Sivu 1/2

Tyhjäkäynti vinoilee tulppien räpläämisen jälkeen.. entä jos

Lähetetty: 23 Joulu 2006 16:57
Kirjoittaja Poude
Viimeksi auto käynnistyi ok ja kävi korkeaa tyhjäkäyntiä (1100/rullatessa 2000) Vika oli väärin asennetussa kaasuläpässä joka oli hieman vinossa ja päästi ilmaa ohitseen.

Lämpöanturit mittasin ja resistanssit oli OK, samoin tyhjäkäyntiventtiili (ohjearvo 6-14ohmia, minulla n. 12ohmia) eli toimii?

Ohjaustehostimen paineanturin resistanssi oli 0,3-0,6, vaihteli edestakaisin (ohjearvo kärjet kiinni 0-25ohmia /kärjet auki ääretön)

Jos sen liittimen ottaa irti niin pitäskö tyhjäkäynnin toimia? mulla ei ainakaan toiminu. Eli missä vielä voi olla vikaa jos jopa tyhjäkäyntiventtiilinkin resistanssi oli OK?

Likanen polttoainesuodatin vaikuttais varmaan muuhunkin kun pelkkään tyhjäkäyntiin. Omasta mielestä vika on nyt vaan siinä että kone ei saa tyhjäkäynnillä ilmaa tarpeeksi. Se taas viittaa tyhjäkäyntiventtiiliin, mutta onko se nyt sitten p-askana vai ei?


Uutta: Otin tulpat pois, säädin kärkivälin 1mm, pistin kiinni, tyhjäkäynti katosi!, säädin kärkivälin 1,3mm, ei vaikutusta, suht uudet motorcraftin tulpat. :cry:

Juuri kun luulin että tyhjäkäyntiongelmat on historiaa TPS:n fixailun jälkeen :o , samaan aikaan tuli myös märkä keli :roll:

Lähetetty: 23 Joulu 2006 17:13
Kirjoittaja Poude
Tuli muuten mieleen että kun siellä jossain puolan alla on se kuuluisa T-letku, ja itsellä se ei meinannu pysyä kiinni kunnolla niin pistin pikaliimaa ja vedin nippusitojalla kiinni, jospa nippusitoja vetää sitä vinoon niin päästää sieltä ilmaa ohi? Voiko se vaikuttaa?

Re: Resistanssit OK, ei skulaa silti.

Lähetetty: 23 Joulu 2006 19:34
Kirjoittaja Poude
Poude kirjoitti:Viimeksi auto käynnistyi ok ja kävi korkeaa tyhjäkäyntiä (1100/rullatessa 2000) Vika oli väärin asennetussa kaasuläpässä joka oli hieman vinossa ja päästi ilmaa ohitseen.

Lämpöanturit mittasin ja resistanssit oli OK, samoin tyhjäkäyntiventtiili (ohjearvo 6-14ohmia, minulla n. 12ohmia) eli toimii?

Ohjaustehostimen paineanturin resistanssi oli 0,3-0,6, vaihteli edestakaisin (ohjearvo kärjet kiinni 0-25ohmia /kärjet auki ääretön)

Jos sen liittimen ottaa irti niin pitäskö tyhjäkäynnin toimia? mulla ei ainakaan toiminu. Eli missä vielä voi olla vikaa jos jopa tyhjäkäyntiventtiilinkin resistanssi oli OK?

Likanen polttoainesuodatin vaikuttais varmaan muuhunkin kun pelkkään tyhjäkäyntiin. Omasta mielestä vika on nyt vaan siinä että kone ei saa tyhjäkäynnillä ilmaa tarpeeksi. Se taas viittaa tyhjäkäyntiventtiiliin, mutta onko se nyt sitten p-askana vai ei?
Joskus kaikki toimii täydellisesti, sitten kosahtaa jossain vaiheessa,yleensä jonkun 5km ajon jälkeen risteyksessä =/

Lähetetty: 24 Joulu 2006 00:14
Kirjoittaja henu
hieman OT mut poudella on kyllä huonoo onnee tuon autosa kanssa ku kattoo näitä kaikkia sun topiceja ni helkkaristi vikaa/ominaisuuksia :lol:

Lähetetty: 24 Joulu 2006 01:18
Kirjoittaja Monteonisti
Meni yli hilseen nykyisen vian määrittely! :shock:
Mutta jos vikaa kierroksissa niin epäilen tyhjäkäyntivenaa, MAFia tai lambda-anturia, tietenkin vikaa voi olla myös alipaineletkuissa ja EGRrässä?
Oletko kokeillut resetoida systeemiä? 8)

Lähetetty: 24 Joulu 2006 09:53
Kirjoittaja Poude
Monteonisti kirjoitti:Meni yli hilseen nykyisen vian määrittely! :shock:
Mutta jos vikaa kierroksissa niin epäilen tyhjäkäyntivenaa, MAFia tai lambda-anturia, tietenkin vikaa voi olla myös alipaineletkuissa ja EGRrässä?
Oletko kokeillut resetoida systeemiä? 8)
Resetoitu on monet kerrat, tyhjäkäyntiventtiili antaa oikeat resistanssit/johtoihin tulee virtaa, samoin kaikki anturit jne. tänään jatkuu vianhaku, sais ton nyt ees joulun kunniaks pelaamaan :)

Vika on aika ON/OFF, eilen toimi mutta yhtäkkiä kierrokset rupes meneen liian alas ja sitten sammu, olin jo siinä uskossa että vika on nyt korjattu.

