Sierra 1.6: pientä korjailtavaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Sierra 1.6: pientä korjailtavaa

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Ajattelin tehdä aiheen johon listailen erinäisiä vikoja niin ettei tarvi tehdä uutta aihetta joka kerta.

Elikkäs: Etsin haulla tyhjäkäyntisäätimestä juttua mutta tällaista tapausta ei sattunut silmiin. Tuoreessa hankinnassani vm. 90 1.6i Sierrassa on tyhjäkäynnin säädin otettu kokonaan pois pelistä. Säädin (tai miksi sitä kutsutaan) on otettu paikaltaan, siihen on jätetty piuhat kiinni ja se on hyödyttömänä kiinnitetty putsarin lähelle.

Ensinnäkin, onko tuosta koneelle haittaa?
Toiseksi säädin olisi hyvä palauttaa toimintaan koska kylmää konetta
käynnistettäessä joutuu itse toimimaan tyhjäkäynnin säätimenä :lol: ts. avittamaan konetta kevyesti kaasulla ekat 1-2 min.
Muuten systeemi toimii hienosti, eli kun kone alkaa käymään tasasesti niin mitään onkelmia ei ole, käy nätisti eikä käynti seilaa yhtään missään vaiheessa.

Toinen juttu on koneen lämmöt. Eli lämpö ei nouse kovinkaan paljoa,
ehkä 1/4 tai 1/3 mittariin vaikka kuinka ajaa. Eikö sen pitäisi nousta ylemmäs? Lämppärikään ei tuon takia puhalla kuin haaleaa ilmaa edes 50km ajon jälkeen eli ainakaan mittarissa ei voi vikaa olla. Mahtaako vika olla termarissa? Tai flektin anturissa ehkä... en ole tarkkaillut vielä flektin toimintaa, mutta jos anturissa on vika niin silloinhan flekti voi jäähdyttää konetta vaikka se olis kylmä :?

Toimiiko tyhjäkäyntisäädin sillä periaatteella että se "tietää" koneen olevan kylmä ja sen mukaan säätää rundeja? Nimittäin kelailin että syy siihen, miksi säädin on otettu pois käytöstä, voisi liittyä tuohon koneen kylmyyteen. Eli jos kone on käynyt liian kylmänä niin säädin on toiminut silloinkin kun ei pitäisi. Nyt siis jos saan koneen toimimaan normaalissa lämpötilassa niin säädinkin voisi takaisin laitettuna toimia oikein? Tuo oli ihan villi veikkaus koska en mikään kummoinen autotohtori ole.
Avatar
tupu
Viestit: 374
Liittynyt: 17 Touko 2006 21:46
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja tupu »

Kannattaa vaihtaa termari ja kokeilla laittaa se tyhjäkäynninsäätö hässäkkä kiinni, jos vaikka alkais toimii :P olisko otettu juuri siksi pois käytöstä, että on käynyt liian suurella... kannattaa kattoa ettei tyhjäkäyntiä ole säädetty läpänruuvista.
2.9i
Feel The Difference.
j-k
Viestit: 178
Liittynyt: 09 Heinä 2006 11:20
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja j-k »

Suosittelen sen säätimen pesua petrolilla. Omassa ruiskuriesassa oli niin karstainen kun kierrätti huuruja venttiilikopasta imusarjaan. Vuoti jatkuvasti vaikka oli piuhat irti. Pesun jälkeen kävi kuin käkikello :lol:
Mondeo 1.8 -93
RIP: Cortina -69, Cortina -72, Taunus -77, Capri -69, Escort -84, Taunus -76, Fiesta -83, Fiesta -84, Sierra -87, Taunus -78, Sierra -88
janzamar
Viestit: 2668
Liittynyt: 07 Helmi 2005 14:26
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja janzamar »

