Turbo esco projekti

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tahti-pera
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Marras 2006 22:36
Paikkakunta: lahti

Turbo esco projekti

Viesti Kirjoittaja tahti-pera »

Eli 16 lohkolla olen tekemässä escorttia. Koneeseen on hankittu: turbo ja pakosarja 2.0 sierrasta, 88mm mahlet ja 2.0 sierran kansi. Mitä tarvitsen viellä?
Mistä veivit? kestäisikö vakiot?
Mitkä kaasarit?
Mikä kansipahvi?
Kannattaisiko vautipyörää keventää?

Paljonko koneelta uskaltaisi odottaa tehoa ja millä paineilla?

Yritin haulla etsiä, mutta en oikein löytänyt juttua 1.6 ahtamisesta!
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

periaate sama kuin 2litrasessa koska koneet on käytännössä lähes samoja sisusten kestävyydessä on eroja.
Mistä veivit? kestäisikö vakiot?
kestää kun teet kestämään, kiillotat ja tasapainoitat
Mitkä kaasarit?
tämän päivän sana on ruisku, mutta kaasarit jos haluat niin tupla lortot tai weberit.
Mikä kansipahvi?
cometic Lautamäeltä
Kannattaisiko vautipyörää keventää?
kannattaa ulkokehältä se klontti poies takaa
Paljonko koneelta uskaltaisi odottaa tehoa ja millä paineilla?
75-xxhv, riippuu niin paljon kaikesta muuttujista sen näkee sitten.
Mitä tarvitsen viellä?
coolerit öljylle ja ilmalle, suurteho ö-pumpun, dumpin jos suhistella haluaa(ei välttämätön) ja kaikkea muuta pikku nippeleitä
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
tahti-pera
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Marras 2006 22:36
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja tahti-pera »

Onko tuo öljyn laudutin kuinka tarpeelinen ?
evolution
Viestit: 307
Liittynyt: 04 Helmi 2005 16:29
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evolution »

kyllä kannattaa hommata koska se turbo kuitenkin aika hyvin kuumentaa öljyt, ja sitten käytetään kunnon öljyjä siellä koneessa :wink:

omassani jo muutaman minuutin tyhjäkäynninkin jälkeen öljyt on aikas kuumat, mutta paikoillaan ei ole ilmavirtaakaan mikä jäähdyttäisi joten ajossa sen tärkeys vain lisääntyy
Toyota Avensis 2000 3s-fe
ex harraste peli-sierra evolution 2.0i OHC TIC
ex. menijä. Toyota Hilux 4X4 offroad

Fintoys jäsen
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

cossun pahvi riittää kanssa aika pitkälle.
ja välijäähdytin on lähes pakollinen turbokoneessa
Focus 1.0 edition a6 2017
tahti-pera
Viestit: 7
Liittynyt: 18 Marras 2006 22:36
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja tahti-pera »

Juu no välijäähdytin on jokatapauksessa tulossa. Mistä saa cossun pahveja ja missä hinnoissa liikutaan?
Bootsi
Viestit: 1084
Liittynyt: 25 Helmi 2005 14:01
Paikkakunta: ArcticCircle

Viesti Kirjoittaja Bootsi »

jaska74 kirjoitti:cossun pahvi riittää kanssa aika pitkälle.
ja välijäähdytin on lähes pakollinen turbokoneessa
Pahvi kuin pahvi kestää aluksi... ja jos paineita meinataan nostella kovasti niin Comettia kanteen..
turbiiniriesa
Viestit: 454
Liittynyt: 12 Helmi 2005 09:57
Paikkakunta: nääs nääswille

