Käsijarruko laahaa Mondeossa?
Käsijarruko laahaa Mondeossa?
Kun auto on seissyt vaikka päivän verran käsijarru päällä, paukahtavat jarrut hieman liikkeelle lähtiessä. Eli selvästi ovat jumissa ja napsahtavat auki. Tämän jälkeen kun painaa jarrua, niin hetken aikaa kuulu melkoista rahinaa, ja muutaman jarrutuksen jälkeen ääni häviää. Lisäksi alkumetreillä kuuluu rahinaa, kun pyörät pyörivät. Aivan kuin jarrukengät laahaisivat.
Onko kyseessä jarrupalojen normi kuluminen vai johtuuko jostain muusta?
Onko kyseessä jarrupalojen normi kuluminen vai johtuuko jostain muusta?
riippuu siitä mitä osaa mut satulat irti ja todella hyvä pusaus, eli liukutapit ja satulat buunailet silleen et ei jumi eli esim se väli missä palat elää ni silleen puhtaaks et ei tahmaa ja tosta rikkoutumisesta ni kyllähän se aina kuluttaa enemän niitä takajarruja.tuomko kirjoitti:Juu on viiminen. 2002 on vuosimalli. Mitä asialle pitää tehdä? Ja mitä kaikkea toi rikkoo aikojen saatossa?
Sit voit tarkastaa ennen remonttia et nostat takapään ilmaan ja renkaan pois ni ihan käsin painat tuota käsijarrun vipua (on sit aika jäykkä) eli sitä mihin käsijarru vaijjeri tulee, jos sen painamisen jälkeen jää pohjaan ni sillon on tod näkösesti hommattava uudet satulat.
nii ja sit vielä noi satuloiden männät pitää painaa sisään kiertämällä ja toisella puolella(en muista kummalla) on vasenkätinen kierre
toivottavasti sait jotain selvää...pe ilta ja pari kebua täs ryystäny

