Sivu 1/1
Turbon öljykierto
Lähetetty: 19 Helmi 2007 16:54
Kirjoittaja Kessi
Minkäs kokoisesta putkesta porukka on projekteihinsa turbon öljykierron väsänny??
Lähetetty: 19 Helmi 2007 19:50
Kirjoittaja NiceMan
Tuloon riittää 6mm putki jota saattaa joutua kuristamaan.
Poistoon 12mm->
Lähetetty: 19 Helmi 2007 20:37
Kirjoittaja Kessi
NiceMan kirjoitti:Tuloon riittää 6mm putki jota saattaa joutua kuristamaan.
Poistoon 12mm->
Ja puhut ilmeisesti sisähalkaisijasta

...
Lähetetty: 20 Helmi 2007 23:40
Kirjoittaja olafu
Turbon öljytuloa ei passaa mennä kuristamaan.
Jos jotain ongelmia ilmenee, niin vikaa ei kannata peittää, vaan korjata.
Kyllä ne siellä tehtaalla missä se turbo on rakennettu, on sen öljynmenon tehneet sellaiseksi että sille tarjotaan ihan normaalisti öljynpaine, ilman mitään kuristuksia. Laakerivälys määrää sen paljonko öljyä menee ahtimen läpi. Paluun vastapaine, syystä tai toisesta, aiheuttaa sen, että öljyä vuotaa ahtimen pesiin.
Soittakaa hyvät ihmiset vaikka LDS-turboon tms. ja kysykää onko tarpeellista kuristaa normaalin liukulaakeroidun turboahtimen öljyn menoa. Älkää rikkoko kalliita turbojanne huonolla voitelulla.
Kuulalaakeriahtimissa asia poikkeaa hieman, niiden kanssa eritoten kysykää ohjeet vaikka siitä liikkeestä, mistä se ahdinkin on peräisin. Tämä toimii myös liukulaakeriahtimiin.
Lähetetty: 24 Helmi 2007 23:08
Kirjoittaja Monkelo
No turbon ahtimenakseli on tiivistetty hiilitiivisteellä jossa ei ole tiivistyshuulta, joten jos paluupuolelle tulee paine niin öljy menee läpi.
Tiivistyksen tulee kestää aikakovia lämpötiloja, joten stefat ei tule kysymykseen.
Voipi olla myös että kun turbonakseli pyörii 20000kier/min niin hankaava tiivistys ei toimisi muutenkaan.
Lähetetty: 25 Helmi 2007 12:02
Kirjoittaja SuperMajor
Kyllähän se asia niin on, että aika monessa (varsinkin kuulalaakeroidussa) pelissä sitä öljynsyöttövirtausta rajoitetaan jollain konstilla. Jos ei nyt varsinaista kuristinta ole, niin esim ns. banjoliittimet (joissa sisällä 1-4 kpl 1-2 millimetrin reikiä ja ahtaita rakosia) jo toimii melkoisina kuristimina.
Yhdessä projektissa kuulalaakeroituun turboon suositeltiin 0,6 mm kuristinta. Turbo-Escortissani on muistaakseni 1,5 millin reiällä oleva nippa öljynsyöttöletkun päässä.
Letku kuitenkin (kuten edellä mainittiin) saisi olla väh. 6 mm sisähalkaisijaista syöttölinjassa, koska pitkä ohut putki tai letku rajoittaa (varsinkin kylmässä) virtausta huomattavasti enemmän kuin parin millin lyhyt kuristin.