Liikakilot
Liikakilot
Eli tänne vinkkeja ja ajatuksia auton korin/tekniikan keventämisestä.
Vakioautossa on paljon sellaisia materiaaleja ja rakenteita jotka voi poistaa tai korvata kevyemmillä ja jossakin tapauksissa kestävämmillä ratkaisuilla.
Auton painollahan on suuri vaikutus suorituskykyyn jne.
Vakioautossa on paljon sellaisia materiaaleja ja rakenteita jotka voi poistaa tai korvata kevyemmillä ja jossakin tapauksissa kestävämmillä ratkaisuilla.
Auton painollahan on suuri vaikutus suorituskykyyn jne.
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Äänieristeet painaa myös aika paljon. Itse juuri raaputin pelkät bitumit pohjasta pois niin niistäkin kertyi jo aika painava säkki. Ja escortissa ainakin on niitä bitumi/huopa eristeitä tulipellissä ja etulattioiden kohdalla nekin painaa jo aika paljon (etenkin jos ovat märkiä).
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
liikakilot
Lotus corttiinassa oli aikoinaan alumiiniset ovet mutta sellaisien valmistuttaminen saattaa maksaa vähän liikaa. Jos ottaisi oven ja korvaisi ovipellin ohuella lasikuitulevyllä, lasin kiinteällä "pleksillä" ja riisuisi muunkin turhan painon mm sisimmän pellin pois.
Sitten täyttäisi oven uretaanilla, asentaisi aukaisukahvat ja siistisi sisäpuolen?
Aluvanteet on kuulemma keskimäärin n 40% kevyemmät kun peltiset!
Moottoriksi jos saisi alulohkoisen ja kantisen myllyn? Samoin vaihteistoksi alu kuorisen?
Polttoainesäiliöksi joku muovinen tai komposiitti säiliö.
Sitten täyttäisi oven uretaanilla, asentaisi aukaisukahvat ja siistisi sisäpuolen?
Aluvanteet on kuulemma keskimäärin n 40% kevyemmät kun peltiset!
Moottoriksi jos saisi alulohkoisen ja kantisen myllyn? Samoin vaihteistoksi alu kuorisen?
Polttoainesäiliöksi joku muovinen tai komposiitti säiliö.
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
lapazu kirjoitti:Sisustan osat, ylimääräiset penkit. Mahdolliset "turhat" apulaitteet kuten ilmastointilaite veks.
Turhakkeet kuten popit ja kaikki ämyrit veks.
Ei lisävaloja. Ei levikkeitä tai spoilereita.



Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
liikakilot
Niin kumpi lienee helpompaa ja halvempaa, ottaa kilo auton painosta pois vai lisätä 1 hevosvoima moottoriin?
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Re: liikakilot
riippuu missä tilassa kone on painon pudotus hetkellä.Hoppa kirjoitti:Niin kumpi lienee helpompaa ja halvempaa, ottaa kilo auton painosta pois vai lisätä 1 hevosvoima moottoriin?
Jos koneessa jo esim 300hv niin lisähevoset alkavat maksamaan enemmän mutta jos koneessa 120hv niin lisä hevosia saatavilla pienelläkin panostuksella.
gti golo palloilija
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
Re: liikakilot
No kilo lähtee tod helposti, tuollahan oli esimerkkejä. Pätee varmasti moneen autoon. Ja ilmaisia hevosia ei taida ainakaan uudempiin saada. Ja painon pudotushan on ilmaista.Hoppa kirjoitti:Niin kumpi lienee helpompaa ja halvempaa, ottaa kilo auton painosta pois vai lisätä 1 hevosvoima moottoriin?
Monttu STW 97 TD
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Monttu STW 99 Myydään!
Mondeo 95 2.0 (Osina myynnis)
Bmw E30 323i remmillä ja turbolla rankastu!
Re: liikakilot
...sen verran vielä, että jos puhutaan 100 hepan ja 1000 kilon autosta ni tehopaino suhde on silloin 1/10 ja jotta saatais yhen hepan hyöty, ni pitäis mun järjen mukaan tipauttaa 10 kiloo tai jotain sinne päinHoppa kirjoitti:Niin kumpi lienee helpompaa ja halvempaa, ottaa kilo auton painosta pois vai lisätä 1 hevosvoima moottoriin?

