemyradio.co.uk/
1. Find your radio´s serial number, Help kohdasta.
Tällä sivulla koodin selvittäminen maksaa 5 puntaa, taitaa olla n.
7,5 euroa.
http://www.decodemyradio.co.uk/
-Matti-
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.
Focus 1,8 TCI 2001 GHIA farkku, 334 tkm.