Sivu 1/2
Liikakilot
Lähetetty: 22 Joulu 2006 17:32
Kirjoittaja Hoppa
Eli tänne vinkkeja ja ajatuksia auton korin/tekniikan keventämisestä.
Vakioautossa on paljon sellaisia materiaaleja ja rakenteita jotka voi poistaa tai korvata kevyemmillä ja jossakin tapauksissa kestävämmillä ratkaisuilla.
Auton painollahan on suuri vaikutus suorituskykyyn jne.
Lähetetty: 22 Joulu 2006 19:11
Kirjoittaja AnttiR
Äänieristeet painaa myös aika paljon. Itse juuri raaputin pelkät bitumit pohjasta pois niin niistäkin kertyi jo aika painava säkki. Ja escortissa ainakin on niitä bitumi/huopa eristeitä tulipellissä ja etulattioiden kohdalla nekin painaa jo aika paljon (etenkin jos ovat märkiä).
Lähetetty: 22 Joulu 2006 20:00
Kirjoittaja koskar
liikakilot
Lähetetty: 28 Joulu 2006 12:23
Kirjoittaja Hoppa
Lotus corttiinassa oli aikoinaan alumiiniset ovet mutta sellaisien valmistuttaminen saattaa maksaa vähän liikaa. Jos ottaisi oven ja korvaisi ovipellin ohuella lasikuitulevyllä, lasin kiinteällä "pleksillä" ja riisuisi muunkin turhan painon mm sisimmän pellin pois.
Sitten täyttäisi oven uretaanilla, asentaisi aukaisukahvat ja siistisi sisäpuolen?
Aluvanteet on kuulemma keskimäärin n 40% kevyemmät kun peltiset!
Moottoriksi jos saisi alulohkoisen ja kantisen myllyn? Samoin vaihteistoksi alu kuorisen?
Polttoainesäiliöksi joku muovinen tai komposiitti säiliö.
Lähetetty: 28 Joulu 2006 12:57
Kirjoittaja tursas
lapazu kirjoitti:Sisustan osat, ylimääräiset penkit. Mahdolliset "turhat" apulaitteet kuten ilmastointilaite veks.
Turhakkeet kuten popit ja kaikki ämyrit veks.
Ei lisävaloja. Ei levikkeitä tai spoilereita.

...kuinkahan tosissaan tässä nyt ollaan, mutta vararengaskin, varsinkin tyhjä sellainen ja tunkki on turhaan aina kyydissä...
liikakilot
Lähetetty: 28 Joulu 2006 23:30
Kirjoittaja Hoppa
Niin kumpi lienee helpompaa ja halvempaa, ottaa kilo auton painosta pois vai lisätä 1 hevosvoima moottoriin?
Re: liikakilot
Lähetetty: 28 Joulu 2006 23:37
Kirjoittaja Aksu
Hoppa kirjoitti:Niin kumpi lienee helpompaa ja halvempaa, ottaa kilo auton painosta pois vai lisätä 1 hevosvoima moottoriin?
riippuu missä tilassa kone on painon pudotus hetkellä.
Jos koneessa jo esim 300hv niin lisähevoset alkavat maksamaan enemmän mutta jos koneessa 120hv niin lisä hevosia saatavilla pienelläkin panostuksella.
Re: liikakilot
Lähetetty: 29 Joulu 2006 09:51
Kirjoittaja TuningUkkeli
Hoppa kirjoitti:Niin kumpi lienee helpompaa ja halvempaa, ottaa kilo auton painosta pois vai lisätä 1 hevosvoima moottoriin?
No kilo lähtee tod helposti, tuollahan oli esimerkkejä. Pätee varmasti moneen autoon. Ja ilmaisia hevosia ei taida ainakaan uudempiin saada. Ja painon pudotushan on ilmaista.
Re: liikakilot
Lähetetty: 29 Joulu 2006 10:16
Kirjoittaja tursas
Hoppa kirjoitti:Niin kumpi lienee helpompaa ja halvempaa, ottaa kilo auton painosta pois vai lisätä 1 hevosvoima moottoriin?
...sen verran vielä, että jos puhutaan 100 hepan ja 1000 kilon autosta ni tehopaino suhde on silloin 1/10 ja jotta saatais yhen hepan hyöty, ni pitäis mun järjen mukaan tipauttaa 10 kiloo tai jotain sinne päin