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
Oikeammin se menee muistaakseni niin, että kahden kilon tiputus vastaa yhden heposvoiman lisäystä. Noin niinko suunnilleen. Ja pyörivistä massoista kun tipauttaa painoa efekti on vielä rajumpi.. niitä kun tarvitsee kiihdyttää kahteen suuntaan (pyörivä liike ja eteenpäin).
En mene takuuseen näistä(kään) lukemista, tuo on vain mutua, jonka luulen jostain joskus lukeneeni.
En mene takuuseen näistä(kään) lukemista, tuo on vain mutua, jonka luulen jostain joskus lukeneeni.
...ai siis jos eukon (60 kg) tipauttaa Sierran kyydistä niin tulis 30 hepan tehonlisäys/vaikutus...ei kait nyt sentäänilehmus kirjoitti:Oikeammin se menee muistaakseni niin, että kahden kilon tiputus vastaa yhden heposvoiman lisäystä. Noin niinko suunnilleen. Ja pyörivistä massoista kun tipauttaa painoa efekti on vielä rajumpi.. niitä kun tarvitsee kiihdyttää kahteen suuntaan (pyörivä liike ja eteenpäin).
En mene takuuseen näistä(kään) lukemista, tuo on vain mutua, jonka luulen jostain joskus lukeneeni.

Farkku Mondeo 1,8 Bensa, 2002, MK3 STW Turnier Stardust Silver Trend Wagon
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: 28 Huhti 2006 14:06
- Paikkakunta: Lahti
- Viesti:
Se oli muistaakseni mopolehti, josta tuon luin. Niille on varmaan eri mittasuhteet ja tuo 7kg ~ 1hv kuulostaakin autolle melko lailla sopivammalta. Tosiasia kuitenkin on se, että painon tiputtaminen kulkuvälineestä (kunhan kantavia rakenteita ei nakerreta) on aina hyvä asia ja sillä saadaan ajettavuutta lisää..
Mielestäni ei ole mitään järkeä käydä ~120 heppaista käyttöautoa keventämään siinä tarkoituksessa että siitä jotain hyötyisikin. Minkään 10-20kg kevennys ei vielä auta p*skaakaan. Todellakin saa purkaa auton läpikotaisin, että siitä olisi tarpeeksi hyötyä.
Väitän, että 70kg matkustajan kyydissä olo tuntuu selvästi korkeaviritteisessä puoltoistasataaheppasessa autossa. Niinkuin myös vapaavirtausvaimennin orkkiksen jälkeen. Ehkä mulla on vähän liian herkkä perstuntuma, mutta en väitä ettäkö siitä jotain todellista hyötyä olisi. Ajassa ehkä voittaa 0,1s 0-100km/h
Väitän, että 70kg matkustajan kyydissä olo tuntuu selvästi korkeaviritteisessä puoltoistasataaheppasessa autossa. Niinkuin myös vapaavirtausvaimennin orkkiksen jälkeen. Ehkä mulla on vähän liian herkkä perstuntuma, mutta en väitä ettäkö siitä jotain todellista hyötyä olisi. Ajassa ehkä voittaa 0,1s 0-100km/h