Joku sano että jos EGR putki imee ilmaa niin sekoo koko vehje? mulla on meinaan letku siinä putkessa eikä todellakaan oo tiivis. siihen klemmarit,T-letkuun klemmarit,kaasuläpän asentotunnistimen johdot pitää vielä mitata, sitten on kaikki käyty läpi. No, ens perjantaina tulee "uus" tyhjäkäyntiventtiili. Jos senkään jälkeen ei toimi niin maalikauppaan hakeen vihreetä maalia, ja sitten lempäälän kanavasta alas.

Lähetetty: 24 Joulu 2006 11:31
Kirjoittaja Poude
Nonii, nyt on EGR-putki tiivis, T-letku klemmareilla kiinni, kaasunasento tunnisimelle virtaa, Tyhjäkäynti löyty ainakin kylmällä koneella, mutta kaasu pohjassa käymään! ei 1/4 ei 2/4 vaan pohjaan. En ymmärrä tota laitosta, mikä vielä voi olla?!

Kokeilen nyt vaihtaa sen tyhjäkäyntivenan, toivottavasti vika on siinä ,mutta epäilen =/

Mulla muuten nakuttaa, tai oikeestaan raksuttaa kone kylmänä melko, no H-E-L-V-E-T-I-S-T-I, se varmaan vaikuttaa kans kylmäkäynnistykseen? tai käynnistykseen yleensäkkin.

Lähetetty: 24 Joulu 2006 14:38
Kirjoittaja GeeTee-
ettei olis vaan suuttimet kun raksuttaa?

Lähetetty: 24 Joulu 2006 14:49
Kirjoittaja Poude
GeeTee- kirjoitti:ettei olis vaan suuttimet kun raksuttaa?
Suuttimien äänen kuulee kun pistää korvan niihin kiinni, ton muun raksutuksen kuulee valehtelematta ainakin 300m päästä. Mutta rauhottuu kun lämpiää, luojan kiitos =D

Lähetetty: 24 Joulu 2006 21:39
Kirjoittaja wekku
Veikkaisin että hydrauliset nostimet pitää ääntä..

Lähetetty: 25 Joulu 2006 13:47
Kirjoittaja Poude
Taitaa sittenkin olla vika tossa TPS:ssä, arvot pienenee vaikka pitäs suurentua välillä 400-6000ohmia, mulla mittari näyttää 379-->0,52, purin sen eikä se sisältä mikään kummonen vehje ole,ainoa mikä siä voi olla niin se "matto" kulunu.

Hämää vaan se että jossain vaiheessa sain sen näyttään 379--> 3900oh.

Mitähän tommonen Tepsi mahtaa kustantaa :roll:

Lähetetty: 25 Joulu 2006 14:24
Kirjoittaja Ghostman_132
Ite juuri vaihdoin ton tps:n ja hain kivitilasta uuden... Maksoi muistaakseni 108€
Ja resistanssi oli uutena joitain 4400 ohmia - 300 ohmia... En enään tarkalleen muista, mutta ei se kyllä sitä 6000 ohmia ole mitä kirjassa sanotaan.

Lähetetty: 25 Joulu 2006 17:00
Kirjoittaja Poude
Kokosin auton kasaan ja starttasin, ei lähteny! ei mitenkään, annoin olla vähän aikaa, starttasin,starttasin,starttasin, viimein lähti kaasu pohjassa mutta kyllä sai startata, kun vihdoin sain auton käymään niin lähdin koeajolle, koneen ollessa vielä viileä kierrokset tippu risteyksissä yllättävän alas, mutta kun ajoin noin 50km lisää niin kierrosten lasku/moottorin käyttäytyminen toimi paremmin kuin koskaan ennen!

Joku täällä joskus sanoi että pitkän ajon aikana tyhjäkäynti rupee toimiin kun joku ECU tai jtn oppii sen pikkuhiljaa, saa nähdä huomen aamulla miten lähtee kylmänä käyntiin :roll:

En tiedä korjasinko sen TPS:n vahingossa mutta nyt näyttäisi ainakin toimivan :idea: , palataan asiaan kunhan kone viilenee ja startti ulvoo. Eli huomiseen!