Viesti Kirjoittaja turbiiniriesa »

kyl cossun pahvi 250-300hv ja 1,4 bar painetta 8 puristussuhteella kestää nyt ainakin,mut jos ihan hulluja haetaan niin sittten toi cometikki olis asiaa.jollain noi cometicit tihkunu hiukan öljyä mut ei mitään vakavaa.
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

cossun tiivarti alken 70€
http://www.rallyracefin.fi/ford-erikois ... sworth.pdf


väittävät muualla ettei toi cometic toimi valurautakansissa, mutta alumiinissä kylläkin.
http://www.ralli.net/rn/modules.php?nam ... highlight=

mutta se maksais noin 130€
http://www.lautamakimotorsport.fi/fordohc.htm
Focus 1.0 edition a6 2017
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Vähän aihetta lainaten, itsellä rakenteilla parhaillaan 2.0 ruisku+puhallin, niin tuosta välijäähdyttimen koosta. Kuinka iso pitäisi olla jotta on edes jotain hyötyä. Tuossa katselin/suunnittelin niin tuonne välikopan keulalle saisi juuri ja juuri sovitettua taunuksen syylärin+5cm paksun flektin jälkeen kokoluokkaa 25cmx50-60cmx5-8cm välijäähyn päätyineen eli aika pienen oloinen jos vertailee noita muita turbovehkeitä, ja tuon jälkeen alkaa öljynlaudutin olla aika mahdottomuus saada sopimaan

Ja noista välikoppasovelluksista olisi mukava löytää kuvia kelulalta miten toteutettu yms

Ja sellainen tuli mieleen että hommasin tuossa mitsun ahtimen (ei muista numeroa ulkoa, näyttäisi aikalailla joltain garretin t03) niin siinä on vesikierrolle paikat mutta edellisellä omistajalla ei niissä ole ollut mitään, eli tulpattu pulteilla vaan. Kannattaako tuo vesikierto ottaa käyttöön vai antaa olla ilman :?:
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

VesQ kirjoitti:Vähän aihetta lainaten, itsellä rakenteilla parhaillaan 2.0 ruisku+puhallin, niin tuosta välijäähdyttimen koosta. Kuinka iso pitäisi olla jotta on edes jotain hyötyä. Tuossa katselin/suunnittelin niin tuonne välikopan keulalle saisi juuri ja juuri sovitettua taunuksen syylärin+5cm paksun flektin jälkeen kokoluokkaa 25cmx50-60cmx5-8cm välijäähyn päätyineen eli aika pienen oloinen jos vertailee noita muita turbovehkeitä, ja tuon jälkeen alkaa öljynlaudutin olla aika mahdottomuus saada sopimaan

Ja noista välikoppasovelluksista olisi mukava löytää kuvia kelulalta miten toteutettu yms

Ja sellainen tuli mieleen että hommasin tuossa mitsun ahtimen (ei muista numeroa ulkoa, näyttäisi aikalailla joltain garretin t03) niin siinä on vesikierrolle paikat mutta edellisellä omistajalla ei niissä ole ollut mitään, eli tulpattu pulteilla vaan. Kannattaako tuo vesikierto ottaa käyttöön vai antaa olla ilman :?:
Cooleri niin iso kun vaan sopii.
Mulla on tossa katu eskossa tuommonen cooleri keulalla http://www.tvracing.net/galleria/Konett ... alleen.JPG
Siihenkin tein alareunaan lisäputken yhdistämään päätyjä ettei ala ahistaa. Mulla ollu tuommosella valeon kennolla 13 pilliä ja sen takia meni rs 500:sen garretti hajalle 3 kertaa. Kun tein isomman coolerin niin ahtopaineet koneeseen nousi huomattavasti vaikka ei tullu mitään muita muutoksia.

