zetec 1.8 ei käynnisty taaskaan

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
UnDone
Viestit: 35
Liittynyt: 05 Helmi 2005 18:18

zetec 1.8 ei käynnisty taaskaan

Viesti Kirjoittaja UnDone »

no niin.. alkaa pikku hiljaa jo vähän sylettämään tuon vehkeen kanssa..
vasta sain yhden ongelman korjattu ja katsastuksesta läpi, niin eikun taas mennään.. :evil:
viimeeksi ongelma oli siis starttimoottori joka ihan uuteen vaihdettiin..

tällä kertaa käynnistäessä startti pöyrii kyllä, mutta itse kone ei sano mitään.. ei edes yritä.. ei höröhdä eikä mitään..
olisiko bensan syötöt katkenneet jostain syystä??

Eilen auto kävi hieman penkan puolella ja otti siitä täräystä, mikä olisi voinut laukaista turvakytkimen.. kuitenkin tapahtumapaikalta auto tuli kiltisti kotiin saakka eli sellaisen puolentoista kilometrin matkan. Tänään olisi ollut kaupungille lähtö ja ei prkl...
Tarkistin kyllä kytkimenkin (kuskin puolella punainen nutikka) ja se on alhaalla..

Onko tuossa vehkeessä siis muita kytkimiä yms. mikä voisi pistää syötöille stopin?? vai mikä ihme voi olla vikana..

:?:
Escort 1.8i 16V Zetec CLX -93
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

suriseeko bensapumppu kun laitat virrat päälle???
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

Katteleppas ettei kampiakselin asentotunnistin ole ottanut itseensä ja ko. osan löydät moottorin ja lootan liitos kohdan tietämiltä koneen etupuolella
Escort 1.8 sport -97
UnDone
Viestit: 35
Liittynyt: 05 Helmi 2005 18:18

Viesti Kirjoittaja UnDone »

huh.. todella nopeaa palvelua :)

kuhan tossa kohta tulee kaveri paikalle niin ruvetaan tarkemmin asiaa kattelemaan.. on yksinään hieman hankalaa..

ja "Katteleppas ettei kampiakselin asentotunnistin ole ottanut itseensä ja ko. osan löydät moottorin ja lootan liitos kohdan tietämiltä koneen etupuolella"

minkähän lootan?
Escort 1.8i 16V Zetec CLX -93
Artisokka
Viestit: 73
Liittynyt: 04 Joulu 2006 18:18
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Artisokka »

Vaihdelaatikko?
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse »

http://www.76s.net/mk3-06/gfx/01120061216.jpg

Anturi on tuossa kuvassa keskikohdasta rahtusen ylöspäin.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
UnDone
Viestit: 35
Liittynyt: 05 Helmi 2005 18:18

Viesti Kirjoittaja UnDone »

kiitos vaan tuosta tiedosta.. huomenna pitää kokeilla tuotakin..
jenkki foorumien innoittamana tutkin jo käynnistämistä ilman MAFia ja siten että nollasin ECUn.. ei mitään vaikutusta..

pitää kokeilla vetämälläkin käyntiin.. tuskin se auttaa kun tuntuu ettei bensaa tule..

niin ja bensa pumpusta en osaa oikein sanoa kun tuo startti pitää sen verran ääntä kun yrittää käynnistää..

no.. harjoitukset jatkuu huomenn
Escort 1.8i 16V Zetec CLX -93
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Ei tarvi kun laittaa virrat päälle ja kuunnella surahtaako se pumppu..
startin alta ei varmasti kuulukkaan mitään.
ei sieltä mitään junia t...
UnDone
Viestit: 35
Liittynyt: 05 Helmi 2005 18:18

Viesti Kirjoittaja UnDone »

ei kai.. on tuo ennenkin hinattu/työnnetty käyntiin..
ja ohjekirjassa on ihan toimintaohjeet hinauskäynnistystä varten..
Escort 1.8i 16V Zetec CLX -93
koha
Viestit: 15
Liittynyt: 30 Elo 2006 13:21

Viesti Kirjoittaja koha »

Ennenkin on reilu kymmenvuotiaissa voorteissa bensapumpun turvakytkin ruvennu temppuilemaan laukeamisen jälkeen... Vaikka nappi olisi pohjassa niin kytkin laukesi Sierrassa muutaman kerran ja tietenkin varsin kiusallisissa paikoissa :oops: Kiva seistä liikennevaloissa pää takakontissa vartin verran tai sitten mäkkärin drive-in jonossa.. Kantsii kuunnella tosiaan kuuluukko noin sekunnin surahdus takaa kun vääntää sytytysvirrat päälle, jos kuuluu niin kytkin lienee ok, bugi jossain muualla
välikoppaeskoo oon kokeillu
-91 tokkisierra oli (nyyh)
-90 tokkisierra myyty
-97 farkkumondeo myyty
-02 farkkumondeo myyty
-11 joku ihan muu
-kesälelut: 410kg/39hp, 815kg/180hp, 1100kg/260hp, 1600kg/300hp
SG_Esco
Viestit: 11
Liittynyt: 23 Tammi 2006 23:50

Viesti Kirjoittaja SG_Esco »

Tekipä esco mullekin elokuussa ja joulukuussa saman tempun: lupas, muttei bensapumppu inahtanukaa. Sulakeboxin juotokset oli vikana. Kämppä haisi jouluna viikon tinalle ja vanhalle kuparilevylle, mutta sainpa toimiin.
UnDone
Viestit: 35
Liittynyt: 05 Helmi 2005 18:18

Viesti Kirjoittaja UnDone »

No niin.. käytiin autoa taas tutkimassa..

Bensapumppu pitää ääntä hetken aikaa kun virrat laittaa päälle..

Kun autoa yrittää käynnistää tulee bensaletkuihin painetta. Tämän totesimme ihan ilmausruuvin kautta.. ensin paineet pois, kokeilu käynnistys, ja taas oli painetta..
Eli vika ei kuitenkaan voi olla bensapumpun puolella..

Inertia kytkinkin kokeiltiin, ja se toimii.. Huvikseen laukaisimme sen niin silloin tuo bensapumpun pitämä ääni loppuu (luonnollisesti).

Releet ja sulakkeet vielä tutkittiin läpi, joten siellä ei vikaa ole..

Tuota kampiakselin asentotunnistinta en vieläkään keksinyt että missä se on.. tai mistä sen yleensäkkään näkee toimiiko se..??

Juodaan välillä kahvit ja kokeillaan sitten nykäistä käyntiin..
Escort 1.8i 16V Zetec CLX -93
Avatar
Regu
Viestit: 682
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:56
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Regu »

No katsoppas tuota linkin kuvaa siinä näkyy ylhäällä pakosarjan alapää ;) jos nyt olis helpompi hahmottaa ja keskellä kuvaa näyy liitin joka on kiinni ko. anturissa.
Katso ainakin aluksi että on piuhat ja liitin kunnossa mittaamallakin selviää onko hengissä arvoista en osaa sanoa.
Escort 1.8 sport -97
UnDone
Viestit: 35
Liittynyt: 05 Helmi 2005 18:18

Viesti Kirjoittaja UnDone »

edelleenkään emme anturiin päässeet käsiksi.. sen verran tavaraa edessä..
auto on kuitenkin nyt käynnissä.. vetämällä lähti aika helpostikkin..
saattoi olla niin että akku oli vaan päässyt tyhjenemään juuri pahimmoilleen, ettei jaksanut käynnistää :oops:

antaa sen nyt tuossa käydä jonkin aikaa ja kokeilee sitten vielä uudelleen..
Escort 1.8i 16V Zetec CLX -93
UnDone
Viestit: 35
Liittynyt: 05 Helmi 2005 18:18

Viesti Kirjoittaja UnDone »

ei v#ttu se ole siitäkään.. ei lähde vaikka puolisen tuntia sai ladata..
solenoidi pyörii.. et onko se nyt sitten mahdollista että ihan uusi starttimoottori on p#skana... kai noilla nyt sentään jonkinlainen takuu löytyy..

vasaralla taas yritettiin sitä hakata mutta ei vaikutusta.. että jos ite moottori olis jumissa..
ei ole todellista tällänen..

pakko lähtee välillä töihin...
Escort 1.8i 16V Zetec CLX -93
GeeTee-
Viestit: 1412
Liittynyt: 03 Kesä 2006 02:41

Viesti Kirjoittaja GeeTee- »

Ettei oo akulta mikään pikkupiuha irti tms? luulis sen startista lähtevän jos hyvin pyörittää.. Tuleeko kipinä startates? Virtalukon pohja vois olla kans yks vaihtoehto.
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Ei se välttämättä riitä jos tyhäjkäynnilla annat puol tuntia käydä.
Ja voihan se akku olla tosiaan finaalissa jolloin ei ota virtaa vastaan.
Latausjännite kannattaa ja mittailla.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
Volmari
Moderaattori
Viestit: 837
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:48
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Volmari »

joku joskus höpisi et jos haluaa akun ladata tyhjästä täyteen niin siinä menis tyhjäkäynnillä pitkälti yli tunti (niin oletetaan että akku on täysin kunnossa ja vastaanottavassa tilassa).
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Monteonisti
Viestit: 3129
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45

Viesti Kirjoittaja Monteonisti »

Kampuran anturissa tuskin vikaa jos kerta kävi pihalle ajaessasi. Yks mahdollisuus on jumittuneet venat ja toinen sulakeboxi! 8)
zw
Viestit: 6
Liittynyt: 04 Heinä 2006 21:05

Viesti Kirjoittaja zw »

[[Tekipä esco mullekin elokuussa ja joulukuussa saman tempun: lupas, muttei bensapumppu inahtanukaa. Sulakeboxin juotokset oli vikana.]]

Kävi saman tapainen. Startti pyöritti mutta ei käynnistynyt, edes mäkilähdöllä. Pumppu kyllä toimi. Välillä vika katosi ja välillä, yleensä kun olit hevonkuusessa, vika palasi. Loppujen lopuksi ei startti pyörinyt enää ollenkaan, ainoastaan sulakerasiasta kuului releitten pärätys.
Viaksi paljastui murtunut tinaus piirilevyssä.
Jos ei kaikkien testien jälkeen vikaa löydy, ehdotan, että sulakerasia käteen ja suurennuslasilla tinauksia tarkkailemaan.
Siinähän on kaksi piirilevyä päällekkäin ja paskalla tuurilla huono tinaus on juuri näkymättömällä puolella.
Toivottavasti sinulla käy yhtä hyvä tuuri kuin minullakin.

(fordistilla ei ole hyvää tuuria, on vain vähemmän huonoa tuuria.. :P )
UnDone
Viestit: 35
Liittynyt: 05 Helmi 2005 18:18

Viesti Kirjoittaja UnDone »

kyllä kyse näyttäisi kuitenkin olevan siitä että uuden karhea starttimoottori on sökönä...

Huomenna pitää ottaa firmaan yhteyttä jolta moottori hommattiin ja sanoa muutama sivistyssana.. onneksi osalla on vuoden takuu...

Tutun huoltamoyrittäjän kanssa asiasta oli puhetta ja ei kuulemma ole ensimmäinen (ja tuskin viimeinenkään) kerta kun ko. firman osat leviää heti kättelyssä..

Nimeä en nyt julkista, ainakaan ennenkuin varmistuu täysin että kyse on viallisesta osasta..
Escort 1.8i 16V Zetec CLX -93
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Miten starttimoottori voi tohon vikaan vaikuttaa? jos se kerran pyörittää niin se tekee mitä sen kuuluukin.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
UnDone
Viestit: 35
Liittynyt: 05 Helmi 2005 18:18

Viesti Kirjoittaja UnDone »

siis asia nyt oli kuitenkin niin että vain solenoidi pyörii...
tyhmänä alussa muuta taisin väittää.. :oops:
ei tullut mieleenkään että ihan uudessa, vasta vaihdetussa osassa olisi jotain vikaa...
Escort 1.8i 16V Zetec CLX -93
Monkelo
Viestit: 244
Liittynyt: 12 Marras 2005 13:10
Paikkakunta: S-järvi

Viesti Kirjoittaja Monkelo »

Se solenoidi pyöri minnekkään se on sähkömagneetti 12v, joka kytkee startin pyöritysvirran päälle.

Samalla kun pyöritysvirta kytkeytyy niin bendixillä kytketään hammasveto vauhtipyörän hammaskehälle.

:shock: :shock: :shock:
Fix Or Repair Daily
UnDone
Viestit: 35
Liittynyt: 05 Helmi 2005 18:18

Viesti Kirjoittaja UnDone »

"Se solenoidi pyöri minnekkään se on sähkömagneetti 12v, joka kytkee startin pyöritysvirran päälle. "
aivan totta.. en muuten asiaa ajatellut kun "viisaammat" näin väittivät..
eli moottori sitten pyörii koska pyörimisen ääni kuuluu.. mitään ei tosin tapahdu... eli p#skana on öö.. jotain..
Escort 1.8i 16V Zetec CLX -93
Vastaa Viestiin