Jaa että raksutti kova-äänisesti ja kerran tunnissa joku kurkkas
lohkon kyljestä pihalle :D :lol:
ei sieltä mitään junia t...
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

janzamar kirjoitti:Jaa että raksutti kova-äänisesti ja kerran tunnissa joku kurkkas
lohkon kyljestä pihalle :D :lol:
Repesin :D Nyt on uus termari hankittu ja odottaa paikalleen laittamista. Pittää kokeilla sitä säätimen putsaamista ennen kuin laittaa takas paikalleen, vaikka ihan varmuuden vuoks kun suositellaan. Pienet korjaukset- osio venyy koko ajan 8) Nyt pitää kattoa mikä rattia vaivaa kun ei pysy ylhäällä, siis se korkeussäätö. Kun laittaa ylös niin rivakasti ruoria vääntäessä loksahtaa alas. Vähän kiusallista ajaa kun ratti hinkkaa reisiä, kohta vielä repee verkkarit sen kanssa... Pissapoikakin on tukossa tottakai kuskin puolelta, suht kiusallista näillä suola- ja rapakeleillä. Tästä se homma etenee.
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Miks se ei lähe? :evil:
Tiiän kyllä ettei 1,6cvh kovin lujaa jaksa painavaa
koppaa sysätä, mut vähän liian voimaton tuntuis alakiekoilla olevan.
Valoista kun lähtee niin kaasua saa antaa kunnolla, silti se lähtee hitaasti kuin mummo hangesta ennen kun kiekat on 3000- 3500 (ei rundaria).
Vertailun vuoksi, tuohon em kierroslukuun asti kone kiihtyy hitaammin kuin 1,3 sedan Corolla... :shock: Siitä eteenpäin tulee selvä ero ja pata alkaa työntämään puhdikkaammin. Onko tuo normaalia? Kaikki normi hommat aion tehdä eli uus putsari, tulpat, öljyt. Sitten tuo kiekkamittari on seuraava lisäys niin onko Sierrassa jotain erikoista sen asentamiseen liittyen? Tavallista Piltsun 80mm mittaria ajattelin kun halvalla saa.

Ja vielä vähän: Putsarin takana on piuhan päässä roikkumassa semmonen
muovimokkula jossa on metallinen pari senttiä pitkä liuska, joka on pyörivä ja kiinnitetty muoviosan sisällä jouseen. Metalliosaa voi siis pyöräyttää puoli kierrosta ympäri ja se palautuu jousella takaisin. Mikä se on? Kuuluuko sen olla "irrallaan" vai pitäisikö olla jossain kiinni? :? Voin vaikka ottaa kuvan siitä mutikasta jos tarttee.
tursas
Viestit: 4018
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tomba kirjoitti:Miks se ei lähe? :evil:
Ja vielä vähän: Putsarin takana on piuhan päässä roikkumassa semmonen
muovimokkula jossa on metallinen pari senttiä pitkä liuska, joka on pyörivä ja kiinnitetty muoviosan sisällä jouseen. Metalliosaa voi siis pyöräyttää puoli kierrosta ympäri ja se palautuu jousella takaisin. Mikä se on? Kuuluuko sen olla "irrallaan" vai pitäisikö olla jossain kiinni? :? Voin vaikka ottaa kuvan siitä mutikasta jos tarttee.
Mun kaasarin(Weber tuplakurkku) automaattiryypyn sähköinen ryyppykello on vähän samanlainen(musta), ovh. Fordilla 120 euroo uutena, tilataan Saksasta, ettei merkkikin olis ollu Texas Instruments.
Onkos tommonen ruiskussakin kiinni vai onkos siinä kaasari korvattu ruiskulla ?

Edit: eipä se toi :roll: taida ollakaan, Alfamerin Sierrakirja puhuu kaasuläpän säätimestä ja - asentoanturista ruiskuissa.
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

tursas kirjoitti: Mun kaasarin(Weber tuplakurkku) automaattiryypyn sähköinen ryyppykello on vähän samanlainen(musta), ovh. Fordilla 120 euroo uutena, tilataan Saksasta, ettei merkkikin olis ollu Texas Instruments.
Onkos tommonen ruiskussakin kiinni vai onkos siinä kaasari korvattu ruiskulla ?

Edit: eipä se toi :roll: taida ollakaan, Alfamerin Sierrakirja puhuu kaasuläpän säätimestä ja - asentoanturista ruiskuissa.
hmm... se aiempi omistaja puhui jotain että asentotunnisstin ois otettu
pois käytöstä eli on kai sitten juuri tuo osa. Pitää kerätä vähän tarkemmin tietoa. Käsittääkseni tuo asentotunnistin liittyy myös siihen tyhjäkäyntimoottoriin josta aiemmin puhuin :? Valaiskaa joku paremmin tietävä!
tursas
Viestit: 4018
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Eli noi äskeiset löytyy kuvattuna täältä
http://www.todowarnes.com/demanda/manua ... 03-04b.pdf

