Sivu 1/1

Turbo esco projekti

Lähetetty: 21 Joulu 2006 18:01
Kirjoittaja tahti-pera
Eli 16 lohkolla olen tekemässä escorttia. Koneeseen on hankittu: turbo ja pakosarja 2.0 sierrasta, 88mm mahlet ja 2.0 sierran kansi. Mitä tarvitsen viellä?
Mistä veivit? kestäisikö vakiot?
Mitkä kaasarit?
Mikä kansipahvi?
Kannattaisiko vautipyörää keventää?

Paljonko koneelta uskaltaisi odottaa tehoa ja millä paineilla?

Yritin haulla etsiä, mutta en oikein löytänyt juttua 1.6 ahtamisesta!

Lähetetty: 21 Joulu 2006 18:38
Kirjoittaja evolution
periaate sama kuin 2litrasessa koska koneet on käytännössä lähes samoja sisusten kestävyydessä on eroja.
Mistä veivit? kestäisikö vakiot?
kestää kun teet kestämään, kiillotat ja tasapainoitat
Mitkä kaasarit?
tämän päivän sana on ruisku, mutta kaasarit jos haluat niin tupla lortot tai weberit.
Mikä kansipahvi?
cometic Lautamäeltä
Kannattaisiko vautipyörää keventää?
kannattaa ulkokehältä se klontti poies takaa
Paljonko koneelta uskaltaisi odottaa tehoa ja millä paineilla?
75-xxhv, riippuu niin paljon kaikesta muuttujista sen näkee sitten.
Mitä tarvitsen viellä?
coolerit öljylle ja ilmalle, suurteho ö-pumpun, dumpin jos suhistella haluaa(ei välttämätön) ja kaikkea muuta pikku nippeleitä

Lähetetty: 21 Joulu 2006 19:10
Kirjoittaja tahti-pera
Onko tuo öljyn laudutin kuinka tarpeelinen ?

Lähetetty: 21 Joulu 2006 19:23
Kirjoittaja evolution
kyllä kannattaa hommata koska se turbo kuitenkin aika hyvin kuumentaa öljyt, ja sitten käytetään kunnon öljyjä siellä koneessa :wink:

omassani jo muutaman minuutin tyhjäkäynninkin jälkeen öljyt on aikas kuumat, mutta paikoillaan ei ole ilmavirtaakaan mikä jäähdyttäisi joten ajossa sen tärkeys vain lisääntyy

Lähetetty: 21 Joulu 2006 20:34
Kirjoittaja jaska74
cossun pahvi riittää kanssa aika pitkälle.
ja välijäähdytin on lähes pakollinen turbokoneessa

Lähetetty: 21 Joulu 2006 20:48
Kirjoittaja tahti-pera
Juu no välijäähdytin on jokatapauksessa tulossa. Mistä saa cossun pahveja ja missä hinnoissa liikutaan?

Lähetetty: 22 Joulu 2006 20:34
Kirjoittaja Bootsi
jaska74 kirjoitti:cossun pahvi riittää kanssa aika pitkälle.
ja välijäähdytin on lähes pakollinen turbokoneessa
Pahvi kuin pahvi kestää aluksi... ja jos paineita meinataan nostella kovasti niin Comettia kanteen..

Lähetetty: 24 Joulu 2006 09:22
Kirjoittaja turbiiniriesa
kyl cossun pahvi 250-300hv ja 1,4 bar painetta 8 puristussuhteella kestää nyt ainakin,mut jos ihan hulluja haetaan niin sittten toi cometikki olis asiaa.jollain noi cometicit tihkunu hiukan öljyä mut ei mitään vakavaa.

Lähetetty: 24 Joulu 2006 11:37
Kirjoittaja jaska74
cossun tiivarti alken 70€
http://www.rallyracefin.fi/ford-erikois ... sworth.pdf


väittävät muualla ettei toi cometic toimi valurautakansissa, mutta alumiinissä kylläkin.
http://www.ralli.net/rn/modules.php?nam ... highlight=

mutta se maksais noin 130€
http://www.lautamakimotorsport.fi/fordohc.htm

Lähetetty: 24 Joulu 2006 13:14
Kirjoittaja VesQ
Vähän aihetta lainaten, itsellä rakenteilla parhaillaan 2.0 ruisku+puhallin, niin tuosta välijäähdyttimen koosta. Kuinka iso pitäisi olla jotta on edes jotain hyötyä. Tuossa katselin/suunnittelin niin tuonne välikopan keulalle saisi juuri ja juuri sovitettua taunuksen syylärin+5cm paksun flektin jälkeen kokoluokkaa 25cmx50-60cmx5-8cm välijäähyn päätyineen eli aika pienen oloinen jos vertailee noita muita turbovehkeitä, ja tuon jälkeen alkaa öljynlaudutin olla aika mahdottomuus saada sopimaan

Ja noista välikoppasovelluksista olisi mukava löytää kuvia kelulalta miten toteutettu yms

Ja sellainen tuli mieleen että hommasin tuossa mitsun ahtimen (ei muista numeroa ulkoa, näyttäisi aikalailla joltain garretin t03) niin siinä on vesikierrolle paikat mutta edellisellä omistajalla ei niissä ole ollut mitään, eli tulpattu pulteilla vaan. Kannattaako tuo vesikierto ottaa käyttöön vai antaa olla ilman :?:

Lähetetty: 24 Joulu 2006 14:29
Kirjoittaja TVR
VesQ kirjoitti:Vähän aihetta lainaten, itsellä rakenteilla parhaillaan 2.0 ruisku+puhallin, niin tuosta välijäähdyttimen koosta. Kuinka iso pitäisi olla jotta on edes jotain hyötyä. Tuossa katselin/suunnittelin niin tuonne välikopan keulalle saisi juuri ja juuri sovitettua taunuksen syylärin+5cm paksun flektin jälkeen kokoluokkaa 25cmx50-60cmx5-8cm välijäähyn päätyineen eli aika pienen oloinen jos vertailee noita muita turbovehkeitä, ja tuon jälkeen alkaa öljynlaudutin olla aika mahdottomuus saada sopimaan

Ja noista välikoppasovelluksista olisi mukava löytää kuvia kelulalta miten toteutettu yms

Ja sellainen tuli mieleen että hommasin tuossa mitsun ahtimen (ei muista numeroa ulkoa, näyttäisi aikalailla joltain garretin t03) niin siinä on vesikierrolle paikat mutta edellisellä omistajalla ei niissä ole ollut mitään, eli tulpattu pulteilla vaan. Kannattaako tuo vesikierto ottaa käyttöön vai antaa olla ilman :?:
Cooleri niin iso kun vaan sopii.
Mulla on tossa katu eskossa tuommonen cooleri keulalla http://www.tvracing.net/galleria/Konett ... alleen.JPG
Siihenkin tein alareunaan lisäputken yhdistämään päätyjä ettei ala ahistaa. Mulla ollu tuommosella valeon kennolla 13 pilliä ja sen takia meni rs 500:sen garretti hajalle 3 kertaa. Kun tein isomman coolerin niin ahtopaineet koneeseen nousi huomattavasti vaikka ei tullu mitään muita muutoksia.

Jos sun turbossa on vesikierto mahdollisuus niin se kannattaa ottaa käyttöön niin se säästää laakereita, eli ei niin helposti pala öljyä jälkilämmostä akselin pintaan kun se jäähtyy pikkasen paremmin.

Lähetetty: 24 Joulu 2006 20:00
Kirjoittaja VesQ
Missäs välissä sulla on flekti, takapuolella??. Ja paljonkos jää noin suunnilleen venttiilikopan ja tulipellin väliin tilaa. Itsellä siellä on about 3cm tilaa niin että mahtuu vesiletkukin menemään sieltä välistä ihan nätisti. Samaten joutui tekemään 1-os rs-kardaanin (ape-importista) ja sakuperän väliin 30mm välilaipan kun ei meinannut ylettää 5v type-9 häntään tarpeeksi syvälle

http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... laippa.jpg
http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... huone5.jpg

Nyt on tuolleen kun tuossa alla mutta ilman laippaa ei kardaanin joke uponnut kuin about 5cm ja 5cm jäi ulos ja joustossa tuli vielä enemmän ulos
http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... 4nt%e4.jpg
Eli kone+laatikkopaketti on about 3cm liian edessä mutta koneen korvat on rs2000 alkuperäiset alumiisiset ja vakiopalkilla eli pitäisi olla kohdallaan mutta ??

Lähetetty: 24 Joulu 2006 21:09
Kirjoittaja TVR
VesQ kirjoitti:Missäs välissä sulla on flekti, takapuolella??. Ja paljonkos jää noin suunnilleen venttiilikopan ja tulipellin väliin tilaa. Itsellä siellä on about 3cm tilaa niin että mahtuu vesiletkukin menemään sieltä välistä ihan nätisti. Samaten joutui tekemään 1-os rs-kardaanin (ape-importista) ja sakuperän väliin 30mm välilaipan kun ei meinannut ylettää 5v type-9 häntään tarpeeksi syvälle

http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... laippa.jpg
http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... huone5.jpg

Nyt on tuolleen kun tuossa alla mutta ilman laippaa ei kardaanin joke uponnut kuin about 5cm ja 5cm jäi ulos ja joustossa tuli vielä enemmän ulos
http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... 4nt%e4.jpg
Eli kone+laatikkopaketti on about 3cm liian edessä mutta koneen korvat on rs2000 alkuperäiset alumiisiset ja vakiopalkilla eli pitäisi olla kohdallaan mutta ??
No mulla ei jää kun parikymmentä milliä venakopan ja tulipellin väliin.
Mulla on orkkis ropelli pumpun päässä, kyläkin "pikkasen" modattuna :wink:

Lähetetty: 24 Joulu 2006 21:21
Kirjoittaja s.o.h.c
VesQ kirjoitti:Nyt on tuolleen kun tuossa alla mutta ilman laippaa ei kardaanin joke uponnut kuin about 5cm ja 5cm jäi ulos ja joustossa tuli vielä enemmän ulos
http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... 4nt%e4.jpg
:shock:

Jos tuo kardaani on noin sisällä kun auto on pyörillään ja ajokorkeudessa, niin ihmettelen miten toi viritys voi kestää kun auto joustaa reilummin. Aika suuri vaara että kardaanin boorit pohjaa.

Lähetetty: 25 Joulu 2006 13:40
Kirjoittaja VesQ
No ensin kyllä pohjaa siihen stefaan mutta mitä sitä silloin rakentaessa kokeilin ja mietin niin mitä enemmän perää painoi alas niin sitä enemmän kardaani tuli ulospäin ja kun nosti takaset ilmaan niin meni ehkä millin kaksi tuosta sisään

Ja ei vielä ole pohjannut vaikka pari kertaa tullut ihan hypättyäkin tuolla vahingossa (sata vauhtia ja ISOn routaheiton yli pimeällä :roll: ). Etupää kyllä pohjasi samaten takaa sen verran että irtosi toinen pohjauskumi. Tarkastelin kardaania ja stefa oli käynyt about millin pidemmällä kuin tavallisesti (todennäköisesti kun oli tassut ilmassa)

Nyt kun noin epäilevästi sanoit niin täytyykin tutkia vielä uudelleen kun saan koneen ja laatikon paikalleen