Sivu 1/1

EGR tulppaus lyhyesti

Lähetetty: 20 Helmi 2007 20:09
Kirjoittaja Mondeomies
kertokaas nyt tyhmälle mahdollisimman lyhyesti ja selvästi miten tuo EGR saadaan tulpatuksi. yritin vaihtaa T-liitintä mutta koko kotterossa ei ole moista! (mk2 mondeo 2.0 autom. 1996)

Re: EGR tulppaus lyhyesti

Lähetetty: 20 Helmi 2007 21:31
Kirjoittaja Immo
Mondeomies kirjoitti:kertokaas nyt tyhmälle mahdollisimman lyhyesti ja selvästi miten tuo EGR saadaan tulpatuksi. yritin vaihtaa T-liitintä mutta koko kotterossa ei ole moista! (mk2 mondeo 2.0 autom. 1996)

Itse tein sen niin että otin ne kaksi ruuvia irti että sain venttiilin halki.
Leikkasin pellistä umpi "tiivisteen"ja laitoin sen siihen väliin.
ruuvit kiinni ja päällepäin ei näy mitään.

Vihje kun otat ruuvit pois ja venttiilin raolleen niin laita esim paperi väliin ja paina venttiili kiinni paperiin jään muoto ja ruuvin reikien jäljet, niin on helppo tehdä tuo "tiiviste".

ja kuva venttiilistä oli
http://www.btinternet.com/~madmole/Refe ... GR%20Valve

Lähetetty: 21 Helmi 2007 09:33
Kirjoittaja Simprider
Itse vain repäisin tuon keskelle menevän letkun irti ja tulppasin. Täten siis alipaine ei pääse venttiiliin ja se pysyy kiinni 8) Toimii.

Lähetetty: 21 Helmi 2007 14:47
Kirjoittaja Mondeomies
Simprider kirjoitti:Itse vain repäisin tuon keskelle menevän letkun irti ja tulppasin. Täten siis alipaine ei pääse venttiiliin ja se pysyy kiinni 8) Toimii.
ookoo... siis tuo kiiltävä pyöreä on se EGR-venttiili. ja siitä lähtevä kumiletku irti ja tulppa päähän niin pitäis toimia. (kö?) ei näy muita letkuja menevän tuohon ni luulis olevan simppeli homma... testataan!

Lähetetty: 21 Helmi 2007 16:12
Kirjoittaja Immo
Mondeomies kirjoitti: ookoo... siis tuo kiiltävä pyöreä on se EGR-venttiili. ja siitä lähtevä kumiletku irti ja tulppa päähän niin pitäis toimia. (kö?) ei näy muita letkuja menevän tuohon ni luulis olevan simppeli homma... testataan!

Toiimii jos ei ole venttiili juminut ja jäänyt auki.Silloin ei tuolla alipaine ohjauksen poistamisella ole mitään hyötyä.

Todennäköisesti jos venttili ei toimi on se sillloin juminut eikä näin ollen toimi tuolla alipaineella.

Lähetetty: 24 Helmi 2007 21:18
Kirjoittaja jype
onko siitä oikeesti mitää hyötyä tulpata?

Lähetetty: 24 Helmi 2007 21:22
Kirjoittaja Omppu
jype kirjoitti:onko siitä oikeesti mitää hyötyä tulpata?
On. Paskastaa nimittäin aika tehokkaasti imusarjan & imuvenat. Tuon ajatuksenahan on laskea palamislämpötilaa sylinterissä -> typpioksidipäästöt pienenee -> pelastaa ehkä yhden puun auton elinaikana :roll:

Lähetetty: 25 Helmi 2007 01:36
Kirjoittaja Monteonisti
Minä olen pätkäissyt letkun poikki ja laittanut umpirautaa tai muovia liittimeksi.
Jos on systeemi jatkuvasti päällä niin silloin sokea tiiviste on paras! 8)

Lähetetty: 26 Helmi 2007 12:40
Kirjoittaja Focus_2.0
Kertokaapa viisaammat onko EGR kaikissa Zeteceissä? Itse olen netistä lukenut, että uudemmissa sitä ei olisi? Omassa -00 2.0 Focuksessa kuitenkin näytäisi olevan tuo yllä linkin kuvassa mainittu EGR venttiili.
Välillä nykii kylmänä tasakaasulla ja ajattelin jos EGR syynä tähän. Aiemmin olen ollut siinä uskossa, että uusissa Zeteceissä missä musta venttiilikoppa ei tuota pahuksen EGR:ää ole.

Lähetetty: 31 Maalis 2007 13:28
Kirjoittaja Poude
waau pistin reijättömän tiivisteen EGR kellolle, nyt vetää puhtaasti koko kierrosalueen, eikä auto jää kiihdyttäessä ihmettelemään vaan vetää kokoajan joka vaihteella :wink:

Lähetetty: 31 Maalis 2007 17:45
Kirjoittaja DMR
Täytyypä itsekkin kokeilla tuota kun tuntuu auto niin puhdittomalta. Muuten pitäisi kuitenkin kaikki olla kunnossa.