Jos sun turbossa on vesikierto mahdollisuus niin se kannattaa ottaa käyttöön niin se säästää laakereita, eli ei niin helposti pala öljyä jälkilämmostä akselin pintaan kun se jäähtyy pikkasen paremmin.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

Missäs välissä sulla on flekti, takapuolella??. Ja paljonkos jää noin suunnilleen venttiilikopan ja tulipellin väliin tilaa. Itsellä siellä on about 3cm tilaa niin että mahtuu vesiletkukin menemään sieltä välistä ihan nätisti. Samaten joutui tekemään 1-os rs-kardaanin (ape-importista) ja sakuperän väliin 30mm välilaipan kun ei meinannut ylettää 5v type-9 häntään tarpeeksi syvälle

http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... laippa.jpg
http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... huone5.jpg

Nyt on tuolleen kun tuossa alla mutta ilman laippaa ei kardaanin joke uponnut kuin about 5cm ja 5cm jäi ulos ja joustossa tuli vielä enemmän ulos
http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... 4nt%e4.jpg
Eli kone+laatikkopaketti on about 3cm liian edessä mutta koneen korvat on rs2000 alkuperäiset alumiisiset ja vakiopalkilla eli pitäisi olla kohdallaan mutta ??
TVR
Viestit: 105
Liittynyt: 21 Maalis 2006 11:15
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR »

VesQ kirjoitti:Missäs välissä sulla on flekti, takapuolella??. Ja paljonkos jää noin suunnilleen venttiilikopan ja tulipellin väliin tilaa. Itsellä siellä on about 3cm tilaa niin että mahtuu vesiletkukin menemään sieltä välistä ihan nätisti. Samaten joutui tekemään 1-os rs-kardaanin (ape-importista) ja sakuperän väliin 30mm välilaipan kun ei meinannut ylettää 5v type-9 häntään tarpeeksi syvälle

http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... laippa.jpg
http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... huone5.jpg

Nyt on tuolleen kun tuossa alla mutta ilman laippaa ei kardaanin joke uponnut kuin about 5cm ja 5cm jäi ulos ja joustossa tuli vielä enemmän ulos
http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... 4nt%e4.jpg
Eli kone+laatikkopaketti on about 3cm liian edessä mutta koneen korvat on rs2000 alkuperäiset alumiisiset ja vakiopalkilla eli pitäisi olla kohdallaan mutta ??
No mulla ei jää kun parikymmentä milliä venakopan ja tulipellin väliin.
Mulla on orkkis ropelli pumpun päässä, kyläkin "pikkasen" modattuna :wink:
Avatar
s.o.h.c
Viestit: 481
Liittynyt: 06 Helmi 2005 11:04
Paikkakunta: Lapua

Viesti Kirjoittaja s.o.h.c »

VesQ kirjoitti:Nyt on tuolleen kun tuossa alla mutta ilman laippaa ei kardaanin joke uponnut kuin about 5cm ja 5cm jäi ulos ja joustossa tuli vielä enemmän ulos
http://members.tiscali.fi/vesa8/EscortM ... 4nt%e4.jpg
:shock:

Jos tuo kardaani on noin sisällä kun auto on pyörillään ja ajokorkeudessa, niin ihmettelen miten toi viritys voi kestää kun auto joustaa reilummin. Aika suuri vaara että kardaanin boorit pohjaa.
VesQ
Viestit: 1627
Liittynyt: 05 Helmi 2005 00:23
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ »

No ensin kyllä pohjaa siihen stefaan mutta mitä sitä silloin rakentaessa kokeilin ja mietin niin mitä enemmän perää painoi alas niin sitä enemmän kardaani tuli ulospäin ja kun nosti takaset ilmaan niin meni ehkä millin kaksi tuosta sisään

Ja ei vielä ole pohjannut vaikka pari kertaa tullut ihan hypättyäkin tuolla vahingossa (sata vauhtia ja ISOn routaheiton yli pimeällä :roll: ). Etupää kyllä pohjasi samaten takaa sen verran että irtosi toinen pohjauskumi. Tarkastelin kardaania ja stefa oli käynyt about millin pidemmällä kuin tavallisesti (todennäköisesti kun oli tassut ilmassa)

Nyt kun noin epäilevästi sanoit niin täytyykin tutkia vielä uudelleen kun saan koneen ja laatikon paikalleen
Vastaa Viestiin