Mistä itse kukin tykkää ja käyttöauto on käyttöauto, harraste on harraste. Kummassakin painotetaan todennäköisesti eri asioita (käyttömukavuus vs. tehokkuus). Mopojen kanssa leikkiessä ainakin huomaa kohtalaisen pienenkin painon muutoksen.
Itse olen Latvelan kanssa samoilla linjoilla tuon suhteen, että käyttöautoa ei ole järkeä lähteä keventämään. Pikemminkin päinvastoin (lisää äänieristettä ja sitä rataa). Ratakikkailua varten taas itse kyllä keventäisin kulkinettani mahdollisimman paljon.
Itse olen Latvelan kanssa samoilla linjoilla tuon suhteen, että käyttöautoa ei ole järkeä lähteä keventämään. Pikemminkin päinvastoin (lisää äänieristettä ja sitä rataa). Ratakikkailua varten taas itse kyllä keventäisin kulkinettani mahdollisimman paljon.
oikein, ei sitä autoa lähdetä tekemään mahdottomaksi millä kaupassa käyt ympäri vuoden.
vaan sitä millä sitten haet sitä jotain tiettyä. kuten mk4 on niputettu ja naputettu sieltä täältä niin ei sillä herranjesta kuin hullu aja talvella ja muutenkin muulloin kuin viikonloppuisin. niin paljon se romisee ja rämisee kun sillä ajaa ja joka perkl hiekanjyvä tuntuu ahterissa.. kun taas voisi mennä pehmeällä kyydillä ei niin kovin mekastavalla mk5:lla. ei tarvi varoa pahemmin kun ajelee kylillä tai missä vain..
vaan sitä millä sitten haet sitä jotain tiettyä. kuten mk4 on niputettu ja naputettu sieltä täältä niin ei sillä herranjesta kuin hullu aja talvella ja muutenkin muulloin kuin viikonloppuisin. niin paljon se romisee ja rämisee kun sillä ajaa ja joka perkl hiekanjyvä tuntuu ahterissa.. kun taas voisi mennä pehmeällä kyydillä ei niin kovin mekastavalla mk5:lla. ei tarvi varoa pahemmin kun ajelee kylillä tai missä vain..
Never Drive Faster Than Your Guardian Angel Can Fly
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
Mk.3 Mondeo 2.0 TDCi vm.05
Nissan Primera P11 -00
Toyota Avensis 1.8 VVT-i vm.03
Mk.6 Escort vm.95 1.6 zetec
Mk.5 Escort vm.92 1.8 zetec
Mk.4 Escort vm.88 (R.I.P)
Audi 80 vm. 86 2.2i
liikakilot
Tuo 7/1 suhde kuulostaa hyvältä.
Mutta periaatehan on että kunnon katurassissa on 1hv/kg.. tai ainakin märkä päiväuni! Eli 600kg painavassa autossa on 600hv?
Jos näitä auton rakenteluhommia alkaa miettiä ihan järjen kannalta niin sais samantien hypätä sillalta jorpakkoon kaikkine romuineen?
Ei kai auton keventämisestä mitään haittaakaan ole kunhan ei rakenteet muutu vaarallisiksi?
Mutta periaatehan on että kunnon katurassissa on 1hv/kg.. tai ainakin märkä päiväuni! Eli 600kg painavassa autossa on 600hv?
Jos näitä auton rakenteluhommia alkaa miettiä ihan järjen kannalta niin sais samantien hypätä sillalta jorpakkoon kaikkine romuineen?
Ei kai auton keventämisestä mitään haittaakaan ole kunhan ei rakenteet muutu vaarallisiksi?
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
Eikös tuo laihdutuskuuri täytyisi toteuttaa heti ensimmäisenä, jos auto ei mihinkään liiku
Ja emäntä tietysti 


Itselleni olisi ainakin liikaa haittaa normaaliajoon, etten tekisi. Äänenvaimennus häviää, kolinat ja tärinät pahenee. Vaikuttaa aika paljon ajomukavuuteen, vaikka ei tässä mersulla ajetakaan.Ei kai auton keventämisestä mitään haittaakaan ole kunhan ei rakenteet muutu vaarallisiksi?
liikakilot
Juu ei kai sitä nyt emännän kauppakassiin ja omaan käyttökiesiin kovin radikaaleja rakennemuutoksia kannata tehdään, mutta jos olis sellanen "sleeper" tyylinen toyota killer Esco? Vaikka...
Minkä ajassa voittaa sen matkassa häviää.
-
- Viestit: 546
- Liittynyt: 07 Helmi 2005 18:53
- Paikkakunta: P-Karjala
Re: liikakilot
Pahimmillaan valuvanteet painaa melkein tuplasti orggis peltivanteisiin nähden. Toisinaan taas puolta vähemmän.Hoppa kirjoitti:Aluvanteet on kuulemma keskimäärin n 40% kevyemmät kun peltiset!