...
Lähetetty: 29 Joulu 2006 10:53
Kirjoittaja ilehmus
Oikeammin se menee muistaakseni niin, että kahden kilon tiputus vastaa yhden heposvoiman lisäystä. Noin niinko suunnilleen. Ja pyörivistä massoista kun tipauttaa painoa efekti on vielä rajumpi.. niitä kun tarvitsee kiihdyttää kahteen suuntaan (pyörivä liike ja eteenpäin).
En mene takuuseen näistä(kään) lukemista, tuo on vain mutua, jonka luulen jostain joskus lukeneeni.
Lähetetty: 29 Joulu 2006 11:07
Kirjoittaja tursas
ilehmus kirjoitti:Oikeammin se menee muistaakseni niin, että kahden kilon tiputus vastaa yhden heposvoiman lisäystä. Noin niinko suunnilleen. Ja pyörivistä massoista kun tipauttaa painoa efekti on vielä rajumpi.. niitä kun tarvitsee kiihdyttää kahteen suuntaan (pyörivä liike ja eteenpäin).
En mene takuuseen näistä(kään) lukemista, tuo on vain mutua, jonka luulen jostain joskus lukeneeni.
...ai siis jos eukon (60 kg) tipauttaa Sierran kyydistä niin tulis 30 hepan tehonlisäys/vaikutus...ei kait nyt sentään

...Sierrahan lähtis lentoon...
Lähetetty: 29 Joulu 2006 11:58
Kirjoittaja lalli69
Eräs rallijeesus sanoi aikoinaan, että ~7kg:n pudotus vastaa 1hv:n teholisää.
Ja jos aletaan koria keventämään, niin silloin pitäis ainakin ne kaaret olla sisällä.
Voi mennä aika nätisti auto kasaan, jos kaikki jäykistävät rakenteet on poistettu ovista yms. yms.
Lähetetty: 29 Joulu 2006 12:14
Kirjoittaja doubletrouble
Jos haetaan äärimmäistä keveyttä, kannattaa hankkia tehdasraaseri. Ainakin tehdascossieissa on pellitkin ohuemmat kuin normaaleissa. Joskus -60-luvulla jenkkilässä kun oli tehtaat mukana kiihdytysskaboissa, oli kilpailu aika veristä ja kaikki keinot sallittuja: mm. pakosarjat valettiin alumiinista!

Lähetetty: 29 Joulu 2006 12:43
Kirjoittaja ilehmus
Se oli muistaakseni mopolehti, josta tuon luin. Niille on varmaan eri mittasuhteet ja tuo 7kg ~ 1hv kuulostaakin autolle melko lailla sopivammalta. Tosiasia kuitenkin on se, että painon tiputtaminen kulkuvälineestä (kunhan kantavia rakenteita ei nakerreta) on aina hyvä asia ja sillä saadaan ajettavuutta lisää..
Lähetetty: 29 Joulu 2006 12:44
Kirjoittaja Latvela
Mielestäni ei ole mitään järkeä käydä ~120 heppaista käyttöautoa keventämään siinä tarkoituksessa että siitä jotain hyötyisikin. Minkään 10-20kg kevennys ei vielä auta p*skaakaan. Todellakin saa purkaa auton läpikotaisin, että siitä olisi tarpeeksi hyötyä.
Väitän, että 70kg matkustajan kyydissä olo tuntuu selvästi korkeaviritteisessä puoltoistasataaheppasessa autossa. Niinkuin myös vapaavirtausvaimennin orkkiksen jälkeen. Ehkä mulla on vähän liian herkkä perstuntuma, mutta en väitä ettäkö siitä jotain todellista hyötyä olisi. Ajassa ehkä voittaa 0,1s 0-100km/h