takajarrut
omassa MK2 mallissa tuli nyt talven alussa (jota pysty sanomaan tlaveks pari päivää) paukahti kanssa jarrut lähtiessä. Ei siinä muuta kuin rummut auki ja herkistelyä ja puhdistusta. Niin loppuise paukahtelu. Samalla pieni pintojen hionta.
Re: takajarrut
niin, sulla tais olla rumpujarrut takana? mk3 taitaa olla levyt.Mondi kirjoitti:omassa MK2 mallissa tuli nyt talven alussa (jota pysty sanomaan tlaveks pari päivää) paukahti kanssa jarrut lähtiessä. Ei siinä muuta kuin rummut auki ja herkistelyä ja puhdistusta. Niin loppuise paukahtelu. Samalla pieni pintojen hionta.
2.9i
Feel The Difference.
Feel The Difference.
joo..mk2 mallissa on levyllisiä että rummullisia.
Mk3..kannattaa ottaa palat poikke ja herkistellä se jarrumäntä samalla kattoo ettei oo kiviä satuloiden välissä. Pääsetkö auton alle kattomaan ettei vaijereiden ulkosuojassa ole vaurioita, ettei vesi pääse siitä sisään ja jäädy pakkasella. Joskus tekee niin, että kun kovalla pakkasella jarrut lämpimät ja iskee käkkärin parkkiin niin saattaa jäähtyessään kyllä jumittuakin hetkellisesti.
Mutta toi puhistus ja herkistys auttaa yleinsä myös levyjarruihin
Mk3..kannattaa ottaa palat poikke ja herkistellä se jarrumäntä samalla kattoo ettei oo kiviä satuloiden välissä. Pääsetkö auton alle kattomaan ettei vaijereiden ulkosuojassa ole vaurioita, ettei vesi pääse siitä sisään ja jäädy pakkasella. Joskus tekee niin, että kun kovalla pakkasella jarrut lämpimät ja iskee käkkärin parkkiin niin saattaa jäähtyessään kyllä jumittuakin hetkellisesti.
Mutta toi puhistus ja herkistys auttaa yleinsä myös levyjarruihin
Omassa -01 Mondeossa huomasin jarrun laahaavan koeajossa ja ystävällinen Toyota-liike lupasi laittaa jarrut kuntoon kaupanpäällisiksi. Joutuivat vaihtamaan käsijarruvaijerit ja putsasivat/herkistivät satulat takaa. Silti jarrut hiemat paukahtavat aamulla liikkeelle lähdettäessä, joten sikäli normaalia Mondeossa. Ja muissakin autoissa (esim. edellisessä Astrassa), kun kelit on märkiä. Oli talvi tai ei, niin käsijarrua kannattaa käyttää nykyautoissa säännöllisesti, näin ne pysyy paremmin toiminnassa. Myös ajaessa kannattaa jarrutella säännölisesti muuta liikennettä vaarantamatta ihan täpöllä, näin jarrut pysyy kunnossa.
No mitään suoranaista mahdollisuutta siihen ei ole, mutta eiköhän se jossain kohtaa järjesty. Täytyy ajossa koittaa vähän nyppiä käsijarrusta ja muutenkin jarrutella vähän voimakkaammin jos sieltä sitten lähtisi ylimääräiset möhnät pois.Mondi kirjoitti:
Mk3..kannattaa ottaa palat poikke ja herkistellä se jarrumäntä samalla kattoo ettei oo kiviä satuloiden välissä. Pääsetkö auton alle kattomaan ettei vaijereiden ulkosuojassa ole vaurioita, ettei vesi pääse siitä sisään ja jäädy pakkasella.
Mondeo 2.5 V6 Wagon -02
Omassa 03 mondeossa myös käsijarrun käytön jälkeen toinen takajarru jää laahaamaan. Jos käppäriä ei käytä niin ei laahusta, mutta heti kun vetää käppäristä niin jarru jää laahaamaan.
Pitää vapauttaa käsin -> rengas irti ja vetää käsijarruvaijerin päästä.
Kiinnostaa myös tuo syy, että onko vaijeri jumissa vai onko satulan puolella joku jumissa. Ei kait se ite jarrumäntä ole jumissa, koska normaali jarrua käytettäessä jumia ei tule?
Ite veikkaisin vaijeria tai jotain vaijerin ja männän välissä...?
Pitää vapauttaa käsin -> rengas irti ja vetää käsijarruvaijerin päästä.
Kiinnostaa myös tuo syy, että onko vaijeri jumissa vai onko satulan puolella joku jumissa. Ei kait se ite jarrumäntä ole jumissa, koska normaali jarrua käytettäessä jumia ei tule?
Ite veikkaisin vaijeria tai jotain vaijerin ja männän välissä...?
Fiesta 1.3 -93
Sain ainakin toistaiseksi jarrun kuntoon pelkällä WD40 suihkeella, jota suihkuttelin käsijarruvaijerin sisään. Eli vaijeri vaan oli hieman jumissa.
Mielestäni tuossa mk3 mondeon käsijarrumekanismissä on kyllä suunnitteluvirhe; jousi, jonka pitäisi palauttaa käsijarru mekanismi lepoasentoon ei ole optimiasennossa ja jousen vetovoima ei näin ollen ole parhaimmillaan. Tämän pystyi helposti toteamaan kun "jumiutuneen" käsijarrun sai helposti palautettua käsin vetämällä vaijerin päästä taaksepäin eli jousivoima on aivan liian heikko, jos ilmenee vähänkään lisääntynyttä kitkaa mekanismissa.
Jos vielä käsijarru jumittaa, niin aion siirtää palautinjousen toisen pään kiinnityksen parempaan paikkaan eli poraan vaan noin 3mm reiän toiseen kohtaan, niin jousi vetää paremmin vaijerin takaisin.
Nämä nykyajan autot on tehty vaan keskieuroopan asfalteille, eikä pohjolan suola/kurateille.
Mielestäni tuossa mk3 mondeon käsijarrumekanismissä on kyllä suunnitteluvirhe; jousi, jonka pitäisi palauttaa käsijarru mekanismi lepoasentoon ei ole optimiasennossa ja jousen vetovoima ei näin ollen ole parhaimmillaan. Tämän pystyi helposti toteamaan kun "jumiutuneen" käsijarrun sai helposti palautettua käsin vetämällä vaijerin päästä taaksepäin eli jousivoima on aivan liian heikko, jos ilmenee vähänkään lisääntynyttä kitkaa mekanismissa.
Jos vielä käsijarru jumittaa, niin aion siirtää palautinjousen toisen pään kiinnityksen parempaan paikkaan eli poraan vaan noin 3mm reiän toiseen kohtaan, niin jousi vetää paremmin vaijerin takaisin.
Nämä nykyajan autot on tehty vaan keskieuroopan asfalteille, eikä pohjolan suola/kurateille.
Fiesta 1.3 -93
Joutui lisäämään työntävän jousen lisäämään käsijarrun palautusvoimaa satulassa. Katotaan kauanko jaksaa
Seuraavaksi varmaan joutuu avaamaan ja putsaamaan satulan ihan oikeesti
No pian pitää muutenkin vaihtaa jarrupalat niin ehkä sitten vois samalla vähän putsailla. Jossainhan siihen satulan purkamiseen/putsaamiseen/kokoamiseen oli oikeen kuvalliset ohjeet.

Seuraavaksi varmaan joutuu avaamaan ja putsaamaan satulan ihan oikeesti

Fiesta 1.3 -93
satula vaihtoon
Luultavammin joutuu vaihtamaan satulan, jos jumittaa. Hinta parinsadan ecun kieppeillä plus työ.
En usko lisäjousivirityksiin - ainakaan jos aikoo pitää kauemmin.
En usko lisäjousivirityksiin - ainakaan jos aikoo pitää kauemmin.
Re: satula vaihtoon
Jep, kokeilin hiekalla käsijarrutusta ja jumittavan puolen jarru ei ota kunnolla. Eli viallinen satula ei jarruta eikä palauta kunnolla käsijarrun osalta. Käyttöjarrut pelaa niin kuin pitääkin, kai.jarri kirjoitti:Luultavammin joutuu vaihtamaan satulan, jos jumittaa. Hinta parinsadan ecun kieppeillä plus työ.
En usko lisäjousivirityksiin - ainakaan jos aikoo pitää kauemmin.
Noh, kokeilen ensin sitä avaamista ja putsausta. Haasteena on se viisikulmainen pultti

Fiesta 1.3 -93
Kiitos vinkistä, siis kahvaa nykimään
Ihan sivukommenttina vaan että vaihdoin just jarrulevyt ja palat -93 Fiestaan, joka on ennen meille tuloa seissyt ehkä vouden liikkeen pihassa. Jarrusatulat ja jarrulevyt oli ihan törkeessä ruosteessa (ainahan levyjen reunoilla on ruostetta, muttä näissä oli kauttaaltan rusteen tekemiä kraatereita) ja hirvee homma irrotella kaikki osat. Auto on kuitenkin koriltaan hyvä. Romikselta haettu satulan runkokin oli paljon vähemmän ruosteessa kuin alkup. Se piti uusia koska yhdet jengat siitä alkuperäisestä jäi pulttiin kiinni kun otti pulttia auki
Ja kyllä on niinku eri auto uusilla levyillä 8)
Opetus: osta auto mielummin ajosta kuin pihasta seisomasta, tai varaudu ainakin erittäin ruostuneisiin osiin.

Ihan sivukommenttina vaan että vaihdoin just jarrulevyt ja palat -93 Fiestaan, joka on ennen meille tuloa seissyt ehkä vouden liikkeen pihassa. Jarrusatulat ja jarrulevyt oli ihan törkeessä ruosteessa (ainahan levyjen reunoilla on ruostetta, muttä näissä oli kauttaaltan rusteen tekemiä kraatereita) ja hirvee homma irrotella kaikki osat. Auto on kuitenkin koriltaan hyvä. Romikselta haettu satulan runkokin oli paljon vähemmän ruosteessa kuin alkup. Se piti uusia koska yhdet jengat siitä alkuperäisestä jäi pulttiin kiinni kun otti pulttia auki

Ja kyllä on niinku eri auto uusilla levyillä 8)
Opetus: osta auto mielummin ajosta kuin pihasta seisomasta, tai varaudu ainakin erittäin ruostuneisiin osiin.
Fiesta 1.3 -93
Uusi kahva!
Täällä 112tkm ajettu 02-Wagon. Varasin ajan takajarruremonttiin. Huoltoliikkeen ajanvaraaja kertoi että todennäköisin syy tuohon Mondeon takajarrujen laahaamiseen on käsijarru. Ehdotti uuden käsijarrukahvan (!) ja vaijereiden laittamista. Rakennetta on kuulemma muutettu sitten vuoden 2002 ja näin takajarrujen laahauksesta pääsisi eroon ja jarruista tulisi rakenteeltaan 06-vuosimallia vastaava. Onko asia kenellekään täällä tuttu ja kannattaako kyseinen operaatio tehdä? Kahva maksaa 78,30€ ja vaijerit 108,50€. Lisäksi vaihtoon mennenee palat 76,90€ ja levyt 162,40€. Töitä 3,2 tuntia a´70€. Yhteensä siis 650€.
Mondeo 1.8 Trend Wagon ESP -02 (loppusijoitettu 190tkm/10v jälkeen)
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 26 Kesä 2006 00:01
Re: Uusi kahva!
Omassa myös jumitti takajarrut..Merkkihuollossa ehdotettiin heti satulan vaihtoa. Kaveri paikallisessa huoltoaseman huollossa purki koko systeemin ja sai herkisteltyä satulan, varsinainen syy taisi olla kuitenkin jumittava vaijeri ja ehkä myös käsijarrun käyttämättömyys. Sen jälkeen on toiminut hyvin kohta vuoden verran.Moti kirjoitti:Täällä 112tkm ajettu 02-Wagon. Varasin ajan takajarruremonttiin. Huoltoliikkeen ajanvaraaja kertoi että todennäköisin syy tuohon Mondeon takajarrujen laahaamiseen on käsijarru. Ehdotti uuden käsijarrukahvan (!) ja vaijereiden laittamista. Rakennetta on kuulemma muutettu sitten vuoden 2002 ja näin takajarrujen laahauksesta pääsisi eroon ja jarruista tulisi rakenteeltaan 06-vuosimallia vastaava. Onko asia kenellekään täällä tuttu ja kannattaako kyseinen operaatio tehdä? Kahva maksaa 78,30€ ja vaijerit 108,50€. Lisäksi vaihtoon mennenee palat 76,90€ ja levyt 162,40€. Töitä 3,2 tuntia a´70€. Yhteensä siis 650€.
Tämän tapaisen vinkin taisin jo lukeakin tällä foorumilla. Olen opetellut vetämään kässärin päälle kun laitan auton parkkiin.varsinainen syy taisi olla kuitenkin jumittava vaijeri ja ehkä myös käsijarrun käyttämättömyys.
Aika näyttää onko tuosta apua. Use it or lose it! Siis minulla ei ole ongelmia käsijarrun kanssa, vielä

--
Mondeo STW -01
Mondeo STW -01
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45