Sivu 1/1
V6 sytytys
Lähetetty: 29 Huhti 2005 16:37
Kirjoittaja Kupari
Kyselisin tietämättömyyttäni onko duratec v6 moottorissa oktaanin mukaan säätyvä sytytys eli nakutuksen tunnistin tai muuta vastaavaa ohjausta.

Lähetetty: 29 Huhti 2005 17:16
Kirjoittaja ZyaS
ei ainakaan polttoaineen oktaanin mukaan säätyvää.. nakutusanturi taitaa löytyä. eli pitää sytytyksen mahdollisimman aikasella säätäen sitä kokoajan. eli moottori käynnissä, sytytystä aikastetaan -> nakuttaa -> sytytystä myöhästetään -> nakutus loppuu -> sytytystä aikastetaan -> jne. -> jne.
Lähetetty: 29 Huhti 2005 17:21
Kirjoittaja TeRoK
No oktaanin mukaanhan se nakutus juuri ilmenee. Eli se säätää matalaoktaanisemmalla ajettaessa ennakoita sen verran, että nakutus loppuu

Lähetetty: 29 Huhti 2005 17:38
Kirjoittaja ZyaS
TeRoK kirjoitti:No oktaanin mukaanhan se nakutus juuri ilmenee. Eli se säätää matalaoktaanisemmalla ajettaessa ennakoita sen verran, että nakutus loppuu

tajusin pointtisi.. mutta ei se suoraan sitä oktaania tiedä. ja se tunnistelee palamis tapahtumaan.
palamis tapahtumaan vaikuttaa: puristuspaine, seoksen rikkaus, kipinän syttymis hetki.. noin niin kun aluksi pääpiirteittäin tietoa "aloittelijoille"

Lähetetty: 29 Huhti 2005 18:37
Kirjoittaja TeRoK
Eipä tiedä ei, mutta säätelee useimmiten juuri matalan/korkean oktaanin aiheuttaman nakutuksen takia ennakot sopiviksi. Toi nakutushan tulee juuri siitä että alkaa seos syttymään liian aikaisin kun oktaania nostetaan ja päin vastoin.
Eli periaatteessa voidaan kyllä sanoa, että on oktaanin mukaan säätyvä sytytys.
No. jokatapauksessa asia jonka kupari halusi tietää selvisi.
Lähetetty: 29 Huhti 2005 19:37
Kirjoittaja Kupari
Kiitoksia, sain mitä hainkin. Siirrynkin kokonaan käyttämään 98 bensaa samantien.

Lähetetty: 29 Huhti 2005 23:26
Kirjoittaja Monteonisti
Karstainen motti myös nakuttelee turhaan, joten anna välillä kenkää niin voi myös 95 riittää!

Lähetetty: 30 Huhti 2005 10:36
Kirjoittaja Kupari
Jep, kenkää annettu. Tulpattu vastikään egr joten alan käyttää nyt 98bensaa ja oktaania nostavaa ainetta saadakseni konetta puhtaammaksi. Onko kellään kokemusta kannattaako tehdä fortekäsittely öljypuolelle? On aika hintava käsittely.
Lähetetty: 30 Huhti 2005 14:20
Kirjoittaja ZyaS
Kupari kirjoitti:Jep, kenkää annettu. Tulpattu vastikään egr joten alan käyttää nyt 98bensaa ja oktaania nostavaa ainetta saadakseni konetta puhtaammaksi. Onko kellään kokemusta kannattaako tehdä fortekäsittely öljypuolelle? On aika hintava käsittely.
itse en suosittele.. jos sattuu lähtemään joku isompi "kökkö" irti ja tukkii öljykanavan niin voi tulla hinnakas käsittely