Lähetetty: 25 Joulu 2006 21:27
Kirjoittaja Ghostman_132
kannattaa ne vikakoodit ottaa ulos... Ite epäilisin lämpötila anturia tai sen johtoa... kannattaa mitata niistä lämpötila anturin johdoista onko ne edes yhteydessä ecuun. Voipi olla hinkkaantunut katki tjsp ;)

Lähetetty: 25 Joulu 2006 22:23
Kirjoittaja Poude
Ghostman_132 kirjoitti:kannattaa ne vikakoodit ottaa ulos... Ite epäilisin lämpötila anturia tai sen johtoa... kannattaa mitata niistä lämpötila anturin johdoista onko ne edes yhteydessä ecuun. Voipi olla hinkkaantunut katki tjsp ;)

Tänään auto toiminu OK, lämpösenä käymään välittömästi, kylmänä huonosti, ja bensamittari kusee tai sitten kulutus vaan sattuu olemaan 13 satasella, tankki tosin ei oo vielä tyhjä mutta kun viisari oli samassa kohtaa viimeks niin kävin tankkaan ja nyt ne on menny.
Ei oo muuten tullu ees mieleen kattoo lämpöantureiden johtoja,pitää huomena vilkasta :wink:

****
Jos autossa on jokin vika, vika korjataan mutta ECUa ei resetoida, niin vaikuttaako se kulutukseen? mennäänkö vieläkin "perusasetuksilla"vai tajuaako se sen?

Lähetetty: 25 Joulu 2006 22:37
Kirjoittaja Monteonisti
ECU on varminta resetoida ja ohjelmoida uudestaan jotta ei jää vanhaa tietoa! :roll:
TPS:n vastus on kait kaasu pois 400 ja kaasu täysillä 6000, siis ohmia? 8)

Lähetetty: 26 Joulu 2006 19:24
Kirjoittaja Ghostman_132
Monteonisti kirjoitti:ECU on varminta resetoida ja ohjelmoida uudestaan jotta ei jää vanhaa tietoa! :roll:
TPS:n vastus on kait kaasu pois 400 ja kaasu täysillä 6000, siis ohmia? 8)
Riippuu siitä miten mittaa ;) siellähän on 3 pinniä. Ja keskimmäinen tais olla se pakollinen ja toisella reunalla olevasta pinnistä saa tulokset noin päin ja toisella puolella olevasta pinnistä taas päinvastoin eli 6000 tyhjk. ja täysillä sen 400.

Lähetetty: 30 Joulu 2006 14:56
Kirjoittaja Poude
Vika oli kaasunasentotunnistimessa, nyt löytyy tyhjäkäynti, purin ja kasasin kyseisen osan,sekä kolvasin johtojen liitinpinnat siihen asentotunnistimen sisällä olevaan "mattoon" nyt pelaa :wink:

Lukuunottamatta että jääkylmällä koneella lähtee kaasun kanssa käymään, mutta vain kylmällä koneella, olen tullut siihen tulokseen että se johtuu väljästä koneesta,eikä se minua haittaa, lämpötunnistimet toimii. Koneella päästelty 294tkm joten ei enään uusi.
Öljynkulutus noin 0-1 litraa /1000km, ei haittaa. nyt ei oo syöny öljyä noinkaan paljoa, koska kaadoin öljyn sekaan semmosen öljyn viskositeettiä nostavaa "tervaa", aikamoista sementtiä.

Lähetetty: 31 Joulu 2006 00:40
Kirjoittaja Monteonisti
Vikana oli siis TPS? 8)

Lähetetty: 31 Joulu 2006 11:43
Kirjoittaja Poude
Monteonisti kirjoitti:Vikana oli siis TPS? 8)

JepJep.
Saa nähdä kauanko kolvaukset kestää, ainoa mikä niissä varmaan pettää, niin on se "matto" siellä sisällä mihin ne lavat laahaa, jos joku on purkanu niin tajuaa, mulla oli ainakin ihan kulunu, vähän hioin vesihiomapaperilla ja taivutin lapoja että ne koskettaa siihen mattoon paremmin. Ja kolvailin liitoksia paremmiks, jo skulaa.

Lähetetty: 31 Joulu 2006 15:11
Kirjoittaja wekku
Poude kirjoitti:
JepJep.
Saa nähdä kauanko kolvaukset kestää, ainoa mikä niissä varmaan pettää, niin on se "matto" siellä sisällä mihin ne lavat laahaa, jos joku on purkanu niin tajuaa, mulla oli ainakin ihan kulunu, vähän hioin vesihiomapaperilla ja taivutin lapoja että ne koskettaa siihen mattoon paremmin. Ja kolvailin liitoksia paremmiks, jo skulaa.
Oliko hankala purkaa?

Lähetetty: 31 Joulu 2006 16:50
Kirjoittaja Poude
wekku kirjoitti:
Oliko hankala purkaa?

Ei todellakaan, purkaminen on todella helppo homma, kokoamiseen tarvitaan pieniä työkaluja ja näppäriä sormia jotta jousi-asetelman saa toimimaan ja sen lukituksen oikeaan kohtaan.

Helppoa jos ensin vähän tutkii eikä tee mitään hätiköityä.

Lähetetty: 01 Tammi 2007 22:25
Kirjoittaja Poude
Päivitys.

Lähetetty: 01 Tammi 2007 22:28
Kirjoittaja wekku
Poude kirjoitti:Päivitys.
Mihin?

Lähetetty: 01 Tammi 2007 22:42
Kirjoittaja Poude
wekku kirjoitti: Mihin?

Ihan alussa :wink: