Sivu 1/2

Alustasarjat ja alustan parantaminen (focus)

Lähetetty: 29 Huhti 2005 12:57
Kirjoittaja Masaman
Pistin tuohon 00 1.8TCI sedan focukseen 215/40/17 renkaat ja nyt pitäis saada autoa alaspäin sekä ulkonäkö että ajettavuus syistä kohtuu pudjetilla. Madallus jousiahan saa edullisesti, mutta ne taitavat syödä ilmeisesti alkuperäiset 200tkm ajetut iskarit loppuun melko äkkiä. Etupään puslatkin oli tarkoitus vaihtaa powerflexin polyuretaani puslaliin. Kun taitaa jäykempi alusta syödä alkuperäiset äkkiä loppuun. Takapäähänkin pitäisi saada uudet kun alkuperäiset ovat jumissa, muttei ainakaan powerflexiltä löydy uusia. Onko kenelläkään kokemuksia puslien vaihdosta focuksen alustaan?

Suunnitelmissa on säätämätön alusta pudjetin rajallisuuden takia.
Fk:lla olis melko halpa sarja AKX hintaan 349e epäilyttää vain mitä saa tuohon rahaan. Prostreetiltä löytyis weitecin ultra GT sarja reilulla 500eurolla. Tuohon rahaan luulisi jo jotain saavankin. KW:lla ainakin olisi laadukkaita sarjoja, mutta kun hinnat alkavat 1000eurosta. :evil:

Millaisi kokemuksia täällä on porukalla kohtuu hintaisista alustoista? Niin ja mielipiteitä kannattaako puslia alkaa vaihtamaan?

Lähetetty: 29 Huhti 2005 17:31
Kirjoittaja ZyaS
en usko että niitä puslia vielä kannattaa vaihtaa.. panostaa senkin rahan vaan noihin jousiin ja iskareihin..

mites muuten onkos fordilla omaa "virityspajaa" muuta kun TEAM RS ja Cosworht(joka ei ole edes oma) kun esim. opelilla on irmscher jonka listoilta löytyy alustasarjoja ja ovat ainakin suht edullisia, astraan tais maksaa iskarit ja jouset vajaan 400€ ja auto putos 40mm

Lähetetty: 01 Touko 2005 09:56
Kirjoittaja lalli69
ZyaS kirjoitti:
mites muuten onkos fordilla omaa "virityspajaa" muuta kun TEAM RS ja Cosworht(joka ei ole edes oma)
http://www.wolf-concept.de/

Lähetetty: 01 Touko 2005 15:19
Kirjoittaja ZyaS
lalli69 kirjoitti: http://www.wolf-concept.de/
sieltähän niitä alustasarjoja näyttäis saavan.. :D

iskarit ja jouset 505€ ja niillä pitäis pudota 35mm ja tulee varmaankin jämäkkä 8)

Lähetetty: 01 Touko 2005 16:21
Kirjoittaja ti-vct
Kukas näitä kilkkeitä tuo maahan???

Lähetetty: 07 Touko 2005 01:30
Kirjoittaja Masaman
Kestäisköhän nuo vakio iskarit madallus jousien kanssa? Jos jotain n40mm laskis. Nyt kun tässä on kerennyt ajaa enemmänkin niin ei tuo vakio alusta nuiden renkaiden kanssa pahalta tunnu. Ulkonäön puolesta saisi pudottaa eikä pieni jämäkkyys pahaa tekisi.

Vai onko kellään kokemusta nuista fk:n tekeleistä?

Lähetetty: 07 Touko 2005 08:38
Kirjoittaja lalli69
Mulla tuos sigun focuksessa 40/30 Madallusfieterit ja vakio iskarit.
Nyt mittarissa ~35tkm eli kyllä ne jotain kestää.

Lähetetty: 07 Touko 2005 09:49
Kirjoittaja mjtee
Kyllähän ne kestää, mutta ei niissä vaimennustehoa ole vakioalustallakaan 5v & 80tkm jälkeen häävisti. Toisaalta jos renkaat pysyy tiessä ja kyyti miellyttää, niin mikäs siinä. Ero tuon verran ajettujen vakioiskareiden ja Bogen matalapainekaasujen (perusrapaa - 100e/pari) välillä oli kuitenkin aika huima. Mut mikäänhän ei estä kokeilemasta, jos vaihtotyö ei ole ongelma.

Lähetetty: 07 Touko 2005 12:49
Kirjoittaja Masaman
Ei tuo vaihtotyö niinkään ole iso homma, mutta kun joutuu nelipyörä suuntauksen tekemään (50e).

Lähetetty: 08 Touko 2005 11:40
Kirjoittaja mjtee
Masaman kirjoitti:Ei tuo vaihtotyö niinkään ole iso homma, mutta kun joutuu nelipyörä suuntauksen tekemään (50e).
Kannattaa kyllä mitata lepoasennon korkeus (navasta kaareen) ennen toiseen säätöön menemistä. Missää muussa asennossa autoa ei säädetä, joten jos korkeuseroa iskarien vaihdolla kertyy ehkä milli, niin ihan sama. Aamupaskalla käynti vaikuttaa mahdollisesti enemmän ajokorkeuteen. :wink:

Lähetetty: 13 Touko 2005 18:28
Kirjoittaja Masaman
Kyselin vähän hintoja niin weitec maksaisi 499e ja kw:n kiinteä -40mm sarja 563e. Eli jos koko sarjan ostan niin sama laittaa kw niin on varmasti hyvä ja kestävä.

Lähetetty: 14 Touko 2005 01:09
Kirjoittaja Masaman
Alkaakohan nuo nakit ottamaan helposti kaariin (edessä). 40mm madalluksella kun sen verta ulos kuitenkin tulevat?

Kuvia:
http://koti.mbnet.fi/koslat/focusom/madallus/

Lähetetty: 14 Touko 2005 19:46
Kirjoittaja lalli69
Masaman kirjoitti:Alkaakohan nuo nakit ottamaan helposti kaariin (edessä). 40mm madalluksella kun sen verta ulos kuitenkin tulevat?

Kuvia:
http://koti.mbnet.fi/koslat/focusom/madallus/
viewtopic.php?t=79

Tottahan olet tuon lukenut?

Mulla on madallettu etupäätä 40 ja takaa 30mm ja jonkinverran ottaa töyssyissä kaariin kun vanne on 7" / 17" ja rengas 225/45 ja ET 40

Lähetetty: 16 Touko 2005 11:05
Kirjoittaja Masaman
No kokohan mulla oli 215/40/17 ja et38. Melko ulos tulee kuten kuvista näkee. Eilen oli reilummin porukkaa kyytissä niin isoissa heitoissa raapi takaa. Ottaa takapuskurin etureunan taitokseen kiinni. Pitääpä vetäistä siitä pieni siivu pois. Muualta en ole jälkiä löytänyt.

Lähetetty: 16 Touko 2005 14:49
Kirjoittaja Megado
Masaman kirjoitti:Alkaakohan nuo nakit ottamaan helposti kaariin (edessä). 40mm madalluksella kun sen verta ulos kuitenkin tulevat?

Kuvia:
http://koti.mbnet.fi/koslat/focusom/madallus/
täytyy kyllä sanoa että aika maasturin näköinen :twisted:

Lähetetty: 18 Touko 2005 16:59
Kirjoittaja Masaman
Tilasin sitten tuon kw:n kiinteän sarjan. Saa nähdä riittääkö puskurin veistäminen.

Lähetetty: 23 Touko 2005 22:06
Kirjoittaja Masaman
Nyt on alusta tallissa. Huomenna meinasin alkaa asentamaan. Millähän tuota juminutta puslaa irroittelisi takapäästä? Viime kesänä kun autosta säädätettiin kulmat niin asentaja sanoi että takapäässä kuskinpuolen pusla on jumissa ja muistaakseni camperi on hieman väärin sillä puolen. CRC:tä jo ruiskuttelin liuottamaan ruostetta. Tohtiskohan tuota lämmittää?

Nyt kun tutkin että onko renkaat ottaneet kiinni niin juuri tuo kuskin takarengas oli vähän raapinut kaareen ilmeisesti juuri tuon väärän camperin takia.

