Sivu 1/2
zetec 1.8 ei käynnisty taaskaan
Lähetetty: 15 Helmi 2007 15:22
Kirjoittaja UnDone
no niin.. alkaa pikku hiljaa jo vähän sylettämään tuon vehkeen kanssa..
vasta sain yhden ongelman korjattu ja katsastuksesta läpi, niin eikun taas mennään..
viimeeksi ongelma oli siis starttimoottori joka ihan uuteen vaihdettiin..
tällä kertaa käynnistäessä startti pöyrii kyllä, mutta itse kone ei sano mitään.. ei edes yritä.. ei höröhdä eikä mitään..
olisiko bensan syötöt katkenneet jostain syystä??
Eilen auto kävi hieman penkan puolella ja otti siitä täräystä, mikä olisi voinut laukaista turvakytkimen.. kuitenkin tapahtumapaikalta auto tuli kiltisti kotiin saakka eli sellaisen puolentoista kilometrin matkan. Tänään olisi ollut kaupungille lähtö ja ei prkl...
Tarkistin kyllä kytkimenkin (kuskin puolella punainen nutikka) ja se on alhaalla..
Onko tuossa vehkeessä siis muita kytkimiä yms. mikä voisi pistää syötöille stopin?? vai mikä ihme voi olla vikana..

Lähetetty: 15 Helmi 2007 15:55
Kirjoittaja TeRoK
suriseeko bensapumppu kun laitat virrat päälle???
Lähetetty: 15 Helmi 2007 15:55
Kirjoittaja Regu
Katteleppas ettei kampiakselin asentotunnistin ole ottanut itseensä ja ko. osan löydät moottorin ja lootan liitos kohdan tietämiltä koneen etupuolella
Lähetetty: 15 Helmi 2007 16:06
Kirjoittaja UnDone
huh.. todella nopeaa palvelua
kuhan tossa kohta tulee kaveri paikalle niin ruvetaan tarkemmin asiaa kattelemaan.. on yksinään hieman hankalaa..
ja "Katteleppas ettei kampiakselin asentotunnistin ole ottanut itseensä ja ko. osan löydät moottorin ja lootan liitos kohdan tietämiltä koneen etupuolella"
minkähän lootan?
Lähetetty: 15 Helmi 2007 16:38
Kirjoittaja Artisokka
Vaihdelaatikko?
Lähetetty: 15 Helmi 2007 18:28
Kirjoittaja Krisse
http://www.76s.net/mk3-06/gfx/01120061216.jpg
Anturi on tuossa kuvassa keskikohdasta rahtusen ylöspäin.
Lähetetty: 15 Helmi 2007 18:57
Kirjoittaja UnDone
kiitos vaan tuosta tiedosta.. huomenna pitää kokeilla tuotakin..
jenkki foorumien innoittamana tutkin jo käynnistämistä ilman MAFia ja siten että nollasin ECUn.. ei mitään vaikutusta..
pitää kokeilla vetämälläkin käyntiin.. tuskin se auttaa kun tuntuu ettei bensaa tule..
niin ja bensa pumpusta en osaa oikein sanoa kun tuo startti pitää sen verran ääntä kun yrittää käynnistää..
no.. harjoitukset jatkuu huomenn
Lähetetty: 15 Helmi 2007 19:14
Kirjoittaja janzamar
Ei tarvi kun laittaa virrat päälle ja kuunnella surahtaako se pumppu..
startin alta ei varmasti kuulukkaan mitään.
Lähetetty: 15 Helmi 2007 22:38
Kirjoittaja UnDone
ei kai.. on tuo ennenkin hinattu/työnnetty käyntiin..
ja ohjekirjassa on ihan toimintaohjeet hinauskäynnistystä varten..
Lähetetty: 15 Helmi 2007 23:39
Kirjoittaja koha
Ennenkin on reilu kymmenvuotiaissa voorteissa bensapumpun turvakytkin ruvennu temppuilemaan laukeamisen jälkeen... Vaikka nappi olisi pohjassa niin kytkin laukesi Sierrassa muutaman kerran ja tietenkin varsin kiusallisissa paikoissa