Lähetetty: 29 Joulu 2006 12:52
Kirjoittaja ilehmus
Mistä itse kukin tykkää ja käyttöauto on käyttöauto, harraste on harraste. Kummassakin painotetaan todennäköisesti eri asioita (käyttömukavuus vs. tehokkuus). Mopojen kanssa leikkiessä ainakin huomaa kohtalaisen pienenkin painon muutoksen.
Itse olen Latvelan kanssa samoilla linjoilla tuon suhteen, että käyttöautoa ei ole järkeä lähteä keventämään. Pikemminkin päinvastoin (lisää äänieristettä ja sitä rataa). Ratakikkailua varten taas itse kyllä keventäisin kulkinettani mahdollisimman paljon.
Lähetetty: 29 Joulu 2006 13:07
Kirjoittaja Volmari
oikein, ei sitä autoa lähdetä tekemään mahdottomaksi millä kaupassa käyt ympäri vuoden.
vaan sitä millä sitten haet sitä jotain tiettyä. kuten mk4 on niputettu ja naputettu sieltä täältä niin ei sillä herranjesta kuin hullu aja talvella ja muutenkin muulloin kuin viikonloppuisin. niin paljon se romisee ja rämisee kun sillä ajaa ja joka perkl hiekanjyvä tuntuu ahterissa.. kun taas voisi mennä pehmeällä kyydillä ei niin kovin mekastavalla mk5:lla. ei tarvi varoa pahemmin kun ajelee kylillä tai missä vain..
liikakilot
Lähetetty: 29 Joulu 2006 18:21
Kirjoittaja Hoppa
Tuo 7/1 suhde kuulostaa hyvältä.
Mutta periaatehan on että kunnon katurassissa on 1hv/kg.. tai ainakin märkä päiväuni! Eli 600kg painavassa autossa on 600hv?
Jos näitä auton rakenteluhommia alkaa miettiä ihan järjen kannalta niin sais samantien hypätä sillalta jorpakkoon kaikkine romuineen?
Ei kai auton keventämisestä mitään haittaakaan ole kunhan ei rakenteet muutu vaarallisiksi?
Lähetetty: 29 Joulu 2006 22:56
Kirjoittaja henu
tuosta keventämisestä kuulin yhen tarinan et jotkut on jopa johtosarjat vaihtaneet himpun ohuempiin ja vähä lyhyempiin ku ei oo ollu muuta kevennettävää enää...kuulemma muutama kiloo lähtee jos on iiiiiso johtosatsi ja jättää viel osan pois
Lähetetty: 30 Joulu 2006 00:43
Kirjoittaja AnttiR
Ja lopulta joutaa kuskikin laihdutuskuurille

Lähetetty: 30 Joulu 2006 12:15
Kirjoittaja Latvela
Eikös tuo laihdutuskuuri täytyisi toteuttaa heti ensimmäisenä, jos auto ei mihinkään liiku

Ja emäntä tietysti
Ei kai auton keventämisestä mitään haittaakaan ole kunhan ei rakenteet muutu vaarallisiksi?
Itselleni olisi ainakin liikaa haittaa normaaliajoon, etten tekisi. Äänenvaimennus häviää, kolinat ja tärinät pahenee. Vaikuttaa aika paljon ajomukavuuteen, vaikka ei tässä mersulla ajetakaan.
liikakilot
Lähetetty: 31 Joulu 2006 14:07
Kirjoittaja Hoppa
Juu ei kai sitä nyt emännän kauppakassiin ja omaan käyttökiesiin kovin radikaaleja rakennemuutoksia kannata tehdään, mutta jos olis sellanen "sleeper" tyylinen toyota killer Esco? Vaikka...
Lähetetty: 31 Joulu 2006 14:10
Kirjoittaja Latvela
Mikäli on vakio Esco, niin tehoa ensin pellin alle. Ei sitä sleepperiä pelkällä painon pudotuksella saa. Kun tehoa on riittävästi, niin sitten vasta otetaan käyttöön ne "viimeiset hevoset" painon pudotuksen myötä.
Lähetetty: 08 Helmi 2007 20:10
Kirjoittaja TuningUkkeli
TopGearissa kevensivät jotain vanhaa Jaggee 223 kiloo ja nollasta sataan kiihtyvyys parani 1.2sec.. Ihan kivasti

Re: liikakilot
Lähetetty: 09 Helmi 2007 09:09
Kirjoittaja Jukka T
Hoppa kirjoitti:Aluvanteet on kuulemma keskimäärin n 40% kevyemmät kun peltiset!
Pahimmillaan valuvanteet painaa melkein tuplasti orggis peltivanteisiin nähden. Toisinaan taas puolta vähemmän.