Scorpio 2.9i -90 Aut, Ei lämpene sisältä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Scorpio-90
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Tammi 2007 14:02

Scorpio 2.9i -90 Aut, Ei lämpene sisältä

Viesti Kirjoittaja Scorpio-90 »

Morjens !
Meidän pihaan muutti viikko sitten otsikon mukainen auto.
On melko hulppeeta kyytiä.........
Yritin haulla etsiä vastausta seuraavaan pulmaan,
Ongelma on siis luultavasti lämppärin kenno, mutta haluaisin vielä vahvistuksen ennen purkuoperaatiota.
Oire: EI pontevaa puhallusta sisätiloihin eikä varsinkaan tuulilasille lähinnä semmoinen lehmän henkäys, lämppärin moottori toimii kaikissa asennoissa.
Ja vaikuttais vähän niinkuin se vähäinenkin ilma mikä tulee sisälle olis aavistuksen kosteeta. Raitisilmasuodatintahan tässä mallissa ei taida olla tai ei sitä ole löytynyt autosta eikä Fordin varaosaluettelosta.

Jäljelle taitaa vaihtoehdoksi jäädä joku mystinen läppävika puhaltimen suuttimissa(vaijeri vai alipaine) TAI lämppärin kenno.

Jos kennon on joku ko. autoon vaihtanut olisin kiitollinen vinkeistä
juss
Viestit: 93
Liittynyt: 27 Kesä 2006 12:15
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja juss »

EI pontevaa puhallusta sisätiloihin eikä varsinkaan tuulilasille lähinnä semmoinen lehmän henkäys, lämppärin moottori toimii kaikissa asennoissa.
Niin mutta ei välttämättä täysillä. Putsaa moottori ja esim. CRC tai WD40 avuksi...konepeltin alta pääset liki
Ja kokeile ilmastoida (ilmakuplat pois) kenno, konepeltin alla apukusin puolella 2 putkea mene kennon...
ilma mikä tulee sisälle olis aavistuksen kosteeta
Onko 1 tai 2 suuntainen nappi ? Jos on 2 niin käytä vain ulkoilma ja varmista että ilmanotto ei ole tukossa.
Jos kennon on joku ko. autoon vaihtanut olisin kiitollinen vinkeistä
Koelauta pois...
Chrysler Grand Voyager 3.3 LE
---
ex
Ford Scorpio 2.9i Ghia RS ATM
Ford Scorpio 2.0i Ghia ATM
Ford Scorpio 2.8i Ghia RS
jate2
Viestit: 68
Liittynyt: 20 Helmi 2006 23:30

Viesti Kirjoittaja jate2 »

Katso ettei ole mikään omatarveasentaja käyny tekemässä patentteja. Etsin vikaa riesassa, kun ei oikein puhaltanu... Joku pässi oli kytkenyt puhaltimen moottorin pyörimään väärin päin.
Sillon ei tienny, itkeä vai nauraa...

Työkalujen osto ja hallussapito pitäisi olla luvanvaraista.
subsidy
Viestit: 19
Liittynyt: 29 Heinä 2006 19:22
Paikkakunta: Kangasala

Scorpion sisälämpötilat

Viesti Kirjoittaja subsidy »

Eiköhän autossa ole alipaineohjauksella toteutettu lämmityslaitteen ohjaus. Hapertunut alipaineletku vaikeuttaa tehokkaasti lämmitysventtiilin toimintaa. Lämmityslaitteen kennossa kiertää kuitenkin koko ajan lämmin vesi, joten epäilen vian olevan raitisilmaventtiilin ohjauksessa/paikalleen juuttumisessa.
mynok
Viestit: 260
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mynok »

jate2 kirjoitti:Katso ettei ole mikään omatarveasentaja käyny tekemässä patentteja. Etsin vikaa riesassa, kun ei oikein puhaltanu... Joku pässi oli kytkenyt puhaltimen moottorin pyörimään väärin päin.
Sillon ei tienny, itkeä vai nauraa...

Työkalujen osto ja hallussapito pitäisi olla luvanvaraista.
jos moottori pyörii kunnon kierroksilla mutta puhallusta ei tule niin minäkin ensimmäisenä lähtisin tutkimaan tuon puhaltimen moottorin pyörimissuuntaa.
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Scorpio-90
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Tammi 2007 14:02

Viesti Kirjoittaja Scorpio-90 »

Kiitoksia vihjeistä ...
Tänään vihdoin pääsee perehtymään aiheseen käytännössä.
Ilmoittelen huomenna jos ja toivottavasti kun jotain selviää
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

...jos puhallusta tulee mutta lämpöä ei vaikka napit olisi kaakossa niin kenno tukossa.
Itselläni uudempi -95 mallinen peli ja siinä oli kenno tukossa.
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Scorpio-90
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Tammi 2007 14:02

Viesti Kirjoittaja Scorpio-90 »

Nonniii......
Nyt on konehuoneen puolelta paikat tongittu ja näyttäis vahvasti
siltä että menee kojelaudan puruksi tämä homma.

Sisätilaan tulee puhallusta ainoastaan sivuikkunoiden kiinteistä suuttimista
siis niistä joissa ei ole säädettäviä vipuja eikä ritilöitä, ja niistäkin ilmaa
tulee paremmin vain silloin kun lämppärin vipu on ala-asennossa eli pitäis puhaltaa jalkoihin.
Kun vivun siirtää "ikkuna" asentoon niin tuntuu kuin puhallus ohjautuisi jonnekin ihan muualle kuin mihin pitäis.
Ikkuna-aennossa jos avaa keskisuuttimet niin ilmaa tulee niistä melko hyvin. Tuulilasiin vaan ei saa puhallusta vaikka mitä tekis ja vaikka vivut olis missä asennossa.

Eikös tämä kaikki viittais jonkunlaiseen läppävikaan laitteistossa??
Ja ainakin termari autosta menee vaihtoon kun ei konekaan oikeen kunnolla lämpene....samallahan se saattaa ruveta sisällekin tyrkkäämään lämpösempää ilmaa.

Lämppärin vivusto on kuitenkin siellä kojelaudan sisällä niin samallahan se varmaan kannattaa purkaa sitten kennokin pois ja tsekata se??

Jos kukaan on koskaan kuullut tai kokenut vastaavaa niin olisin edelleen hyvin kiitollinen vinkeistä, ajatuksista ja vaikka arvauksista........

Onneks ei oo ihan vielä se talvi tullu......
mynok
Viestit: 260
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mynok »

Scorpio-90 kirjoitti:Nonniii......
Nyt on konehuoneen puolelta paikat tongittu ja näyttäis vahvasti
siltä että menee kojelaudan puruksi tämä homma.

Sisätilaan tulee puhallusta ainoastaan sivuikkunoiden kiinteistä suuttimista
siis niistä joissa ei ole säädettäviä vipuja eikä ritilöitä, ja niistäkin ilmaa
tulee paremmin vain silloin kun lämppärin vipu on ala-asennossa eli pitäis puhaltaa jalkoihin.
Kun vivun siirtää "ikkuna" asentoon niin tuntuu kuin puhallus ohjautuisi jonnekin ihan muualle kuin mihin pitäis.
Ikkuna-aennossa jos avaa keskisuuttimet niin ilmaa tulee niistä melko hyvin. Tuulilasiin vaan ei saa puhallusta vaikka mitä tekis ja vaikka vivut olis missä asennossa.

Eikös tämä kaikki viittais jonkunlaiseen läppävikaan laitteistossa??
Ja ainakin termari autosta menee vaihtoon kun ei konekaan oikeen kunnolla lämpene....samallahan se saattaa ruveta sisällekin tyrkkäämään lämpösempää ilmaa.

Lämppärin vivusto on kuitenkin siellä kojelaudan sisällä niin samallahan se varmaan kannattaa purkaa sitten kennokin pois ja tsekata se??

Jos kukaan on koskaan kuullut tai kokenut vastaavaa niin olisin edelleen hyvin kiitollinen vinkeistä, ajatuksista ja vaikka arvauksista........

Onneks ei oo ihan vielä se talvi tullu......
oireet edelleenkin kuulostaa tismalleen samalta kuin minulla kun lämppärin puhallin pyöri väärään suuntaan. eli koita vaihtaa puhaltimen plus ja miinus keskenään vastuksen päältä ennen kuin alat kojelautaa purkamaan mutta tämähän on vain minun mielipide...
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Scorpio-90
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Tammi 2007 14:02

Viesti Kirjoittaja Scorpio-90 »

...tutkailin tota vääripäin pyörimis hommaa
ja näytti siltä että moninapaliitin joka on siinä kotelon päällä
olis ollu koskematon ja väärinpäin sitä moninapaliitintä on vähän hankala laittaa...
Voihan olla että joku olis siitä piuhoja sotkenu...täytyy vielä tarkistaa
juss
Viestit: 93
Liittynyt: 27 Kesä 2006 12:15
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja juss »

tulee paremmin vain silloin kun lämppärin vipu on ala-asennossa eli pitäis puhaltaa jalkoihin.
Ylä-asento-tuulilasi
keski-asento-jalat
ala-asento-ei mihinkään
Ja noi neljä säädettävä ei riipu näistä vivun asetuksista ollenkaan
Chrysler Grand Voyager 3.3 LE
---
ex
Ford Scorpio 2.9i Ghia RS ATM
Ford Scorpio 2.0i Ghia ATM
Ford Scorpio 2.8i Ghia RS
mynok
Viestit: 260
Liittynyt: 04 Helmi 2005 11:25
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mynok »

Scorpio-90 kirjoitti:...tutkailin tota vääripäin pyörimis hommaa
ja näytti siltä että moninapaliitin joka on siinä kotelon päällä
olis ollu koskematon ja väärinpäin sitä moninapaliitintä on vähän hankala laittaa...
Voihan olla että joku olis siitä piuhoja sotkenu...täytyy vielä tarkistaa
moninapaliitin tulee kabiinista puhaltimen kytkimestä. minä puhunkin niistä kahdesta piuhasta jotka tulee moottorilta esivastukseen (siihen moninapaliittimen viereen).
Ford Focus C-Max 1.8 -06 (11- )
Ford Focus 1.6i Ghia -00 (08-11)
Ford Sierra 2.0i Ghia -91 (06-08)
Ford Sierra 2.0i CLX -90 (05-06)
Ford Escort 1.6 CL -88 (97-05)
Scorpio-90
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Tammi 2007 14:02

Viesti Kirjoittaja Scorpio-90 »

TOIMII !!!!!!!!! :D
Niinhän se sitten oli että joku "tein ite säästin monta euroo"
oli vaihtanu lämppärin moottorin ja...... piuhat väärinpäin.

Kiitoksia vinkeistä, ( ja anteeksi epäilyni :oops: ) eipä ihan ensimmäiseks olis tullu itellä mieleen että noinkin voi käydä ?!?!

Nyt pyörii moottori oikeinpäin, termari on vaihdettu ja lämmintä ilmaa puhaltaa juuri sinne minne vivut osoittaa.
.....nyt saa talvi tulla......jaa katos vaan siellähän sataa lunta.

KIITOKSIA JA LIUKASTA KEVÄTTÄ
Vastaa Viestiin