Kiva seistä liikennevaloissa pää takakontissa vartin verran tai sitten mäkkärin drive-in jonossa.. Kantsii kuunnella tosiaan kuuluukko noin sekunnin surahdus takaa kun vääntää sytytysvirrat päälle, jos kuuluu niin kytkin lienee ok, bugi jossain muualla
Lähetetty: 16 Helmi 2007 00:00
Kirjoittaja SG_Esco
Tekipä esco mullekin elokuussa ja joulukuussa saman tempun: lupas, muttei bensapumppu inahtanukaa. Sulakeboxin juotokset oli vikana. Kämppä haisi jouluna viikon tinalle ja vanhalle kuparilevylle, mutta sainpa toimiin.
Lähetetty: 16 Helmi 2007 13:33
Kirjoittaja UnDone
No niin.. käytiin autoa taas tutkimassa..
Bensapumppu pitää ääntä hetken aikaa kun virrat laittaa päälle..
Kun autoa yrittää käynnistää tulee bensaletkuihin painetta. Tämän totesimme ihan ilmausruuvin kautta.. ensin paineet pois, kokeilu käynnistys, ja taas oli painetta..
Eli vika ei kuitenkaan voi olla bensapumpun puolella..
Inertia kytkinkin kokeiltiin, ja se toimii.. Huvikseen laukaisimme sen niin silloin tuo bensapumpun pitämä ääni loppuu (luonnollisesti).
Releet ja sulakkeet vielä tutkittiin läpi, joten siellä ei vikaa ole..
Tuota kampiakselin asentotunnistinta en vieläkään keksinyt että missä se on.. tai mistä sen yleensäkkään näkee toimiiko se..??
Juodaan välillä kahvit ja kokeillaan sitten nykäistä käyntiin..
Lähetetty: 16 Helmi 2007 14:04
Kirjoittaja Regu
No katsoppas tuota linkin kuvaa siinä näkyy ylhäällä pakosarjan alapää

jos nyt olis helpompi hahmottaa ja keskellä kuvaa näyy liitin joka on kiinni ko. anturissa.
Katso ainakin aluksi että on piuhat ja liitin kunnossa mittaamallakin selviää onko hengissä arvoista en osaa sanoa.
Lähetetty: 16 Helmi 2007 15:07
Kirjoittaja UnDone
edelleenkään emme anturiin päässeet käsiksi.. sen verran tavaraa edessä..
auto on kuitenkin nyt käynnissä.. vetämällä lähti aika helpostikkin..
saattoi olla niin että akku oli vaan päässyt tyhjenemään juuri pahimmoilleen, ettei jaksanut käynnistää
antaa sen nyt tuossa käydä jonkin aikaa ja kokeilee sitten vielä uudelleen..
Lähetetty: 16 Helmi 2007 15:45
Kirjoittaja UnDone
ei v#ttu se ole siitäkään.. ei lähde vaikka puolisen tuntia sai ladata..
solenoidi pyörii.. et onko se nyt sitten mahdollista että ihan uusi starttimoottori on p#skana... kai noilla nyt sentään jonkinlainen takuu löytyy..
vasaralla taas yritettiin sitä hakata mutta ei vaikutusta.. että jos ite moottori olis jumissa..
ei ole todellista tällänen..
pakko lähtee välillä töihin...
Lähetetty: 16 Helmi 2007 16:16
Kirjoittaja GeeTee-
Ettei oo akulta mikään pikkupiuha irti tms? luulis sen startista lähtevän jos hyvin pyörittää.. Tuleeko kipinä startates? Virtalukon pohja vois olla kans yks vaihtoehto.
Lähetetty: 16 Helmi 2007 18:27
Kirjoittaja TeRoK
Ei se välttämättä riitä jos tyhäjkäynnilla annat puol tuntia käydä.
Ja voihan se akku olla tosiaan finaalissa jolloin ei ota virtaa vastaan.
Latausjännite kannattaa ja mittailla.
Lähetetty: 16 Helmi 2007 19:05
Kirjoittaja Volmari
joku joskus höpisi et jos haluaa akun ladata tyhjästä täyteen niin siinä menis tyhjäkäynnillä pitkälti yli tunti (niin oletetaan että akku on täysin kunnossa ja vastaanottavassa tilassa).
Lähetetty: 18 Helmi 2007 00:41
Kirjoittaja Monteonisti
Kampuran anturissa tuskin vikaa jos kerta kävi pihalle ajaessasi. Yks mahdollisuus on jumittuneet venat ja toinen sulakeboxi! 8)
Lähetetty: 18 Helmi 2007 19:10
Kirjoittaja zw
[[Tekipä esco mullekin elokuussa ja joulukuussa saman tempun: lupas, muttei bensapumppu inahtanukaa. Sulakeboxin juotokset oli vikana.]]
Kävi saman tapainen. Startti pyöritti mutta ei käynnistynyt, edes mäkilähdöllä. Pumppu kyllä toimi. Välillä vika katosi ja välillä, yleensä kun olit hevonkuusessa, vika palasi. Loppujen lopuksi ei startti pyörinyt enää ollenkaan, ainoastaan sulakerasiasta kuului releitten pärätys.
Viaksi paljastui murtunut tinaus piirilevyssä.
Jos ei kaikkien testien jälkeen vikaa löydy, ehdotan, että sulakerasia käteen ja suurennuslasilla tinauksia tarkkailemaan.
Siinähän on kaksi piirilevyä päällekkäin ja paskalla tuurilla huono tinaus on juuri näkymättömällä puolella.
Toivottavasti sinulla käy yhtä hyvä tuuri kuin minullakin.
(fordistilla ei ole hyvää tuuria, on vain vähemmän huonoa tuuria..