sivu 11 oikealla alhaalla A kaasuläpän säädin ja B - anturi.
Nyt mä häivyn..hyvää uutta vuotta !
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Tomba kirjoitti: hmm... se aiempi omistaja puhui jotain että asentotunnisstin ois otettu
pois käytöstä eli on kai sitten juuri tuo osa.
Minä en mikään tietäjä ole, mutta kaasuläpänasentoanturilta/tunnistimelta tuo minusta kuulostaa ja kyllähän se tuohon kiihtyvyyteen varmasti vaikuttaa koska siltä kone saa tiedon koska on aika lähteä kiihtymään eli pedaali on pohjassa. Muistaakseni silloin kun kaasu on pohjassa (tuo anturi tietysti pitää olla kiinni silloin) niin "tietokone" ohitaa kaikki lambda ym. antureiden tiedot ja vapauttaa kaikki tehot peliin? Nyt kun anturia ei ole kytketty niin moottori ei saa tätä tietoa, ehkä sitten kun mennään määrättyjen kierrosten yli niin kone "ymmärtää" lähteä kiihtymään... Näin ainakin tuosta päättelisin korjatkaa taas jos olen aivan väärässä :oops:

Tomba kirjoitti:Sitten tuo kiekkamittari on seuraava lisäys niin onko Sierrassa jotain erikoista sen asentamiseen liittyen?
Ei pitäisi olla mitään erikoista, signaali piuha puolan vihdeään johtoon niinkuin muissakin :wink:
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
ilehmus
Viestit: 37
Liittynyt: 23 Loka 2006 09:01

Viesti Kirjoittaja ilehmus »

Paitsi, että riesan 1.6 cvh -motti yleensä kait käyttää EDIS4-suorasytkää ja kaksoispuolaa hukkakipinällä, jolloin signaalin yhestä piuhasta ottaminen näyttää vain puolet kierroksista. Pitäis ottaa kummastaki miinuksesta ja iskee väliin diodisilta tai vastaava vempele ettei mee sytkä sekasi.
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

ilehmus kirjoitti:Paitsi, että riesan 1.6 cvh -motti yleensä kait käyttää EDIS4-suorasytkää ja kaksoispuolaa hukkakipinällä, jolloin signaalin yhestä piuhasta ottaminen näyttää vain puolet kierroksista. Pitäis ottaa kummastaki miinuksesta ja iskee väliin diodisilta tai vastaava vempele ettei mee sytkä sekasi.
Niin olikos sierrojen cvh koneissa sama homma kuin escorteissa? Sitten ehkä helpointa on ottaa se signaalitieto laturilta, ohjeet lisäkierroslukumittarin asentamisesta escorttiin pitäisi löytyä foorumia selaamalla..
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
koskar
Viestit: 334
Liittynyt: 21 Helmi 2005 19:09
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar »

ilehmus kirjoitti:Paitsi, että riesan 1.6 cvh -motti yleensä kait käyttää EDIS4-suorasytkää ja kaksoispuolaa hukkakipinällä, jolloin signaalin yhestä piuhasta ottaminen näyttää vain puolet kierroksista. Pitäis ottaa kummastaki miinuksesta ja iskee väliin diodisilta tai vastaava vempele ettei mee sytkä sekasi.
No joo, mutta EDIS antaa kyllä kierroslukutietoa pihalle aivan suoraakin ilman diodivirityksiä :). Pinniä en muista, mutta olisko toinen jommasta kummasta päästä. Googlella varmaan löytyy oikea pinni.
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Googlella kun selailin niin löysin ohjeet tuon rundarin asentamiseen ilman diodeja jne eli pinni 11 vaan piuha. Mites hei tuo mittariston irroitus? Mulla on vasen puoli pimeenä eli pimeällä kun ajaa niin ei nää nopeusmittaria, luulisin että lamppu palanu tai sitte kosketushäikkä. Sitten samalla ajattelin valkoset mittaritaustat kun se mittaristo on irti. Kuulemma Sierrassa viisarit lähtee nyppäämällä irti mutta meneekö esim. nopeusmittari sekasin siitä? Kun ainakin Puntossa oli niin että viisari pysyy nollassa siten että viisari nojaa tappia vasten, ja jos sen viisarin irrottaa niin se akseli jossa se on kiinni, pyörähtää päin p**settä eikä sitä saa enää näyttämään oikein. Jos se menee sierrassa samalla lailla niin en uskalla sitä irrottaa :shock:
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Ei nojaa sierran mittaristossa viisarit tappia, mutta ne pitää sitten laittaa tarkasti samalle kohdalle mistä ottikin! Bensa ja lämpömittarit on vaikeimmat, minä laitoin bensamittarinviisarin kesällä vahingossa väärään kohtaan ja bensaloppui matkalla vaikka mittarin mukaan oli vielä 15litraa jäljellä, samoin lämpömittari näytää vieläkin vähän liikaa...:oops:

Nopeusmittarin näyttövirheenkin korjasin sitten samalla ajelemalla yöllä kahteen paikalliseen nopeusnäyttöön erinopeuksilla (mittarista se etumuovi irti) ja asensin sen viisarin niin että se näyttää 60-80 nopeuksissa tarkalleen oikein 8)
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Riesa2.0 kirjoitti:Ei nojaa sierran mittaristossa viisarit tappia, mutta ne pitää sitten laittaa tarkasti samalle kohdalle mistä ottikin! Bensa ja lämpömittarit on vaikeimmat, minä laitoin bensamittarinviisarin kesällä vahingossa väärään kohtaan ja bensaloppui matkalla vaikka mittarin mukaan oli vielä 15litraa jäljellä, samoin lämpömittari näytää vieläkin vähän liikaa...:oops:

Nopeusmittarin näyttövirheenkin korjasin sitten samalla ajelemalla yöllä kahteen paikalliseen nopeusnäyttöön erinopeuksilla (mittarista se etumuovi irti) ja asensin sen viisarin niin että se näyttää 60-80 nopeuksissa tarkalleen oikein 8)
Joo täytyy muistaa laittaa samaan kohtaan, sit jos bensaviisarin laittaa vaikka pari milliä alemmas niin ei ainakaan pääse loppumaan bensa :D
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Onko kellään Sierrassa 15" vanteita vakio alustalla? Mietin vaan että kun
huomenna haen kesää varten 15" Fox Racingit niin mahtaako se näyttää traktorilta ilman madallusta? Sierra on kyllä sen verran iso auto että ei luulis näyttävän oudolta...
Avatar
Riesa2.0
Viestit: 728
Liittynyt: 16 Huhti 2005 19:02
Paikkakunta: Nurmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Riesa2.0 »

Katso mun allekirjoituksessa olevat kuvat sierroista, hopeassa dohc sierrassa on aluvanteilla olevat 205/55/16 pyörät alla ja on ihan vakioalustalla, eikä se nyt tuohon toiseen verrattuna paljoa sen korkeammalla mun mielestä ole..
Noin 10kpl Foorteja..
http://riesa20.urli.net/
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Riesa2.0 kirjoitti:Katso mun allekirjoituksessa olevat kuvat sierroista, hopeassa dohc sierrassa on aluvanteilla olevat 205/55/16 pyörät alla ja on ihan vakioalustalla, eikä se nyt tuohon toiseen verrattuna paljoa sen korkeammalla mun mielestä ole..
Joo ihan asialliselta näyttää 16 tuumasillakin ilman madallusta! Madaltaminen on kyllä mielessä koko ajan, mut toisaalta madaltaminen pilaa mukavuuden aika totaalisesti niin ehkä parempi jättää vakiokorkeuteen ja tyytyä pitämään kesälläkin korkeintaan 16" palloja. 8)
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Se kiekkamittari edelleen prkl :evil: Mihin hittoon se piuha oikeen isketään kiinni? Tuolla vartin verran seisoskelin pelti auki sateessa enkä keksiny että mihin se tulee. Kerrottiin että pellin alta löytyy joku edis- möykky johon menee ties kuinka moninapainen piuhasarja, mutta missä se on? Onko sitä 1,6cvh ruiskukoneessa ollenkaan? Jos tuo edis on vähänkään samanlainen homma kuin fiatin pellin alta löytyvä neliskanttinen boksi, niin ei näytä ainakaan mun autossa sellasta olevan. Minkä näkönen vekotin se on ja löytyykö se jostain hemmetin pakosarjasta kun ei näy..?:shock: Hermo menee, miksei näissä oo sitä vanhaa tuttua puolaa johon se piuha tökätään :(
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Sori, turha kysymys. Nyt löysin googlella kuvan siitä ja tajusin mikä osa se on. Ongelmana vaan on nyt se, että yhdessä ohjeessa sanottiin että piuha laitetaan pinniin 11. mutta mulla on siinä pinnejä vaan 10... :o
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Nonniin, nyt se vasta vitsin murjas :lol: Takaoikealta alko kuuluun ihan kamalaa "kohinaa" ja pauketta... Taitaa olla laakeri menossa. Tänään kun ajoin espoosta kotiinpäin niin matkalla iski pyörää jumiin vähän väliä. Kerran lukittu hetkeks kokonaan ja muuten jummaili silleen että tuntu hidastusta... Onko tuo nyt sit laageri vai jarrun osat? Tuli mieleen että muutama päivä sitten kun olin vanteita hakemassa niin peruutin parkista tielle käppäri päällä, siis vahingossa :D Se oli vaan muutaman pykälän päällä eli ei paljoa tuntunut peruuttaessa, mutta oisko se voinu hajottaa jotain siellä takajarrussa? Oireet nimittäin alko suunnilleen samoihin aikoihin, se rohina ja ajoittainen ronksahtelu :?
tursas
Viestit: 4018
Liittynyt: 10 Tammi 2006 12:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tursas »

