
NESTEVUOTOA
NESTEVUOTOA
Käytössämme on -97 käyttöönotettu Ford Escort 1,6 ZETEC. Auto kuluttaa jatkuvasti jäähdytysnestettä, noin litra per 300 - 500 km. Vuodon korjaamiseksi on vaihdettu mm. lämmityslaitteen kenno (merkkiliikkeen diagnoosi), tosin ei vuoto siihen lakannut. Auto ei mielestäni tiputa alleen vaikka olen koettanut sitä muutamaan otteeseen tutkia, ellei vuoto sitten hyydy johonkin moottorin uumeniin ennen kuin se tippuu maahan saakka.Vai onkohan kyseessä kuitenkin kansi- tai kannentiiviste vaurio, ovatko ne yleisiä tässä moottorityypissä? Siihen viittaisi se että auto käy starttauksen jälkeen usein huonosti puputtamalla, kuin kaikki pytyt eivät olisi mukana. Lisäksi emännän mielestä pakoputkesta tulee välillä huomattavan paljon höyryä. Autolla on muuten ajettu n. 180 000 km. Onkohan kellään ollut vastaavia ongelmia 

Re: NESTEVUOTOA
tuo viittais siihen et nesteet menee pyttyyn mut epäillään näin ekaks et joskose vesipumppu kusis ne nesteet ajaessakapibo kirjoitti:auto käy starttauksen jälkeen usein huonosti puputtamalla, kuin kaikki pytyt eivät olisi mukana. Lisäksi emännän mielestä pakoputkesta tulee välillä huomattavan paljon höyryä. Autolla on muuten ajettu n. 180 000 km. Onkohan kellään ollut vastaavia ongelmia
Zetecci vuoto
Kokemuksia samasta..kerran hävis nesteet kokonaan. Kannen tiiviste oli ehjä ja muuten kaikki kunnossa. Seurasin pitkään vuotokohtaa..oli lähempänä kuin olin luullutkaan..elikkä mulla oli tossa thermostaatin alapuolella kulkevissa vesiletkujen moottorinpäässä olevissa liitoksissa tiiveys ongelma. Klemmarit oli kiinni jne. EI tarvinu paljoa painetta olla vesiletkuissa kun koskin klemmariin hieman, niin purskautti kunnolla nesteitä ulos. Eli jos on akluperäisiä klemmareita niin vaikka noihin laittais vaikka ruuvilla erikseen kiristettäviä pantoja.
Höyryn väri ? onko valkoista..se on silloin normaalia. Lyhyissä ajoissa tiivistyy putkistoon vettä ja se höyrystyy pois sieltä, siksi kannattaa ajaa välillä korkeemmilla kierroksilla putkisto kuumaks. Jos kyseinen höyry on tummaa ja sinertävää on palotilan joukossa öljyä.
Kannentiivisteen vuotoa kannattaa seurata tarkasti. Kun kone käynnissä niin katso kupliiko jäähytin nestesäiliö ja onko neste klimppistä tai jotenkin tumman öljyistä. Öljyn vaihdon yhteydessä katso samalla öljyn laatu..onko nestettä joukossa..liian vetistä.
Revitteleekö kone joskus valoissa itsekseen ? silloin on kopantiivisteessä vuotoa, jonka huomaa tulpissa ja tulppien reissä olevasta öljystä. Silloin kyllä pörpöttää. Tosin vuotava putkisto aiheuttaa pörpöttelyä. Jos onnistuu niin katso tai käytä jossain ohivuoto mittauksessa. JOissakin Zetekeissä tuntuu olevan pakoventtiili ongelmia olevan..ei yleistä mutta muutamissa ja taas näitä huhuja, mutta joku on joskus maininnu että 200 000 kilsan paikkeilla ois kannentiivisteitä paukkunu zeteceissä.
Höyryn väri ? onko valkoista..se on silloin normaalia. Lyhyissä ajoissa tiivistyy putkistoon vettä ja se höyrystyy pois sieltä, siksi kannattaa ajaa välillä korkeemmilla kierroksilla putkisto kuumaks. Jos kyseinen höyry on tummaa ja sinertävää on palotilan joukossa öljyä.
Kannentiivisteen vuotoa kannattaa seurata tarkasti. Kun kone käynnissä niin katso kupliiko jäähytin nestesäiliö ja onko neste klimppistä tai jotenkin tumman öljyistä. Öljyn vaihdon yhteydessä katso samalla öljyn laatu..onko nestettä joukossa..liian vetistä.
Revitteleekö kone joskus valoissa itsekseen ? silloin on kopantiivisteessä vuotoa, jonka huomaa tulpissa ja tulppien reissä olevasta öljystä. Silloin kyllä pörpöttää. Tosin vuotava putkisto aiheuttaa pörpöttelyä. Jos onnistuu niin katso tai käytä jossain ohivuoto mittauksessa. JOissakin Zetekeissä tuntuu olevan pakoventtiili ongelmia olevan..ei yleistä mutta muutamissa ja taas näitä huhuja, mutta joku on joskus maininnu että 200 000 kilsan paikkeilla ois kannentiivisteitä paukkunu zeteceissä.
itellä oli pitkään saman tyyppistä vikaa ja syyksi paljastui vesipumppu... vuoti ku seula.
itekin epäilin kannentiivistettä, koska loppuvaiheessa (just ennen kun pumppu vaihettiin) auto kävikin starttauksen jälkeen huonosti, just putputtamalla. mutta silloin syynä oli ilmeisesti pitkään jatkunut kostea ilma, käytön puute (kun ei sillä tohtinu ajaa kun vedet ei pysyny sisässä
) ja ilmeisesti omiaan näyttävä motin lämpöanturi. samalla kun vaihatin pumpun, teetin testin (bulkki testi tms.) jolla pystytään toteamaan rikkinäinen kansipahvi. diagnoosi oli että pahvi on ehjä, ja eikähän tuo ole pumpun vaihdon jälkeen (2000km) syönyt vettä tippaakaan. ja käyntihäiriötkin poistu kun vaihoin sen motin lämpöanturin.