)
Lähetetty: 18 Helmi 2007 20:12
Kirjoittaja UnDone
kyllä kyse näyttäisi kuitenkin olevan siitä että uuden karhea starttimoottori on sökönä...
Huomenna pitää ottaa firmaan yhteyttä jolta moottori hommattiin ja sanoa muutama sivistyssana.. onneksi osalla on vuoden takuu...
Tutun huoltamoyrittäjän kanssa asiasta oli puhetta ja ei kuulemma ole ensimmäinen (ja tuskin viimeinenkään) kerta kun ko. firman osat leviää heti kättelyssä..
Nimeä en nyt julkista, ainakaan ennenkuin varmistuu täysin että kyse on viallisesta osasta..
Lähetetty: 18 Helmi 2007 20:50
Kirjoittaja TeRoK
Miten starttimoottori voi tohon vikaan vaikuttaa? jos se kerran pyörittää niin se tekee mitä sen kuuluukin.
Lähetetty: 18 Helmi 2007 21:00
Kirjoittaja UnDone
siis asia nyt oli kuitenkin niin että vain solenoidi pyörii...
tyhmänä alussa muuta taisin väittää..

ei tullut mieleenkään että ihan uudessa, vasta vaihdetussa osassa olisi jotain vikaa...
Lähetetty: 20 Helmi 2007 20:20
Kirjoittaja Monkelo
Se solenoidi pyöri minnekkään se on sähkömagneetti 12v, joka kytkee startin pyöritysvirran päälle.
Samalla kun pyöritysvirta kytkeytyy niin bendixillä kytketään hammasveto vauhtipyörän hammaskehälle.

Lähetetty: 20 Helmi 2007 21:27
Kirjoittaja UnDone
"Se solenoidi pyöri minnekkään se on sähkömagneetti 12v, joka kytkee startin pyöritysvirran päälle. "
aivan totta.. en muuten asiaa ajatellut kun "viisaammat" näin väittivät..
eli moottori sitten pyörii koska pyörimisen ääni kuuluu.. mitään ei tosin tapahdu... eli p#skana on öö.. jotain..