Tomba kirjoitti:Nonniin, nyt se vasta vitsin murjas :lol: Takaoikealta alko kuuluun ihan kamalaa "kohinaa" ja pauketta... Taitaa olla laakeri menossa. Tänään kun ajoin espoosta kotiinpäin niin matkalla iski pyörää jumiin vähän väliä. Kerran lukittu hetkeks kokonaan ja muuten jummaili silleen että tuntu hidastusta... Onko tuo nyt sit laageri vai jarrun osat? :?
Mulla meni laakeri just tollai...mutta sen kyllä näki siitä pyörästä päällepäin ku se oli ihan vinksallaan....pyörät ilmaan ja tutkimaan...
Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Tomba
Viestit: 80
Liittynyt: 23 Joulu 2006 13:49
Paikkakunta: Nurmijärvi

Sierran korjailut: Laakeri

Viesti Kirjoittaja Tomba »

Tursas kirjoitti:
Mulla meni laakeri just tollai...mutta sen kyllä näki siitä pyörästä päällepäin ku se oli ihan vinksallaan....pyörät ilmaan ja tutkimaan...[/quote]

Jep, otin tänään jarruna auki ja tarkistin kaikki, ei vikaa siellä. Sitten jätin rummun pois ja laitoin pyörän paikalleen niin autoa liikuttaessa sama meteli ja pyörän jumitus elikkäs se laakeri on siis kyseessä=/ Onneks sain paikallisesta hessumobiilista heti laakerisetin niin pääsee varmaan jo huomenna asentamaan... Kunhan ensin selvitän että miten se hoituu kun ei ole ennen tarvinnut vaihtaa. Ensin otetaan siis pyörä pois, sitten rumpu ja avataan se keskimutteri, mitäs sitten? Tarviiko hommassa jotain "ulosvetäjää" kun kaveri semmosesta höpisi? Entä pitääkö siitä muuta purkaa pois ennen kun saa sen vaihdettua? Kuulemma se asentaminen on tarkkaa ettei kosahda usi laakeri heti alkuunsa :?
Avatar
henu
Viestit: 676
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:27
Paikkakunta: kuopio

Re: Sierran korjailut: Laakeri

Viesti Kirjoittaja henu »

Tomba kirjoitti: Jep, otin tänään jarruna auki ja tarkistin kaikki, ei vikaa siellä. Sitten jätin rummun pois ja laitoin pyörän paikalleen niin autoa liikuttaessa sama meteli ja pyörän jumitus elikkäs se laakeri on siis kyseessä=/ Onneks sain paikallisesta hessumobiilista heti laakerisetin niin pääsee varmaan jo huomenna asentamaan... Kunhan ensin selvitän että miten se hoituu kun ei ole ennen tarvinnut vaihtaa. Ensin otetaan siis pyörä pois, sitten rumpu ja avataan se keskimutteri, mitäs sitten? Tarviiko hommassa jotain "ulosvetäjää" kun kaveri semmosesta höpisi? Entä pitääkö siitä muuta purkaa pois ennen kun saa sen vaihdettua? Kuulemma se asentaminen on tarkkaa ettei kosahda usi laakeri heti alkuunsa :?
huom, ensin se iso mutteri auki löysälle sit vasta nuo muut jutut, sit ku rumpu on pos ni se napa veks ja sen takaa näät et se laakeri pesä on neljällä (4) pultilla kii, ne irti ja siitä se rupee hahmottumaan
Vastaa Viestiin