Lähetetty: 01 Huhti 2007 00:24
Kirjoittaja Monteonisti
Minä laitoin vaimon pirssiin sokean tiivistepahvista mutta puhkes vuodessa! :twisted:

Lähetetty: 01 Huhti 2007 15:40
Kirjoittaja Poude
Monteonisti kirjoitti:Minä laitoin vaimon pirssiin sokean tiivistepahvista mutta puhkes vuodessa! :twisted:

No kai ny :D

Alumiini on paras. Muotoutuu kivasti ja helppo leikata. Jotain paskaliimaa väliin niin ei edes vuoda

Lähetetty: 02 Huhti 2007 16:34
Kirjoittaja frozzu
Mites tuo vaikuttaa päästöihin esim. katsastuksessa? Joutuuko avaamaan uudestaan? Tekee varmaan jo nykyisellään tiukkaa päästä läpi :D

Lähetetty: 02 Huhti 2007 20:12
Kirjoittaja Immo
frozzu kirjoitti:Mites tuo vaikuttaa päästöihin esim. katsastuksessa? Joutuuko avaamaan uudestaan? Tekee varmaan jo nykyisellään tiukkaa päästä läpi :D

Ei vaikuta testiin.

Ainakin itsellä oli tuo vettiili tulpattu myös katsastuksen ajan,eikä tullut sanomista.

ERG

Lähetetty: 03 Huhti 2007 17:53
Kirjoittaja mondeo99
Laittakaas joku rautalanka-ohje ERG:n tulppaamiseen.
Ei siis letkun tulppaaminen, vaan itse ERG:n.

Re: ERG

Lähetetty: 03 Huhti 2007 19:41
Kirjoittaja jaska74
mondeo99 kirjoitti:Laittakaas joku rautalanka-ohje ERG:n tulppaamiseen.
Ei siis letkun tulppaaminen, vaan itse ERG:n.
tuossahan se jo oli tokassa viestissä :?

Lähetetty: 06 Huhti 2007 19:43
Kirjoittaja koha
Tulppasin minäkin vihdoin EGRn. Tuli mieleen että miksi vasta nyt.. Helppo homma ja pieni nykiminen jäi pois.

Lähetetty: 07 Huhti 2007 10:50
Kirjoittaja frozzu
millä te tulppasitte tuon letkun? Mikä olisi paras millä sen saisi tukittua

Lähetetty: 07 Huhti 2007 20:25
Kirjoittaja Herkko
Ruuvi tai pien pultti.

nimim.tunti sitten tulppasin
pelkän letkun.

Nykimiset tosiaan häipyi,
pelkästään tuolla.

Lähetetty: 07 Huhti 2007 21:33
Kirjoittaja Omppu
Lainataas valmista topiccia: mites tuo tulppaus kun kone on endura-de eli 1,8TD? Missä EGR ja alipaineletku?

Lähetetty: 07 Huhti 2007 22:35
Kirjoittaja frozzu
Jep ruuvin laitoin itsekin...tuntuu että nykiminen ainakin vähentynyt jos ei ihan loppunut.

Re: EGR tulppaus lyhyesti

Lähetetty: 25 Touko 2009 11:28
Kirjoittaja AulisK
Tulppasin diesel-focuksen egr:n reilu vuosi sitten ohuesta alumiinipellistä tehdyllä sokealla tiivisteellä, mutta nyt otin ympäristösyistä pois. Ihmeekseni huomasin, että tiivisteeseen oli palanut melkein egr-putken kokoinen reikä! Eli vinkkinä tulppaajille: Kannattaa käyttää tarpeeksi vahvaa ainetta.

Nyt mietin kieli keskellä suuta, että onkohan irti palaneet pellinpalat nousseet imusarjaan vai tippuneet jonnekin egr:n syövereihin... Paljonkohan siellä on painetta, jaksaako se nostaa ne palaset imusarjaan?

Re: EGR tulppaus lyhyesti

Lähetetty: 25 Touko 2009 20:15
Kirjoittaja NiceMan
Cossusta purin koko egr pois, jätin vain solenoidin paikalle jotten systeemi luulee että sielä on egr paikalla niin ei anna vikakoodia.

Re:

Lähetetty: 02 Kesä 2011 14:06
Kirjoittaja cenote
Immo kirjoitti:
Toiimii jos ei ole venttiili juminut ja jäänyt auki.Silloin ei tuolla alipaine ohjauksen poistamisella ole mitään hyötyä.

Todennäköisesti jos venttili ei toimi on se sillloin juminut eikä näin ollen toimi tuolla alipaineella.
Vedin kumiletkun irti ja tulppasin sen. Auto toimii melko hyvin, mutta jonkin verran se vielä savuttaa.
Vaikuttaako putken tukkiminen alumiininpalalla eri asiaan kuin kumiletkun tukkiminen ruuvilla?

edit Ilmeisesti vaikuttaa siinä tilanteessa jos venttiili on jäänyt auki, joku vois varmistaa olenko oikeassa.

edit2 Kyllä todellakin vaikuttaa, minulla ei vika korjaantunut täysin kun tulppasin kumiletkun pultilla.
Vika korjaantui kuitenkin täysin kun tukin pellinpalalalla putken.
Suosittelen kaikkia käyttämään pellinpalaratkaisua.
Leikkasin limutölkistä palan, onko kellään tietoa kuinka kauan (km) noin ohut pelti kestää käytössä?
Edit. Ei kestänyt limutölkistä leikattu tulppa kuin yhden pidemmän 600km reissun kun jo tuli reikä, eli ei sovellu kuin kokeilemiseen.