Lähetetty: 24 Touko 2005 00:12
Kirjoittaja ZyaS
jumittunut pusla?? :shock:

camber paljonkin pielessä??

Lähetetty: 24 Touko 2005 11:26
Kirjoittaja Masaman
No sillä lailla jumittunut ettei se liikkunut vaikka pultin löysäsi eli ei pysty säätämään. Ei se paljoa heittänyt, mutta säätämistä olis kuitenkin ollut.

Lähetetty: 27 Touko 2005 15:39
Kirjoittaja Masaman
Alustan asentaminen onnistui melko ongelmitta. Puslan sai irtoamaan kun löysäsi mutterin pois, irroitti kallistuksen vakaajan ja pitkittäis tukivarren että pääsi nitkuttamaan kunnolla. Sitten vain lyöntejä ja vääntelyä crc:llä höystettynä niin alkoihan se liikkumaan.

Vänkärin puolella ei lähtenyt pitkittäis tukivarsi irti navan alta koska pusla oli ruostunut kiinni pulttiin ja pyöri tyhjää. Piti sitten puristaa jousi kasaan puristimilla ja vetää liinoilla kiinni. Sitten rautakangella tukivartta alaspäin ja jousi paikoilleen. Liinat ja kanki pois.

Tänään käytin nelipyörä suuntauksessa. Kaikki arvot sai toleranssien sisään, mutta camper jäi melko negatiiviseksi. Sen jälkeen muutoskatsastukseen. Katsastusmies vain käski käännellä rattia ja katsoi että renkaat mahtuu pyörimään. Otteeseen uusi rengas koko ja mitat navasta kaareen. Melko hyvä ajaa, mutta hieman pinta kovuutta. Eli rahat kilisee jos on muovi lokeroissa. :lol: Kestää kyllä kanttailla nyt. Kiihtyy ja pysähtyykin paremmin kun auto ei niiaile. Alkoi vain jarrut tuntumaan melko surkeilta täys jarrutuksissa.

Lähetetty: 27 Touko 2005 16:00
Kirjoittaja ZyaS
niinhän se on että kun yhtä osa-aluetta parantaa niin toinen alkaa tuntumaan huonolle.. :? :lol:

Lähetetty: 27 Touko 2005 20:56
Kirjoittaja Masaman
Tuon näköinen siitä sitten tuli.

http://i7.photobucket.com/albums/y272/M ... f49e22.jpg

Lähetetty: 27 Touko 2005 21:02
Kirjoittaja ZyaS
ei hassumman näkönen mutta vähän vois vielä pudottaa :wink: :lol:

Lähetetty: 27 Joulu 2007 18:30
Kirjoittaja protoni
Nostetaanpa vanha aihe. Kaipailisin kokemuksia viistoperäisen focus mk1 madaltamisesta 40/40 tai 60/40 sarjoilla. Jääkö tommosella 40/40 sarjalla focus keuliin tai 60/40 sarjalla perä korkeammalle?

Ihan tonttiin autoa ei tosin tarvisi saada, joten tuo 6 sentin madallus saattaa olla jo vähän turhan suolanen? Tärkeämpää olisi saada joka nurkka yhtä korkealle (tai siis matalalle). Supersportin madallusjousia tai kiinteää alustasarjaa olen miettinyt.

Lähetetty: 28 Joulu 2007 01:50
Kirjoittaja ti-vct
protoni kirjoitti:Nostetaanpa vanha aihe. Kaipailisin kokemuksia viistoperäisen focus mk1 madaltamisesta 40/40 tai 60/40 sarjoilla. Jääkö tommosella 40/40 sarjalla focus keuliin tai 60/40 sarjalla perä korkeammalle?

Ihan tonttiin autoa ei tosin tarvisi saada, joten tuo 6 sentin madallus saattaa olla jo vähän turhan suolanen? Tärkeämpää olisi saada joka nurkka yhtä korkealle (tai siis matalalle). Supersportin madallusjousia tai kiinteää alustasarjaa olen miettinyt.
Mulla oli aikoinaan mkI:ä 30 eteen/35 taakse ja tuli ihan tasapainosen näkönen...Weitecin jousisarja oli kyseessä...